De hel die de feestdagen heet....

12-11-2017 14:14 343 berichten
Manmanman het begint gewoon eigenlijk in de zomer al. Of eigenlijk aan het hoofdgerecht van de kerst het jaar ervoor. En nee is GEEN optie, hoe makkelijk iedereen dat hier en elders altijd maar roept. Feestdagen zijn verplichtingen en niemand vindt het eigenlijk leuk (jaja er zijn uitzonderingen)
Met een groot gezin en evenzoveel agenda's en hele scheve familie verhoudingen en slechte banden, snap ik niet we er elk jaar weer intuinen.

Een tijdje zijn we met kerst en oudennieuw naar het buitenland gegaan maar ivm werk zit het er dit keer niet in. En whoppa: de mededelingen over het maken van welke gang door wie, bij wie we eerste kerstdag gaan vieren en wanneer we lootjes gaan trekken voor Sinterklaas en wie de oliebollen dit jaar doet en in wiens keuken dan wel, vliegen je om de oren.
En: IK WIL NIET.
Ik wil geen Sinterklaas met familie. Ik wil het vieren met MIJN GEZIN. Ik heb vier kinderen met aanhang, dat is me druk en groot genoeg. Al die agenda's samen veroorzaken al genoeg stress. Want die kan dan niet, en die moet dag X bij andere familie slash studiegenootjes slash vrienden/buren/opa/oma/dekoningin zijn. Dus ik ben al blij als we dat in onze eigen innercirkle een beetje rond krijgen. Dan nog de discussie: wel/niet gedicht/surprise en voor hoeveel geld. Nou dan ben ik alweer gaar hoor.
En dan hoor je ineens dat je hele familie je verwacht. En dat je een spelbreker bent en het door jou helemaal niet door kan gaan. Omdat je 2/3 van het gehele gezelschap bent met je gezin en we het toch elk jaar zo doen en ze er dus vanuit gingen dat het dit jaar ook wel zo zou zijn en waarom we dat niet overlegd hebben.

Er moet altijd verantwoording worden afgelegd. Ik ben al een kleine 3 weken bezig met uitleggen, weerleggen, excuses maken, omgooien, rechtlullen, afzeggen en bijplannen, alleen al omdat mijn *(&#$%&$%%²familie gewoon geen NEE accepteerd als antwoord. Gewoon echt geen optie. Je wordt gewoon gedwongen deel te nemen aan de feestdagen.

Omdat wij het grootste huis hebben is kerst, en zijn alle verjaardagen en feesten ook altijd standaard bij ons. Ik heb er afschuwelijk veel werk en kosten aan. Elke keer weer. Ik heb ook een baan. En een groot gezin. En mijn banksaldo is eindig. Ik moet het altijd allemaal maar regelen en zit achteraf met de afwas, de zooi en de knoop in mijn buik.
Van te voren, want ik ben een behoorlijke perfectionist en men verwacht dit inmiddels ook gewoon van me, zorg ik voor de bijgerechten, de hapjes, de tafel aankleding, de drank, etc etc.
Afgelopen maand vroeg ik bij een familie diner of iedereen zijn eigen drank wilde meenemen. Nou dat viel volstrekt verkeerd. Dat ik een snob was, en lekker ongastvrij.
Ik opperde het volgende keer maar bij zus X te doen. Nou dat was niet mogelijk. Zus X woonde veel te kleine en heeft honden en daar zijn mijn kinderen bang voor en daar begint ze niet aan. Zus Y heeft geen relatie en heeft geen zin de excuus truus te gaan zitten zijn. En zo is er altijd wel wat. Dus is het in de loop der jaren zo gegroeid dat ik de sjaak ben. En ook man laat het zich welgevallen.
Ik ben er schijtziek van.
Ik heb dit jaar gezegd: geen Sinterklaas met z'n allen. Kerst niet in mijn huis en oud en nieuw vieren we sowieso niet.
En nu heb ik dus hun feestje ook verpest. Blijkbaar ben ik in mijn eentje verantwoordelijk voor ieders lol ofzo. Maar er is nu een flinke ruzie uitgebarsten. Het is werkelijk elke keer hetzelfde gezeik.
Volgend jaar, en dat regel ik NU al op mijn werk, ben ik de hele december maand aan het overwinteren ergens op Aruba ofzo. Al vreet ik een half jaar droog brood omdat ik het niet kan betalen. Ik wil dit gezanik nooit meer.
Ik heb de stress in mijn hele lijf, en ik vind er geen ene flikker aan. Die opgepriktheid, die moetjes, dat verplichte. Ik ben er van te voren en achteraf ziek van. Dat weten ze want dit meld ik elke keer weer. Ik heb een angststoornis en chronische paniekaanvallen en hyperventilatie en toch lijken ze allemaal doofblind als ik dit aangeef.
Ik hoor alleen maar dat ZIJ het druk hebben en ZIJ er op gerekend hadden en ZIJ al vrij hebben genomen ervoor en ZIJ hun werk hebben aangepast en ZIJ al cadeau's hebben gekocht en ZIJ het al met andere familie hebben afgestemd en ZIJ het nu niet kunnen vieren door mij en ZIJ het niet kunnen vieren in hun huis want: net een baby, net verhuisd, geen geld, geen zin, adhd, net gescheiden, alleen, klein huis, geen eettafel, honden, noem maar op.
Ik heb nooit een geldig excuus.
We moeten maar bij elke feestdag onze deuren openzetten en erbij zijn, en er wordt gezegd dat wij spelbrekers zijn en buiten hun om afspraken maken en niets overleggen. Als ik aangeef dat ik niks HOEF te overleggen omdat ik mijn eigen 9 koppige gezin heb inmiddels, dan is het: nou we rekenden er wel op en nu hebben wij helemaal niks en dat is niet eerlijk.
Echt hoor. Ik ben er zo klaar mee!

En elke keer als ik dit bespreekbaar maak is het: nee is ook een antwoord he.
En als ik dan nee zeg, dan zijn de rapen gaar.
Echt: kerst, oudennieuw en zelfs Sinterklaas mogen ze afschaffen wat mij betreft. Of vier het lekker tussen je eigen vier muren en ajb kap met die verplichte nummertjes want dat is bijna voor niemand leuk.

Mijn leven is niet perfect. Ik ben niet perfect. Mijn man niet, mijn kinderen niet. Mijn familie ZEKER niet, maar ik zit er oprecht mee. Met die vreselijke feestdagen. En dat er zo'n druk op mij wordt gelegd. Ik ben vooral op zoek naar ervaringen, erkenning en misschien hier en daar een beetje goedbedoeld advies :-)
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 12-11-2017 14:35
3.26% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zo actueel is dit onderwerp ook niet meer op actueel. :popcorn:
Alle reacties Link kopieren
Nee is wel degelijk een optie hoor.
om een lang verhaal kort te maken:

NEE, we vieren het lekker thuis met eigen gezin.
Alle reacties Link kopieren
Wow. Wat een frustratie. En groot huis, een baan waarmee je een maand naar het buitenland kunt, een grote familie.. ik denk dat veel mensen wel met je willen ruilen.
Maar goed, daarom hoef jij het nog niet leuk te vinden natuurlijk. Nee zeggen lijkt me dan een goede eerste stap.
Of je stelt voor de catering uit te besteden en de kosten te delen?
Dan maar een spelbreker.

Ik doe dus echt met de feestdagen wat ik graag voor dochter en mij wil (in overleg met haar oma: die zijn twee handen op een buik). Rest heeft pech.
Alle reacties Link kopieren
Alvast een vrolijk kerstfeest allemaal!
Afbeelding
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
En ik kan het niet laten hoor, maar 'hel'? Vind je dat zelf ook niet een tikkeltje overdreven?
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
12-11-2017 14:19
om een lang verhaal kort te maken:

NEE, we vieren het lekker thuis met eigen gezin.
Nou, dit inderdaad. Wat een gezeur zeg. En ook een beetje op de borst klopperij.
Winter is coming...
Je doet het jezelf aan hoor. Je hoeft je nl niet te blijven verantwoorden en nee is gewoon een antwoord.
Zeg gewoon: misschien volgend jaar weer, dit jaar vieren we het alleen met het gezin.

Klaar.

Jij maakt het leven gewoon erg vaak heel moeilijk voor jezelf. Als ik zo je topics lees dan. Dus die hel maak je zelf. En je kunt er ook simpel zelf uitkomen. Nee is ook een antwoord.
Alle reacties Link kopieren
lolly-pop schreef:
12-11-2017 14:24
Je doet het jezelf aan hoor. Je hoeft je nl niet te blijven verantwoorden en nee is gewoon een antwoord.
Precies.
Alle reacties Link kopieren
winterqueen schreef:
12-11-2017 14:23
Nou, dit inderdaad. Wat een gezeur zeg. En ook een beetje op de borst klopperij.
Idd
To zal geen topic voorbij laten gaan zonder te melden hoe geweldig haar leven wel niet is.
Zelfs in een klaagtopic krijgt ze het voor elkaar. :facepalm:
Hetismogelijk schreef:
12-11-2017 14:20
Wow. Wat een frustratie. En groot huis, een baan waarmee je een maand naar het buitenland kunt, een grote familie.. ik denk dat veel mensen wel met je willen ruilen.
Maar goed, daarom hoef jij het nog niet leuk te vinden natuurlijk. Nee zeggen lijkt me dan een goede eerste stap.
Of je stelt voor de catering uit te besteden en de kosten te delen?
Nou, je gelooft het niet: dat heb ik voorgesteld. Nou zus X heeft geen geld, zus Y vindt dat onzin en komt met honderden argumenten daarvoor. Broer interesseert het geen hol, totdat er beslissingen zijn genomen, dan ineens heeft hij wel een mening wat de genomen beslissingen weer volledig omgooit. Catering is afgeblazen. Loten om wie welk gerecht maakt ook. Want IK maak het hoofdgerecht. Voor 20 man ofzo is dat niet te betalen. Ze verwachten allemaal lellen vlees en vis. Ik heb verdorie geen geldboom in mijn tuin. Doe zelf us wat. Nee Martietje neemt een afbakstofkbrood mee. Kees een zak pompoensoep van de Lidl en weer een ander een bak roomijs van 99 cent.
Nou en dan de totaal scheven kerstcadeautjes.
Ik zeik altijd wel maar als we het eenmaal doen dan doe ik het ook goed. Ik stress al maanden voor wat ik wie moet geven en maak er ook echt wat van. Ik heb nog nooit iets terug gekregen nog erger: zus X geeft na verloop van tijd altijd haar 'zooi' weg aan mijn dochters. Komen de kerstcadeaus van dat jaar ervoor gewoon weer onaangeraakt terug.
Ik maak geen grapje.
En zoals ik al zei: Nee is geen optie. Ik heb nu nee gezegd en ben uit de groepsapp geflikkerd en mijn kindereren hebben daar natuurlijk ook last van. Als ik besluit niet mee te doen betreft het hen ook. Ik maak een beslissing voor 9 man tegelijk he. Het draait niet alleen om mij. En dus ga ik elke keer weer over mijn grenzen heen en doe ik elke keer weer datgeen wat ik gezworen heb nooit meer te doen. Namelijk: misbruik laten maken van mezelf. Nee is wel degelijk geen optie. Ik creeer er ruzie en verdeeldheid mee. En ik zet mezelf buiten de familie waardoor ik met de nek word aangekeken. Voor mij gelden nu eenmaal andere regels dan voor mijn broers en zussen. Die komen met alles weg. Maar goed, dat gaat way back. Laten we het simpel houden. Kerst, Sint, oudennieuw: allemaal verplichte nummertjes en kappen daarmee!
Hai!
Alle reacties Link kopieren
Oh het familie diner van de eo is hier prima geschikt voor.
Alle reacties Link kopieren
Yup, kerst en verplichtingen zijn $&@?!
Zeg “NEE, ik heb geen zin” en als ze je dan een trut vinden, niet jouw probleem, makkelijk zat!
granny71 schreef:
12-11-2017 14:27
Idd
To zal geen topic voorbij laten gaan zonder te melden hoe geweldig haar leven wel niet is.
Zelfs in een klaagtopic krijgt ze het voor elkaar. :facepalm:
Huh, mijn leven is helemaal niet geweldig. Waar lees je dat?
Als je zo'n (in jouw worden) @#&#_!@- familie hebt, verbreek dan het contact.

Je doet dit inderdaad helemaal zelf, en je bent er bijzonder verbitterd door geworden.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
12-11-2017 14:27
. Kerst, Sint, oudennieuw: allemaal verplichte nummertjes en kappen daarmee!
Verbeter de wereld en begin bij jezelf zou ik zo zeggen.
Nee is wel een optie.

In wat voor wereld leef jij? Ik krijg een beetje Gooische Vrouwen visioenen. Was jij ook niet degene met dat verplichte feest voor kind en zijn corpsgenootjes. Vreselijk, als je leeft voor een ander. Dan maar wat minder poen.
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
12-11-2017 14:28
Huh, mijn leven is helemaal niet geweldig. Waar lees je dat?
Je klinkt nog al overspannen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel vaker een klaagbrief van je gelezen. Die ene over vage studiefeestjes van de kinderen staat me nog bij, hoe belachelijk veel geld dat kost en dat zoiets "in jullie kringen" verwacht wordt.

Je doet het jezelf aan, omdat je niet wil afwijken van je perfectionisme en je nog steeds de mening van al die anderen zeer belangrijk vindt.
essychan schreef:
12-11-2017 14:28
Yup, kerst en verplichtingen zijn $&@?!
Zeg “NEE, ik heb geen zin” en als ze je dan een trut vinden, niet jouw probleem, makkelijk zat!
Gedaan dus. Nou je wil niet weten wat me nu allemaal verweten wordt. Dikke familie drama's.
Hoe doen jullie dat dan?
Ik trek het me nml echt heel erg aan en wil gewoon niet altijd de kut worden gevonden als ik eens mijn grenzen aangeef.
Ik krijg van al mijn broers en zussen en ouders apart gewoon dikke shit over me heen op de app. Het is echt te overdreven voor woorden.
Het familie diner zou er een kijkcijferkanon aan hebben, dat weet ik wel ;-)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zit jij jezelf het meeste in de weg. Je wil het perfect; voor je kinderen, voor de familie, voor jezelf. Laat dat 'perfecte plaatje' los. Je doet het jezelf aan.
7102 schreef:
12-11-2017 14:30
Je klinkt nog al overspannen.
Ben ik ook!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven