Windorgel bij de buren

19-11-2017 19:57 32 berichten
Onze buren hebben hun tuin verbouwd en hebben sinds gisteren ook een windorgel. Met de storm van het weekend hebben wij daar ook al flink van mogen meegenieten, en vooral mijn oudste dochter (die er zo ongeveer bovenop zit in haar kamer) wordt er gek van.
Probleem, ik zie er tegenop om het bij de buren aan te kaarten. Dat heb ik een keer eerder gedaan toen ze een hond te logeren hadden die niet alleen kon zijn, maar dat wel acht uur per dag was, en toen reageerde de buurman direct met een tegenaanval (van mij hoort hij ook wel eens wat). Over het algemeen ben ik erg tolerant qua overlast. Buurman heeft als hobby klussen, heeft zelf zijn hele huis verbouwd, en toen hij klaar was ging hij de drie jaar oude schuur slopen om er weer een nieuwe voor in de plaats te zetten, eigenhandig houtje voor houtje in elkaar getimmerd. Compleet met chillhoek waar hij in de zomer minstens vier avonden per week met vrienden en een boel wijn vertoeft tot een uur of 1.
Dus, wat doe ik aan dat windorgel. Zou het opvallen als ik er bubbeltjesplastic omheen plak? Of gewoon de touwtjes doorknippen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Touwtjes doorknippen. Maar dan weten ze ook gelijk dat jullie het gedaan hebben....
Alle reacties Link kopieren
Gewoon aanbellen en vriendelijk vragen of ze dat windorgel willen wegnemen als ze zelf niet buiten zitten. Vinden ze het zelf helemaal leuk op een zomeravond als ze in de tuin zitten, tot daar aan toe, maar in de herfst en winter of op momenten dat ze zelf niet buiten zitten, kunnen ze het toch gewoon even in de schuur leggen, of een touwtje er omheen zodat het niet orgelt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
zijn er nog andere buren die er misschien ook last van hebben?

zeggen dat je dochter er niet van kan slapen, daar zijn mensen vaak wel gevoelig voor?

sterkte burenoverlast is vreselijk.
'Hee buurman wat is dat voor ding, ik word er gek van.'
Of zelf een kerkorgel aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Jouw probleem is al eens bij de Rijdende Rechter voorbijgekomen.
Het mag gewoon.. pech voor jou.

https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/for ... dsoverlast

Ik heb de aflevering niet opgezocht maar wel een goed geheugen en weet nog dat die mensen in de zomer hun windorgel buiten mochten laten hangen, in de wintermaanden niet.
Sterkte ik zou niets kapotmaken voordat je het weet heb je politie aan de deur en een goede reden om te verhuizen omdat je buurman alles op alles zet om je weg te treiteren. Ik snap je trouwens wel, waarom die dingen niet gewoon binnenhalen.
Weet ook niet waarom mensen dat ophangen ik zou er zelf knettergek van worden.

Herstel: ik keek nog even verder en zie dat je een kort geding kunt aanspannen; in de aflevering waarin de Rijdende Rechter om zijn oordeel werd gevraagd mocht hij in de zomermaanden dag en nacht blijven hangen, in oktober of zo moesten ze hem binnenhalen.
Kennelijk houdt de Rijdende Rechter van windorgels O_o anders had hij wel anders beslist. Alleen overdag lijkt me redelijk(er).
anoniem_348934 wijzigde dit bericht op 19-11-2017 20:13
Reden: aanvulling
21.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zeggen dat je dochter er niet van kan slapen. Gewoon even praten dus. Waarschijnlijk zijn ze zich er geheel niet van bewust dat het jullie zoveel geluidsoverlast geeft.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kan je zoals Sirius zegt, vragen of de buren hem na de zomer binnen willen halen?
Je gaat natuurljk geen touwtjes doorknippen, je blijft netjes van een ander zijn spullen af.
Gewoon aankaarten dus. Maar om nou al meteen te gaan zeiken na 1 dag vind ik ook weer zo zo.
Sirius schreef:
19-11-2017 20:07
Jouw probleem is al eens bij de Rijdende Rechter voorbijgekomen.
Het mag gewoon.. pech voor jou.

https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/for ... dsoverlast

Ik heb de aflevering niet opgezocht maar wel een goed geheugen en weet nog dat die mensen in de zomer hun windorgel buiten mochten laten hangen, in de wintermaanden niet.
Sterkte ik zou niets kapotmaken voordat je het weet heb je politie aan de deur en een goede reden om te verhuizen omdat je buurman alles op alles zet om je weg te treiteren. Ik snap je trouwens wel, waarom die dingen niet gewoon binnenhalen.
Weet ook niet waarom mensen dat ophangen ik zou er zelf knettergek van worden.
Ik ga het natuurlijk niet echt slopen. We hebben hier al allerlei leuke illegale oplossingen verzonnen, zoals een gigantische versterker zodat ieder geluidje 100 keer versterkt wordt. Er komt namelijk geen eind aan, denk je dat hij klaar is, gaat hij weer de schutting schuren en beitsen, of zelf meubels timmeren, hakken, zagen, schuren.
olla- schreef:
19-11-2017 20:11
Je gaat natuurljk geen touwtjes doorknippen, je blijft netjes van een ander zijn spullen af.
Gewoon aankaarten dus. Maar om nou al meteen te gaan zeiken na 1 dag vind ik ook weer zo zo.
Ik durf eigenlijk niet dus we kijken het even aan. Misschien gaat het wennen of gaat er een achterbuur klagen (het is het hoekhuis dus wij zijn de enige naaste buur). Of ze worden er zelf gek van, dat lijkt me ook niet onwaarschijnlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou weleens bij buurman proberen met het argument dat je dochter er niet van kan slapen.
Lastig Minke, maar als je niks zegt, gebeurd er niks. Ik zou het luchtig brengen, maar wel zeggen dat jullie er overlast van hebben (Met vriendelijk gezicht) en of ze misschien het windorgel binnen willen houden als men zelf niet binnen zit.
Heb je geen man in huis die het aan kan kaarten? Als vrouw krijg je dan weer snel het stempel ' zeikwijf'. En heeft hij een vrouw of woont hij daar alleen?
anoniem_327069 wijzigde dit bericht op 19-11-2017 20:30
13.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier de volledige uitspraak (kon het niet laten.. wilde weten of ik het echt goed onthouden had, mss kan je er iets mee?)

http://www.geluidnieuws.nl/2005/feb2005/windgong.html

Vroeg me ook af waarom mensen die dingen ophangen en moest stiekem lachen want het gaat om "een rustgevende ervaring. Volgens eeuwenoude principes."

Dan weet je dat ook weer... ;)
Alle reacties Link kopieren
Pff irritant. Zou zsm langsgaan en ook, zeggen dat je dochter niet kan slapen. Zo irritant als mensen niet doorhebben dat zoiets vreselijk kan irriteren. Onze buren hadden zo'n katten schrik ding met hoge piep. Geloofde niet dat we het konden horen. Ben nog gefrustreerd als ik eraan denk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook zelf of man naar de buren sturen met de boodschap dat je dochter er niet van kan slapen.

Snap niet dat mensen met directe buren zelf niet kunnen bedenken dat die dingen rete irritant zijn.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik als goede buur zou liever hebben dat goede buur ( dus niet arrogant en op hoge poten) aangaf toch wel overlast van mij te ondervinden dan dat ik niks hoorde en opeens niet meer gegroet werd op straat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook diverse windgongen hangen. Maar wij hebben de buren een 100 meter verderop zitten dus die krijgen er helemaal niets van mee. Het hangt er ook wel van af wat voor windgong je hebt.

Ik heb ze met hoog tinkelend geluid. Ik word daar zelf inderdaad heel rustig van. Ik vind het een prettig geluid. Ik hou van alles wat tinkelt. Heb ook wel eens bedelarmbanden aan, alleen al vanwege het geluid dat ze geven.

Windgongen van Bamboe maken wat meer herrie, en als de pijpen wat zwaarder en dikker zijn, neemt de volume ook meer toe.
ik weet niet wat voor windgong jullie buren hebben, maar wat je zou kunnen doen, is er eentje kopen die je prettiger vindt om te horen, en die minder herrie maakt bij storm, deze aanbieden bij de buren en vragen of ze die van hun willen vervangen met deze.
Alle reacties Link kopieren
Wachten en pas over een paar weken gaan klagen lijkt me contra-productief. Gewoon nu gelijk gaan. Zeg gewoon dat je dochter er niet van slaapt. Dat zouden ze toch moeten begrijpen?
Oh jee ja, ik heb zelf meerdere windorgels, maar als het waait en `s nachts haal ik ze binnen, ik word er zelf knettergek van, laat staan als je moet slapen of het hard waait. Dan maakt het een pokkeherrie, in plaats van het lieve geluid als er een zacht zuchtje wind langskomt.
Alle reacties Link kopieren
Beetje purschuim in elk fluitje.
Niet geschoten is altijd mis
Bitje93 schreef:
19-11-2017 22:42
Beetje purschuim in elk fluitje.
Heheh
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook niks met windorgels. Vind het te tropisch voor dit land. (past mooi bij plekken waar daadwerkelijk bamboe groeit).

Maar zo snel al klagen? Kan het niet wennen?
Ik heb vaak zat naast het spoor gewoond, een kerk, boven een café. Dergelijke geluiden kun je aan wennen en niet meer horen. Ik vind persoonlijk 'dochter kan er niet van slapen' overdreven klinken. Ze ligt vast niet letterlijk héle nachten wakker. Zo wel; dan zou ik me eerder zorgen maken over haar hoge gevoeligheid van geluid.

Heb je niet meer problemen met andere zaken?
Je klaagt over in de tuin zitten tot 01.00. In de zomer. Gezellig toch. 'met een wijntje'. Kennelijk keuvelen ze dus gewoon en zijn ze niet dik pils aan het drinken en aan het schreeuwen en meezingen tot 04.00, 07.00 of later...
En je klaagt dat hij zelf alles in elkaar kan klussen.
Hebben zij niet het plezier wat jij wilt hebben? Lijkt hun leven leuker omdat jij niet tevreden over die van jezelf bent?
Heb jij niet bedacht dat jou dochter totáál niet kan slapen om deze reden?
Alle reacties Link kopieren
Brejules schreef:
20-11-2017 02:52
Ik heb zelf ook niks met windorgels. Vind het te tropisch voor dit land. (past mooi bij plekken waar daadwerkelijk bamboe groeit).

Maar zo snel al klagen? Kan het niet wennen?
Ik heb vaak zat naast het spoor gewoond, een kerk, boven een café. Dergelijke geluiden kun je aan wennen en niet meer horen. Ik vind persoonlijk 'dochter kan er niet van slapen' overdreven klinken. Ze ligt vast niet letterlijk héle nachten wakker. Zo wel; dan zou ik me eerder zorgen maken over haar hoge gevoeligheid van geluid.

Heb je niet meer problemen met andere zaken?
Je klaagt over in de tuin zitten tot 01.00. In de zomer. Gezellig toch. 'met een wijntje'. Kennelijk keuvelen ze dus gewoon en zijn ze niet dik pils aan het drinken en aan het schreeuwen en meezingen tot 04.00, 07.00 of later...
En je klaagt dat hij zelf alles in elkaar kan klussen.
Hebben zij niet het plezier wat jij wilt hebben? Lijkt hun leven leuker omdat jij niet tevreden over die van jezelf bent?
Heb jij niet bedacht dat jou dochter totáál niet kan slapen om deze reden?
Tjonge , je moet je eigen mening niet direct projecteren op een ander.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven