20 jaar nicotine verwijderen. Tips?

16-11-2017 15:42 36 berichten
Mijn schoonouders wonen nu 20 jaar in dit huis en hebben al die tijd gerookt. En dan ook echt gerookt. Shagbuil per dag per persoon. Uiteraard is het nog nooit gereinigd of geverfd 😥
Nu ligt schoonvader in het ziekenhuis na een longkanker operatie, dus willen we de muren reinigen en verven zodat hij in een fris huis terug komt. Vooral het schoonmaken wordt wel zo'n gigantische klus dat ik nu bijna niet weet waar we moeten beginnen.
We hebben al een stoomreiniger te leen aangeboden gekregen, maar dan?
Wie heeft ervaring? Wat hebben we nodig en wat is de beste aanpak?
Alle reacties Link kopieren
mc21 is een bio product dat je op hout, muren, deuren, kastjes ... kan spuiten. De nicotine drijft zo naar beneden! Wel goed de verhouding product/water aanhouden. Je koopt het namelijk in een soort van jerrycan en krijgt er een spuitbus bij waarin je je mengsel kan maken.
oudblond wijzigde dit bericht op 16-11-2017 15:46
0.73% gewijzigd
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Tip voor het schilderen: behandel alle muren/plafond eerst met een primer,anders krijg je de gele kleur niet weg.
De boel opnieuw laten stucen en schilderen.
Alle reacties Link kopieren
Ammoniac sopjes doen ook al grote wonderen, al is dat op de muur lastig natuurlijk.
redbulletje schreef:
16-11-2017 15:54
De boel opnieuw laten stucen en schilderen.
Daar moeten wel de financiële middelen voor zijn...
Alles wat gestoffeerd is ook opruimen, zoals bijv. een stoffen bank, vaste vloerbedekking, gordijnen).
Een rokershuis moet je écht van boven tot onder strippen om het leefbaar te maken voor 'n niet-roker.
Alle reacties Link kopieren
Je zal je verbazen hoe ver je komt met groene zeep. Kost geen drol, niet de vloeibare nemen en onverdund opsmeren, even de tijd geven en dan met veel water uitwassen.
Gebruik wel handschoenen want je houd geen huid over.
Muren voorbewerken met een isolerende voorstrijk/primer. Even de verpakking nalezen of het inderdaad een vlek/nicotine e.d. isolerende werking heeft. Primer laten drogen en opnieuw muurverf erop.

Lakwerk (vb. kozijnen, deuren) en hang/sluitwerk ontvetten met St Marc, mocht daar echt een dikke laag nicotine op plakken. Even laten intrekken en je poetst het er zo af.
Zaken waar de verf niet vernieuwd wordt kun je gewoon met azijn+afwasmiddel ontvetten en napoetsen. St Marc is namelijk ook een verfreiniger/verwijderaar, dus pas op dat je geen verf verwijdert daar waar het niet hoeft.

Lakwerk wat overgeschilderd wordt: na ontvetten verder schoonmaken en licht opschuren, even afstoffen en opnieuw lakken :)

Stoomreiniger kun je evt. gebruiken voor vloerbedekking en beklede meubels.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je kunststof moeten schoonmaken dat gaat dan met pure glassex.

Bij mijn moeder hebben we de ammoniac in een spuitfles van 5liter gedaan die je normaal in de tuin gebruikt... Dat huis was toen geheel leeg en de bruine troep droop echt van het plafond naar beneden..
Groene zeep is inderdaad ook een goede tip. Ammoniak stinkt enorm en is niet nodig als je voor andere middeltjes kiest.
Halve emmer azijn mengen met een halve emmer warm water, daarin een beker baking soda oplossen. En schrobben maar.
Hoe zit het met vloerbedekking, gordijnen, bankstel? Ga je die ook vervangen?
Wow. Nu al zoveel tips. En dingen die echt allemaal nieuw voor me zijn.
Super fijn!
Gelukkig geen vloerbedekking. De gordijnen gaan we heet wassen, stomen, strijken, alles wat we maar kunnen bedenken 😝
Ze hebben lederen meubels, dus dat maakt het makkelijker om de buitenkant goed aan te pakken. Alleen is hierbij de vulling wat lastiger aan te pakken.
En sterkte met je schoonvader.
HaPu schreef:
16-11-2017 15:59
Daar moeten wel de financiële middelen voor zijn...
Stoppen met roken zal vast 'n riante besparing opleveren.
Leren bank 'n paar dagen naar buiten onder 'n afdak om de stank er uit te laten trekken.
redbulletje schreef:
16-11-2017 16:10
Stoppen met roken zal vast 'n riante besparing opleveren.
😂
Shagbuil per persoon per dag is 15-20 euro per dag die nu uitgespaard worden?
Zou zelf m'n handen niet vuil gaan maken in dat huis, ze houden immers nu geld over.
Het gemakkelijkst werken om nicotine weg te krijgen is 2 delen ammonia, 2 delen water en 1 deel afwasmiddel, Als je dat gebruikt in een spuitbus dan hoef je niet te werken, alleen af te spoelen.
De rest is een kwestie van boenen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de tip van een ozon generator wel eens gehoord met doorrookte autio's (van een professionele autopoetser). Het probleem me een huis is natuurlijk wel dat volume veel groter is. Bovendien moet dat gebeuren als er niemand in huis is.

Normaal:
alle gordijnen wassen
tapijten vervangen of reinigen
poreuze oppervlakken (muren, behang, plavonds) overschilderen of opnieuw behangen
Vaste niet poreuze oppervlakken (kozijnen, deuren, ramen) goed schoonmaken

Alle inventaris vervangen of laten reinigen met zo'n ozondinges.
Alle reacties Link kopieren
:nooo: ik lees even mee..mijn moeder heeft haar huis ook oker geel gerookt, en ik weet dat wij straks ook voor deze klus komen te staan..
redbulletje schreef:
16-11-2017 16:17
Shagbuil per persoon per dag is 15-20 euro per dag die nu uitgespaard worden?
Zou zelf m'n handen niet vuil gaan maken in dat huis, ze houden immers nu geld over.
Mijn schoonouders vallen in de categorie 'simpel volk'. Ze gaan dat initiatief zelf niet nemen en het bespaarde geld kan meteen naar schuldeisers. Dan kun je denken, laat maar, je hebt het zelf zover laten komen, maar het is familie.
HaPu schreef:
16-11-2017 16:27
Mijn schoonouders vallen in de categorie 'simpel volk'. Ze gaan dat initiatief zelf niet nemen en het bespaarde geld kan meteen naar schuldeisers. Dan kun je denken, laat maar, je hebt het zelf zover laten komen, maar het is familie.
Begin met het besparen van energie. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven