Houtworm of huisboktor etc

19-11-2017 11:57 4 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Ik ben Sendil. Lees vooral mee en post af en toe iets.
Deze post is omdat ik graag ervaringen en advies van anderen krijg over het volgende:

Tijdje terug heb ik een antieke, houten bank gekocht via marktplaats.
Man heeft deze opgehaald. Een paar dagen in de kamer gehad en toen aan de gang met plekjes aansmeren.
Toen ontdekte man kleine gaatjes. Bij nader bekijken en op internet kijken blijkt dit houtworm / huisboktor of iets dergelijks te kunnen zijn.
Bank gelijk buiten gezet.
Advies gevraagd aan familieleden die ook veel oude meubelen opknappen en iemand die in huizen bouwen zit. Advies was heel goed te borstelen en te behandelen met spul tegen houtworm en daarna zoals al de bedoeling was te verven.
We hebben perfax bij een doe het zelf winkel gehaald, hier staat op dat het tegen houtworm en boktor is.
Maar nu bij nadere bestudering staat er op dat het niet voor de grote houtworm geschikt is ( hoeveel heb er er wel niet dan?).

Zit nu erg te twijfelen over wat te doen.
Iemand ervaring hiermee en een goed advies?

Graag hoor ik het.
Alvast bedankt!
Sendil
Alle reacties Link kopieren
Was het een dure bank? Dan een antiquair laten komen om te kijken welke houtworm erin zit.
Was het een goedkope bank? Dan in stukken en de haard in.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf een aantal oude kasten in huis, daarin zitten ook vaak houtworm gaatjes. Ik controleer altijd de eerste tijd of de kast vers zaagsel verliest, vaak een indicatie voor actief houtworm. Als dit niet het geval is beschouw ik het als oude sporen en verf ik de kast. Het hoeft dus niet te betekenen dat het houtworm er nu nog in zit bedoel ik maar te zeggen
Als er vers zaagsel bij ligt moet je het behandelen anders zijn ze al dood waarschijnlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven