xullen mijn Katten vriendjes worden?

07-01-2018 10:15 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Ik heb een kat van 4 maanden, en mijn vriend en ik zijn redelijk vaak weg, (studie en werk).
Daarom dachten wij dat het voor hem leuk zou zijn om er een vriendje bij te nemen.

We hebben er nu een poes (Meisje) bij genomen van 12 weken.
Zij is echt een schatje, maar onze kat is bestwel een wildebras, een pittige.
Nu achtervolgd hij haar steeds, rent erachteraan en gaat dan bijten. Hij gaat echt 'aanvallen'. Ik weet niet goed of het spelen is of echt gemeenheid, maar ik denk dat onze nieuwe poes het niet leuk vind.
Het is ook altijd dat hij achter haar aangaat, nooit omgedraait.

Nu, ze eten wel gewoon samen uit een bak, dat gaat goed (we hebben voor haar ook een eigen kamer met drinken/eten speeltjes en kattenbak, waar we haar doen als we weggaan.
ook slapen ze wel samen tegen elkaar aan, en dan zijn ze erg lief tegen elkaar, alleen als ze beide door de kamer lopen gaat het mis.

Weten jullie iets wat wij hieraan kunnen doen?
Dankjulliewel alvast!
Alle reacties Link kopieren
Feliway geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren
:fortune:
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
En ik neem aan dat je de kater hebt laten helpen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
07-01-2018 10:21
:fortune:
:HA: :HA:

Ik ga hem ook eens te voor schijn halen :fortune:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat dat wel goed komt.. die van ons schelen net zoveel (ook eerst kater en dan poes). Ging ook zo in het begin en zijn vriendjes nu :)
Alle reacties Link kopieren
Als ze samen eten, drinken en slapen dan is dat een goed teken. Dat doen ze niet als ze elkaar niet vertrouwen of bang voor elkaar zijn. En ik vermoed dat het “aanvallen” spelen is, want bij een echte aanval vloeit er bloed. Kortom, ik schat in dat het wel goed komt, maar je zult ze wel goed in de gaten moeten houden, met name rond de pubertijd. De oudste zit daar nu midden in en de jongste moet nog.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
07-01-2018 10:30
Als ze samen eten, drinken en slapen dan is dat een goed teken. Dat doen ze niet als ze elkaar niet vertrouwen of bang voor elkaar zijn. En ik vermoed dat het “aanvallen” spelen is, want bij een echte aanval vloeit er bloed. Kortom, ik schat in dat het wel goed komt, maar je zult ze wel goed in de gaten moeten houden, met name rond de pubertijd. De oudste zit daar nu midden in en de jongste moet nog.
Bedankt voor de reactie! Ik heb ook dat gevoel maar vind het lastig inschatten omdat ik geen katten gewend ben... Dierenarts heb ik gebeld voor advies maar die was niet erg vriendelijk dus schoot ik niet veel mee op haha. We houden ze altijd appart als we er niet zijn of niet kunnen opletten
Alle reacties Link kopieren
Koffiehagedis schreef:
07-01-2018 10:19
Feliway geprobeerd?
Zit in het stopcontact!
Alle reacties Link kopieren
Pandala schreef:
07-01-2018 10:24
Ik denk dat dat wel goed komt.. die van ons schelen net zoveel (ook eerst kater en dan poes). Ging ook zo in het begin en zijn vriendjes nu :)
Hoelang heeft dat ongeveer geduurt? En hoe heb je dit aangepakt? ingrijpen of juist niet?
Feliway werkt alleen als je in elke kamer een stekker hangt waar de katten komen.
Hier deed het trouwens niks.

En zorg dat ze beide zo snel mogelijk gecastreerd worden. Zoek dan wel een dierenarts die aan vroeg castratie doet.
Alle reacties Link kopieren
sterre_x schreef:
07-01-2018 10:35
Hoelang heeft dat ongeveer geduurt? En hoe heb je dit aangepakt? ingrijpen of juist niet?
Nee hoor, niet ingegrepen. Er lag niemand bloedend op de grond, dus prima :p Dat ‘aanvallen’ is waarschijnlijk gewoon spelen dus dat zal wel even zo blijven, al zal die kleine dan (hopelijk) wat meer tegengas gaan geven. Zoalng ze samen eten en bij elkaar liggen is het goed lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Eten samen uit een bak?.
Ze moeten wel echt allebei hun eigen etensbakje hebben!. En twee kattenbakken. Eigenlijk zelfs 3 (aantal katten+1.)
Ik lees dat je schrijft dat ze wel eigen kamer +eten en drinken heeft, maar dat jullie haar daar alleen indoen als jullie weggaan.
2 etensbakjes dus.
Verder klinkt het mij als gewoon spelen,
Maar als er gegromd/geblazen/gemauwd van pijn wordt, zou ik ze uit elkaar halen. En de kater even (zachtjes) hand in de nek tegen de grond duwen en even in die positie laten zitten.
himalaya schreef:
07-01-2018 10:22
En ik neem aan dat je de kater hebt laten helpen?
Lijkt me nog een beetje te vlot
Alle reacties Link kopieren
Mijn kater deed trouwens hetzelfde bij mijn poes. Hij wil dan spelen en ravotten, en zij niet.
Verder vinden ze elkaar ook gewoon lief en slapen ze samen en wassen ze elkaar.
Is geen gemeenheid denk ik, maar ik grijp zelf wel in omdat mijn poes het echt niet leuk vind. Ik pak kater dan gewoon even weg van haar of andersom. Misschien kun je zelf ook wat weer met kater spelen?. Dat hij zich wat uit kan kuren en het poesje met rust laat.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik zie nu pas dat het katertje ook pas 4 maanden is. Dan zou ik me helemaal geen zorgen maken, die is gewoon nog hartstikke speels. Dan zou ik hem ook niet zachtjes bij zn nek naar beneden duwen, maar gewoon wegpakken en zelf met hem spelen tot hij moe is.
Het lijkt me echt spelerij en geen gemeenheid. Waarschijnlijk word dat ook minder als hij ouder is. Maar hij is nog maar een kleintje.
Wel het poesje ook aandacht blijven geven natuurlijk:).
Alle reacties Link kopieren
Feliway lijkt me eigenlijk niet eens nodig, dit is gewoon normaal kittengedrag. Of is het meer voor het poesje bedoeld?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook twee katten en onze kater doet dit soort dingen ook wel eens. Ze zijn even oud, uit een verschillend nestje, maar wel bijna tegelijk gekomen.
Wij laten het gaan, poes blijkt prima in staat om "tot hier toe en niet verder" aan te geven. Kater is bij ons ook veel actiever dan poes. Hij wil spelen, zij niet. (dus spelen wij met hem).
Wij zijn in het begin heel veel thuis geweest, maar hebben ze nooit op een aparte kamer gezet als we weg zijn.
Doen we per ongeluk een deur dicht met de kat nog binnen, dan staan ze allebei aan de kant van de deur te mauwen en onze aandacht te trekken (en gaan we de deur weer open doen).
Alle reacties Link kopieren
TO,

Dat bijten is dominant gedrag, ff laten zien wie de baas is.
Echt agressief gedrag is dat niet hoor, het is territoriaal gedrag.
(En dat is echt normaal kattengedrag, en het kan echt geen kwaad)

Feliway is altijd een goed idee, probeer verder met allebei de katten een paar x per dag te spelen (op zijn kats, niet op zn honds ;) ) en geef beide katten apart van mekaar genoeg aandacht.
Verder lekker zelf uit laten zoeken, dat regelen ze onderling echt wel.

Nogmaals katten zijn territoriaal en een nieuwe soortgenoot is voor iedere kat echt even wennen, dat heeft echt ff tijd nodig. (En een kat neemt echt zn eigen tijd hiervoor...)
Alle reacties Link kopieren
Als katten elkaar echt kwaad doen zie je dat meteen, want dan vloeit er geheid bloed.

Laat ze het samen uitzoeken.het zijn beide nog kittens en al spelend zullen ze leren wie de baas is en wie niet. Ik zou minipoes ook niet apart opsluiten als jullie weg zijn. De band tussen katten gaat veel beteren sneller als ze op elkaar aangewezen zijn en zich even niet op jullie richten.

Samen eten uit een bak is een goed teken. Dat katten hun eigen bakje moeten is onzin, want ze eten wat ze willen, ongeacht uit welk bakje. De dominantste kat schuift de ander gewoon opzij als die besluit uit het andere bakje te willen eten. Het is wel fijn als de bak groot genoeg is om tegelijk te kunnen eten.
gizzmo-returns schreef:
08-01-2018 08:10
Lijkt me nog een beetje te vlot
Nee hoor op die leeftijd kan het al wel. Pas hier privé nog mee gemaakt bij een vriendin broer en zus uit 1 nest. Broer dook met 4 maanden op zus. Ze zijn die zelfde week beide nog geholpen door de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
08-01-2018 08:48
Als katten elkaar echt kwaad doen zie je dat meteen, want dan vloeit er geheid bloed.

Laat ze het samen uitzoeken.het zijn beide nog kittens en al spelend zullen ze leren wie de baas is en wie niet. Ik zou minipoes ook niet apart opsluiten als jullie weg zijn. De band tussen katten gaat veel beteren sneller als ze op elkaar aangewezen zijn en zich even niet op jullie richten.

Samen eten uit een bak is een goed teken. Dat katten hun eigen bakje moeten is onzin, want ze eten wat ze willen, ongeacht uit welk bakje. De dominantste kat schuift de ander gewoon opzij als die besluit uit het andere bakje te willen eten. Het is wel fijn als de bak groot genoeg is om tegelijk te kunnen eten.
Inderdaad, zeker geen kat op gaan sluiten, ook niet heel even.
Lang verhaal, heeft ook weer met territorium te maken maar voor het zelfvertrouwen vd kat is dat niet goed en dan krijg je alleen maar meer gedonder. (Kat wil dominant zijn over kitten, hoe onzekerder die andere kat is hoe makkelijker voor dominante kat)

Nogmaals, die beesten redden zichzelf wel, niet te veel mee gaan bemoeien.
Zo te lezen normaal speel- en jaaggedrag, maar het poesje is nog niet zo sterk.

Kater wel snel laten helpen, wordt hij rustiger van en poezen kunnen vanaf 4 maanden krolsch worden.

Verder veel met ze spelen en aan omgevingsverrijking doen. Bijvoorbeeld een parcours van dozen en kranten, speciaal daarvoor bestemd kattenspeelgoed etc.

Valeriaandruppels van het Kruidvat zijn hier altijd een groot succes. Beetje sprenkelen op speelgoed of een kussentje.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal, heel erg bedankt voor jullie tips!
Ze hebben meerdere bakjes etc, maar zijn eigenwijs en gaan dan uit hetzelfde bakje eten, heel schattig om de beurt een paar hapjes.
Ze slapen nu samen tegen elkaar aan en likken elkaar schoon... ik ben ontzettend blij, het gaat dus gewoon heel goed. Het heeft even geduurd, maar heb ze het inderdaad vooral zelf laten uitzoeken, met heel af en toe ingrijpen als kleine poes het echt niet meer leuk vond. Nu af en toe nog wat te hard gespeel vanaf de kater, maar poes daagt ook heel erg uit heb ik gemerkt!

nogmaals bedankt iedereen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven