Houten vloer

10-12-2017 20:40 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds maart dit jaar wonen wij in ons huis. Daar ligt een houten vloer in visgraat gelegd in. Deze is vastgenageld.
De vorige bewoners hadden de luchtbevochtiger achter gelaten om tijdens gebruik van de verwarming de vloer te ondersteunen dmv een goede vochtregulatie.
De verwarming staat hier op 19 graden. We hebben de luchtbevochtiger aan staan op 45% en we hebben een grote plant staan die ook goed zou zijn voor de lucht.
Toch scheurt de vloer op een aantal plaatsen best wel.
Heeft iemand hier kennis van en/of tips om onze vloer minder te laten lijden?

Groetjes Sophie
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je dat de luchtvochtigheid is huis met dat ding op 45% wordt gebracht?
Dat is volgens mij veel te weinig, ik dacht dat het iets van 65% moest zijn.
Dus dat zou mijn 'oplossing' zijn; gooi dat ding een standje hoger!
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Normaal is tussen 40 en 60, ik zou 'm minimaal op 55 zetten dus
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel.
Ik heb hem nu op 50 gezet. Dat is het hoogste wat kan.
En ik heb van die cilinders met water aan de verwarming gehangen. Wellicht dat dat ook nog wat uit haalt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je niet nog contactgegevens van de vorige bewoners? Misschien kunnen zij aangeven op welke standen ze de verwarming en de luchtbevochteraar altijd hadden staan.
Alle reacties Link kopieren
Sophievdb schreef:
13-12-2017 11:25
Dankjulliewel.
Ik heb hem nu op 50 gezet. Dat is het hoogste wat kan.
En ik heb van die cilinders met water aan de verwarming gehangen. Wellicht dat dat ook nog wat uit haalt.
Die cylinders zijn onhygiënisch. Daarom heb ik gewoon hier en daar conservenpotjes met water staan. Als de potjes leeg zijn, gaan ze in de vaatwasser.
Alle reacties Link kopieren
Uw houten vloer kan als het te droog is naden en zelfs scheuren vertonen. De eerste reactie van de meeste mensen zijn natuurlijk: “het hout was niet goed” of “het is slecht gelegd”. Maar veelal is het probleem een te droge lucht.
Hout Werkt
Hout werkt, dat weet iedereen. Hout is een hygroscopisch materiaal, wat betekent dat het verandert van volume door invloeden van buitenaf, dat is volkomen natuurlijk. Als de houten parketvloer gelegd wordt heeft deze een vochtpercentage van 9-12 % . Als het vochtpercentage stijgt of zakt zal dat werking geven. De houten parketvloer zal uitzetten of inkrimpen. Een ruimteklimaat van 20-22 Graden Celsius en een relatieve luchtvochtigheid van 55-60% is ideaal.
In de winterdag kan het voorkomen (meestal met vriezend weer) dat de relatieve luchtvochtigheid zelfs onder de 35 % komt te liggen. Het houtvocht is dan nog maar 6,8 %, in zulke gevallen gaat het hout naden en zelfs scheuren geven. Een te hoge luchtvochtigheid zal de houten parketvloer doen uitzetten, dit gaat gebeuren boven de 70%. Het hout heeft dan een vochtpercentage van 14,5 %.
Als het hout gekrompen of uitgezet is wil het niet zeggen dat als de luchtvochtigheid weer normaal is het hout weer meteen op zijn plaats komt. Een scheur blijft een scheur want een houten vloer is tenslotte geen harmonica. Daarom zeggen wij: voorkomen is beter dan repareren!!
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven