Spijt verven meubels

19-11-2017 20:26 33 berichten
Van de zomer was ik wat uitgekeken op mijn meubels. (Onbehandeld teakhout.)
Deze heb ik dus grijs geschilderd, 2 lagen verf.

Nu heb ik hier dus spijt van. Graag zou ik ze weer terug in de originele staat brengen.

Weet iemand of dit kan en zo ja hoe kan ik dat het beste doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je dikke pech hebt
Ja en?
Nope, helaas. Onbehandeld hout krijg je nooit weer helemaal kaal. Grote vlakken lukken misschien nog wel, maar hoekjes en randjes gaan nooit lukken. Zoek een andere kleur uit die je wel leuk vindt, en doe het opnieuw.
Alle reacties Link kopieren
je kunt de meubels ook laten logen maar ik vrees dat dat een duur grapje wordt.

Dus probeer s een ander kleurtje?
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Daar was ik al bang voor.

Niemand de ultieme tip?
Hoezo kan je ze niet gewoon goed schuren en met een blanke lak aflakken?
Afschuren en kijken hoeveel je weg krijgt?
Verfafbijtspul of schuren maar dat is teringveel werk. Beter koop je nieuwe meubels.
Hmm, een andere kleur zie ik niet zo zitten.
Misschien dan maar zoveel mogelijk schuren en kijken hoe het er dan uit ziet.
Geloogd hout vind ik minder mooi.
Tornacense schreef:
19-11-2017 20:37
Afschuren en kijken hoeveel je weg krijgt?
Ja, dit zou ik doen idd.

Als het niks wordt heb je niks verloren, lukt het wel: :yes: :cheer2:
Nieuwe meubels heb ik ook aan gedacht, maar dat is behoorlijk prijzig.
En eigenlijk ben ik wel gewoon blij met mijn meubels alleen die stomme inpulsieve actie om ze te schilderen....
Armbandkraaltje schreef:
19-11-2017 20:43
Nieuwe meubels heb ik ook aan gedacht, maar dat is behoorlijk prijzig.
En eigenlijk ben ik wel gewoon blij met mijn meubels alleen die stomme inpulsieve actie om ze te schilderen....
Eerst schuren, kijken hoe ver je komt ...
En anders terug schilderen en tweedehands verkopen?

Met dat geld kan je op zoek naar nieuwe (tweedehands) meubels.
Afbeelding

Je kan het proberen.
Alle reacties Link kopieren
Even een onopvallende plek goed schuren en kijken hoe het wordt. Evt een whitewash beits als het lichtgrijs is zou nog wat verfrestjes is de naaldjes kunnen verdoezelen. Maar verf eraf schuren of met afbijt ( zal waarschijnlijk ook niet echt mooi worden daarmee, omdat je het dan ook afkrabt, maar probeer ook een proefstukje) is helaas veel meer werk dan schilderen. Een andere kleur verven is echt sneller. Andere optie is bv wel het tafelblad afschuren, maar de poten geverfd houden. Lades geverfd houden en rest van de kast houtkleurig.... Moet maar net je smaak zijn
@Foodb, dat is inderdaad een goed idee van alleen het tafelblad afschuren! Wie weet wat voor leuk effect ik krijg. En bij de kast ook iets dergelijks uitproberen. De kleur is overigens lichtgrijs, dus eventueel een whitewash zou kunnen.

In het uiterste geval kan ik dan nog verfafbijt proberen.

@Tornacense, verkopen op marktplaats heb ik ook aan gedacht, maar juist door ze te schilderen hebben ze hun waarde flink verloren.
Alle reacties Link kopieren
Hout is poreus. Als je dieper dan 2 à 3 mm kan schuren (afhankelijk van het type lak) zal je tot op het ongerepte hout kunnen komen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Teakhout is overigens vettig van zichzelf, dus de kans bestaat dat de lak niet erg goed heeft gehecht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Thanks allemaal, ideetjes genoeg om te proberen!
Zou je een update willen geven als je bezig bent? Hier ook zo'n actie uitgehaald en spijt...... :P
@Positivodo, dat zal ik doen. Ik ga ook foto's maken van voor en na.
Weet alleen niet of het lukt om deze te plaatsen.
Morgen ga ik beginnen.
Wat voor kleur heb jij gebruikt en op welke houtsoort?
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjesolifant schreef:
19-11-2017 20:32
Nope, helaas. Onbehandeld hout krijg je nooit weer helemaal kaal. Grote vlakken lukken misschien nog wel, maar hoekjes en randjes gaan nooit lukken. Zoek een andere kleur uit die je wel leuk vindt, en doe het opnieuw.
Natuurlijk krijg je dat helemaal kaal. Ook kleine randjes en ribbeltjes maar het kost wat tijd en geduld.
Lekker van de zomer doen TO Meubelstuk buiten zetten, stapeltje schuurpapier, klein mesje, zo'n driehoekskrabbertje, kopje thee er bij en gewoon de tijd er voor nemen. Zonde om teak niet weer kaal te schuren.
Teak, en eerst witte en later grijze lak erover. 🤔
Ik denk aan DIY zandstralen. Kun je huren.
Vandaag bij de bouwmarkt flink wat schuurpapier ingeslagen en uitspoelbare en herbruikbare schuurblokken. Het is een beste klus, maar komt goed.

@Nina1966, van de zomer met een kopje thee erbij klinkt goed, maar zo lang wil ik niet wachten.

@Positivodo, dat zandstralen schijnt inderdaad goed resultaat op te leveren, maar wat ik zo gauw zag behoorlijk prijzig, zelfs om te huren.

Waar ik ook nog aan zat te denken was dat ik vorig jaar voor het verwijderen van de lijmresten op m'n trap de cola van de Aldi heb gebruikt (had ik ergens gelezen). En dat werkte als een tierelier, geen idee of dat ook verf zou kunnen oplossen. Ga ik misschien toch even proberen.
Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen, laat je nog wat weten?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven