Douchewand: aanslag verwijderen

06-12-2017 22:22 52 berichten
Iemand de gouden tip? Heb al vanalles geprobeerd: antikal, wonderspons, dasty. Hoe krijg ik de aanslag weg? Helaas is afdrogen ed nog geen optie. Mijn man, mijn oudste en ik doen dit wel, maar de andere kinderen niet. Er blijft (voorlopig) nog wel aanslag terug komen.
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
06-12-2017 22:22
Iemand de gouden tip? Heb al vanalles geprobeerd: antikal, wonderspons, dasty. Hoe krijg ik de aanslag weg? Helaas is afdrogen ed nog geen optie. Mijn man, mijn oudste en ik doen dit wel, maar de andere kinderen niet. Er blijft (voorlopig) nog wel aanslag terug komen.
of je andere kinderen dit ook aanleren of zelf met een doek erachteraan.. doe ik ook

verder schoonmaak azijn..
Ik lees mee, iets anders dan antikal met een schuursponsje kan ik me ook niet bedenken.
poldervrouw schreef:
06-12-2017 22:24
of je andere kinderen dit ook aanleren of zelf met een doek erachteraan.. doe ik ook

verder schoonmaak azijn..
Ik ben bang dat ze daar nog te jong voor zijn en ze zullen het vergeten. En ik heb geen zin om achter ze aan te drogen.

Maar schoonmaakazijn dus? En hoe verwerk ik dat?
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
06-12-2017 22:27
Ik ben bang dat ze daar nog te jong voor zijn en ze zullen het vergeten. En ik heb geen zin om achter ze aan te drogen.

Maar schoonmaakazijn dus? En hoe verwerk ik dat?

geen zin ? Hoeveel werk is dat nou ? En herhalen herhalen herhalen. Als ze jong zijn dan douchen ze niet alleen neem ik aan.. dan droog je samen even de boel af.

En als je geen zin hebt, dan moet je ook niet miepen over kalkaanslag..
Ik douche overigens als laatste dus ik droog altijd alles na.. misschien ook handig voor jou

deel schoonmaak azijn deel water en deel allesreiniger in plantenspuit fles.. of alleen schoonmaakazijn met wat water in spuitfles
al die anti cal zooi is slecht voor je voegen
Ik vind het overigens ook niet erg om het schoon te maken (liever dan drie keer per dag nadrogen). Ik krijg het dus alleen niet helemaal schoon met hoe ik het nu doe. En tja, die aanslag zit er nu al op, dus beter voorkomen dan genezen gaat hier niet meer op.
Alle reacties Link kopieren
Antikal en een schuurspons zijn funest...
Ik denk dat je een nieuwe coating moet laten aanbrengen zodat het vuil geen kans krijgt.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
jazekerenof schreef:
06-12-2017 22:30
Ik vind het overigens ook niet erg om het schoon te maken (liever dan drie keer per dag nadrogen). Ik krijg het dus alleen niet helemaal schoon met hoe ik het nu doe. En tja, die aanslag zit er nu al op, dus beter voorkomen dan genezen gaat hier niet meer op.
waarom drie keer per dag ?

Je douchen toch allemaal in de ochtend of avond ? Dan droog je toch als laatste de boel zelf af ?

En als het er al dik op zit is het lastig af te krijgen denk ik
Alle reacties Link kopieren
snoopylynn schreef:
06-12-2017 22:31
Antikal en een schuurspons zijn funest...
Ik denk dat je een nieuwe coating moet laten aanbrengen zodat het vuil geen kans krijgt.
Op een oude douchewand nieuwe coating is beetje zonde.. Je krijgt de oude kalk aanslag er niet helemaal af en dat is wel voorwaarde voor dat spul (wat overigens best prijzig is)..

Probeer eens zo'n karcher raamwisser anders
poldervrouw schreef:
06-12-2017 22:29
geen zin ? Hoeveel werk is dat nou ? En herhalen herhalen herhalen. Als ze jong zijn dan douchen ze niet alleen neem ik aan.. dan droog je samen even de boel af.

En als je geen zin hebt, dan moet je ook niet miepen over kalkaanslag..
Ik douche overigens als laatste dus ik droog altijd alles na.. misschien ook handig voor jou

deel schoonmaak azijn deel water en deel allesreiniger in plantenspuit fles.. of alleen schoonmaakazijn met wat water in spuitfles
al die anti cal zooi is slecht voor je voegen
Als laatste douchen heeft geen zin. Er wordt op zeer uiteenlopende tijden gedoucht. En ik blijf het idd herhalen en ooit pikt de rest het ook op, maar tot die tijd is er wel aanslag.

Ik ga je azijntip morgen meteen proberen.
Ik gebruikte altijd nano reiniger met een nano coating. Dat is een soort van wax die je in en uitwrijft. Dat werkte bij mijn glazen douchewand echt geel goed. Zodra ik een beetje aanslag zag kwam ik weer met mn flesjes aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik spuit de wanden in met antical of azijn en laat het de hele nacht intrekken. Veeg alles met een beetje poetsen zo weg volgende dag.
poldervrouw schreef:
06-12-2017 22:32
waarom drie keer per dag ?

Je douchen toch allemaal in de ochtend of avond ? Dan droog je toch als laatste de boel zelf af ?

En als het er al dik op zit is het lastig af te krijgen denk ik
Nee, wij douchen niet allemaal achter elkaar. De kinderen ook nooit in de ochtend, zij namelijk na het sporten. Mijn partner en ik in de ochtend, maar ook nog na het sporten.
Alle reacties Link kopieren
toeffie schreef:
06-12-2017 22:35
Ik gebruikte altijd nano reiniger met een nano coating. Dat is een soort van wax die je in en uitwrijft. Dat werkte bij mijn glazen douchewand echt geel goed. Zodra ik een beetje aanslag zag kwam ik weer met mn flesjes aan.
Ja zoiets bedoel ik en misschien eerst schoonstomen inderdaad. Anders zou ik het ook niet weten, alleen antikal is echt troep.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
De badkamer: je komt er dagelijks, maar toch is het schoonmaken van de badkamertegels een klus die er vaak bij inschiet. Gewoon… omdat je er niet aan denkt, geen tijd voor maakt of geen zin in hebt. Of omdat je niet weet hoe je jouw badkamertegels zo eenvoudig mogelijk weer schoon krijgt. Is het handig om schoonmaakazijn te gebruiken of boek je beter resultaat met groene zeep, baksoda of chloor?

Alle manieren op een rijtje!

In de rubriek ‘boenklus van de maand’ zetten we alle manieren om jouw badkamertegels weer blinkend schoon te krijgen op een rijtje, zodat je snel en simpel korte metten kunt maken met kalkaanslag, vuil en schimmel in jouw eigen ‘spa’!

De uitdaging

Actie: Badkamertegels schoonmaken
Tijdsduur: 1,5 uur
Nodig: Lege spuitfles, lege emmer of wasmand, schuurspons, oude tandenborstel, schoonmaakazijn, groene zeep, baksoda (ofwel zuiveringszout; dit is verkrijgbaar bij elke toko) en/of chloor (lees hieronder wanneer je welk middel nodig hebt), huishoudhandschoenen

Aan de slag met de badkamertegels schoonmaken!

1. Verzamel alle benodigdheden (zie boven)

Trek oude kleren en je huishoudhandschoenen aan, doe je schoenen en sokken uit en stroop je broekspijpen op. Ga gewapend met je schoonmaakspullen naar je badkamer of douche; verzamel alle losse flessen, sponzen en speeltjes, die jou mogelijk tijdens de schoonmaakbeurt hinderen en doe deze in de lege emmer of wasmand.

2. Vul de lege spuitfles met schoonmaakazijn

Spuit de schoonmaakazijn van boven naar beneden over je badkamertegels. Laat de azijn ongeveer 15-30 minuten intrekken. Schoonmaakazijn heeft namelijk de goede eigenschap kalk en vet op te lossen, maar heeft hier wel een beetje tijd voor nodig.

3. Neem na 15-30 minuten de schuurspons ter hand

Boen je badkamertegels lekker schoon met de gele zijde (de groene zijde van de spons kan namelijk afgeven!) en spoel ze goed na met warm water. Wanneer je je badkamer in de afgelopen jaren redelijk goed hebt bijgehouden, is deze behandeling van je badkamertegels met schoonmaakazijn waarschijnlijk afdoende en kun je hierna de badkamerartikelen uit emmer of wasmand weer terugzetten en schoonmaakkit opbergen.

4. Blijkt het schoonmaken van je badkamertegels met azijn niet afdoende?

Ga dan over op plan B! Meng twee eetlepels groene zeep met 8 eetlepels baksoda tot een stevige crème en schuur de tegels hiermee blinkend schoon. Ook baksoda heeft een sterk ontvettende werking en samen met de groene zeep zorgt de korrelige baksoda ervoor dat je tegels moeiteloos schoon worden, ook wanneer de aanslag op je tegels wat hardnekkiger is! Als het meezit zijn ook de voegen tussen de tegels door deze poetsbeurt direct een stuk schoner en/of witter geworden en kun je jouw schoonmaakspullen opbergen, maar… voor de finishing touch kun je de voegen eventueel nabehandelen met chloor.

5. Zijn de voegen tussen je badkamertegels nog te geel of grauwig naar je smaak?

Breng dan eventueel met een oude tandenborstel onverdunde chloor aan op alle voegen en laat de chloor 15-30 minuten intrekken. Spoel daarna de voegen goed na met water en ze zijn witter dan ooit tevoren.

6. Klaar? Zet de badkamerspulletjes weer netjes terug

Ruim de schoonmaakspullen op, trek je oude kleding uit en neem meteen een warme douche of bad. Dat heb je wel verdiend en na gedane arbeid is het extra goed rusten. Geniet ervan!

Tip – Wil je langer van je schone badkamertegels genieten? Spoel ze na met een emmer warm water, waarin je een flinke scheut spoelglansmiddel voor de vaatwasser hebt gedaan. Of wen jezelf aan na elk bad of douchebeurt de tegels met een trekker droog te maken. Kalk krijgt dan minder kans!

© De HuishoudCoach – Els Jacobs
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nano reiniger en coating. Dat ga ik eens Googlen. Dank!
Alle reacties Link kopieren
Kalkaanslag verwijderen douchedeur
Kalkaanslag verwijderen op glas. Een doek vochtig maken met azijn. Met de doek de wand inwrijven. Op laten drogen en klaar. De glazen wand is als nieuw. Chrome even aanspoelen en afdrogen. Is de kalkaanslag oud en hardnekkig gebruik dan HG professionele kalkverwijderaar. (handschoenen gebruiken!)

tips: kalkaanslag verwijderen tegels (douche)
Kalkaanslag verwijderen tegels (douche)
Gooi een dopje wasverzachter in een halve emmer warm water en neem daar de wanden mee af. Is de kalkaanslag erg hardnekkig (gele of oranje aanslag) laat die plekken dan eerst een half uur inweken met een papje van zout en azijn. Of de wanden en deuren van de douchecabine inspuiten met W5 antical van de LIDL. Even laten inwerken en afspoelen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Hier een douchewand met speciale anti kalk coating . Die mag je dus niet schoonmaken met agressieve schoonmaakmiddelen of schoonmaak azijn, zelfs niet met een microvezel doekje stond bij de waarschuwingen want dat kan de coating beschadigen.

Maar als jullie douchewand zo'n coating had is die vast al flink beschadigd dus dan maakt die anti kal en schuurspons ook niet meer uit.
Blijfgewoonbianca, ik morgen meteen een oude hydrofiel in de azijn gooien en de wand inwrijven. Dank voor de tips!
closednote schreef:
06-12-2017 22:44
Hier een douchewand met speciale anti kalk coating . Die mag je dus niet schoonmaken met agressieve schoonmaakmiddelen of schoonmaak azijn, zelfs niet met een microvezel doekje stond bij de waarschuwingen want dat kan de coating beschadigen.

Maar als jullie douchewand zo'n coating had is die vast al flink beschadigd dus dan maakt die anti kal en schuurspons ook niet meer uit.
Geen idee hoe de vorige bewoners dit deden, maar ik heb nog geen schuursponsje gebruikt. Alleen antikal en een wonderspons, maar dat zal ook niet zo best zijn.
Alle reacties Link kopieren
De tips van blijfgewoonbianca ga ik ook proberen. Wat ik wel eens doe is die blauwe wc eend op de wanden/deuren smeren, in laten trekken en schoonspoelen. Werkt echt.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
kokend heet water met daarin citroenzuur (toko)opgelost.
Doe eerst maar een klein stukje , ik weet niet of badkamer daar wel tegen kan..
Alle reacties Link kopieren
Tvp
Wanneer niets meer werkt: harpic pro max (die zwarte toiletreiniger) er tegenaan. Inwrijven en min laten intrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik gooi altijd dreft en azijn door elkaar. Aanlengen met water en erop spuiten, even in laten trekken en eraf spoelen/met trekker.

Of het goed is voor je wand, geen idee... maar t helpt wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven