Buurvrouw en facebooksmaad

05-01-2018 10:50 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier al eens eerder een topic geopend over mijn buren, inmiddels gaan we redelijk goed met elkaar om en zijn de problemen qua geluidsoverlast zo goed als verdwenen.

Ze komen hier af en toe op de koffie en dan hebben we het meestal over de koeien. Ik heb van hun nooit een negatief woord over mijn bedrijf gehoord, eerder positief.
Gisteren kreeg ik via een vriendin echter berichten uit een geheime "dierenliefhebbers" groep op Facebook. Dit blijkt vooral een groep tegen boeren te zijn. Mijn buurvrouw deelt daar foto's van mijn bedrijf. Ik weet niet wanneer ze die gemaakt heeft, zonder mijn weten in ieder geval. De teksten die ze erbij typt berusten niet op de waarheid. Ik word neergezet als een lompe boerin zonder oog voor dierwelzijn. Er is zelfs een foto van een dode koe die door Rendac wordt opgetakeld met de tekst "Alweer een slachtoffer van de melkveehouderij". De koe in kwestie was een van mijn favorieten die ik vanwege ouderdom (17 jaar) heb moeten inslapen. Dat was dus een vrij pijnlijk bericht om te lezen.. Er is nog eentje van mijn honden in de kennel, daar zitten ze soms als ik niet thuis ben. De reacties laten zich wellicht wel raden.

Ik wil haar confronteren maar ik weet dat ik dan te emotioneel word om te communiceren. Na alle moeite en kosten die ik voor ze gedaan heb komt dit namelijk erg hard aan. Ze kopen nota bene melk en vlees van mij, en ze rapen bijna dagelijks een eitje..
Hoe ga ik om met deze rotstreek?
Tóch wel confronteren. Wat geeft het dat je emotioneel wordt? Is het tenminste gelijk duidelijk. Gaan ze door, dan aangifte doen van smaad/laster.
Alle reacties Link kopieren
Check toch eerst eens hoe oud die berichten/foto's zijn.

Als ze dateren van de periode dat jullie probkemen hadden is het mss nog verklaarbaar (blijft rot, dat wel).
Ik zou toch echt op hoge [poten bij haar langs gaan voor een verklaring. En nooit meer op jouw erf laten. Ook zou ik haar geen eieren,vlees of melk meer geven/verkopen.
aliva schreef:
05-01-2018 10:59
Check toch eerst eens hoe oud die berichten/foto's zijn.

Als ze dateren van de periode dat jullie probkemen hadden is het mss nog verklaarbaar (blijft rot, dat wel).
Dan nog doe je zoiets niet.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft een kilo boter op haar hoofd. Afgeven op je boerzijn en dan niet rechtstreeks maar laf op FB en dan wel zoete broodjes bakken en goedkoop eieren en melk scoren.
Ik zou haar uitnodigen en haar de Facebookpagina laten zien en dan duidelijk maken dat je dit heel naar vindt.
Saai maar spannend
Wat een naar mens zeg. Ik heb ooit eens een buurvrouw over ons horen roddelen. Ik ben er naartoe gegaan en heb haar uitgelegd dat ik daar enorm van baalde, wat het met mij deed en welke emotionele waarde ik hechtte aan de zaken waar zij over roddelde. Dikke excuses, bloemen en nooit meer last gehad. Spreek haar aan! En laat haar nooit meer op je erf.
Alle reacties Link kopieren
Wat vals.
En dan nog gebruik maken van jou voedsel.
Kijk inderdaad naar de datums van toen jullie problemen hadden.
Maar ik zou dus toch echt wel met een stalen gezicht zeggen; "of ze die nare leugens en foto's van Facebook wilt verwijderen".
En er verder niks van aantrekken!
Jij weet hoe goed jij met je dieren omgaat.
Alle reacties Link kopieren
Als ze weer langskomt voor haar boodschapjes, een keer een gesprek aanknopen of een rondleiding aanbieden op de boerderij? En dan veel uitleg en achtergrond geven over wat je doet met bejaarde koeien, en dat het zo naar is om ze zo weg te laten gaan... beetje boter op het hoofd terugstapelen?
Het beeldmateriaal komt uit een besloten groep, schrijf je, dus daar kan je zelf ook niet zomaar bij.
Alle reacties Link kopieren
Ana_Isabel2 schreef:
05-01-2018 11:00
Dan nog doe je zoiets niet.

Nee, maar dan valt het hypocriete wel weg.

TO, staat jouw naam of die van je bedrijf herkenbaar op die fb-pagina?
Ik zou hier denk ik toch wel juridisch advies over inwinnen.
MonicaG schreef:
05-01-2018 11:09
Nee, maar dan valt het hypocriete wel weg.

TO, staat jouw naam of die van je bedrijf herkenbaar op die fb-pagina?
Ik zou hier denk ik toch wel juridisch advies over inwinnen.
Het blíjft toch hypocriet? Juist als ze ruim na het plaatsen nog doodleuk vlees komt kopen en eieren rapen.
Alle reacties Link kopieren
en je weet 100% zeker, dat zij de foto´s plaatst?
Alle reacties Link kopieren
De laatste foto is van 22 december, vrij recent.
Mijn adres staat er niet bij, de buurvrouw heeft haar woonplaats wel openbaar staan en er wonen twee boeren in ons dorp. Een kind van 5 kan mijn adres gauw uitvogelen. En er zijn de laatste tijd weer veel dierenactivisten actief 's nachts, die wil ik hier niet. Ik heb absoluut niets te verbergen, maar ik weet hoe die mensen te werk gaan.

Uitleg over mijn bedrijf krijgen ze al maanden, daar heb ik nooit een negatieve reacties op gehad.
lilalinda schreef:
05-01-2018 11:15
en je weet 100% zeker, dat zij de foto´s plaatst?
Er is een foto vanuit haar keukenraam genomen. Meer huizen staan hier niet..
Ana_Isabel2 schreef:
05-01-2018 10:55
Tóch wel confronteren. Wat geeft het dat je emotioneel wordt? Is het tenminste gelijk duidelijk. Gaan ze door, dan aangifte doen van smaad/laster.
Precies dit.

Ik snap de reacties dat men vindt dat je al het contact maar meteen moet verbreken, je buren van je erf moet aftrappen en ze lekker in hun sop moet laten gaarkoken, maar dat zou ik juist niet aanraden. Hoewel het volkomen terecht zou zijn, duw je je buren zo heel erg in de verdediging en loop je het risico dat je juist goede relatie enorm verslechtert, of het conflict juist escaleert.
Ga gewoon eens langs en vertel wat zulke acties met je doen (maar houd het bij jezelf, ga de buurvrouw niet beschuldigen, hoe terecht ook). Erbij huilen is helemaal niet erg, goed juist om te laten zien dat jij echt heel aangedaan bent door de kwestie. Een normaal mens zal zich dan schuldig voelen en zelf met een oplossing komen.

Mocht je buurvrouw niet vatbaar zijn voor de persoonlijke aanpak, kan je het daarna altijd nog via de juridische route proberen.
Veel sterkte, in ieder geval, wat een vervelende situatie!
Gewoon je aanmelden bij die facebook groep en terug schrijven, zeg smaken mijn eitjes lekker, en je komt wel elke dag melk halen, maar hier maak je mijn bedrijf zwart.
Als je zo doorgaat stuur ik mijn advocaat op je dak voor smaad
Wat een achterbaks mens. :hug:


https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/rec ... t-internet

https://nl-nl.facebook.com/help/contact ... aq_content
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 05-01-2018 11:30
71.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar ook confronteren. Maar voor je dat doet, zou ik screenshots maken van de berichten die ze geplaatst heeft. De kans is groot dat ze het direct verwijderd als je haar confronteert en vervolgens zegt dat het niet wasr is. Ik zou haar zeggen dat je het achterbaks vind dat ze zonder het hier met jou over te hebnen berichten plaatst terwijl jullie nu juist beter contact hebben.
8102 schreef:
05-01-2018 11:26
Gewoon je aanmelden bij die facebook groep en terug schrijven, zeg smaken mijn eitjes lekker, en je komt wel elke dag melk halen, maar hier maak je mijn bedrijf zwart.
Als je zo doorgaat stuur ik mijn advocaat op je dak voor smaad
Dit zou ik dan weer niet doen. TO runt een professioneel bedrijf en kan zich dit soort uitlatingen niet veroorloven ,denk ik zo.
Dan krijg je een over en weer gedoe, waar derden zich mee gaan bemoeien en waar ze van smullen uiteraard.
Zonnebloem1996 schreef:
05-01-2018 11:29
Ik zou haar ook confronteren. Maar voor je dat doet, zou ik screenshots maken van de berichten die ze geplaatst heeft. De kans is groot dat ze het direct verwijderd als je haar confronteert en vervolgens zegt dat het niet wasr is. Ik zou haar zeggen dat je het achterbaks vind dat ze zonder het hier met jou over te hebnen berichten plaatst terwijl jullie nu juist beter contact hebben.
Dat verwijderen kan ze doen, maar dan moeten ze alle reacties er op en alle likes ook laten verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
05-01-2018 11:26
Gewoon je aanmelden bij die facebook groep en terug schrijven, zeg smaken mijn eitjes lekker, en je komt wel elke dag melk halen, maar hier maak je mijn bedrijf zwart.
Als je zo doorgaat stuur ik mijn advocaat op je dak voor smaad
Dit zou ik doen, maar dan wel een mooie presentatie erbij dat jij goed voor de dieren bent, en de overige leden zien dat t onwaar is.
Ik heb vast een bril nodig..
Ik zie de laatste tijd steeds meer mensen met twee gezichten.
Dan zou ik haar op een nette toon confronteren. Joh, hoe kan dat nou? Nu zie ik dat jij foto's van ons bedrijf plaatst op een facebookgroep? Waarom doe je dit? Een foto van een dode koe, ja, op een boerenbedrijf gaan soms beesten dood en die moeten dan opgehaald worden.
Ik denk dat het schaamrood haar naar de kaken vliegt.
Ik verwacht van je dat je gelijk al die foto's daar verwijderd!

Het vervelende is dat het niet strafbaar is om van de openbare weg foto's te maken van iemands huis. De bewoners mogen er alleen niet zichtbaar opstaan.
Wat misschien wel strafbaar is, dat ze jullie bedrijf zwart maakt.
Alle reacties Link kopieren
Als de berichten niet waar zijn, kun je er jurisch wel het e.e.a. tegen doen. Ik heb zelf niet de kennis om hierover te adviseren.
Voor ik dat pad in zou slaan, zou ik kijken hoe oud die berichten zijn. Is het van voor jullie verbeterde contact, dan blijft het rot, maar zou je het aan kunnen kijken (blijft een feit dat ik het persoonlijk niet vind kunnen om dergelijke berichten te plaatsen, zwart maken op internet vind ik persoonlijk een no-go, je gaat eerst het gesprek aan voor je dingen aan de grote klok hangt) .
Blijft ze het doen, dan zou ik haar er wel op aan spreken. Verwijdert ze de berichten dan zou je het kunnen laten rusten. Blijven ze staan, dan zou ik ze screenshotten en juridisch advies inwinnen.

(Zie dat ik ondertussen mosterd ben.......)
dolfine wijzigde dit bericht op 05-01-2018 11:54
Reden: toevoeging
3.30% gewijzigd
Karma|Schorpioen schreef:
05-01-2018 11:32
Dit zou ik doen, maar dan wel een mooie presentatie erbij dat jij goed voor de dieren bent, en de overige leden zien dat t onwaar is.
Nee joh, dat win je niet. Zeker niet in zo’n groep.
Daar wordt TO alleen maar slechter van.
Alle reacties Link kopieren
Niet dat ik het aanraad maar je zou toch een foto van haar willen maken als ze bij jou in de landwinkel is om melk en vlees te kopen of als ze eieren raapt!

Dan kun je haar daarna vragen waarom zij zulke berichten op FB plaatst en dat als ze niet op die zelfde pagina diep door het stof gaat en excuses aanbiedt dat je dan zelf die foto van haar plaatst.

Maar goed, dat is meer wraak en daar los je weinig mee op. Toch op aanspreken en zeggen wat het met je doet en vooral dat ze wel zelf producten van je koopt.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Maak anders een anoniem facebook aan zodat je die berichten alvast kan opslaan op de pc of laptop. Of vraag je vriendin of ze dat wil doen die berichten opslaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven