Wanneer bellen?

10-12-2017 21:22 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien een beetje een raar onderwerp, maar ik bel eigenlijk nooit en ik vraag me af of ik echt zo uitzonderlijk ben..

In het OV zie ik een heleboel mensen bellen altijd maar ik doe dat nooit. Ik bel in een paar situaties: als ik iemand écht niet kan bereiken via Whatsapp oid, of als ik de tandarts wil bellen (dat is namelijk de enige manier).

In welke situaties bellen jullie? Bellen jullie vaak? Ook met vrienden?
Ik bel nooit met vrienden en ik vind het best raar van mezelf, maar het gaat nu eenmaal zo. Voor de smartphone kwam belde ik wel (soms wel uren!) maar sinds de smartphone gewoon helemaal niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog van de bejaarde generatie die denkt dat een telefoon is bedacht om mee te bellen.
Het ligt er aan of je een beller bent of niet ;-)
Ik ben geen beller, dus heb ik hele gesprekken via de Whatsapp.
Of ik skype, maar dat vind ik dan weer niet hetzelfde als bellen omdat ik gezichtsuitdrukkingen kan zien.

Het wordt denk ik pas een probleem als jij contact onderhoud via Whatsapp met iemand die wel liever belt.
Alle reacties Link kopieren
Ik bel eigenlijk alleen met instanties of om kort ecven iets te vragen/regelen. Ik ben geen beller om te bellen. Ik zie de meeste mensen in mijn omgeving vaak genoeg zodat ik niet per telefoon hoef bij te kletsen en tussendoor appen we.
Mijn moeder is wel een beller, gaat dan uitgebreid dingen vragen en vertellen terwijl ik haar de volgende dag toch zie.
Alle reacties Link kopieren
Hmm.. Als ik zo in mijn telefoon kijk: ik bel zeker elke week wel!

Ik app veel.. maar soms vind ik typen kut of kom ik harder over dan ik wil emran bel ik..

Maakt verder niet uit toch? Als jij niet wil bellen doe je dat niet!
Ik bel veel meer dan ik typ.

Driekwart van mijn omgeving leest mijn berichten toch niet.
Die stuur ik dus alleen als iets niet dringend is.
Als het dringender is / ik snel antwoord nodig heb bel ik.

Mijn moeder zie ik eens per maand ofzo.
Met haar bel ik dus 1 à 2 keer per week om bij te praten.

Mijn zus zie en hoor ik bijna alleen bij mijn ouders.
Maar als er echt iets belangrijks is, bellen we en zijn we ook zo een kwartier verder.


Ik wil dat dingen vooruit gaan en dat lukt meestal niet met 87 berichten en elke keer moeten wachten tot de andere reageert.
Zeker als het gaat om dingen als een afspraak maken.
Bijpraten doen we dan wel op de afspraak zelf, maar ik heb echt geen zin om 3 dagen bezig te zijn voor er effectief afgesproken is.
Ik bel heel vaak:
Met mijn man. Dat gaat dan meestal over praktische dingen: of hij x of y wil halen bij de winkel, iets uit de vriezer wil halen, kind x of y mee wil geven naar kdv/school en ga zo maar door. Lieve, gezellige dingen gaan vaker via de app.
Ik bel zeker wekelijks met mijn ouders en zeker maandelijks met mijn schoonouders. Ik bel elke week wel een keer met een vriendin. Met mijn zus skype ik gemiddeld twee keer per maand, die woont op een ander continent.

En dan nog de praktische dingen:
- De huisarts of het ziekenhuis 1-2 keer per maand
- Apotheek om te vragen of iets binnen is
- De kapper, tandarts, fysio etc om een afspraak te maken
- KDV of school van kind om iets te vragen
- Klantenservice van het een of ander

En dan bel ik voor mijn werk ook nog regelmatig.
Alle reacties Link kopieren
Ik bel op de fiets wanneer er gevaar dreigt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik bel alleen als het niet anders kan. Ik hou er niet van. Vooral gesprekken met vrienden of familie vind ik niet prettig per telefoon. Ik vind het geen probleem om een instantie of bedrijf of wat dan ook te bellen met een concrete vraag, maar zo maar even bellen om elkaar te horen, daar voel ik me heel ongemakkelijk bij.
Ik ben dus heel erg blij met de komst van e-mail, sms, app'en enzovoort. Gelukkig denken de meeste van mijn vriendinnen er ook zo over, alleen een, toevallig en in dit geval helaas ook mijn beste vriendin, niet. Zij woont ver weg en belde vroeger al bij nacht en ontij, waar ik nooit zo blij mee was omdat ik me dan gewoon ongemakkelijk voel, zo aan de telefoon. Maar zij houdt niet van appen of mailen en het gevolg is nu dat we heel weinig contact hebben. Dat vind ik wel erg jammer en dan neem ik me weer voor om dan toch maar te bellen, maar omdat het zo tegen mijn natuur en systeem in gaat, komt het er niet vaak van. Eigenlijk vind ik dat zij toch gewoon, als ze toch dingen op facebook etc aan het posten is voor haar bedrijf, mij even kan appen. Maar zij vindt wellicht dat ik haar ook gewoon even kan bellen, of kan opnemen als ze mij belt. Dat laatste doe ik nu wel vaker, anders spreken we elkaar nooit meer. Lastig...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Bellen is onzin als je het ook met 'n appje kan vragen. Dat kan men lezen/beantwoorden als het uitkomt, bellen voelt zo opdringerig omdat je niet weet of het wel echt gelegen komt. Zelf heb ik m'n telefoon vaak op stil staan. En m'n voicemail heb ik er ook af gegooid.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
10-12-2017 21:59
Ik bel op de fiets wanneer er gevaar dreigt.


Wel handsfree hoop ik! :P
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hekel aan bellen en appen. Als ik wil bijkletsen met mensen spreek ik af. Maar aangezien ik in het buitenland werk is dat ook niet vaker dan eens per zoveel maanden. Eigenlijk hou ik gewoon niet van gestructureerd contact in welke vorm dan ook.

Instanties bel ik wel, omdat dat sneller is.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Echt bellen doe ik nog maar heel weinig. Toevallig deze week twee keer. Een vriendin wier vader ernstig ziek is, vind ik Whatsapp niet echt geschikt om te inrfomeren hoe het gaat, en een familielid uitgenodigd voor Kerst (reageerde niet op Whatsapp). Verder Skype ik een of twee keer per week met mijn vriend als hij in het buitenland zit.
Verder ontkom je natuurlijk niet aan zakelijke telefoontjes. Dat gaat meestal sneller dan mailen, en ik vind het ook wel zo beleefd om te bellen als je van iemand een gunst vraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ik bel wekelijks met mijn moeder, gewoon om bij te kletsen. Ook een aantal vriendinnen die ik regelmatig bel. Whatsapp gebruik ik vooral om afspraken te maken, maar nog het vaakst om te vragen of het uitkomt om even te bellen :whistle:

Ik heb een hekel aan een gesprek voeren via getypte tekst.
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
10-12-2017 21:28
Ik ben nog van de bejaarde generatie die denkt dat een telefoon is bedacht om mee te bellen.
Dit
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
10-12-2017 21:43



Ik wil dat dingen vooruit gaan en dat lukt meestal niet met 87 berichten en elke keer moeten wachten tot de andere reageert.
Zeker als het gaat om dingen als een afspraak maken.
Bijpraten doen we dan wel op de afspraak zelf, maar ik heb echt geen zin om 3 dagen bezig te zijn voor er effectief afgesproken is.
En dit
Ik heb altijd al een hekel gehad aan telefoneren, dus ik vind whatsapp een uitkomst. Ik hang alleen nog wel eens met mijn moeder aan de telefoon. De keren dat mijn vriend en ik (we zijn nu een jaar of 4 samen) hebben getelefoneerd zijn denk ik op 2 handen te tellen. Wel deden we aan beeldbellen toen we nog niet samenwoonden.

Bitje, ik zou vaker moeten bellen denk ik, laatst ontdekte ik dat mijn bel was vastgeroest, da's niet handig bij dreigend gevaar :(
Alle reacties Link kopieren
ik bel nog best vaak, maar merk dat ik voor langere "bijkletsgesprekken" liever een afspraak maak, in plaats van spontaan de telefoon te pakken en zoals vroeger te gaan bellen. Zowel qua werk als privé ben ik vaak verbaasd als ik opeens gebeld wordt, terwijl dat vroeger de normaalste zaak van de wereld was.
Voor de smartphone kon ik uuuuuuren bellen met vriendinnen en vrienden.

Nu bel ik alleen nog met mijn ouders en vriend.

Telefoontjes naar instanties.
Verder alleen als ik iemand echt nodig heb en het dringend is dan bel ik.

Wat ik wel weer vervelend vind is dat soms ook een overlijden via de app word medegedeeld.
Zulke dingen horen niet via de app.Daarvoor bel je even.
Maar goed, dat is ook met sociaal media .
blue123 schreef:
11-12-2017 10:52
Wat ik wel weer vervelend vind is dat soms ook een overlijden via de app word medegedeeld.
Zulke dingen horen niet via de app.Daarvoor bel je even.
Had echt geen zin om mensen te bellen toen mijn vader overleed. Ik heb mijn naaste vrienden geappt.
redbulletje schreef:
11-12-2017 11:00
Had echt geen zin om mensen te bellen toen mijn vader overleed. Ik heb mijn naaste vrienden geappt.
Bedoelde meer als je zelf nabestaande bent.
Ik ken een situatie waarin een kennis geappt werd dat haar moeder overleden was.
Dit kan je gewoon niet maken via een app.

Dat jezelf als nabestaande je vrienden appt omdat je geen zin had om te bellen, kan ik helemaal in komen.
blue123 schreef:
11-12-2017 11:12
Bedoelde meer als je zelf nabestaande bent.
Ik ken een situatie waarin een kennis geappt werd dat haar moeder overleden was.
Dit kan je gewoon niet maken via een app.

Dat jezelf als nabestaande je vrienden appt omdat je geen zin had om te bellen, kan ik helemaal in komen.
Wow, ja, dat vind ik idd ook schokkend!
Alle reacties Link kopieren
Ik bel nog vaak zat, elke dag met man, meerdere keren zelfs, met vriendinnen , instanties, van alles.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat 90 procent van de telefoontjes die ik pleeg voor werk zijn. Persoonlijk bel ik niet zoveel, behalve af en toe met mijn moeder om bij te kletsen en soms mijn vriend als ik hem direct nodig heb en geen tijd heb om zijn appje af te wachten. En af en toe een telefoontje naar een instantie inderdaad, maar daar houdt het dan wel bij op.
Alle reacties Link kopieren
IK merk dat ik ook minder bel door de smartphone wat ik wel erg jammer vind. Ik bel nu echt alleen met mijn partner (dagelijks), mijn ouders en de afspraken / informeren telefoontjes met bedrijven etc.

Maar met vrienden bel ik eigenlijk nooit meer. Ik heb veel vrienden die ik niet vaak zie en die verspreid over het land wonen. Maar als ik ze zie is dat vaak wel een hele dag of avond. Zou sommige eigenlijk best wel vaker eens willen spreken bedenk ik me nu. Maar vaak is het een appje om te vragen hoe het gaat. Dat kan als ik aan iemand moet denken en zij kunnen antwoorden als het hun uitkomt. Maar dat ik ze niet bel vind ik eigenlijk wel jammer.
Juist ook omdat ik eigenlijk ook wel een vriendin mis bij wie ik af en toe even mijn hart kan luchten. Doe dat nu wel bij mijn partner, maar soms is een extra mening of luisterend oor ook heel fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven