Kleine flat stijlvol en practisch inrichten

17-01-2018 01:11 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ben ik de gelukkige huurder van een klein flatje.
Ik heb al het e.e.a. aan spullen en ik wil een nieuwe eettafel en zithoek aanschaffen.
Ik hou wel van het industriele maar mijn budget is niet groot.
Wie vind het leuk om mee te denken?

Mijn oog is o.a. gevallen op deze tafel:
Afbeelding

Heeft iemand een ronde tafel en hoe bevalt dat? Ik zal er meest alleen of met 2 aan zitten.
Er bij komen witte kuipstoeltjes, er boven een grote industriele lamp in antraciet.

Ideeen en plaatjes zijn welkom.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Als het een kleine ruimte is zou ik geen grote lamp ophangen waar je niet "doorheen" kunt kijken. Industrieel is zoveel meer dan antraciet.

Afbeelding
Kijk bij de kringloop, rommelmarkten of MP, misschien kun je zelf ook nog iets met een pot verf.
Misschien vind je nog ergens een draadmand(je) welke je om kunt toveren tot lamp.

Een oude fruitschaal

Afbeelding

Bij Aliexpress verkopen ze mooie led lampen met filament voor niet zoveel.

http://www.woontrendz.nl/ikea-hackers/
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Leuk!! Ik heb ook een ronde eettafel en zes stoelen er omheen. Ik heb gekozen voor twee soorten stoelen voor wat speelsheid. Bevalt mij erg goed, je kunt gemakkelijk met z’n zessen er aan zitten, maar toch neemt de tafel voor m’n gevoel weinig ruimte in. Ook staat het heel leuk, krijg er enorm veel reacties op!

Verder ben ik bar slecht in advies geven, want ik weet alleen wat ik zelf leuk vind ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wat is klein? Hoe is de ruimte ingedeeld?

Ik had ook een klein flatje (40m2) en om ervoor te zorgen dat je zoveel mogelijk gevoel van ruimte had had ik vooral zo min mogelijk spullen in huis staan, dus niet volzetten met prularia overal. Maar dan wel een beetje kijken naar het formaat van spullen. Grote meubels e.d. kunnen best, maar dan vooral op de vloer. Dus wel een grote bank met lagere leuning, maar geen grote lamp.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik zou juist voor 'luchtige' meubels kiezen. Dus geen massieve bank, maar een op pootjes. Geen grote wandkast, maar bijvoorbeeld een zwevend dressoir. En inderdaad, zo min mogelijk frutsels neerzetten, die maken het alleen maar druk en rommelig.
Alle reacties Link kopieren
60m2 (2slk)

Ik ga op mn en weggeefhoeken neuzen want mn budget is niet groot.
Het enige wat ik nieuw sowieso nieuw wordt is een matras en als t lukt n boxspring.

Als ik uikom w.b. budget heb ik bij de ikea al een mooie bank gezien.

Ik ben nog aan t denken wat ik doe aan tafeltjes. Voorlopig doe ik daar niet aan, denk ik
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
zo klein flatje is dat niet hoor 😁
leuke tafel. gefeliciteerd met je woning.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet waar je woont, maar in Amsterdam is dat behoorlijk riant ;-). Ik had ooit een konijnenhol van 40m2 en zoals hiervoor ook al werd gezegd, ik had er zo min mogelijk 'dingetjes' in staan. Grote meubels kunnen prima, maar dan wel met een 'luchtig' uiterlijk, dus bijvoorbeeld een lage leuning en strakke lijnen. Ik had in een smaller gedeelte mijn eettafel staan. Die was van glas en de stoelen waren Kartell Victoria Ghost (transparant). Het moet maar net je smaak zijn natuurlijk, maar ik kreeg er veel complimenten over. Ook veel hoogglans wit, daar gleed je blik als het ware langs.
anoniem_143938 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 07:32
6.14% gewijzigd
Winter is coming...
Ja hier ook een ronde tafel met 4 stoelen. Ik woon ook alleen en mijn flat is nog wel n stuk kleiner (45 m2, 1 slaapkamer) en het bevalt prima.

Niet teveel zooi. 2 2persopnsbanken op pootjes en ietsje van de muur af (10 cm ongeveer). Laminaat in de lengte richting en lampen aan de muur ipv aan het dak.

Vind mijn kleine huisje supergezellig en nog steeds ruimetelijk.

Gefeliciteerd vast!
Alle reacties Link kopieren
Als er één winkel is waarin je ideeen kunt opdoen voor kleine ruimtes ruim inrichten, dan is het wel de ikea. Je hoeft er niet (alles) te kopen om je huis in te richten, maar ze hebben slimme dingetjes die je zelf ook kunt toepassen door een beetje creatief te denken.

Voorbeeldje; als je op een rommelmarkt een keukenkastje tegenkomt, wat houdt je dan tegen om dat te verven en op de overloop te hangen? Of in je hal, voor sjaals/mutsen/handschoenen. Een halkastje kan ook op een slaapkamer. Een badkamerkrukje doet het ook prima in een woonkamer. Het feit dat een winkel iets verkoopt voor een bepaalde ruimte wil niet zeggen dat je verplicht bent om het ook in die ruimte te gebruiken.

Neem, om te beginnen, alleen de basisstukken. Bed is nodig (nouja, een matras doet het ook, maar goed), een bank, tafel en een kast. Pannen zijn handig om te hebben en een paar borden enzo natuurlijk ook.
Maar inrichten is meer dan een huis volstoppen met spullen. Inrichten is ook; veranderen, toevoegen, weggooien. Inrichten en styling is ook; die handdoeken gebruiken die je koopt op vakantie in Spanje, de schelpen die je vindt op het strand van Vlissingen, de fruitschaal die je koopt als je samen met je moeder naar een braderie gaat. Die leuke tekening van je nichtje aan de muur. Je eigen stijl heeft voornamelijk te maken met persoonlijkheid. En die vind je niet met een bak met geld, maar met herinneringen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in kleine ruimtes juist het liefst voor grote meubels, omdat 1 groot meubel juist een veel rustiger beeld geeft dan meerdere kleine meubels. Dus, bijv. liever 1 grote bank (recht, zonder hoek) dan een kleinere bank met losse fauteuils. Krijg je een keer gasten, dan schuif je er gewoon een eetkamerstoel bij. Idem met kastruimte in je slaapkamer; een strakke dichte kastenwand die een hele wand bedekt oogt veel rustiger dan een losse kast of een kast met open delen. Hoogglans deuren weerkaatsen het licht, waardoor de kamer ook weer ruimer oogt. Kortom, ik zou gaan voor grote meubelen met een strak uiterlijk, en de sfeer er in brengen met wat grote kunst aan de muur, een grote plant, een kleed, enz.
Ja Ikea inderdaad, ik vond het ook erg leuk om woonideetjes op te doen toen ik mijn eerste huis kreeg afgelopen jaar. Goedkoop, praktisch en een goede kwaliteit ( over het algemeen ). 60m2 kan je best wat leuks van maken. Hoeveel kamers heb je? Ik had tijdelijk als salontafel zo'n tafeltje van de Ikea van 6 euro tot ik die van mijn moeder kreeg. Nu staat die naast de bank. En ja in mijn douche heb ik nog steeds geen opbergkastje, maar laat het gewoon rondslingeren. Vind ik niet zo erg. Koop geleidelijk aan mijn dingen. Had alleen de hoognodige dingen gekocht ( kledingkast, eettafel en een bank ). Heb een soort bureau-achtige eettafel met 2 stoelen. Vroeger hadden we een ronde tafel thuis, erg gezellig. Met 5 stoelen geloof ik. Die kwam van de kringloopwinkel.

Ben het er ook mee eens dat je huis ingericht word met herinneringen. Alles in mijn huis heeft een bepaald gevoel eraan vast hangen. Bijna niets is nieuw. De tafel stond vroeger in mijn moeder's huis, de kast was vroeger van mijn broertje enz. Ik had mijn huis binnen een avond ingericht, de dozen uitgepakt maar het werd pas echt thuis toen ik mijn foto's neer ging zetten en mijn schilderijtjes ophing die mijn overgroot opa nog gemaakt had.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gescheiden (sinds kort) en de financiën moeten nog geregeld worden.. Gevolg: samengeraapt zooitje.

Ik heb een woonkamer met een open keuken. (appartement).In de woonkamer staat een lage boekenkast (Ikea billy) waar de tv bovenop staat, een secretaire (blij mee; kringloop), een 2 zit bank Ikea Ektorp (ex heeft de 3 zitter gehouden), 2 mooie art deco fauteuiltjes, een grote ovale eettafel (spuuglelijk maar praktisch) waar nu nog mijn printer op staat met 4 stoelen. Stoelen ook van de Ikea (Nils). Wel heb ik speciaal hoezen laten maken voor deze stoelen. Meer eigen zo..
Verder nog een antieke ladekast.

Heel langzaam wordt het goed.. Ik wil nog een andere eettafel en een kastje waar mijn printer in kan.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
17-01-2018 06:58
Ik ben nog aan t denken wat ik doe aan tafeltjes. Voorlopig doe ik daar niet aan, denk ik
Ik had een klein tafeltje naast 'mijn' plekje op de bank staan en een smal tafeltje aan de zijkant (ongeveer zelfde formaat als de leuning) en dus geen salontafel. Op het moment dat ik bezoek kreeg dan kregen deze tafeltjes gewoon een ander plekje in de woonkamer. Dat scheelt echt heel veel ruimte, en het zorgt er ook voor dat je minder zooi verzameld.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Ik had drie kleine tafeltjes die ik, afhankelijk van het doel, telkens anders neer kon zetten.

Ik krijg bijna zin om weer in een klein huis te wonen ;-).
Winter is coming...
Kijk ook eens op deze site, daar staan ook een heleboel goede tips op:
www.apartmenttherapy.com
Alle reacties Link kopieren
marjolein853 schreef:
17-01-2018 09:16
Ik ben gescheiden (sinds kort) en de financiën moeten nog geregeld worden.. Gevolg: samengeraapt zooitje.
Dat is ook mijn situatie.
Kleine slaapkamer voor mn dochter, grote voor mij, open keuken en belachelijk weinig budget.

Iemand ervaring met de boxspring van de ikea?

Ik heb wel een verlanglijstje van dingen die ik daar wil halen. Maar eerst eens even kijken wat ik bij elkaar geraapt krijg.

Bedank alvast voor alle tips.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
17-01-2018 13:45
Dat is ook mijn situatie.
Kleine slaapkamer voor mn dochter, grote voor mij, open keuken en belachelijk weinig budget.

Iemand ervaring met de boxspring van de ikea?

Ik heb wel een verlanglijstje van dingen die ik daar wil halen. Maar eerst eens even kijken wat ik bij elkaar geraapt krijg.

Bedank alvast voor alle tips.
Ik heb mijn boxspring hier gekocht https://www.bed4less.nl/boxspring/boxsprings-2-persoons
En nadat ik toe was aan een nieuw matras, deze bij Ikea gekocht. De boxen van de site zijn prima, je moet alleen even rekening houden met het soort matras wat je erbij kiest.
Deze combi kost 300 euro, dan heb je er een polyethermatras bij. Het is maar net wat je eisen zijn.


https://www.bed4less.nl/boxspring/boxsp ... s/goedkoop
Afbeelding
Daar zit dit matras bij.
https://www.bed4less.nl/matrassen/polye ... -trendzzzr
Afbeelding
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wat vind je leuk aan industrieel? Zijn het individuele meubelstukken en accessoires die je mooi vindt, of gaat het meer om de kleuren, de sfeer, het gebruikte materiaal? Met een klein budget moet je soms wachten of veel geluk hebben; als je een goed beeld hebt van wat je precies zoekt kun je gerichter de kringloop/marktplaats/ikea afspeuren.

Ik woon ongeveer zo groot als jij maar dan met 1 slaapkamer, dus dat is denk ik voor het gevoel wat ruimer. Qua meubels ben ik heel blij met mijn dressoir: veel opbergruimte maar doordat hij laag is niet zo dominant aanwezig, en erbovenop ruimte voor dingen die ik wel in het zicht wil hebben (planten, kaarsenstandaard, spiegel, etc.). Zolang er genoeg loopruimte tussen je meubels is, kan je best voor grotere dingen kiezen.
Waar ik bij mij van baal is dat ik eigenlijk te veel meubels heb, waardoor er vaak iets in de weg staat. Dus mijn tip zou zijn om niet te gaan voor veel kleine meubels maar voor minder, en dan wat groter. Een driezitsbak in plaats van twee fauteuils, bijvoorbeeld.

Mijn tafel is groot, maar functioneert vooral als gedeelde werktafel van vriend en mij, waardoor de grootte juist fijn is. Eten doen we eigenlijk meestal met bord op schoot. Een ronde tafel heeft als voordeel dat het in een hoek kan staan en het minder de ruimte insteekt dan bij een langwerpige tafel. Als je met je dochter juist vaak aan tafel eet is een ronde tafel wel praktisch. Al zouden die uitstekende poten van jouw voorbeeld me een boel blauwe tenen opleveren.

Ook mijn bed met daarin verwerkt opbergruimte is fijn. Er zitten lades in en het hoofdeinde heeft ook opbergplek. Hij neemt relatief veel ruimte in maar omdat er dingen als beddengoed, winterkleding, reistassen etc. in kunnen, is het wel opgeruimd.
Meubels die dubbel functioneel zijn, zijn handig als je klein woont.

Plaatjestijd!

Open keukens
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Woonkamer
Hier wordt de hele wand benut:
Afbeelding
Double-duty tafels
Afbeelding
Afbeelding

Ronde tafel
Afbeelding
Afbeelding
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
17-01-2018 17:08
Wat vind je leuk aan industrieel? Zijn het individuele meubelstukken en accessoires die je mooi vindt, of gaat het meer om de kleuren, de sfeer, het gebruikte materiaal?
De sfeer spreekt me aan. strak maar toch warm. Combinatie van staal en planten vind ik mooi.

Ik ben nog opzoek naar een manier om er een vrouwelijke touch aan te geven. Ik heb een groot grijsgroen vloerkleed maar zit er aan te denken over een lichtroze bank. (Dromen mag, budget is n 2e :hyper: )

De 2e en de laatste foto spreken me aan. Die van de wandkast niet, te vol.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog klein woonde had ik ook een ander soort indeling dan dat ik heb nu ik groter woon. Ik had een vrij lange woonkamer. Ipv de bank met de rugleuning tegen de muur te zetten (en dus tegen de verwarming) zette ik hem met de armleuning tegen de muur. De ruimte werd zo in tweeën gedeeld. Mijn eettafel (rechthoekig/kleiner dan standaard) stond met de korte kant weer tegen de achterkant van de bank. Met de stoeltjes erbij had ik dus een soort blokje van meubels in het midden van de kamer.

Als er veel mensen kwamen eten (wat nog wel eens gebeurde) trok ik de deur uit de sponningen, schroefde ik de klink eraf en legde ik deze op tafel. Paar klapstoelen erbij: hoppa: eettafel voor 8 man!
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
17-01-2018 13:45
Dat is ook mijn situatie.
Kleine slaapkamer voor mn dochter, grote voor mij, open keuken en belachelijk weinig budget.

.........
Mijn zus doet dat precies andersom. Grote kamer voor zoon, (grote) zolder voor dochter, kleine slaapkamer voor zichzelf. Want, zo redeneert zij, de kinderen hebben hun privacy en hun spullen op hun kamer en ik heb het hele huis, als ik privacy wil stuur ik de kinderen eventueel ook naar boven. Dan moeten ze daar wel een beetje ruimte hebben.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Mn dochter is 2,5 :) T idee is goed voor oudere kinderen.
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven