Appartement misschien verkocht. En dan??

17-11-2017 07:44 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na bijna 8 jaar in de verkoop, is hoogstwaarschijnlijk mijn appartement verkocht. Gisteren hebben we een bod gekregen, 2000 euro onder de vraagprijs met een opleverdatum van 1 maart 2018. Ik ben hartstikke blij natuurlijk.

Maar wat nu?? De bedoeling is wel weer om iets te kopen, maar ik kan nu nog alleen een hypotheek op mijn salaris krijgen. Mijn vriend heeft helaas nog een BKR-registratie, nu nog 2, vanaf juli volgend jaar nog 1 en dan kan hij wel een hypotheek afsluiten. Ik had een leuk appartement gezien, maar dat staat Inmiddels al op verkocht. We willen niet midden in de stad en zitten met woon-werk. Mijn vriend werkt nu in de plaats waarin we wonen, ik 100 kilometer verder. De bedoeling is om iets meer richting mijn werkgever te gaan, maar niet al te veel. Mijn vriend moet nu een kwartier reizen, hij wil hooguit een half uur gaan reizen. Hij werkt 5 dagen, ik 4 waarvan 3 dagen op kantoor. Dus we zijn wel gebonden aan een regio.

Ik wil ook niet te gehaast kopen, alleen omdat we iets moeten kopen. Straks is het niks en moet je er weer vanaf zien te komen. Daarom neig ik naar tijdelijk huren. Een jaar, omdat dat meestal de minimum huurperiode is. En dan op het gemak kijken of we iets kunnen vinden wat naar ons zin is en misschien iets duurder, omdat we dan op 1,5 salaris kunnen kopen.

Hebben jullie adviezen voor ons?
Alle reacties Link kopieren
huren maar gaat dat wel lukken op 1 inkomen?
als er geen kinderen of dieren zijn zou je antikraak kunnen overwegen.
Alle reacties Link kopieren
gefeliciteerd met de verkoop in ieder geval!
Heb je een beetje een gunstige hypotheek nu? Dan zou ik onderzoeken of je die kunt meenemen en gebruiken om een nieuwe woning aan te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het appartement zo goed als verkocht is! :cheer2:
TO, kijk inderdaad naar huur of anti-kraak, dan hebben jullie rustig de tijd om iets te zoeken. Dan heb je ook meer tijd om te kijken waar je zou willen/kunnen wonen tussen het werk van je vriend en jouw werk. Want ik denk dat er veel mogelijkheden zijn op dat gebied! En het is natuurlijk ook wel prettig als er straks 1 bkr-registratie minder aanwezig is.

Succes!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Heb je al met de hypotheekvertrekker gepraat? Misschien is er meer mogelijk dan je denkt.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met de verkoop van het appartement.

Maar ik zou eerst gewoon gaan huren in de regio waar jullie zouden willen kopen. Kan je kijken of dat dit bevalt. En zorgen dat de BKR registraties van je vriend verdwenen zijn.

Ik zou voorzichtig zijn met een nieuwe schuld aangaan zolang er nog oude schulden zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook tijdelijk een vakantiewoning huren, zeker in de winter kan dat heel voordelig zijn. Wel even zoeken want niet alles mag permanent bewoond worden.
Ga eens met een hypotheekadviseur praten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je bedoelt dat je vriend negatieve registraties heeft bij BKR? Vrijwel iedere volwassen Nederlander heeft namelijk BKR-registraties. Alle leningen worden daar geregistreerd, dus ook als je rood kunt staan, een autolening hebt of nu al een hypotheek hebt.

In jullie situatie zou ik met een hypotheekadviseur gaan praten. Hypotheekverstrekkers zijn best bereid om naar persoonlijke situaties te kijken. Een negatieve registratie vervalt vijf jaar nadat het probleem opgelost is en de schuld is afbetaald. Als de verstrekker ziet dat het vier jaar geleden is en hij bijna vervalt, dan zullen ze daar best wat ruimte in willen bieden. Of bijvoorbeeld met een voorstel komen dat zolang de negatieve registratie staat, dat er een renteopslag is voor dit extra risico en dat die vervalt als deze registratie vervalt.

Alles hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de schuld is opgelopen. Als je vriend allemaal spullen bij de wehkamp of de otto heeft besteld op een afbetaling die hij niet kon betalen, dan zal dat een stuk minder in zijn voordeel spreken. Is er meer geval van overmacht waarbij duidelijk is dat het probleem zo snel mogelijk is opgelost, dan kan zal dat als minder erg worden ervaren.

Je kunt natuurlijk ook een jaar huren. Nadeel is wel dat als de huizenprijzen in de tussentijd stijgen, je dus niet meer aansluit met verkoopprijs van dit huis en de aankoopprijs van je volgende huis. Maar ze kunnen komend jaar ook dalen...
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je je verkijkt op huren. Je staat nergens ingeschreven neem ik aan, dan komt je in de vrije sector terecht. De huur kan dan erg hoog zijn, kan je dat dan ook betalen?

Een vakantiepark zou kunnen maar is ook niet goedkoop en in april zou je er misschien al weer uit moeten omdat dan het seizoen weer gaat beginnen.

Heb je al goed rondgekeken in de plaats waar je wil wonen? Voel je je er thuis? Vraag eens hier op het Viva-forum waar je b.v in die plaats beter niet kan zitten.

Ik zou zelf kopen, de markt is stijgende en tegen die prijsstijging is misschien niet op te werken.

Zelfs als je koopt zal het moeilijk zijn om de flat op tijd opgeleverd te krijgen.

Gefeliciteerd met de verkoop trouwens.
Alle reacties Link kopieren
LadyMadonna schreef:
17-11-2017 08:01
huren maar gaat dat wel lukken op 1 inkomen?
als er geen kinderen of dieren zijn zou je antikraak kunnen overwegen.
Mijn vriend heeft geen schulden meer, alleen nog de BKR-registraties. Dus we betalen gewoon beide de kosten.
Ik heb 2 katten en die gaan echt niet weg.
Alle reacties Link kopieren
Cherilee schreef:
17-11-2017 08:06
Heb je een beetje een gunstige hypotheek nu? Dan zou ik onderzoeken of je die kunt meenemen en gebruiken om een nieuwe woning aan te kopen.
Als alles goed gaat, houd ik er 25.000 aan over, dus dat kan ik meenemen.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
17-11-2017 08:38
Fijn dat het appartement zo goed als verkocht is! :cheer2:
TO, kijk inderdaad naar huur of anti-kraak, dan hebben jullie rustig de tijd om iets te zoeken. Dan heb je ook meer tijd om te kijken waar je zou willen/kunnen wonen tussen het werk van je vriend en jouw werk. Want ik denk dat er veel mogelijkheden zijn op dat gebied! En het is natuurlijk ook wel prettig als er straks 1 bkr-registratie minder aanwezig is.

Succes!
Volgende week gaan we kijken voor een huurwoning. Wel eentje die, voor zover ik kan zien, naar mijn zin is en op een plekje wat ik al een tijdje op het oog heb. Huur is wel hoog, maar wel betaalbaar voor ons. En als het maar een jaar zou zijn en we zouden in dat jaar iets kunnen vinden wat echt naar ons zin is, vind ik niet erg om even wat meer te betalen.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
17-11-2017 09:10
Je kunt ook tijdelijk een vakantiewoning huren, zeker in de winter kan dat heel voordelig zijn. Wel even zoeken want niet alles mag permanent bewoond worden.
Dat is niet nodig. Vanaf half maart zitten we toch op de camping t/m oktober dus als het nodig is kunnen we altijd vanaf daar zoeken. Dan zouden we alleen de eerste paar week van maart in een vakantiewoning hoeven te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
17-11-2017 09:51
Ik denk dat je bedoelt dat je vriend negatieve registraties heeft bij BKR? Vrijwel iedere volwassen Nederlander heeft namelijk BKR-registraties. Alle leningen worden daar geregistreerd, dus ook als je rood kunt staan, een autolening hebt of nu al een hypotheek hebt.

In jullie situatie zou ik met een hypotheekadviseur gaan praten. Hypotheekverstrekkers zijn best bereid om naar persoonlijke situaties te kijken. Een negatieve registratie vervalt vijf jaar nadat het probleem opgelost is en de schuld is afbetaald. Als de verstrekker ziet dat het vier jaar geleden is en hij bijna vervalt, dan zullen ze daar best wat ruimte in willen bieden. Of bijvoorbeeld met een voorstel komen dat zolang de negatieve registratie staat, dat er een renteopslag is voor dit extra risico en dat die vervalt als deze registratie vervalt.

Alles hangt er natuurlijk ook vanaf hoe de schuld is opgelopen. Als je vriend allemaal spullen bij de wehkamp of de otto heeft besteld op een afbetaling die hij niet kon betalen, dan zal dat een stuk minder in zijn voordeel spreken. Is er meer geval van overmacht waarbij duidelijk is dat het probleem zo snel mogelijk is opgelost, dan kan zal dat als minder erg worden ervaren.

Je kunt natuurlijk ook een jaar huren. Nadeel is wel dat als de huizenprijzen in de tussentijd stijgen, je dus niet meer aansluit met verkoopprijs van dit huis en de aankoopprijs van je volgende huis. Maar ze kunnen komend jaar ook dalen...
Mijn vriend had schulden die gemaakt zijn door zijn ex. Van de 3 is er nu eentje weg. De 2e gaat halverwege volgend jaar weg en de 3e in 2019. In zijn geval zullen ze met 1 negatieve registratie die in 2019 verdwijnt niet zo moeilijk doen. Eerst even kijken hoe het allemaal gaat lopen en dan ga ik een afspraak met mijn tussenpersoon maken, kan jij even kijken wat de mogelijkheden zijn.
Alle reacties Link kopieren
veensteker schreef:
17-11-2017 11:22
Ik denk dat je je verkijkt op huren. Je staat nergens ingeschreven neem ik aan, dan komt je in de vrije sector terecht. De huur kan dan erg hoog zijn, kan je dat dan ook betalen?

Een vakantiepark zou kunnen maar is ook niet goedkoop en in april zou je er misschien al weer uit moeten omdat dan het seizoen weer gaat beginnen.

Heb je al goed rondgekeken in de plaats waar je wil wonen? Voel je je er thuis? Vraag eens hier op het Viva-forum waar je b.v in die plaats beter niet kan zitten.

Ik zou zelf kopen, de markt is stijgende en tegen die prijsstijging is misschien niet op te werken.

Zelfs als je koopt zal het moeilijk zijn om de flat op tijd opgeleverd te krijgen.

Gefeliciteerd met de verkoop trouwens.
Ik sta bij 2 makelaarskantoren ingeschreven voor vrije sector. Met ons inkomen komen we nooit in een sociale huurwoning. Volgende week gaan we kijken bij een huurwoning die vanaf 1 december gehuurd kan worden. En ondertussen kijken we natuurlijk voor eventueel een koopappartement. Half maart kunnen we naar de camping, dus het zou dan alleen voor de eerste 2 of 3 weken van maart zijn.
Daantje1970 schreef:
17-11-2017 12:00
Als alles goed gaat, houd ik er 25.000 aan over, dus dat kan ik meenemen.
Nee, dat bedoel ik niet. Je kunt je hypotheek incl. rente en voorwaarden meenemen bij de koop van een nieuwe woning.
Alle reacties Link kopieren
Daantje1970 schreef:
17-11-2017 12:00
Als alles goed gaat, houd ik er 25.000 aan over, dus dat kan ik meenemen.
Ja aan overwaarde. Maar je hebt nu waarschijnlijk ook een hypotheek. Die kun je meenemen naar je volgende woning. Maar ik weet niet of dat ook nog kan als je een jaar ergens anders woont.
Stampertje12 schreef:
17-11-2017 14:19
Ja aan overwaarde. Maar je hebt nu waarschijnlijk ook een hypotheek. Die kun je meenemen naar je volgende woning. Maar ik weet niet of dat ook nog kan als je een jaar ergens anders woont.
Nee, binnen een half jaar moet de nieuwe akte passeren volgens mij.
Alle reacties Link kopieren
Cherilee schreef:
17-11-2017 14:27
Nee, binnen een half jaar moet de nieuwe akte passeren volgens mij.
Lijkt me ook wel logisch. Er is immers geen onderpand meer.
Alle reacties Link kopieren
Geheel off-topic, maar ben gewoon benieuwd: wáár woon je dan (ongeveer), dat het 8 jaar te koop heeft gestaan?!
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Ik woon nu in Dordrecht.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels hebben we besloten om tijdelijk te gaan huren. Morgen hebben we de eerste bezichtiging voor een huurappartement. De overwaarde gaat dan op een spaarrekening waar het een jaar vast staat, dan levert het nog een klein beetje rente op. De beleggingsverzekering die vrijkomt wil voor een gedeelte gaan gebruiken en een gedeelte op de spaarrekening.

Omdat we nu wel wat meer gaan betalen, moet het wel anders gaan nu. Wij leven vrij makkelijk en ruim, het moet wel anders gaan. Zo heb ik besloten om meer naar aanbiedingen te kijken. Dat wordt sowieso straks makkelijker, want we krijgen meer ruimte, dus kunnen meer voorraden aanleggen. Dus kan ik nu ook meer aanbiedingen van bijvoorbeeld 1 + 1 gratis kopen.

Ook met de rekeningen gaan het we anders doen. We behouden onze eigen rekeningen en willen een aparte rekening afsluiten voor de vaste lasten, waar we dan iedere maand geld naar overmaken. We hebben dat nooit gedaan vanwege de schulden die mijn vriend had en daarna is het er ook niet van gekomen. Alles is altijd in goed overleg gegaan, we hebben nooit ruzie over geld. Maar als we het gaan veranderen, kunnen we meer overzicht gaan houden.

Heb er zoveel zin in. Nu maar hopen dat ook alles goed afgerond is. Mijn buurvrouw (zus van onze makelaar) had vorig jaar al getekend en toen werd alsnog alles afgeblazen. Dus ik ben al blij, maar ik ga pas juichen als alles afgerond is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven