slijm maken - wat doe ik fout?

22-10-2017 04:49 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

weet niet of dit de goeie pijler is, maar kon ook niet een beter passende bedenken.
Ik probeerde met mijn dochter samen slijm te maken, wat volgens YouTube etc heel makkelijk moet zijn. Maar je raadt het al: het mislukt steeds...
Het gaat volgens mij mis bij het mengen van de lijm en water : er ontstaat een witte, taaie lijm klont in een plasje water. ik heb nu alleslijm van de action gebruikt.
Iemand een idee? Of welke lijm is het meest geschikt?
Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Wil je behangen? Dan moet je wateroplosbare lijm gebruiken en die in water strooien. Hij heeft vijf minuten nodig om op te zwellen en in die tijd blijven roeren.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje maakt het geregeld op het kdv, die haalt dan lenzenvloeistof, scheerschuim en lijm en doet er nog vaak iets van voedingskleurstof en glitters in.
Alle reacties Link kopieren
CHL schreef:
22-10-2017 05:52
Mijn zusje maakt het geregeld op het kdv, die haalt dan lenzenvloeistof, scheerschuim en lijm en doet er nog vaak iets van voedingskleurstof en glitters in.
Oh wat grappig! Nooit van gehoord. Zijn dit nog speciale merken? En wat doe je met de slijm. In een potje?
Hier een verslaafde dochter en ik dus expert.. in elk geval moet je geen water gebruiken!
Een hele goede basis slijm is een fles doorzichtige lijm (bij de kinderknutselspullen hema of action).
En dan wasmiddel. Wij gebruiken witte of color reus, die doet t prima. Het gaat erom dat er borax inzit (al staat dat er bij witte reus niet eens op volgens mij).

Je doet de lijm in een bak en vult een half dopje wasmiddel. Die voeg je in hele kleine scheutjes toe terwijl je roert. Heb geduld en giet er niet te snel te veel bij, blijven roeren roeren roeren, steeds klein scheutje wasmiddel. Op een gegeven moment zie je ineens de structuur veranderen. Doorgaan met roeren en scheutjes wasmiddel tot hij loskomt van de randen. Dan ga je kneden, heel stevig en heel lang. Net als je denkt, dit komt niet meer goed, komt het goed! Blijf ook tijdens kneden scheutjes uit je dopje toevoegen (meer heb je echt niet nodig).

Dat is de basis. Scheerschuim bevat ook borax en kun je toevoegen op het moment dat de structuur verandert, maar nog wel in kom. Ook niet te gek doen, dan wordt ie rubberachtig en niet meer rekbaar. Glitters kun je toevoegen tijdens het kneden.

Bewaren: luchtdichte bakjes

Veel plezier!
Oh lenzenvloeistof kun je net als wasmiddel toevoegen (bevat ook borax), maar gewoon wasmiddel werkt beter als je het mij vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Leuk idee!
Heb je heldere lijm gebruikt?

Als ik op YouTube zoek zie ik niet dat er water bij moet, alleen lijm, beetje wasmiddel en evt kleurstof.
Bijvoorbeeld deze: https://m.youtube.com/watch?v=7PrONRA5ZIE
Er moet helemaal geen water in!! :-D

Je moet lenzenvloeistof hebben met borax. En de grote doorzichtige flessen lijm van de Action werken hier juist heel goed. Scheergel werkt ook vaak beter dan scheerschuim. En echt goed kneden. Word het een bonk dan moet je elke keer een beetje meer borax toevoegen en door kneden en trekken. Kan wel een tijdje duren.

Maar geen water, Dat werkt idd niet.
Alle reacties Link kopieren
Zijn die oplossingsmiddelen in de lijm dan wel gezond?
Dan moet het maar zoals het kan
Of je haalt voor €3,- een potje slijm bij de Intertoys. Is het ook nog glow in the dark.. ;-)
tv-icoon schreef:
22-10-2017 08:02
Zijn die oplossingsmiddelen in de lijm dan wel gezond?
Is kinderlijm, komt vast goed :-D
yajes schreef:
22-10-2017 08:06
Of je haalt voor €3,- een potje slijm bij de Intertoys. Is het ook nog glow in the dark.. ;-)
En hierdoor kunnen steeds meer mensen geen band plakken, geen broek omzomen, wordt er uit pakjes gegeten etc. "We" worden steeds onhandiger! Leuk juist zelf dingen doen / maken.
Alle reacties Link kopieren
CHL schreef:
22-10-2017 05:52
Mijn zusje maakt het geregeld op het kdv, die haalt dan lenzenvloeistof, scheerschuim en lijm en doet er nog vaak iets van voedingskleurstof en glitters in.

Dit heb ik laatst ook met mijn neefje en nichtje gedaan, werkte inderdaad goed en de kinderen vonden het geweldig om te doen. Ik had gewoon de goedkoopste huismerk spullen gehaald.
anoniem_303817 wijzigde dit bericht op 22-10-2017 08:23
0.12% gewijzigd
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
HasseSimonsdochter schreef:
22-10-2017 08:18
En hierdoor kunnen steeds meer mensen geen band plakken, geen broek omzomen, wordt er uit pakjes gegeten etc. "We" worden steeds onhandiger! Leuk juist zelf dingen doen / maken.
Ze kunnen tegenwoordig zelfs niet zoiets kinderlijk eenvoudigs als slijm maken. :roll:
tv-icoon schreef:
22-10-2017 08:02
Zijn die oplossingsmiddelen in de lijm dan wel gezond?
Nee. En de scheerschuim en lenzenvloeistof ook niet. ;)
Maar er zijn ook veel recepten die je kan maken zonder lijm en dat soort middelen.
yajes schreef:
22-10-2017 08:06
Of je haalt voor €3,- een potje slijm bij de Intertoys. Is het ook nog glow in the dark.. ;-)
Het gaat om het maken. Dat vinden de kinderen nu eenmaal de bom.
HasseSimonsdochter schreef:
22-10-2017 08:18
En hierdoor kunnen steeds meer mensen geen band plakken, geen broek omzomen, wordt er uit pakjes gegeten etc. "We" worden steeds onhandiger!
Oh please..
yajes schreef:
22-10-2017 09:10
Oh please..
Dat dacht ik bij jouw post ook, maar ik dacht laat ik niet zo gemakzuchtig zijn en er wat meer woorden aan spenderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou op YouTube even een paar filmpjes checken van bijvoorbeeld Bibi en kijken welke lijm zij gebruikt. Volgens mij die van de HEMA. Er moet PVA in zitten.
Alle reacties Link kopieren
Action lijm
Scheerschuim
Lenzenvloeistof

Bij de Action staat alles bij elkaar, kan niet missen :-D

Je hele huis stinkt wel naar dat gore scheerschuim!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
okkervil schreef:
22-10-2017 09:26
Ik zou op YouTube even een paar filmpjes checken van bijvoorbeeld Bibi en kijken welke lijm zij gebruikt. Volgens mij die van de HEMA. Er moet PVA in zitten.
Die van de action is prima. TO moet er alleen geen water bij doen.
Alle reacties Link kopieren
Nu wil ik ook slijm gaan maken vandaag! Ipv sollicitatiebrieven sturen :whistle:
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn dochter moet er sowieso borax in de lenzenvloeistof zitten. Als dit ontbreekt lukt het niet. Kan ook met vloeibaar wasmiddel als er maar borax in zit. Staat op de achterkant van de verpakking.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net even gekeken en ik had lenzenvloeistof van het huismerk van Etos, voor harde lenzen all in 1. Daar zit inderdaad borax in. Scheerschuim is de allergoedkoopste variant (europrofit, kruidvat) en de lijm was van de Action. Het was wel even zoeken naar de juiste verhouding maar je kunt er gewoon een beetje van het een of ander bij doen als het niet goed is tot het wel goed is.
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mijn dochter moet er sowieso borax in de lenzenvloeistof zitten. Als dit ontbreekt lukt het niet. Kan ook met vloeibaar wasmiddel als er maar borax in zit. Staat op de achterkant van de verpakking.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven