interieur trends door de jaren heen

28-11-2017 15:24 167 berichten
Plaatjes van huidige trends zijn er genoeg te vinden, maar ik ben benieuwd naar echte oude foto's van trends uit vorige decennia. Mooi, lelijk, ik wil alles zien!

jaren '40
Afbeelding

jaren '50
Afbeelding

jaren '60
Afbeelding

Jaren '70
Afbeelding

jaren '80
Afbeelding

jaren '90
Afbeelding
In de jaren '80 leek men het spoor nogal bijster

Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande inspiratie werd in het huis van de gemiddelde persoon dit:
Afbeelding

Afbeelding
Leuk topic!
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Zijn geen Nederlandse interieurs zo te zien.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ja grappig is dat, als je dan zo'n gestileerde foto ziet dan vind ik alles wel wat hebben maar als je dan ziet hoe het zich vertaalt naar Henk en Ingrid dan weet je weer waarom sommige trends voorbij zijn :rofl:
Op de website van een bekende bouwmarkt staat ook een leuke artikel met foto's:

De evolutie van de badkamer: trends van 1950 tot nu

De jaren ‘50
Denk je dat de combinatie roze en groen een echte ‘no-go’ is? In de jaren ‘50 dachten ze daar heel anders over. De kleuren roze en groen waren destijds ontzettend populair! Durf jij het aan om je sanitair een roze touch te geven?
Afbeelding

De jaren ’60
De tijd van flowerpower! Love, peace en happiness waren zeker terug te vinden in deze vrolijke badkamers. Veel kleur en drukke prints, alles kon in de happy sixties.
Afbeelding

De jaren ‘70
In de jaren 70 domineerden de kleuren bruin, paars en oranje het modebeeld. Er werden veel meubels hergebruikt, wanden werden betimmerd met laminaat en plantjes werden opgeleukt met een macramé-plantenhouder. Grappig, want deze trends zijn nu weer volop te zien in Nederlandse huishoudens.
Afbeelding

De jaren ‘80
In de eighties was matchen was het toverwoord. Alles moest bij elkaar passen, van de tegels op de wand tot de badkuip. Daarnaast was het een enorme rage om je interieur van een zogeheten popcornplafond te voorzien, een plafond met een grove korrelstructuur. In veel huizen is dit nog steeds terug te zien.
Afbeelding

De jaren ‘90
Met alle nieuwe technologische ontwikkelingen in de jaren ‘90 werd er iets minder tijd en aandacht besteed aan de inrichting van het huis. Hierdoor ontstond er een minimalistische stijl, waarin roestvrijstaal en licht hout de overhand hadden. Saai? Een beetje. Praktisch? Ja!
Afbeelding

Bron: https://www.praxis.nl/voordemakers/blog ... 50-tot-nu/
anoniem_645be886419bb wijzigde dit bericht op 28-11-2017 15:44
Reden: foto deed het niet
1.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat dacht je van opblaasbanken:

Afbeelding
Afbeelding
Leuk (reclame)filmpje over veranderende woonkamers:
https://youtu.be/UVUTEVZCqsg

En een interessant artikel in het NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2007/09/29/ee ... 90-a582751
dit klopt wel echt ja:
"Timo de Rijk meent dat de eenheid in de mode sinds de jaren negentig van de vorige eeuw vrijwel is verdwenen. „Je kunt het vergelijken met mode in de kleding. Tot in de jaren tachtig ’80 kun je zeggen: de mode ziet er ongeveer zo uit. Er is een samenhang, omdat de bedoeling van de gebruikte meubelen en de vormgeving eenduidig is. In de jaren negentig zijn we die bindende factor kwijtgeraakt, versplintert het interieur als het ware.”
in de jaren 80 moest alles gestoffeerd zijn in de badkamer

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
oldschoolchic schreef:
28-11-2017 15:51
in de jaren 80 moest alles gestoffeerd zijn in de badkamer

Afbeelding
Gadver, lekker al die e-coli.
De 70s:

Groen
Afbeelding

Donker hout op de muur en eigenlijk overal
Afbeelding

Poepen deed je op een psychedelische plee
Afbeelding
Dit soort glazen muren uit de jaren '80 kan ik me ook nog wel herinneren

Afbeelding
AnAppleADay schreef:
28-11-2017 15:52
Gadver, lekker al die e-coli.
ja vies he! Ben benieuwd of ik over 20 jaar ook zo op mijn huidige interieur terugkijk. Vast wel haha
Hippe badkamer uit de jaren '80

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
art deco in de jaren 20 en 30

Afbeelding

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Oh die jaren 80 vind ik echt afschuwelijk. Bij de andere perioden vind ik wel leuke dingen tussenzitten die ik nu ook in mijn eigen interieur terug herken.

Ik vind trouwens dat interieurs in engeland/amerika/australie nog zo gedateert zijn. Als ik programmas kijk van mensen uit die landen ( jonge stellen zoals ik) dan kijk ik naar het interieur van een 65 jarige.
Ik heb het idee dat we in nl er meer mee bezig zijn, meer geld aan uitgeven ( hoewel het gros natuurlijk hetzelfde is volgens de vt wonen, maar dan a la leen bakker en action).

Ik vind het leuk als je interieur je eigen stijl reflecteert. Ik houd niet van meubelsets, ik houd niet van leen bakker accessoires die iedereen heeft of een perfect gestyled interieur uit een blaadje.
Ik vind het wel lastig zelf. Ik koop wat ik mooi vind maar om er toch een geheel van te maken blijft lastig. Ik heb wat design items, afgewisseld met erfstukken en kringloop.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
28-11-2017 16:08
Oh die jaren 80 vind ik echt afschuwelijk. Bij de andere perioden vind ik wel leuke dingen tussenzitten die ik nu ook in mijn eigen interieur terug herken.

Ik vind trouwens dat interieurs in engeland/amerika/australie nog zo gedateert zijn. Als ik programmas kijk van mensen uit die landen ( jonge stellen zoals ik) dan kijk ik naar het interieur van een 65 jarige.
Ik heb het idee dat we in nl er meer mee bezig zijn, meer geld aan uitgeven ( hoewel het gros natuurlijk hetzelfde is volgens de vt wonen, maar dan a la leen bakker en action).

Ik vind het leuk als je interieur je eigen stijl reflecteert. Ik houd niet van meubelsets, ik houd niet van leen bakker accessoires die iedereen heeft of een perfect gestyled interieur uit een blaadje.
Ik vind het wel lastig zelf. Ik koop wat ik mooi vind maar om er toch een geheel van te maken blijft lastig. Ik heb wat design items, afgewisseld met erfstukken en kringloop.
Bij House Rules Australië vind ik ze altijd wel hip stijlen, veel dingen die ik zelf ook zou willen hebben.
Bij Amerikaanse reality-series vind ik het inderdaad altijd heel ouderwets.
Alle reacties Link kopieren
oldschoolchic schreef:
28-11-2017 16:01
ja vies he! Ben benieuwd of ik over 20 jaar ook zo op mijn huidige interieur terugkijk. Vast wel haha
Nee dus, want er is geen eenduidige trend meer vanaf de jaren 90.
Alle reacties Link kopieren
Baudolino schreef:
28-11-2017 16:12
Nee dus, want er is geen eenduidige trend meer vanaf de jaren 90.
Maar misschien zijn er wel dingen die we nu heel normaal/mooi vinden en waarvan we dan denken: huh, waarom deden we dat? Dat is toch heel vies/onveilig/zielig-voor-de-plantjes. ofzo.
Nouschi schreef:
28-11-2017 15:35
Zijn geen Nederlandse interieurs zo te zien.
Dat denk ik ook niet. Zo herinner ik me de jaren 70 en 80 in ieder geval niet.
Woonkamer uit 1946:
Afbeelding

1947:
Afbeelding

1948
Afbeelding

Keuken uit de jaren 40-50
Afbeelding

Jaren 50 woonkamer
Afbeelding
Ik vind de stijlen van de art deco tot aan de jaren 70 echt fantastisch! Daarna werd het allemaal wat minder.

Die snuiter die zegt dat er geen eenduidige trend is vanaf de jaren 90 heeft het volgens mij een beetje mis. Ik kan me herinneren dat een hoop kamers blauw met geel waren in de 90's, aangevuld met lavalampen en rare plastic frutsels als fotolijstjes. De 00's staan volgens mij symbool voor wit en vrij minimalistisch, terwijl het nu allemaal wat groentinten met hout is.
Baudolino schreef:
28-11-2017 16:12
Nee dus, want er is geen eenduidige trend meer vanaf de jaren 90.
Misschien tegen die tijd wel weer. En het lijkt me dat je smaak toch wel enigszins aan verandering onderhevig is door de jaren heen. Alhoewel, soms zie je ook huizen te koop staan waar al 40 jaar niets meer is veranderd. Misschien ben ik er ook wel zo een
AnAppleADay schreef:
28-11-2017 16:13
Maar misschien zijn er wel dingen die we nu heel normaal/mooi vinden en waarvan we dan denken: huh, waarom deden we dat? Dat is toch heel vies/onveilig/zielig-voor-de-plantjes. ofzo.
De hoekbank en het kookeiland! Vooral witte keukens zonder bovenkastjes (want stom), maar wel een knots van een eiland in je keuken. Als het echt, echt, echt niet past, dan neem je een schiereiland.

Ik ben heel benieuwd of mijn kinderen later kookeilanden en hoekbanken in huis zullen hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven