Mijn lieve kat, wat te doen?

12-12-2017 08:43 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet even niet wat te doen, hoop op tips, inzichten, advies van kenners en ervaringsdeskundigen.
Ik heb twee katten, een van 10 en een van 5. Die van 10 is altijd een bijzonder diertje geweest. We kregen hem als kitten, hij was gered uit een vuilniszak met al een paar dode broertjes en zusjes.
Hij is altijd wat schuchter geweest, is heel aanhankelijk naar de mensen die hij kent en komt dan uitgebreid knuffelen, maar wel op zijn tempo en wanneer hij wil. Anders ligt hij gewoon op zijn plekjes in de woonkamer. Hij houdt niet van drukte en harde geluiden. Sinds we een kind hebben heb ik het idee dat hij niet gelukkig meer is. In de zomermaanden is hij veelal naar buiten gevlucht. Als het koud of nat is is hij binnen maar vlucht hij naar boven. Loopt schichtig door het huis, rent weg als hij kind ziet of hoort. Kind heeft weinig aandacht voor hem, het is niet alsof kind hem opjaagt. Er komt hopelijk volgende week een baby bij. We oefenen weer met babygeluiden en ik zie kat gewoon stressen ( paar keer geplast) en onder de bank schuilen.
Misschien zijn het nu ook de hormonen maar ik ben bang dat ik kat heel ongelukkig maak. Ik wil dat hij zich veilig en thuis voelt bij ons en vredig naast de kinderen kan leven als onderdeel van ons gezin maar ik heb het gevoel dat hij zich niet fijn voelt.
Kat nr 2 is een heel ander type, vind alles leuk en goed, heeft nergens last van.
Ik weet niet waar ik goed aan doe, het zo laten? Of een ander huis zoeken? Mijn hart breekt aan die gedachte. Hij is er al bijna zo lang als we samen zijn. Het was mijn eerste ‘ kindje’ zeker omdat het toch een speciale is. Ik wil hem niet naar een asiel doen. Mensen willen vaak geen kat met een gebruiksaanwijzing. En doe ik er goed aan om hem te verplaatsen, weg van zijn vriend die al 5 jr om hem heen is ( al zijn ze niet heel close). Zou hij bij een alleenstaande of stel zonder kinderen met meer rust zich beter voelen? Wat moet ik doen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je heel snel resultaten verwachtte in korte tijd. Een paar keer babygeluiden oefenen zorgt niet dat hij voorbereid is op wat gaat komen. Ik zou een kattengedragstherapeut inschakelen.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Schakel een kattengegedragstherapeut in. Je dierenarts weet vaak wel een goede in de buurt. In de tussentijd kun je een Feliwaystekker in het stopcontact doen en Feliwayspray spuiten op de plekjes waar hij graag is. Succes.
Alle reacties Link kopieren
Pigwidgeon_ schreef:
12-12-2017 08:48
Ik denk dat je heel snel resultaten verwachtte in korte tijd. Een paar keer babygeluiden oefenen zorgt niet dat hij voorbereid is op wat gaat komen. Ik zou een kattengedragstherapeut inschakelen.
Het is al sinds de geboorte van mijn eerste.
Gedragstherapeut is een optie, kun je iemand aanraden?
Alle reacties Link kopieren
^Ja, dit wilde ik ook aandragen. Een feliway en een kattengedragstherapeut. Meestal zijn dit soort problemen echt heel goed op te lossen, dus wees niet te snel bang (-:
Alle reacties Link kopieren
Feliway hebben we inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
Kat gewoon houden natuurlijk.
Geef kat altijd de gelegneheid om weg te kruipen boven of buiten.
Mijn ene kater heeft de eerste 2 jaar voornamelijk boven op de kast gezeten.
En kijk eens naar Prins Resist Calm voeding.bij mijn katten worden ze er rustiger van.
Een katten therapeut is ook een goed idee .
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 12-12-2017 09:00
14.56% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is een kat, en geen mens. Probeer ook niet te veel menselijke emoties te vertalen naar kattengedrag of andersom.

Wanneer het druk wordt dan mag een kat gewoon weggaan. Is iet verplicht om er gezellig bij te zitten. Deze kat is gewoon het gelukkigst op een rustige plek, en in een druk gezin is dat waarschijnlijk ergens boven. Geef de kat dan ook de ruimte, is echt niet zielig.

Wij hebben ook 2 katten. en eentje houdt ook niet van drukte, harde (stem)geluiden en schiet dan ook naar boven of buiten. Volgens mij is deze kat verder gelukkig. De andere kat is heel graag het middelpunt van alle belangstelling en gaat overal midden tussen zitten. Gewoon 2 verschillende karakters.

Wanneer de kinderen groter worden wordt de band waarschijnlijk echt wel beter.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjefresia schreef:
12-12-2017 08:52
Het is al sinds de geboorte van mijn eerste.
Gedragstherapeut is een optie, kun je iemand aanraden?
Ik ken alleen Tinley, je kan even op hun website kijken om te zien wat je er van vindt en of er een therapeut in je buurt is. Verder kent je dierenarts er misschien een.
Harry stared at the word "Pig," and looked up at the tiny owl now fluttering around the light fixture on the ceiling. He had never seen anything that looked less like a pig.
Alle reacties Link kopieren
Hij mag ook altijd naar boven en heeft daar plekjes waar kind niet zonder ons bij kan. Maar soms gaan we daarheen om de was te doen en wordt hij weer verjaagd als het ware. Of hij hoort kind in de gang en dan rent hij met staart tussen de benen weer weg ( terwijl we dan helemaal niet in de buurt komen). Ik heb het idee dat hij zich opgejaagd voelt. Maar misschien schrijf ik niet het goede aan zijn gedrag toe.
Ik vind hem wel gestresster als een paar jaar geleden.

De voeding ga ik eens naar kijken, hij is een blaasgruiskAter met dieetvoeding, weet niet of ik over kan stappen. Zal even overleggen met da.
Da raadde feliway aan maar dat heeft tot weinig verbetering geleid, wat voor mij zichtbaar is tenminste. Maar ik blijf het gewoon gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien ook een idee om je kat eens te laten onderzoeken op schildklierafwijkingen. Mijn kat is ook erg schuchter maar was door een te actieve schildklier nog meer opgejaagd. Het lijkt me verstandig om eerst fysieke oorzaken van zijn gedrag uit te sluiten. Nu met medicijnen gaat het gelukkig beter. Sterkte!
Hoe oud is je oudste kind?
Komt kat wel bij jullie als kind bijvoorbeeld in bed ligt?
Rent hij ook weg als jij bijvoorbeeld alleen naar boven gaat voor de was?

Ik heb zelf twee oude zwerfkatten, die vertonen hetzelfde gedrag. Nu heb ik geen kinderen en woon ik alleen. Maar ze voelen zich altijd opgejaagd, ook al doe ik niets. Ze liggen rustig op de bank als ik aan tafel zit en schieten bang weg als ik op sta om iets te pakken.
Zodra ik dan weer zit komen ze weer luid spinnend op de bank liggen.
Dat gaat al ongeveer 6 jaar zo. Eentje ia nu net begonnen met 's avonds en 's ochtends in bed knuffelen, superluid naast mijn oor spinnen en 1000 kopjes geven. Maar ik mag niet terug aaien, want mijn hand is eng.......

Heb verder niet het idee dat ze ongelukkig zijn, alleen gewoon bang.
In elk geval houden! Hier ook angstige kat die helemaal opleeft als kind weg is of slaapt. Dan haalt hij de knuffel-tijd ruimschoots in. Voor de rest: hoge plekken in de woonkamer (krabpaal, planken, kasten) maken. Lekker naar boven en buiten laten gaan. En boven ook eten, drinken en kattenbak zetten.
Alle reacties Link kopieren
Stippeltjesbehang schreef:
12-12-2017 09:05
Misschien ook een idee om je kat eens te laten onderzoeken op schildklierafwijkingen. Mijn kat is ook erg schuchter maar was door een te actieve schildklier nog meer opgejaagd. Het lijkt me verstandig om eerst fysieke oorzaken van zijn gedrag uit te sluiten. Nu met medicijnen gaat het gelukkig beter. Sterkte!
Ga ik meteen achteraan! Bedankt voor de tip. Hij is recent volledig gecheckt en lichamelijk gezond bevonden maar ik weet natuurlijk niet hoe specifiek ze dan kijken. Goed om dit uit te laten sluiten.
Ah wat sneu voor je kat. Vind het altijd zo zielig al die katten op MP omdat er kinderen komen en ze niet meer gelukkig zijn. Lees je zoveel. Goed dat je oplossingen probeert te bedenken om je kat gelukkig te maken. Een gedragstherapeut is een goed idee denk ik.

Ik kan me voorstellen dat katten helemaal niet van kleine kinderen houden, ze maken lawaai, rennen en trekken aan staarten. Zal heel stressvol voor ze zijn. Oplossing heb ik niet echt voor je helaas, maar ik vind het wel echt goed dat je van alles wil proberen voor je hem weg doet. Mogen een hoop mede katten eigenaren een voorbeeld aan nemen.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
12-12-2017 09:09
In elk geval houden! Hier ook angstige kat die helemaal opleeft als kind weg is of slaapt. Dan haalt hij de knuffel-tijd ruimschoots in. Voor de rest: hoge plekken in de woonkamer (krabpaal, planken, kasten) maken. Lekker naar boven en buiten laten gaan. En boven ook eten, drinken en kattenbak zetten.
Eerder deed hij dat inderdaad maar laatste tijd zoekt hij ons niet meer op. Terwijl het vanaf 7 uur savonds rustig is hier.
Alle reacties Link kopieren
Vervelend zeg, voor zowel jou als de kat. Op zulke momenten is het toch een beetje jammer dat ze niet gewoon kunnen zeggen wat ze fijn of niet fijn vinden.

Als je kat op dieetvoeding voor blaasgruis zit zou ik dit iedergeval niet veranderen. Heeft je kat voldoende hoge plekken in huis die geen andere functie hebben dan waar de kat rustig kan zitten? Een echte hoge stabiele krabpaal of met plankjes iets aan de muur? Wat voor onze katten fijn werkt is dat ze hun veilige plek hebben. Als het druk in huis is of ze vluchten voor iets anders weg dan kiezen ze ieder altijd voor een bepaalde plek. We kunnen ze op deze plek prima pakken en aanraken maar laten hun in de waan dat ze daar helemaal verscholen zitten en laten ze dan in elke situatie met rust. Deze tip hebben we gekregen van iemand die met katten met probleemgedrag werkt.

Daarnaast voelen de meeste katten zich prettig in de hoogte. Vandaar het idee voor plankjes of een goede krabpaal. Zodat hij in de hoogte voldoende ruimte heeft die exclusief voor de katten is.
Bloemetjefresia schreef:
12-12-2017 09:16
Eerder deed hij dat inderdaad maar laatste tijd zoekt hij ons niet meer op. Terwijl het vanaf 7 uur savonds rustig is hier.
Misschien door het vuurwerk buiten? Of merkt hij andere sfeer bij jullie met komst van de baby?
Bloemetjefresia schreef:
12-12-2017 09:15
Ga ik meteen achteraan! Bedankt voor de tip. Hij is recent volledig gecheckt en lichamelijk gezond bevonden maar ik weet natuurlijk niet hoe specifiek ze dan kijken. Goed om dit uit te laten sluiten.
Oh ja. Dat ook. Eet, poept en plast hij normaal? Onze schuwe was een jaar geleden opeens nog schuwer. Bleek uit bloedonderzoek dat hij een infectie had. Destijds naar dierenarts gebracht omdat z'n ontlasting nogal dun was.
Alle reacties Link kopieren
een kat voelt ook aan dat je zwnger bent he. Daar kan gedrag ook van veranderen!
Alle reacties Link kopieren
Ja verder is alles normaal ( nagekeken door dierenarts). Hij plast soms in huis maar dat staat volgens da los van gruis, dat is onder controle. Lijkt toch stress te zijn.
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
12-12-2017 08:54
Kat gewoon houden natuurlijk.
Geef kat altijd de gelegneheid om weg te kruipen boven of buiten.
Mijn ene kater heeft de eerste 2 jaar voornamelijk boven op de kast gezeten.
En kijk eens naar Prins Resist Calm voeding.bij mijn katten worden ze er rustiger van.
Een katten therapeut is ook een goed idee .
Dit. Mijn kat lijkt qua karakter wel wat op de jouwe. Toen onze zoon geboren werd zagen we haar ook nauwelijks meer. Is vanzelf goed gekomen. We merken dat ze ons echt opzoekt op het moment dat zoon in bed ligt en dan krijgt ze ook veel aandacht. Gun je kat even de tijd en schakel een therapeut in als je je zorgen maakt.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven