Hond thuis laten plassen

12-01-2018 14:55 50 berichten
Vanwege een nieraandoening (waarvoor ze onder behandeling is) drinkt onze hond (Bordercollie-teefje van 12 jaar) steeds meer. En moet daardoor ook steeds meer plassen. We laten haar 2x per dag een uur uit in het bos en doen tussendoor diverse plasrondjes met haar. Een tuin hebben we helaas niet en voor de dichtstbijzijnde plasmogelijkheid moeten we best een eindje lopen. Vroeger geen enkel probleem, maar doordat ze nu steeds vaker moet, wordt het steeds minder haalbaar.

Vandaar dat we op zoek zijn naar een mogelijkheid om haar thuis te laten plassen. Ik denk zelf aan een soort “hondenbak”, variant op de bekende kattenbak. Je hebt van die kunststof kinderzwembadjes / zandbakken met deksel. Hiervan zouden we dan de bodem kunnen bedekken met een laagje, waarop de hond kan plassen. Maar welke vulling gebruiken we dan het beste? Zand? Of kattenbakvulling? Er schijnt kattenbakvulling te zijn waarbij vloeistof meteen wordt omgezet in een soort gel?

En ik kwam bij het googelen ook dit nog tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=GKfE95- ... tion=share
Misschien ook wel een idee? Of leuk bedacht, maar in de praktijk niet werkbaar?

Zijn hier misschien mensen die ervaring hebben met het thuis laten plassen van de hond? Tips zijn welkom!
Kijk eens op de site van Editie nl. Zag net toevallig op Facebook van hun een bericht langskomen met een binnen toilet voor honden.
gizzmo-returns schreef:
12-01-2018 15:03
Kijk eens op de site van Editie nl. Zag net toevallig op Facebook van hun een bericht langskomen met een binnen toilet voor honden.
Even gekeken naar het filmpje op hun facebookpagina. Ingenieus apparaat, haha. Ik ben dan vooral benieuwd naar ervaringen daarmee. Als het werkt is het denk ik vooral geschikt voor kleine hondjes. Kan me niet voorstellen dat de megaplassen van onze hond door dat papier opgenomen zullen worden. Maar bedankt voor het meedenken!
Alle reacties Link kopieren
Wasmachine lekbak zou ook een optie kunnen zijn
TheSky=moreBlue@Malibu
Alle reacties Link kopieren
Zelf geen ervaring mee, maar die petloo lijkt me wel een goed systeem. Ook wel iets waar je zelf met een beetje klussen een variant op kunt maken.

Je zou ook een lekbak voor wasmachines kunnen gebruiken denk ik, alhoewel dat misschien een beetje te krap is, en daar houtkorrels in doen. Maar je hebt dan wel veel vezels per plas (het zet uit) en de kans dat als ze nog een keer moet ze die vezels door je huis loopt. Een systeem met een dubbele laag lijkt me dan wel praktischer (een plaat met gaatjes, grasmat erop en daaronder een lekbak met iets dat het vocht opneemt, de houtkorrels bijvoorbeeld).
Lekbak van wasmachine is ook een idee. :lightbulb:

En zo'n dubbellaags systeem zou perfect zijn. De vraag is hoe we zo'n constructie kunnen fabrieken die dan stevig genoeg is. Zelf iets in elkaar timmeren van hout gaat niet i.v.m. het vocht. Dus het moet kunststof zijn. Ik ga daar nog eens diep over nadenken en misschien eens naar een bouwmarkt om ideeën op te doen.

Nemen houtkorrels veel vocht op? En waar koop je die? Bij een tuincentrum? Of is dat een variant kattenbakvulling?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor zoiets als dit: https://www.staywell.nl/petsafe-pet-loo ... large.html

Honden en katten willen nog wel eens graven voor het plassen en afdekken na hun behoefte. Met een open bak heb je dat allemaal in huis liggen straks, en heel veel stof in huis. Er zijn helaas geen “kattenbakken” voor honden met een deksel die dat helpen voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Rozemarijngoudhaan schreef:
12-01-2018 15:34
Lekbak van wasmachine is ook een idee. :lightbulb:

En zo'n dubbellaags systeem zou perfect zijn. De vraag is hoe we zo'n constructie kunnen fabrieken die dan stevig genoeg is. Zelf iets in elkaar timmeren van hout gaat niet i.v.m. het vocht. Dus het moet kunststof zijn. Ik ga daar nog eens diep over nadenken en misschien eens naar een bouwmarkt om ideeën op te doen.

Nemen houtkorrels veel vocht op? En waar koop je die? Bij een tuincentrum? Of is dat een variant kattenbakvulling?
Waarom niet gewoon kant en klaar kopen, dan weet je zeker dat het werkt en sterk genoeg is. En het voordeel van de grasmatbak is juist dat je geen vulling hoeft te gebruiken en het plasje vanuit de bak zo het toilet in kunt kiepen. Vulling voor de kattenbak is nog best prijzig en voor een hondenbak heb je er veel meer van nodig. Daarnaast geeft elke variant stof, stank en troep, wat je juist liever niet in je huis hebt. Dat zal bij een hondenbak nog meer zijn dan bij een kattenbak met deksel, omdat de deksel geuren en stof (deels) tegenhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn hondjes plassen af en toe op het balkon. Plens water eroverheen en met een vloerwisser alles naar het putje trekken
Nummer*Zoveel, ja, dat is hetzelfde ding als in het filmpje uit de openingspost. Mij lijkt dat eigenlijk ook wel geschikt. Maar voor hetzelfde geld blijkt dat in de praktijk totaal niet te werken. Vandaar dat ik benieuwd was naar ervaringen, voor ik daar veel geld aan ga uitgeven. Misschien toch eerst eens kijken of we zelf iets dergelijks kunnen fabrieken.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me afvraag, zou je überhaupt een zindelijke hond zover kunnen krijgen dat ze in huis gaat plassen?
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
12-01-2018 15:46
Wat ik me afvraag, zou je überhaupt een zindelijke hond zover kunnen krijgen dat ze in huis gaat plassen?
De mijne is zindelijk en plast op commando, dus ook in eigen tuin en ik denk ook binnenshuis als ik dat opdraag.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
12-01-2018 15:46
Wat ik me afvraag, zou je überhaupt een zindelijke hond zover kunnen krijgen dat ze in huis gaat plassen?
ja, dat vraag ik me ook af
Hebben jullie een terras?
not all who wander are lost
Nummer*Zoveel schreef:
12-01-2018 15:43
Waarom niet gewoon kant en klaar kopen, dan weet je zeker dat het werkt en sterk genoeg is. En het voordeel van de grasmatbak is juist dat je geen vulling hoeft te gebruiken en het plasje vanuit de bak zo het toilet in kunt kiepen. Vulling voor de kattenbak is nog best prijzig en voor een hondenbak heb je er veel meer van nodig. Daarnaast geeft elke variant stof, stank en troep, wat je juist liever niet in je huis hebt. Dat zal bij een hondenbak nog meer zijn dan bij een kattenbak met deksel, omdat de deksel geuren en stof (deels) tegenhoudt.
Eigenlijk heb je gewoon gelijk. Je beschrijft hier precies wat ik ook allemaal al had overwogen. En de prijs op zich houdt me ook niet tegen. Ik ben alleen huiverig dat het misschien in de praktijk helemaal niet werkt. En dan vind ik het wel weer zonde van het geld. Vandaar mijn vraag naar ervaringen en het misschien eerst zelf willen fabrieken om te kijken of het werkt.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
12-01-2018 15:50
De mijne is zindelijk en plast op commando, dus ook in eigen tuin en ik denk ook binnenshuis als ik dat opdraag.
Maar het gaat nu even om TO's hond :proud:
Hond plast op commando en ik weet bijna wel zeker dat ze het op ons aandringen ook wel binnen zou doen.

Wij hebben geen balkon. Wel een terras, maar dat heeft geen putje en wordt gedeeld met de buren. En de buren hebben al aangegeven niet te willen dat de hond op het terras plast. Wat ik me ook kan voorstellen.
Zal ik heel eerlijk zijn? Ik vind dat zo zielig voor die oude honden, ze zijn soms al een beetje de weg kwijt, kunnen het niet meer ophouden en nu moeten ze op een soort enorme kattenbak hun behoefte doen. Dan vraag ik mij af tot hoever je kan gaan.
Die van mij zou zo'n ding nooit hebben geaccepteerd op die leeftijd, en die vond het vreselijk dat die ongelukjes kreeg in huis.
En wij zijn er nooit boos op geworden. Maar het is natuurlijk wél iets wat bij de leeftijd van de hond past.
Ga eens in gesprek met de dierenarts.
Honden zijn 2 miljoen beter te trainen dan katten. Dus waarom ze uberhaupt buiten moeten plassen en poepen is mij een raadsel. Of waarom dat zielig is ook.

je kan ze dit gewoon leren ook later, en vraag anders hulp van een goede honden trainer.
Ik ben trouwens blij dat jullie serieus meedenken. Was even huiverig dat dit een vrijdagmiddagborreltopic zou worden. :lol:
Lucifermiauww schreef:
12-01-2018 16:01
Honden zijn 2 miljoen beter te trainen dan katten. Dus waarom ze uberhaupt buiten moeten plassen en poepen is mij een raadsel. Of waarom dat zielig is ook.

je kan ze dit gewoon leren ook later, en vraag anders hulp van een goede honden trainer.
serieus? Je hebt het over een 12 jaar oude hond met nier problemen.
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
12-01-2018 15:56
Maar het gaat nu even om TO's hond :proud:
Jij vroeg “een hond” en ik heb “een hond” ;-D
8102 schreef:
12-01-2018 16:02
serieus? Je hebt het over een 12 jaar oude hond met nier problemen.
Eh ja.
Alle reacties Link kopieren
8102 schreef:
12-01-2018 16:02
serieus? Je hebt het over een 12 jaar oude hond met nier problemen.
Een Bordercollie kan met de juiste verzorging wel 17 jaar worden. Die schrijf je toch potdorie niet af omdat ze wat vaker moet plassen?!
Nummer*Zoveel schreef:
12-01-2018 16:08
Een Bordercollie kan met de juiste verzorging wel 17 jaar worden. Die schrijf je toch potdorie niet af omdat ze wat vaker moet plassen?!
En die moet opnieuw getraind worden?
Tja, ik stap maar uit deze discussie.
8102 schreef:
12-01-2018 16:01
Zal ik heel eerlijk zijn? Ik vind dat zo zielig voor die oude honden, ze zijn soms al een beetje de weg kwijt, kunnen het niet meer ophouden en nu moeten ze op een soort enorme kattenbak hun behoefte doen. Dan vraag ik mij af tot hoever je kan gaan.
Die van mij zou zo'n ding nooit hebben geaccepteerd op die leeftijd, en die vond het vreselijk dat die ongelukjes kreeg in huis.
En wij zijn er nooit boos op geworden. Maar het is natuurlijk wél iets wat bij de leeftijd van de hond past.
Ga eens in gesprek met de dierenarts.
Ik heb totaal niet het idee dat het zielig voor onze hond. Ze is ondanks haar leeftijd nog topfit, zowel lichamelijk als mentaal. Ze heeft van haar nieraandoening verder geen last, behalve dat ze vaak moet plassen. We merken aan alles dat ze nog plezier heeft in het leven en geniet van alles wat we met haar ondernemen. Ik denk dat we haar alleen maar helpen door haar vaker de kans te geven te plassen. In mijn ogen niets zieligs aan. :-]

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven