Eindinspectie nieuwe woning.

14-11-2017 17:31 15 berichten
Morgen is de sleuteloverdracht en eindinspectie nieuwe woning. Het betreft een koopwoning.
Ik heb dit nog nooit gedaan, dus heb de tips online opgezocht. Onder andere oven aandoen, kookplaat testen, water warm laten worden etc.

Maar hebben jullie nog tips?

We nemen deel van inboedel over, dus dat het compleet leeg moet staan is niet van toepassing.

De verkoper is trouwens niet aanwezig bij de inspectie, wel de verkoopmakelaar.
Bijna gelijk erna is de sleuteloverdracht bij notaris, dus best apart dat verkoper bij inspectie niet aanwezig kan zijn. Maar goed, niet ons probleem denk ik?
Meestal is het alleen een rondje lopen en kijken of er geen spullen aan- of afwezig zijn waarvan je dat niet hebt afgesproken.
Alle reacties Link kopieren
Dat water, verwarming etc had je al veel eerder moeten doen. Dat is niet iets voor de eindinspectie. Dingen als gaten in de muur, lekkages, werkt alles in de keuken , zijn de binnenkanten nog wel netjes .. Dat is echt iets wat je al moet weten voordat je de koop sluit.. Waarom is dat niet eerder gebeurt? Dit rondje is idd om te kijken of de gemaakte afspraken wel nagekomen zijn en de standen (water gas en licht) op te nemen.
Alle reacties Link kopieren
sleutels van alle sloten op ramen en deuren aanwezig
standen van meters opnemen
is alles aanwezig wat in de koop is opgenomen
is er niets meer aanwezig waar je nog kosten voor verwijdering van gaat krijgen
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
@nina Dat is daarvoor ook al gebeurd, maar gezien er tijd zit tussen koop en overdracht. Ik heb de tips ook alleen maar van een makelaarssite... hoef je me niet zo aan te vallen.
Bij ons was bij de eindinspectie ook alleen de makelaar aanwezig van hun, die hadden ze gemachtigd. Zelfs woonden ze al 200 km verderop. Het was een drama, huis vies, nog troep in container, puilde uit. Nog een vieze oven in een kastje, losse plinten, tuinstoelen in de kamer etc etc. Hij schaamde zich enorm dat ze het zo hadden achtergelaten en heeft ter plekke iemand geregeld om het op te halen en schoon te maken. Wij konden een uur later dus gewoon tekenen, anders had ik het denk ik niet maar zo getekend.
Als de oplevering niet conform afspraak is duidelijk maken dat je niet tekent en de extra kosten voor hun zijn. De makelaar zal waarschijnlijk deze zaken willen oplossen
Check ook goed of de milieu of afvalpassen als die er in de gemeente zijn worden overgedragen.
Alle reacties Link kopieren
Hawelry schreef:
14-11-2017 17:31
De verkoper is trouwens niet aanwezig bij de inspectie, wel de verkoopmakelaar.
Bijna gelijk erna is de sleuteloverdracht bij notaris, dus best apart dat verkoper bij inspectie niet aanwezig kan zijn. Maar goed, niet ons probleem denk ik?
Dat hadden wij ook, alleen de makelaar van de verkoper was er. Bij ons waren de verkopers ook een paar honderd km verderop gaan wonen en de notaris was in een andere plaats. Het was voor hun makkelijker om alleen daar aanwezig te zijn. Als ze ook nog naar het huis hadden moeten komen waren ze de plaats van de notaris voorbij gereden en zou het hun een uur extra kosten (+ de tijd om door het huis te lopen). Wij waren die dag de eerste.

Wat mijn tip trouwens is. Onze overdracht was in de winter en ze hadden de thermostaat op 5 gezet. En dat had ie ook al een paar dagen gestaan. Dat is echt te koud, het was maar 9 graden in huis en hartstikke vochtig. Wij hadden daar op dat moment niet op gelet, het viel ons pas op toen we de na de overdracht de eerste keer in het huis kwamen. Waarschijnlijk had het ook al een paar dagen zo gestaan, want onze overdracht was de dag na kerst.
De meterstand wordt opgenomen, dus de oude bewoner betaalt niet voor het extra verbruik wat dat kost.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij was het toen ook met de verkoopmakelaar. En wat ik beter had moeten checken:
- is echt alles leeg (berging in de kelder van ons appartementencomplex was dat dus niet)
- wordt het water goed warm en loopt alles goed door.

Laatste kun je ook bij een bezichtiging doen, maar vond ik zo vreemd om toen te doen.
wilma36 schreef:
15-11-2017 07:27
Dat hadden wij ook, alleen de makelaar van de verkoper was er. Bij ons waren de verkopers ook een paar honderd km verderop gaan wonen en de notaris was in een andere plaats. Het was voor hun makkelijker om alleen daar aanwezig te zijn. Als ze ook nog naar het huis hadden moeten komen waren ze de plaats van de notaris voorbij gereden en zou het hun een uur extra kosten (+ de tijd om door het huis te lopen). Wij waren die dag de eerste.

Wat mijn tip trouwens is. Onze overdracht was in de winter en ze hadden de thermostaat op 5 gezet. En dat had ie ook al een paar dagen gestaan. Dat is echt te koud, het was maar 9 graden in huis en hartstikke vochtig. Wij hadden daar op dat moment niet op gelet, het viel ons pas op toen we de na de overdracht de eerste keer in het huis kwamen. Waarschijnlijk had het ook al een paar dagen zo gestaan, want onze overdracht was de dag na kerst.
De meterstand wordt opgenomen, dus de oude bewoner betaalt niet voor het extra verbruik wat dat kost.
Ah ja, bij ons ging/gaat? de verkoper ook stuk verderop wonen verklaart misschien.

Bij ons stond verwarming uit. :) Dus was allemaal prima in orde.
Verkoper had alleen ''iets'' (wat heel groot is en waar we ophaaldienst voor moeten inhuren) laten staan maar dat komt hij nu aankomende zaterdag netjes opruimen omdat het niet de afspraak was dat achter te laten. Dus allemaal prima.
Hij had trouwens bos bloemen voor ons meegenomen ter felicitatie, dus dat was wel aardig.
Alle reacties Link kopieren
Ik was er ook niet bij bij de eindinspectie van mijn koopwoning. Het was mijn huis van de toekomst in maart gekocht met mijn (toen nog gezonde man) en in december dat jaar overleed hij in diezelfde woning.
Toen ik het huis een paar jaar later verkocht heb ik een paar dagen voor de overdracht op mijn eigen emotionele wijze afscheid genomen van het huis en mijn toekomstdromen met mijn man.
Ik wilde gewoon niet nog eens dat huis in met vreemden nog wel. Dat had niks met de staat van het huis te maken want die was perfect maar alles met de emotionele lading achter de verkoop.

Maar een uur later zat ik idd wel bij de notaris in dezelfde stad als waar mijn verkochte huis stond.

Wat ik wil zeggen is dat er honderden redenen kunnen zijn en die zijn lang niet altijd duidelijk als koper.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Het was ook geen verwijt van mij naar de verkoper ibi. Het viel me gewoon op.

Knuffel voor jou :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hawelry schreef:
16-11-2017 10:33
Het was ook geen verwijt van mij naar de verkoper ibi. Het viel me gewoon op.

Knuffel voor jou :hug:
Lief dank je wel. Ik zag het ook niet als een verwijt hoor. Meer iets wat je niet kon vatten had ik het idee.


Maar is de inspectie al geweest en zo ja alles goed gegaan?
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ja, inspectie was helemaal prima. :)
Verkoopmakelaar deed inderdaad eigenlijk ook wat alle online tips zeiden dus hoefde ik niet zelf te doen (wat ik uiteraard wel deed).

Daarna overdracht gehad, dus huis is van ons :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven