Alleen een huis kopen

12-11-2017 10:19 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Durf ik het aan?

Ik ben single moeder van een kind. Per 1 jan. krijg ik, na jaren flexwerker te zijn geweest, een vast contract bij een goede werkgever. Ik woon nu in een huurwoning met 3 slaapkamers in een leuke straat in een gemengde buurt. Af en toe wat ergernis maar geen echte overlast. Van deze woning zou met bv een aanbouw best een leuke woning te maken zijn. Maar het kriebelt. Om toch een stap te maken op de huizenmarkt en te verhuizen naar een betere woning in een betere buurt. En tegelijkertijd denk ik dat verhuizen een intensieve aangelegenheid is. Vooral als er waarschijnlijk in de periode erna geklust zal moeten worden. Geld om de woning in een keer naar wens te maken is er nl. niet. Herkent iemand deze situatie? Is het te doen, wonen, werken en klussen? Wat komt er allemaal op me af?
boontje80 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 19:39
1.04% gewijzigd
Koop een huis waarbij je wat geld overhoudt om hulp in te kopen.
Hier ook alleenstaand een huis gekocht. Ik heb een huis gevonden waarin alleen geverfd hoefde te worden. Ik woon er nu een jaar, en er moeten wel wat dingen vervangen/aangepast worden, maar dat doe ik stapsgewijs. Ik ben met opzet niet op zoek gegaan naar een huis waarin nog veel gedaan moest worden. De grote dingen, keuken, badkamer, vloeren, waren al naar mijn zin. Omdat echt alle kamers een nieuw kleurtje moesten, heb ik een schilder ingehuurd om alles te doen. Binnen een paar dagen was het klaar en kon ik verhuizen.
Al met al geen kostbare gelegenheid, en het kostte me ook geen avonden en weekends. Ik vind wonen en werken in je eentje met kinderen al pittig genoeg om er ook nog bij te gaan klussen. Maar dat geldt vast niet voor iedereen.
Ik heb nooit een huis gekocht maar als je nu geen geld hebt om te verbouwen of het in te richten naar jouw smaak zou ik eerst nog even wat bij sparen voor je gaat kopen. Mits je een kant en klaar huis vind wat helemaal naar jouw smaak is.
Maar je bent toch vaak wel aardig wat kwijt aan verhuizen is mijn ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je het financieel aankan, doen! Pas de aanschaf op je budget aan, dus heb je 2,5 ton te besteden, en je wilt een nieuwe keuken, laten schilderen en vloerbedekking laten leggen, zoek dan bij 2 ton. De huur wordt bijna ieder jaar iets duurder, terwijl de aflossing, afhankelijk van de gekozen hypotheek, gelijk blijft. Daarnaast stijgen de huizenwaarden de afgelopen jaren ook op de langere termijn dus het is de beste manier van beleggen. Zorg alleen wel dat je van te voren goed berekend, en laat je daar bij helpen, hoeveel je maandelijks kan missen. Kinderen worden duurder naarmate ze ouder worden. En als laatste, met youtube als informatiebron kan je ook best veel klusjes zelf, geeft ook een trots gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk kost verhuizen geld, maar omdat je een huis tegenwoordig volledig af moet lossen, heb je een mooie spaarpot ook voor je kind later.
Als het kan zou ik het doen. Als je een huis vindt waar weinig gedaan hoeft te worden, hoeft het ook niet zo duur te zijn. Wel moet je bijna hele kosten koper zelf vetalen, dus daar moet je wel voor sparen.
Alle reacties Link kopieren
Woningbouwverenigingen verkope ieder jaar een aantal huurhuizen. Bij sommige i het mogelijk aan te geven dat jij wel geinteeseerd zou zijn om je huidige huurhuis over te kopen (mits het in het budget past). Is dat misschien een idee?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel een flinke spaarpot voor de kosten koper, verhuizingen, en een spaarpot voor al het onderhoud wat je nu zelf moet gaan bekostigen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
12-11-2017 10:46
Heb je wel een flinke spaarpot voor de kosten koper, verhuizingen, en een spaarpot voor al het onderhoud wat je nu zelf moet gaan bekostigen?
Ze is eind 30, geen 18......
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
12-11-2017 10:50
Ze is eind 30, geen 18......
Alsof dat wat zegt.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
12-11-2017 10:50
Ze is eind 30, geen 18......

Oh, en dan hoef je geen geld te hebben om dat te bekostigen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
TO, ik zou een huis zoeken waarbij je niet teveel hoeft te doen om het naar je zin te maken, of doorsparen om dat wel te kunnen. Je zit op zich goed nu, dus geen haast toch.
Alle reacties Link kopieren
Als het financieel kan, doen! Doordat je elke maand aflost, bouw je vermogen op.

Je kunt ook een huis zoeken waar je niet aan hoeft te klussen. Kijk, een muur sauzen is niet zoveel werk, maar als er vanalles uitgebroken en veranderd moet worden, ja dat is veel werk en kost geld. En al is de keuken niet 100% perfect, als hij netjes is, kun je hem gewoon gebruiken wn over een aantal jaren aanpakken.

Let wel goed op de Vereniging voor Eigenaren (VVE) als je een appartement of beneden- of bovenwoning koopt. Zorg dat je niet een woning koopt met een slapende VVE. Je kunt dan voor financiële verrassingen komen te staan. Kijk of er een actieve VVE is met een onderhoudsplan en geld in kas. En vergeet niet dat je aan een VVE maandelijks een bedrag moet betalen. Als de VVE goed werkt, kan het je ook veel zorgen uit handen nemen. Wij hebben een goed georganiseerde VVE met een spaarpot en onderhoudsplan en jaarlijkse vergadering. Onze bijdrage is 120 euro per maand. Daarvan wordt de schoonmaak van het trappenhuis en gezamenlijke tuin betaald. En binnenkort wordt het dak vervangen. Ook allemaal uit de kas van de VVE.
himalaya schreef:
12-11-2017 10:55
Oh, en dan hoef je geen geld te hebben om dat te bekostigen?
Wel. Maar je spreekt haar toe als een klein kind. Ze weet heus wel dat ze de kk en verhuizing zelf moet betalen.
Alle reacties Link kopieren
Pluisi schreef:
12-11-2017 11:03
Wel. Maar je spreekt haar toe als een klein kind. Ze weet heus wel dat ze de kk en verhuizing zelf moet betalen.

Wat een onzin. Het zal niet de eerste zijn die zich blind staart op een huis en daardoor alle bijzaken vergeet. Dan is mijn vraag (!) toch niet raar?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat er al zo veel reacties zijn! Ik ga proberen om overal op te reageren.

In deze situatie is het inderdaad verstandig om niet aan de top qua budget te gaan zitten omdat er geld moet overblijven om de bijkomende kosten van te betalen. Dat is ingecalculeerd.

Daardoor kom ik uit bij huizen waar gemiddeld genomen nog wel wat werk aan zit. Een huis dat af is gaat hier vanaf de 250. En dat is voor mij niet haalbaar. Huizen onder de 2 ton zijn hier bijna niet te vinden. Dan kan ik eigenlijk net zo goed blijven zitten waar ik zit. Deze woning kopen zou een optie zijn, maar gevoelsmatig ben ik toe aan een volgende stap. Qua woonomgeving en woongenot zeg maar. Dat het dan een ? jaren plan wordt voordat de volgende woning helemaal naar wens is, moet ik dan maar op de koop toenemen. Toch ook omdat ik denk dat het nu moet gebeuren, vanwege het financiële plaatje op de lange termijn.

Roggenbrood, welke dingen moeten er in jouw woning nog worden aangepast? Word je niet onrustig van het idee dat er nog vanalles moet gebeuren?

En trouwens, respect voor alle mama's die het toch maar allemaal 'even' doen!!
Nou valt mee hoor, gewoon wat onderhoudsdingen. Ik heb een appartement gekocht, dus geen uitbouw of zo. Onrustig? Nee, beslist niet. Ik wil misschien nog ooit de badkamer vernieuwen, maar als dat er niet van komt, ook best. Wat erin zit, voldoet prima, het is geen noodzaak.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt onrustig als er teveel dingen moeten gebeuren die je echt storen. Als je bijv een huis met een keuken koopt die nog prima voldoet, maar net niet helemaal je smaak is, dan kun je daar best nog wat jaren mee vooruit. Koop je daarentegen een huis met een keuken die al uit elkaar valt of die je echt spuuglelijk vindt, dan geeft dat meer urgentie om hem te vervangen en meer stress als dat niet meteen kan. Mijn tip is dus om een opknapper te kopen waarin je ook prima kunt leven als het nog 10 jaar duurt voordat je alles kunt vernieuwen en vervangen om het helemaal naar je zin te maken. Dat scheelt echt enorm veel stress.
Alle reacties Link kopieren
Het huis dat ik op het oog heb heeft wel iets meer aandacht nodig. Maar op zich kan alles wat er in zit nog even mee. Struikelblok is voor mij de plavuizenvloer en de groene keuken, Tegen die laatste moet ik dan nog een tijdje aan kijken.

Hoe kijken jullie aan tegen een huis met een groene tuin? Is dat in je eentje ook een beetje te doen? Of levert dat meer gedoe dan genot op?
Ligt er helemaal aan hoe groot die tuin is. Gras moet in de zomer zeer regelmatig gemaaid worden. Een paar borders kun je best bijhouden, zolang je geen woekerspul hebt staan.

Tuinieren moet je leuk vinden, anders wordt een tuin al gauw een van de vervelende klussen. Als je het met plezier bijhoudt, heb je er geen gedoe van.
De vraag is ook of je het wil...die verandering, die onzekerheid qua aanpassing, het zelf klussen.

Een woning die klaar is lijkt mij dan beter passend. Echter staat die ook in een betere wijk?

Wat dat betreft zit je nu goed zeg je. Goed genoeg om te blijven? Of niet goed genoeg waardoor verhuizing in jouw ogen beter is?
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 12-11-2017 12:38
0.31% gewijzigd
    boontje80 schreef:
    12-11-2017 12:19
    Het huis dat ik op het oog heb heeft wel iets meer aandacht nodig. Maar op zich kan alles wat er in zit nog even mee. Struikelblok is voor mij de plavuizenvloer en de groene keuken, Tegen die laatste moet ik dan nog een tijdje aan kijken.

    Hoe kijken jullie aan tegen een huis met een groene tuin? Is dat in je eentje ook een beetje te doen? Of levert dat meer gedoe dan genot op?
    Ik zou er als werkende alleenstaande moeder geen behoefte aan hebben. Zeker omdat ik gewoon van een beetje netheid hou maar ook vrije tijd wil hebben. En me dan niet wil ergeren aan hoog gras en wildgroei en snoeiwerk ect.
    Borders met groen ja. Hele tuin groen nee.

    Maar de tuin is vaak goedkoper aan te passen dan een keuken. Denk ik.
    Ik zou me vooral druk maken om het financiële plaatje, en niet over het onderhouden van de tuin. Kun je b.v. maandelijks een bedrag opzij zetten voor onderhoud van je woning? Stel, je dak moet vernieuwd worden. Dat soort dingen kunnen gebeuren, en zijn een dure grap. Kun je daar een potje voor maken? Of voor dingen die je later nog wilt aanpassen?
    Ik betaal per maand ongeveer 135 euro aan servicekosten. Onlangs is mijn voordeur vernieuwd, uit dat potje. Geen extra kosten, dus. Schilderwerk wordt ook uit die pot gedaan, ook iets dat regelmatig terugkomt. Dat kun je zelf doen, maar zie jij jezelf bovenop zo'n ladder het zolderraam schilderen?

    Het huis dat je op het oog hebt is misschien wel leuk, maar staar je er niet blind op. Er zijn vast ook andere woningen die iets te bieden hebben waar je blij van wordt, en waar je met minder kluswerk in kunt trekken.
    Alle reacties Link kopieren
    Nummer*zoveel, ik zag je bericht pas na mijn reactie over (inderdaad) die lelijke keuken. Bedankt voor de gouden tip!
    Troeteltje schreef:
    12-11-2017 12:28
    De vraag is ook of je het wil...die verandering, die onzekerheid qua aanpassing, het zelf klussen.

    Een woning die klaar is lijkt mij dan beter lassend. Echter staat die ook in een betere wijk?

    Wat dat betreft zit je nu goed zeg je. Goed genoeg om te blijven? Of niet goed genoeg waardoor verhuizing in jouw ogen beter is?
    Tuurlijk staan die er maar of dat te betalen is voor TO is de vraag.
    Ik wilde na de laatste verhuizing nooit meer een klushuis. Maar ben daar van terug gekomen.
    Ik klus met liefde nog jaren als de buurt maar wel goed/leuk is.

    Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
    Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

    Terug naar boven