Vraag aan "stiefouders"

10-12-2017 18:23 126 berichten
Alle reacties Link kopieren
De term stiefouder is in dit geval niet correct, maar in ieder geval weten we dan even waar we het over hebben ;)

Ik ben benieuwd hoe mannen met kinderen het regelen mbt hun kinderen en hun nieuwe vrouw/vriendin. Ik zal even uitleggen waarom ik hiernaar vraag:

Ik heb geen kinderwens, maar wel een partner met kinderen. Zijn dochter is om de week bij ons en hoewel ik dat soms best ingewikkeld vind (ze pubert en had heel veel boze buien) is dat natuurlijk helemaal prima en hoort ze er gewoon bij. Maar vandaag had ik er een beetje moeite mee. Ik kom thuis na een intensief weekend en ben moe en overprikkeld. Ik had me verheugd op een avondje samen op de bank en een wandeling in de sneeuw. Nu blijkt onverwachts (voor mij dan) zijn dochter hier te zijn. En door de vermoeidheid en het feit dat ik al overprikkeld ben kregen we hier een beetje onenigheid over, omdat ik graag had gezien dat vriendlief mij op zijn minst had moeten laten weten dat ze hier is. (Uiteraard was dochter hier niet bij hè? ) Door de emotie voelt t nu voor mij ook alsof ik toch ook het recht zou mogen hebben dat het met mij afgestemd wordt als ze hier extra en onverwachts komt? Ik snap dat ik hiermee waarschijnlijk ouders voor het hoofd stoot, maar het gaat mij nu puur om het feit dat dit onverwachts is voor mij en mijn te sensitieve en overprikkeld en lijf dat nu even niet aan kan die extra drukte om me heen.

Hoe gaat dit bij andere stellen? Ik hoop dat het lukt om de oordelen even buiten de deur te houden ;)
Hangt er vanaf of het jouw huis of zijn (en dus ook zijn dochters) huis is.
Alle reacties Link kopieren
Je vriend en zijn dochter zijn een gezin en haar vaders huis is haar thuis. Jij komt erbij dus jij hoort en gewoon bij, ondanks dat je er wat later bij bent gekomen.
Er bestaat geen onverwachts, dochter is gewoon thuis.

Het is jouw probleem.
anoniem_288431 wijzigde dit bericht op 10-12-2017 18:28
0.41% gewijzigd
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Enige wat je nu nog aan kunt geven is dat je de volgende keer graag op de hoogte wordt gebracht van dochters verblijf.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Het heeft niets te maken met hoe anderen het doen. Jij vind het onverwachte niet fijn en kan je partner vragen of hij hier de volgende keer rekening mee wil houden.
Zelf ben ik al 18 jaar stiefmoeder en hier komen ze ook wel eens onverwachts. Ik heb daar op zich geen enkel probleem mee, maar ik baal ervan als ik niet weet dat ze mee-eten en ik degene ben die moet koken. Daar hebben wij ook wel eens gedoe over gehad. Mijn man vergeet het vaak te zeggen en dat vind ik bloedirritant. Maar dat ze extra komen, maakt mij echt niet uit. Ons huis is groot genoeg om geen “last” van elkaar te hebben.
Ik heb zelf geen kinderen, maar het lijkt me logisch dat het gewoon oke is als kind extra komt als het zo uitkomt. Wel snap ik van jouw kant dat het fijn geweest was als je partner dit even had laten weten. Zou het niet te zwaar maken, maar gewoon aangeven dat je graag op de hoogte gehouden wilt worden, lijkt me niks raars om te vragen.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk verloop, wat kan je wel en niet zeggen...Voel het aan....
Alle reacties Link kopieren
Jij hebt invloed op maar één ding, jezelf. Jij geeft grenzen aan en jij trekt conclusies als die niet worden geaccepteerd.

Al het andere is energieverspilling
Alle reacties Link kopieren
Je vriend had best kunnen laten weten dat zijn dochter er was, ze is er niet altijd en dit is een extra bezoek, helemaal prima lijkt me, maar geef dat even door.
Wat had je gedaan als je het wel op voorhand geweten had?
Was je dan maar in 't park gaan slapen ofzo?

Weinig aan te doen dat een kind gewoon graag thuiskomt.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
10-12-2017 18:36
Wat had je gedaan als je het wel op voorhand geweten had?
Was je dan maar in 't park gaan slapen ofzo?

Weinig aan te doen dat een kind gewoon graag thuiskomt.
Dan weet je dat sommige dingen niet kunnen en kan je verzinnen wat je wel kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je irritatie, die voel ik ook als mijn stiefkinderen onverwachts langs komen. Maar omdat ik vind dat de kinderen van mijn man gewoon altijd hun vader moeten kunnen zien, druk ik dat gevoel weg.
Komt nog bij dat ik het altijd leuk vind als mijn kinderen er zijn, onverwachts of niet.
Niemand weet dus dat het me irriteert en ik laat het ook niet merken.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
10-12-2017 18:35
Je vriend had best kunnen laten weten dat zijn dochter er was, ze is er niet altijd en dit is een extra bezoek, helemaal prima lijkt me, maar geef dat even door.
Je zal je eigen kind maar als bezoek zien. Wat sneu.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Oh en TO, maak je geen zorgen, ook je eigen kinderen wens je wel eens op vakantie, naar vrienden of op hun kamer. Dat zeg je niet, maar dat denk je wel
Alle reacties Link kopieren
Zij kan altijd een beroep op hem doen. Het is zijn kind.

Ik zou volgende keer aangeven dat je niet lekker in je vel zit/moe bent en dat je wat tijd voor jezelf nodig hebt. Trek je terug op de slaapkamer of een andere plek of spreek met een vriendin af. Je bent niet altijd verplicht om er bij te gaan zitten. Zo heeft dochter ook wat tijd voor vader alleen.

Wanneer je meer me-time nodig hebt dan zou ik daar ruimte voor creeren in huis, een fijne kamer of zolder met een bank/bed en tv en andere dingen die je leuk vindt of ga een uurtje in bad zitten met een glas wijn en zeg dat je die avond even checked out bent.

Je hoeft dan verder geen oordeel te geven over haar of haar aanwezigheid. Geef aan dat zij het samen gezellig moeten maken even zonder jou.
viva-amber wijzigde dit bericht op 10-12-2017 18:42
5.17% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij niet meer dan normaal dat kinderen altijd thuis welkom zijn. Alleen al het idee dat je eerst zou moeten overleggen of kind bij haar vader of moeder thuis mag komen.
Alle reacties Link kopieren
SaveAngie schreef:
10-12-2017 18:40
Je zal je eigen kind maar als bezoek zien. Wat sneu.
Pfff, ik wist even niet hoe het anders te formuleren. Kind is er nou eenmaal niet altijd.
Dochter heeft net zoveel recht om thuis te zijn als jij. Vriend zou het aan jou kunnen melden dat zijn dochter er ook is. Maar nodig vind ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Je realiseert je hopelijk dat dochter om wat voor reden dan ook zomaar fulltime bij pa kan komen te wonen hè?
When they go low, we go high. (M.Obama)
SaveAngie schreef:
10-12-2017 18:40
Je zal je eigen kind maar als bezoek zien. Wat sneu.
Dat zou ik nog enigszins snappen als er een weekend-regeling is.
En je dat kind dus maar 4 dagen per maand (+ een deel van de vakanties) ziet.
Dan kan je nog voorzichtig spreken van "bezoek".

Maar deze dochter is gewoon de helft van de tijd er.
De helft van haar kleerkast hangt er, ze heeft er een kamer, ze heeft er waarschijnlijk een tandenborstel, ...
viva-amber schreef:
10-12-2017 18:41
Zij kan altijd een beroep op hem doen. Het is zijn kind.

Ik zou volgende keer aangeven dat je niet lekker in je vel zit/moe bent en dat je wat tijd voor jezelf nodig hebt. Trek je terug op de slaapkamer of een andere plek of spreek met een vriendin af. Je bent niet altijd verplicht om er bij te gaan zitten. Zo heeft dochter ook wat tijd voor vader alleen.

Wanneer je meer me-time nodig hebt dan zou ik daar ruimte voor creeren in huis, een fijne kamer of zolder met een bank/bed en tv en andere dingen die je leuk vindt of ga een uurtje in bad zitten met een glas wijn en zeg dat je die avond even checked out bent.

Je hoeft dan verder geen oordeel te geven over haar of haar aanwezigheid. Geef aan dat zij het samen gezellig moeten maken even zonder jou.
Bizar to moet een eigen plek in huis maken voor me time. Het is ook haar huis.
Alle reacties Link kopieren
Gatinmijnsok schreef:
10-12-2017 18:43
Pfff, ik wist even niet hoe het anders te formuleren. Kind is er nou eenmaal niet altijd.
Maar kind kan er wel altijd zijn omdat het altijd haar thuis is.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit ook wel eens ervaren. Ik wil gewoon weten waar ik aan toe ben en dus op de hoogte gesteld worden.
SaveAngie schreef:
10-12-2017 18:45
Maar kind kan er wel altijd zijn omdat het altijd haar thuis is.
TO is dus bijzaak in haar eigen huis?
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
10-12-2017 18:45
Bizar to moet een eigen plek in huis maken voor me time. Het is ook haar huis.
Dat gaat TO lekker latten als kind een probleem is. Kind is nu eenmaal afhankelijk van de zorg van haar ouders.
When they go low, we go high. (M.Obama)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven