Andijvie: kleed schoonmaken

05-12-2017 07:48 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie nog DE tip om het kleed bij mijn bank weer fris en schoon te krijgen? Dus het product of machine wat zeker gaat werken ?

Ik wil het niet professioneel laten reinigen gezien de kosten.
Nou dat hangt een beetje van het materiaal af, wat je wel en niet met je kleed kan doen.

De 3 meest voordehand liggende opties zijn :
-In de wasmachine, op een lage temperatuur
-met de hand shampooen en uitspoelen
-met een tapijtreiniger, zo'n machine die je kunt huren om vloerbedekking schoon te maken kun je ook op kleden gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Wat is het voor kleed?
Alle reacties Link kopieren
Lastig om mee te denken met deze informatie. Kan je wat meer vertellen over het kleed? Welk materiaal, hoe groot en dik (om te weten of het bijvoorbeeld in de wasmachine of in bad past)? En zitten er vlekken die je eruit wilt hebben (zo ja, waarvan) of is het 'gewoon' smoezelig na een x aantal maanden/jaar op de vloer te hebben gelegen?
anoniem_359895 wijzigde dit bericht op 05-12-2017 08:09
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog is de pool en is het van natuurlijk materiaal?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
De kosten van professioneel laten reinigen van een vloerkleed vallen trouwens ook best mee; mijn hoogpolig witte kleed met koffie erop is voor 65 euro opgehaald, gereinigd en weer thuisgebracht. Daar koop ik geen nieuw kleed voor....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel goede ervaringen met Vanish vlokken die je in het kleed borstelt, laten drogen en daarna stofzuigen.

Moet je wel in een goed geventileerde ruimte doen en het duurt even voor het droog is, dus mss minder handig voor de winter.
Hardnekkige vlekken behandelde ik wel voor met een borsteltje en een beetje gewoon afwasmiddel.


Afbeelding
Taijtreiniger huren bij de bouwmarkt.
Alle reacties Link kopieren
Excuses voor de late reactie.

Het gaat om een middenhoog polig tapijt, in een zandkleur (Adum van Ikea). Het materiaal is polypropeen.

Het is veel te groot voor de wasmachine. Ik heb geen bad. Het gaat niet om specifieke vlekken, meer om de grijze waas die er naar verloop van tijd op is gekomen.

Ik had die Vanish oplossing ook gevonden maar lees zowel enthousiaste reacties als 'doet niets'. Ik heb laminaat binnen, dus het kleed mag niet door en door nat worden. Naar buiten is in dit weer ook niet echt een optie.

Vandaar mijn vraag naar jullie ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Mooi vloerkleed!
Het schoonmaakadvies van Ikea (http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50163773/) is niet erg behulpzaam, en of de tig tips en producten die via google te vinden zijn het proberen waard zijn weet ik niet. Zeker met zo'n lichte kleur zal het wel lastig worden om het schoon te krijgen.
Ik hoop dat iemand hier een soortgelijk kleed heeft en je kan vertellen wat wel en niet werkt.
Wat ik al zei. Beige kleed prima schoon gekregen met een tapijtreinigmachine van de bouwmarkt. 15 euro huur, 11 euro voor het schoonmaakmiddel.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas, kan je zo'n machine binnen gebruiken? Wordt het bijvoorbeeld niet zo zeiknat dat mijn laminaat omhoog komt?

Of kan ik beter wachten tot de lente z0dat het buiten kan en daar drogen?

@Saval en anderen: bedankt voor jullie reacties :)
Je kan een kleed in de winter ook buiten laten drogen hoor. Als het maar niet regent. Als het vriest frist je kleed er lekker van op en de mijten zijn ook gelijk dood.
Zalmsnipper schreef:
06-12-2017 18:05
Fluithaas, kan je zo'n machine binnen gebruiken? Wordt het bijvoorbeeld niet zo zeiknat dat mijn laminaat omhoog komt?
Ja. Nee.
Alle reacties Link kopieren
Gatver haha. Ben alleen bang dat het nooit droogt nu buiten.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
06-12-2017 20:23
Ja. Nee.
Thanks ik ga jouw advies opvolgen.
Op de kop in de sneeuw die morgen gaat vallen. Dus bovenkant onder. Oeroud huismiddeltje
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels tapijt gereinigd met een huurmachine. Echt een aanrader.

Ook bleek dat mijn stoffen bank er erger aan toe was: daar kwam gewoon zwarte smurrie uit :sick: En dat ondanks regelmatig stofzuigen en nat afnemen. Ik ga dit voortaan ieder half jaar doen. @(
Het is verslavend als je eenmaal met zo’n ding bezig bent ;-D
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je laat weten dat het gelukt is! Veel plezier van je schone kleed en bank!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven