Vogeltjes op balkon

18-11-2017 12:49 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
In mijn nieuwe woning heb ik geen kat meer, en nu zie ik af en toe vogeltjes op het balkon zitten. Hartstikke leuk! Ik heb een paar voederbollen opgehangen (zaten niet in een netje ofzo, hing gewoon van de vet aan elkaar. Ook 1 met alleen zonnebloempitten). Komen er alleen maar duiven op af die de 3 bollen in 1,5 dag volledig hebben weggevaagd @(
Ik wil weer gewoon de musjes en vinkjes en merels terug, wat kan ik het beste ophangen? Of vreten die duiven sowieso alles en kan ik beter niks ophangen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een pindakaaspotje (voor vogels) in een klein voederhuisje hangen. Daar zit een kort stokje aan en daar kunnen grote vogels niet op zitten. Roodborstjes en koolmeesjes eten daar nu al van, zo schattig.
Niemand is onmisbaar
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek- ... ?vogel=211

Je kunt altijd eens brutaalweg de winkel van de vogelbescherming in Zeist bellen of mailen. Als ik daar eens in de buurt ben, ga ik er altijd even langs en de mensen die daar werken, weten echt alles over vogels en zijn zeer behulpzaam. Dankzij hun advies en na=estkastje, heb ik al jaren nestjes pimpelmezen op mijn balkon. Zo schattig.
Ik heb trouwens ook alleen vogelvoer op balkon in een houder waar duiven te groot voor zijn.
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 18-11-2017 13:08
70.41% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het kan soms even (soms maanden) duren voor vogels voer vinden. Er zijn speciale omkooide voederdingen waar duiven niet bij kunnen. Misschien is dat een optie? Of het echt laten hangen. Volgens mij kunnen duiven niet op een vetbol zitten zoals mezen dat doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier zijn de kauwtjes de slopers van alles. Ik heb een soort klein ‘schoreltje’ Wat ik met een zuignap aan het raam kan hangen. Daar doe ik dan wat voer in, bedoeld voor de kleinere vogels. De kauwtjes kunnen er niet op, maar proberen dat met veel gefladder wel. Schoteltje verdraaid wat, zaadjes vallen op de grond waar zijn vrienden al zitten te wachten.. :furious:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Duiven eten alles én als ze hebben ontdekt dat er bij jou iets te halen is, blijven ze terugkomen en poepen ze je hele balkon onder!
Ik heb 5 jaar in een appartement gewoond. Er kwamen musjes, Vlaamse gaaien etc...maar vreemd genoeg bleven alle vetbollen en pindakettingen onaangetast.
Alle reacties Link kopieren
SannaU schreef:
18-11-2017 13:01
Het kan soms even (soms maanden) duren voor vogels voer vinden. Er zijn speciale omkooide voederdingen waar duiven niet bij kunnen. Misschien is dat een optie? Of het echt laten hangen. Volgens mij kunnen duiven niet op een vetbol zitten zoals mezen dat doen.
Nou ja ik heb ze eerder gezien, die kleintjes, ze zitten hier vaak in de bomen in de buurt.
Een kastje met pindakaaspot heb ik in de winkel zien liggen, denk dat ik dat ga proberen!
Ik kan het niet echt los ophangen, geen balkon boven de mijne.
Alle reacties Link kopieren
Hier zag ik bij Tuinland dit soort silo's: https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/pr ... ine-vogels

En deze kokers: http://www.vogelsomjeheen.nl/vogels-in- ... e-voliere/


Die werken hier ook goed !
Ik heb 'last' van plunderende eekhoorns. Urenlang zijn ze bezig met het leeghalen van het vogelhuisje en hele vetbollen verdwijnen mee de boom in ;-D Niet helemaal de bedoeling dus ik zoek ook iets wat eekhoorn proof is.
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
Ohja, nog een tip: vivara.nl.
Deze ophangen
Afbeelding
Waar je ook plezier aan kunt beleven is een nestkastje -of meerdere -! Ik heb er een hangen en al twee jaren jonge meesjes gehad.
Nu het kouder wordt overnacht er ook regelmatig een koolmees in het kastje, dus ik heb goede hoop op het volgend voorjaar.

Wat betreft de potten pindakaas : ook hongerige types als eksters en zelfs spechten weten er - al fladderend - wel een hapje uit te halen.
Alle reacties Link kopieren
Benedryl-Cabbagepatch schreef:
18-11-2017 13:17
Die werken hier ook goed !
Ik heb 'last' van plunderende eekhoorns. Urenlang zijn ze bezig met het leeghalen van het vogelhuisje en hele vetbollen verdwijnen mee de boom in ;-D Niet helemaal de bedoeling dus ik zoek ook iets wat eekhoorn proof is.

Oh... :flirting:
Ik zou met liefde plundermateriaal voor eekhoorns op willen hangen, en dan de hele middag willen kijken hoe ze dat doen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Nou ik heb nu zo'n bol gehaald, straks ergens aan vast maken en kijken wat er gebeurt! Eekhoorntjes :love: lijkt me stikleuk, maar die zitten hier dan weer niet helaas.
Alle reacties Link kopieren
[url]https://www.action.com/globalassets/cms ... ?w=320[url]
Ik heb zo’n vogelvoederhuisje aan de muur hangen. En een vetblok in een huisje erboven.
Op het moment hebben al een paar koolmeesjes en pimpelmezen het voer ontdekt en vliegen ze geregeld even langs. ;) de kat vind het in elk geval
geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een klein voederhuisje bevestigd op een soort pothouder die ik aan de railing van mijn balkon kan hangen.

Daar kunnen alleen kleine vogels in, en af en toe een acrobatische merel ;-D
Alle reacties Link kopieren
Op de glazen bol zijn tot nu toe een koolmeesje en wat musjes afgekomen. Ik heb ook een koker van kippengaas waar pinda's in zitten opgehangen, en daar zaten 2 halsbandparkieten aan te knabbelen :yes: de duiven komen ook nog steeds kijken maar ze krijgen geen voer meer te pakken, dus hopelijk geven ze het snel op.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
18-11-2017 13:03
Hier zijn de kauwtjes de slopers van alles. Ik heb een soort klein ‘schoreltje’ Wat ik met een zuignap aan het raam kan hangen. Daar doe ik dan wat voer in, bedoeld voor de kleinere vogels. De kauwtjes kunnen er niet op, maar proberen dat met veel gefladder wel. Schoteltje verdraaid wat, zaadjes vallen op de grond waar zijn vrienden al zitten te wachten.. :furious:

:rofl:

Slimme beestjes :heart:
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
18-11-2017 14:37
Oh... :flirting:
Ik zou met liefde plundermateriaal voor eekhoorns op willen hangen, en dan de hele middag willen kijken hoe ze dat doen.
Jaa ik vind ze ook wel heel erg leuk hoor en ze zijn van harte welkom :heart: Maar er verdwijnen dus hele slingers met 6 vetbollen tegelijk de bomen in en dat kan haast niet goed zijn voor een eekhoorn. Dus probeer ik alles een beetje te doseren en het zo op te hangen dat ze er echt wat moeite voor moeten doen :)
May the force be ever in your favor, Mr. Potter - Gandalf (The Chronicles of Narnia)
Alle reacties Link kopieren
Benedryl-Cabbagepatch schreef:
20-11-2017 16:39
Jaa ik vind ze ook wel heel erg leuk hoor en ze zijn van harte welkom :heart: Maar er verdwijnen dus hele slingers met 6 vetbollen tegelijk de bomen in en dat kan haast niet goed zijn voor een eekhoorn. Dus probeer ik alles een beetje te doseren en het zo op te hangen dat ze er echt wat moeite voor moeten doen :)
Misschien is dit iets? https://www.vogelhuisje.com/vogelvoeder ... raamfeeder

Ze hebben op die site ook andere voedersystemen voor aan het raam.

Ben zelf ook zoekende. Zit in een gebied met veel eekhoorns en vogeltjes, maar ook duiven en bosmuisjes. Weet zo 1, 2, 3 niet wat hier het beste zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij komen kleine vogeltjes af op mijn verdorde zonnebloemplanten. So cute.

Tip voor volgend jaar. In het voorjaar zonnebloemen poten en ze laten staan inde winter. :flirting:
Alle reacties Link kopieren
Ik had zo'n aan een touw hangend houten minihuisje. Daar konden de duiven en kraaien niet mee overweg. Ze waren te groot en te zwaar denken ik. (Dat huisje ging echt gruwelijk schommelen als er een grotere vogel aan hing.) Prima als selectiemiddel. Maar toen kreeg ik weer muizen die afkwamen op het voer dat op de grond viel.
Ik had dit jaar veel bloemen en nuttige insecten op het balkon.
Vogeltjes toen ik bladluizen had. Die vonden ze heerlijk.

Geen mezenbollen meer omdat grotere vogels ze kapot trokken. Lag alles en overal graszaad.
Duiven en grotere vogels jaag ik weg. Die vochten met de katten die hier ook rond struinen.
Gif is in discussie en ik spuit zo weinig mogelijk. Is dit jaar gelukt om het bladluizenprobleem zonder s[uiten op te lossen.

Niets doen en alleen zieke planten weg doen of isoleren. Twee planten laten staan waar ze meer zin in hadden.
Vogeltjes hebben elders erg veel eten. Nu hangen er nog steeds bessen, maar in het bos is het fijner en veiliger voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Het beeld van een eekhoorntje met een veul te lange pindaslinger achter zich aan made my day !
Alle reacties Link kopieren
DEATH schreef:
18-11-2017 14:20
Deze ophangen
Afbeelding
:mrgreen:
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven