Kat mee verhuizen?

13-01-2018 18:44 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Op dit moment zijn mijn vriend en ik bezig met het zoeken van een appartementje samen.
Bij mijn ouders thuis - waar ik zelf ook woon - heb ik mijn lieve poes wonen, ze wordt dit jaar 11 jaar oud.

Poes is altijd al van mij geweest en ik heb haar altijd verzorgd.

Poes is gewend om buiten te zijn, het is oorspronkelijk een boerderij kat. Al is ze de laatste jaren een verschuiving in haar gedrag: ze blijft veel binnen, lekker warm. Ook 's nachts is ze nu bijna altijd binnen.

Nu gaan mijn vriend en ik op zoek naar een appartement, dit gaat waarschijnlijk een flatje worden met een balkon. Poes is gesteriliseerd.

Ik wil haar heel graag mee nemen en dit mag ook van mijn familieleden. Maar is dit wel 'diervriendelijk'? Ze is niet de jongste meer en kan dan straks niet meer zoveel naar buiten.

Heeft iemand ervaring met deze situatie of tips?

Liefs
Ik zou het niet doen.
Waarom een oude kat uit zijn omgeving halen? Dan doe je het alleen voor jezelf.
Stel dat je haar niet meeneemt.

Willen je ouders haar dan verzorgen?
Of gaat ze dan naar een asiel?

Ik zou een kat die al 11 jaar gewend is om regelmatig buiten te lopen geen binnenleven aandoen.
Maar tegelijk zou ik ze ook niet graag in een asiel zien belanden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb huiskatten in een flat..
Ik vind het kunnen zeker met je beschrijving..
Je kan balkon kat vriendelijk maken

Succes met de reacties
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Ik zou het niet doen, laat dat beestje lekker in haar eigen habitat. Ik denk dat poes diep ongelukkig zou worden op een flatje.
Ik zou kijken hoe ze gaat reageren op een flat en niet meer naar buiten kunnen. Neem aan, dat als het echt niet gaat na een paar weken, ze terug mag naar je ouders. Hou er wel erg in dat ze niet van het balkon kan springen of vallen.
marsmellowwww schreef:
13-01-2018 18:50
Ik zou kijken hoe ze gaat reageren op een flat en niet meer naar buiten kunnen. Neem aan, dat als het echt niet gaat na een paar weken, ze terug mag naar je ouders. Hou er wel erg in dat ze niet van het balkon kan springen of vallen.
Waarom zou je met zo’n oude kat gaan zeulen? Ze heeft nu een goed thuis, laat haar lekker daar.
Krijg ze thuis genoeg aandacht als jij er niet meer woont? Dan zou ik haar daar lekker laten zitten. Mijn oude ooit-veel-buiten-kat gaat ook maar weinig weer naar buiten nu met de kou, maar toch wil ze elke dag even rondsnuffelen in de tuin. En zomers, als de deur openstaat, kan ze naar buiten wanneer ze wil. Waarschijnlijk zou ze het prima 'doen' op een flat, maar dit is toch veel fijner?
Alle reacties Link kopieren
Sneu voor haar om mee te nemen naar een appartement, zou haar lekker daar laten. Tenzij je familie haar echt weg wil hebben.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Ik zou het ook niet doen.... Een oude kat die gewend is om, al is het maar even, naar buiten te gaan gaat niet gelukkig worden in een heel andere omgeving, laat staan een appartement...
Mag ze thuis blijven wonen? Dan zou ik dat doen.
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat ze steeds meer binnen is Waarom probeer je het niet gewoon? Als poes na een paar weken nog steeds niet gewend is gaat ze gewoon terug naar je ouders.
Alle reacties Link kopieren
De meeste katten zijn heel erg gehecht aan hun omgeving, sommige zijn juist meer gehecht aan de mensen om hun heen. Hoe reageert je kat als jij op vakantie ben? En zou de kat van je ouders nog meer dan genoeg aandacht krijgen? Als dat beide prima is zou ik de kat daar laten omdat dat voor de kat me het prettigst lijkt. Zou de kat eenzaam/eenzamer worden zonder jou zou ik haar mee nemen
Ik nam ooit, mijn toen bejaarde hondje, niet mee toen ik ouderlijk huis verliet. Het zou een te grote impact hebben gehad voor de hond. Uiteindelijk is hij een maand voor ik daadwerkelijk ging verhuizen, tijdens het klussen dus, overleden. Ik weet dus niet hoe hij zou hebben gereageerd op de daadwerkelijke verhuizing van mij en het achterblijven van hem. Ik vermoed dat hem dat niet gedeerd zou hebben.
anoniem_277599 wijzigde dit bericht op 13-01-2018 19:22
3.19% gewijzigd
Troeteltje schreef:
13-01-2018 19:02
Ik nam ooit, mijn toen bejaarde hondje, niet mee toen ik ouderlijk huis verliet. Het zou een te grote impact hebben gehad voor de hond. Uiteindelijk is hij een maand voor ik daadwerkelijk ging verhuizen, overleden. Ik weet dus niet hoe hij zou hebben gereageerd op de daadwerkelijke verhuizing van mij en het achterblijven van hem. Ik vermoed dat hem dat niet gedeerd zou hebben.
Een hond is in die zin nog anders dan een kat.
Zo lang hij aandacht en eten krijgt, zijn mand er staat en op tijd uitgelaten wordt, maakt het hem niet veel uit waar hij is.

Een kat die "vrijheid" gewend is en gewend is aan in- en uitlopen als ze daar zin in heeft ... dat loopt niet altijd goed af.
De kat van een vriendin is er zowat dood aan gegaan dat hij naar een appartement verkaste.
Beest was écht dood- en doodongelukkig.
De eerste weken merkte je nochtans weinig tot niets, maar na een half jaar à een jaar had hij bijvoorbeeld nauwelijks nog vacht omdat hij die kapot krabde.
En jep, vriendin had ook een terras, maar aangezien dat op 2 hoog was, vertikte het beest ook maar 1 poot op dat terras te zetten.
Te hoog en te stenig waarschijnlijk. En te weinig gras, groen en graven.
En je kan ook al niet achter een levende muis, vogel of rat aanrennen op een terras.
Oei, dat is inderdaad heftig.
Alle reacties Link kopieren
Heb de katten meegenomen van m'n moeder toen ik ging. M'n moeder had no feelings voor de katten. Oude kater ging meteen op de bank liggen en slapen in de zon, nooit problemen gegeven. Jongste ietsje lastiger maar na een paar dagen vond 'ze 't wel prima. Maar die bleef daarvoor ook vaak gewoon in de tuin.
Moiren’ schreef:
13-01-2018 18:52
Waarom zou je met zo’n oude kat gaan zeulen? Ze heeft nu een goed thuis, laat haar lekker daar.
11 jaar en dus oud?????
:facepalm: :facepalm: :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Voor een kat is 11 jaar nog niet zo oud. Maar waarom zou je het niet gewoon eens proberen? Want zoals je zegt gaat hij niet meer zo veel naar buiten als vroeger.

Ik zou hem gewoon meenemen. Nee heb je, ja kun je krijgen. En als het dan niet gaat, dan kan hij toch alsnog terug naar je ouders? En dan kun je voor een leuke kat kiezen die geen behoefte heeft om buiten te gaan. Die katten zijn er genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een oudere kat in huis genomen een jaar geleden. M’n zusje kende haar in haar vorige huis (boerderij) en ze is nu duidelijk zoveel gelukkiger bij mij in m’n flatje waar ze ook niet naar buiten kan. Ze ligt veeeeel liever op de bank of bij mij in bed dan dat ze buiten is.
Als het mooi weer is mag ze op het balkon en kijkt ze naar de vogels maar vandaag deed ze geen stap buiten toen ik haar op het balkon wilde laten...
Ik zou zeggen; probeer het. Ze kan altijd terug naar het andere huis als het niet goed gaat of ze ongelukkig is.
Internagelaktisch
Ik zou het ook proberen. Mocht het echt niet gaan. Terug. Maar denk dat het best gaat. Onze kat is een paar keer mee verhuisd. Nooit wat mee aan de hand. Misschien ga je wel op de eerste etage wonen. Maak je zo een poezenladdertje!
Moiren’ schreef:
13-01-2018 18:47
Ik zou het niet doen.
Waarom een oude kat uit zijn omgeving halen? Dan doe je het alleen voor jezelf.

Eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon proberen hoor. Mijn ouwe kater is 2 keer met me mee verhuisd, was na een paar dagen wel weer gewend. Die van mij is ook steeds minder naar buiten gaan talen naar mate hij ouder wordt, zou ook geen problemen geven op een flat.
Alle reacties Link kopieren
Wat veel reacties nu al, bedankt!

Zo te zien gemenge reacties. De poes mag gewoon thuis blijven, het is dus niet zo dat ze anders naar het asiel moet. Poes heeft het hier prima naar haar zin, ze is sowieso heel makkelijk. Vind alles goed, ook mensen die ze niet kent vind ze lief: zo lang ze maar lekker geknuffeld wordt.

Het is een moeilijke beslissing. Ik zou haar heel erg gaan missen als ik ergens anders woon en ik moet er niet aan denken om een andere kat te nemen terwijl Poes bij mijn ouders is. Maar haar meenemen terwijl ze het hier goed heeft.. Tja.

En kijken of het wat is mochten we een appartementje hebben, hoe pak je zoiets aan? Haar meenemen zodra je echt verhuisd bent en dan afwachten hoe ze zich gedraagt?
ouwewijsneus schreef:
13-01-2018 19:43
11 jaar en dus oud?????
:facepalm: :facepalm: :facepalm:

De levensduur van huiskatten komt ongeveer overeen met die van de andere katachtigen. Na tien jaar kan een kat als bejaard worden beschouwd. Katten sterven gemiddeld na veertien tot zestien jaar. De oudste Nederlandse kat werd 28 jaar oud[1].

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven