Kat plast 's nachts in huis

22-11-2017 08:24 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Onze kat plast 's nachts op het vloerkleed óf voor zijn kattenbak. Dit doet hij sinds een aantal weken en het lijkt alleen maar erger te worden. Tegenwoordig is het iedere nacht wel raak. We hebben het eerdere vloerkleed inmiddels al weggegooid omdat de geur er niet uit te krijgen was, het laminaat is ook al beschadigd geraakt door het vocht. Nu hebben we inmiddels -na de vloer goed reinigen- een nieuw vloerkleed gekocht maar gisternacht heeft hij ook dit kleed voorzien van urine. Ook plast hij vaak voor de kattenbak. Overdag is er niks aan de hand, dan poept en plast hij keurig in z'n kattenbak (zonder klep) maar 's nachts niet.
Afgelopen nacht hebben we peper op het vloerkleed gelegd, dat heeft deels gewerkt want hij heeft daar niet op geplast, maar wel weer voor de kattenbak.
We denken niet dat hij last heeft van stress. De kattenbak is goed schoon, deze wordt 3 maal daags schoongeschept en wekelijks helemaal gereinigd. De vloer maken we schoon met groene zeep.

Hebben jullie tips of ideeën waar dit gedrag vandaan komt?

Alvast bedankt!

X Fie
Alle reacties Link kopieren
Blaasontsteking? Laat dit even checken bij de dierenarts. Mijn kat deed het ook 's nachts en later bleek toch stress van de kat van de buren. Die sloop de gehele nacht om het huis zat voor het raam. Mijn kat werd er gefrustreerd van.

Schoonmaken met biotex .
you go girl
Wij hadden een vergelijkbaar probleem en van alles geprobeerd. Of het nu de feliway of het schoonmaakmiddel specifiek tegen de urine geur was wat heeft geholpen durf ik niet te zeggen. Misschien wel de kattenbak verplaatsen, want de plaats waar ze wil plassen en de plaats waar ze mag plassen zijn wel heel dicht bij elkaar. Lijkt me lastig om de kattenbak te stimuleren en het plekje ervoor af te leren.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je kat, is hij gecastreerd? Zijn er veranderingen in huis? Is het echt plassen of meer sproeien?

Onze gecastreerde kater sproeide ook opeens tegen de box aan, misschien dat hij toch 'aanvoelt' dat er een kleine op komst is. Wij hebben dat opgelost door zijn voerbakje op die plek neer te zetten, katten plassen namelijk niet waar ze eten.

Maar wat jij omschrijft klinkt meer als een 'plasprobleem', ik zou daarvoor zeker even de dierenarts bellen!
Alle reacties Link kopieren
@ songforyourheart

De kat is 1 jaar en 3 maanden. Hij is gecastreerd. We zijn begin september verhuisd.
Het is echt plassen. Wat wel gek is is dat hij overdag gewoon keurig op zijn kattenbak plast en poept. Er zijn geen andere katten in huis. Het is een bovenverdieping.
Oke bedankt!
anoniem_359295 wijzigde dit bericht op 22-11-2017 09:03
34.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Vaak zit er toch een onbewust stress achter. Onze kat plaste altijd op deurmatten en kranten. Ook alles geprobeerd. Vaker de bak schoon, ander kattengrit, feliway, getest op blaasgruis enz. Wij dachten ook dat hij echt geen stress had. Toen kwam zijn broertje onverwachts te overlijden, bijna exact vanaf die dag was het voorbij. Achteraf denken we dat zijn broertje te dominant is geweest, zodat hij uit reactie begon te plassen. Moeilijk om erachter te komen waar het aan ligt. Je kunt hier zelfs een kattentherapeut voor inschakelen die probeert het probleem te achterhalen. Maar om die nou 's nachts te laten komen is ook zo wat :O

Ik lees dat jullie zijn verhuisd, kan daar de link liggen?
Ik zou toch een beetje urine opvangen* en dat om te beginnen even langs de dierenarts brengen.

* met een Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Als het op specifieke plekken is kun je daar aluminiumfolie leggen. Katten hebben een hekel aan het geluid wat dan ontstaat als ze daarop plassen.
Alle reacties Link kopieren
@hen70

Ik weet het niet.. hij is juist erg op zijn gemak in zijn nieuwe huis vinden wij. Maar misschien dat het er toch mee te maken heeft en hij zich 's nachts wat eenzaam voelt.
Gek inderdaad dat het alleen 's nachts is!

Mijn poes wil ook wel eens plassen op bed of op een zetel, zeker als ze het eens gedaan heeft, dan zit het in haar systeem en lokken de plasrestengeuren het weer uit. Ik denk dat bij de mijne de trigger stress is of iets zint haar niet (ik ben te lang weggeweest of de kattenbak is niet schoon genoeg of ze wil eten) maar de routine zorgt dat ze erin blijft hangen zeg maar.
Staat je kattenbak in de badkamer, zodat je naast de bak plassen makkelijk kan schoonmaken? Verder mag poes overdag niet meer in de slaapkamer, tenzij ik een zeiltje op bed leg, en 's nachts niet in de huiskamer. Poes vind het prima, en zo is het al 1,5 jaar onder controle.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie de slaapkamerdeur dicht?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb voor een zelfde soort probleem uiteindelijk (nadat er niks lichamelijks aan de hand was) een kattengedragsdeskundige ingeschakeld (is uiteindelijk goedkoper dan weer een nieuw kleed :-D ) en door wat kleine aanpassingen vanuit haar advies was toen het probleem opgelost.
Alle reacties Link kopieren
@Tigri
De kattenbak staat in de woonkamer. Ik heb ook het gevoel dat ie het doet omdat hij te lang geen aandacht krijgt 's nachts...

@viva-amber
De kat mocht eerder alleen in de grote woonkamer komen 's nachts. In het weekend mag hij bij ons in de slaapkamer komen maar doordeweeks niet want, hij gaat om half 5 miauwen, wil dan aandacht en eten.
Afgelopen nacht hebben we de woonkamerdeur opengelaten en mocht hij overal komen behalve in onze slaapkamer, even om te kijken hoe dat zou gaan.. dat was ook geen succes. Vanaf half 5 non-stop krabben aan de deur en miauwen. Het is een kat die erg lief is maar ook behoorlijk veel aandacht opeist (verwend).

@verani
Ik denk dat ik ook maar eens een kattendeskundige ga inschakelen. Dankje.
Alle reacties Link kopieren
Extra kattenbakken neerzetten (met kap en zonder kap), urine opvangen en laten controleren bij de DA, veel spelen met hem en in ieder geval voordat je naar bed gaat zeker 15min met hem spelen.
Alle reacties Link kopieren
In ieder geval even langs de dierenarts om iets lichamelijks uit te sluiten. Verder kan het inderdaad goed zijn dat het door de stress komt. Een kattendeskundige kan je daar bij helpen. Succes.
Onze kat heeft dit ook gedaan. Lichamelijk was er niks aan de hand gelukkig. Maar de oplossing was simpel: 's nachts naar buiten!
Alle reacties Link kopieren
@Ri88
Kon jullie kat dan ook zelfstandig naar binnen? Wij hebben helaas geen kattenluikje, we doen m overdag wel eens naar buiten.
FieGijs schreef:
22-11-2017 13:59
@Ri88
Kon jullie kat dan ook zelfstandig naar binnen? Wij hebben helaas geen kattenluikje, we doen m overdag wel eens naar buiten.
Nee, hij is de hele nacht buiten. Wel hebben we in de tuin een aantal plekken waar hij droog/warmer kan liggen. En indien mogelijk zou je een opening in je schuur kunnen maken bijvoorbeeld zodat hij toch naar binnen kan. We hebben echter niet het idee dat onze kat het erg vindt om buiten te zijn in de nacht. Hij is overdag ook graag buiten en gaat vaak 's avonds zelf al naar buiten voordat hij van ons 'moet'.
Sinds hij iedere nacht naar buiten gaat heeft hij nooit meer binnen geplast (dit klop ik even af ;-)). En we zijn vooral ook heel blij dat we niet meer iedere ochtend aan het boenen zijn om die vieze lucht van kattenpies weg te werken.
Heb je al een feliway spray of infuser geprobeerd? Daar werd het bij ons iets beter van, de frequentie van her binnen plassen nam wat af.

Waar het aan gelegen heeft weten we nog steeds niet. We hebben wel het vermoeden dat het was omdat hij andere katten zag/hoorde en er dan niet bij kon zijn. Bij ons plaste hij namelijk altijd in de buurt van een raam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven