Deken haken, welke wol/garen?

23-10-2017 15:23 8 berichten
Hallo allemaal,

Hoewel ik een vrij ervaren haker ben, ben ik in dubio over welke wol/garen ik moet gebruiken als ik een deken wil haken.
Ik kan voornamelijk tips vinden als het gaat om een baby deken, maar ik wil een groter deken voor op de bank!

Hoe zorg ik dat het deken niet te zwaar wordt? Ik heb dikkere wol geprobeerd, maar dat wordt echt te stevig en zwaar.

Tips anyone?
Alle reacties Link kopieren
IK ben zelf bezig met die van de Wibra en Zeeman door elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Acrylgaren. Dat pilt het minste en kun je regelmatig wassen zonder risico op vervilten/vervagen van kleuren.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit acryl gebruiken. Zonde... zoveel werk en dan zo'n plastic deken.... brrrrr.

Als je de deken niet al te zwaar wil hebben zou ik voor een mix met bijv. mohair of alpaca gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een deken van katoen gehaakt (Phil cotton 3) en die is best zwaar. Nu vind mijn zoon dat niet zo erg. Maar de deken die ik van Royal (Zeeman) heb gehaakt is ook best zwaar. Soft (ook zeeman) is iets lichter. Als het te stevig wordt kun je ook een andere (dikkere) haaknaald gebruiken. Ik haak zelf vrij vast en begin altijd met de grootste naald die op het etiket staat. Dus als er naald 4-5 staat pak ik een 5. Ik zou persoonlijk, als je een echt mooie deken wilt haken naar een wolwinkel gaan en daar gaan vragen/voelen, maar dan moet je wel rekenen op een dure deken.
Alle reacties Link kopieren
De acryl van Stylecraft is lekker zacht en wordt niet zo zwaar. Het blijft ook heel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Goede kwaliteit is ontzettend duur..MIsschien kan je iets op je plaatselijke markt op de kop tikken of misschien restanten wol op marktplaats?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Hier ligt een zelf gehaakte deken van katoen op de bank. Is wel wat zwaarder dan acryl, maar niet te zwaar voor een deken. Ik vind het juist prettig dat ik voel dat er iets over me heen ligt.
Voor deze deken gebruik gemaakt van een mix van Phildar coton 3 & 6, en scheepjes katoen. Al met al best een dure deken, maar ziet er nog steeds prachtig uit, en is toch al een paar jaar oud.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven