Verwarmen in nieuwbouwhuis

17-01-2018 16:21 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komend jaar gaan wij een nieuw huis bouwen. We zijn op dit moment volop bezig ons te verdiepen in het verwarmen van de woning. We willen sowieso geen gasaansluiting en dat betekent dat we een boel nieuwe informatie moeten vergaren. We zijn gewend in huizen te wonen waar wel een gasaansluiting aanwezig is. Daarom open ik een topic over duurzaam verwarmen. Misschien kunnen we elkaar inspireren of helpen door het delen van ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
To trapt af.

We denken er sterk aan te kiezen voor een aardwarmtepomp. De vraag die ik daarbij heb is of we allemaal na elkaar warm kunnen douchen. Er zullen straks vijf of zes mensen in ons huis wonen. Kan de boiler dat aan?

Verder willen we graag een mooi alternatief voor een gashaard. Een houtkachel zou kunnen, maar vind ik stiekem best veel gedoe. Het gemak van een gashaard vind ik heel fijn. Afstandsbediening om hem aan te zetten en snel warm. Heeft iemand een goed inzicht?
Wij hadden in ons vorige huis een luchtwarmtepomp i.c.m. zonnepannelen en zo'n terugwinsysteem voor de boiler (dat de boiler wordt verwarmt d.m.v. de warmere lucht in huis ipv met de buitlenlucht)

In de tijd dat we er gewoond hebben 1 keer met veel moeite de boiler leeg gekregen, wij zijn met z'n 2en. Maar ik heb de buren ook nooit horen klagen en die waren met meer.

Is een pelletkachel geen idee? Deze kun je geloof ik ook aansluiten op je verwarmingssysteem.
Ja pelletkachel.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een pelletkachel. Niet aangesloten op de cv en verwarmt daarom alleen de woonkamer, maar in de rest van het huis staat de verwarming bijna nooit aan (behalve op zolder, want daar werk ik).
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'
Alle reacties Link kopieren
Een pelletkachel ben ik inderdaad aan het onderzoeken. Heb jij daar ervaring mee Pluisi?
Alle reacties Link kopieren
Juultje, waarom is jouw pelletkachel niet aangesloten op cv?
Stouken schreef:
17-01-2018 16:41
Juultje, waarom is jouw pelletkachel niet aangesloten op cv?
Omdat dat veel duurder is. Wil je geen gasaansluiting dan moet hij wel op de cv aangesloten worden.
Geen ervaring TO, maar we gaan er dit jaar wel 1 aanschaffen.
Zonnepanelen en een cv ketel op elektriciteit
Alle reacties Link kopieren
Oh, spraakverwarring. Ik onderzoek de pelletketel. Een pelletkachel is niet geschikt voor ons huis.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een aardwarmtepomp. Al 12 jaar. Hebben overal vloerverwarming en een boiler met 600 liter water.... We leven met 7 mensen. Ik woon in Zwitserland, en gas heeft bijna niemand hier....Is niet standaard... koken op elektrisch etc.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties tot zover trouwens. Hartstikke fijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat raar dat jullie dat zelf moeten uitzoeken. Waarom heeft de architect dit niet meegenomen in het ontwerp van jullie woning? Zo heeft de situering van de woning i.s.m. de positionering en grootte van de ramen (en de Rc-waardes van gevel/dak) bijvoorbeeld ook invloed op de warmtevraag van de woning. Normaal gesproken werkt de architect samen met een installatieadviseur die hier berekeningen van maakt en op basis daarvan precies kan vertellen wat er nodig is voor jullie specifieke woning, gezinsgrootte en wensen. Wat een gemiste kans van de architect!

Ik zou bij een nieuwbouwwoning gaan voor een bodemwarmtepomp (i.s.m. zonnepanelen). Dit is wel duurder dan een lucht/water-warmtepomp i.v.m. de bronboring(en). En dan met vloerverwarming zodat je kunt verwarmen én koelen. De woningen van tegenwoordig zijn namelijk zo goed geïsoleerd dat de warmtevraag steeds kleiner wordt. Dit voordeel in de winter kan helaas een nadeel zijn in de zomer.

Ik zet mijn vraagtekens bij de duurzaamheid van pelletkachels, bijvoorbeeld:
http://www.opgewektinpurmerend.com/unca ... etkachels/
anoniem_214249 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 17:13
0.04% gewijzigd
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
JobEva, kunnen jullie goed douchen na elkaar? Heb je nog tips waarop ik kan letten?
Alle reacties Link kopieren
Plumplum, je reactie is te kort door de bocht. Ik schrijf nergens dat de architect zich hiermee niet bezighoudt. Dat staat eigen onderzoek toch niet in de weg.
Alle reacties Link kopieren
Te snel verstuurd. De aardwarmtepomp vinden we zeker interessant. Ik ken alleen niemand met ervaring. Kun jij daar wel wat over zeggen? Heb jij er een?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Zweden, waar aardgas niet gebruikelijk is en ik heb een aardwarmtepomp geisntalleerd.

Geen idee hoe het is in NL, maar wat algemene wijsheden
De boorput war de pomp zijn energie uit haalt is bij mij 180m diep.
Het huis heeft een woonoppervlak van ong. 200m2. HEt is een ouder huis, dus niet zo goed geisoleerd als tegnwoordig, maar wel weer stukken beter dan indertijd in NL. WE hebben nu op de bovenverdieping 3dubbel glas. Op de benedenverdieping 2dubbel glas.

De regels hier schrijven voor dat er geen andere energieputten zijn in een straal van minstens 20meter. Met een matrixpatroon van 20x20 meter en idereen een warmtepomp kom je op kavels van minstens 400m2.

Douchen is geen probleem. Er zit een boiler in van 180 liter. De warmtepomp krijgt dat redelijk probleemloos op 62 graden. Hoe hoger de temperatuur, hoe lager het rendement en hoe langzamer het bijwarmen gaat. Daarom staat het ding nu ingsteld dat ie pas gaat bijverwarmen als het water onder de 43 graden komt. En minimaal eens in de 2 weken naar 62 graden ivm legionella.

Wat ik je ECHT kan aanraden, zeker bij nieuwbouw is om overal vloerwarming te laten leggen. Vloerverwarming werkt met een veel lagere watertemperatuur en dan werkt zop'n warmtepomp met een veel hoger rendement. INstalleer je dat gelijk in het begin hoeft het ook niet duurder te zijn dan met radiatoren.

Het voornaamste nadeel van een warmtepomp is dat het TRAAG is. Even snel de kachel een graadje hoger zetten werkt niet. Je moet het huis dus ook constant verwarmen. Het huis moet dus ook goed geisoleerd zijn. Een wamrtepomp kan met een goed rendement prima en veel laagwaardige energie geven. (CV water van bijv. 40 graden) maar water tot 70 graden opwarmen zoals een gaskachel wel prima kan zou een laag rendement opleveren.
Bovendien heeft een warmtepomp vaak een laag piekvermogen. Hij werkt dus liever continu en daar wordt ie ook op gedimensioneerd.

Bij kleinere goed gesioleerde huize kan een lucht-water warmtepomp ook prima werken. Die wint warmte door de buitenlucht af te koelen. Daarmee wordt dan weer de CV en tapwater vewarmt. Niet zulke hoge installatiekosten (geen boorgat) maar wel een blazende ventilator naast het huis. Zal je echter weer geen last van hebben alsje zomers buiten zit, want dan hoeft dat ding toch nauwelijks te draaien.

Let verder ook op ventilatie. DAt ging vroege vanzelf, maar je moet wel gezonde lucht hebben om in te leven. Je hebt zoiets als balansventilatie. Vereist wel dat je filters regelmatig verwisselt.

Verder heb je ook systemen die werken als een lucht-water wamrtepomp maar in plaats van dat ze de buitenlucht afkoelen, halen ze energie uit verwarmde afgevoerde ventilatielucht. Kan goed werken als een complement.

We hebben nu rond de 9000 kwh verstookt. Inclusief huishoudstroom. Voor de conversie draaide de kachel op stookolie en ging er jaarlijks 3-4 kuub olie doorheen. Reken dat 1 kuub gas ong evenveel energie geeft als 1 kuub olie. En dat is als je rendementsverliezen wegdenkt weer redelijk vergelijkbaar met de prijs van stroom (in Zweden). In NL ligt de vergelijking wat anders. Gas is goedkoop en stroom is duur. In Zweden is het simperler. Aardgas is er niet en stookolie wodt vooral duurder.

Het lollige is alleen dat stroom veel hoogwaardiger energie is. Door die stroom te gebruiken om een warmtepomp aan te drijven kun je er wel 4x meer energie mee "opwekken".

Ik heb voor de installatie ong. 16000 EUR betaald en we besparen er maandelijks rond de 250 EUR mee. Dat is dus gauw weer terugverdiend. Moet je wel rekenen dat de warmtepomp zelf (in mijn geval ook nog een post van bijna 8000 EUR) waarschijnlijk niet langer dan 15 jaar meegaat. De energiput heeft wel een langer leven.
Alle reacties Link kopieren
Stouken schreef:
17-01-2018 16:24
To trapt af.

We denken er sterk aan te kiezen voor een aardwarmtepomp. De vraag die ik daarbij heb is of we allemaal na elkaar warm kunnen douchen. Er zullen straks vijf of zes mensen in ons huis wonen. Kan de boiler dat aan?

Verder willen we graag een mooi alternatief voor een gashaard. Een houtkachel zou kunnen, maar vind ik stiekem best veel gedoe. Het gemak van een gashaard vind ik heel fijn. Afstandsbediening om hem aan te zetten en snel warm. Heeft iemand een goed inzicht?
Hoe werkt een gashaard als je geen gasaansluiting hebt?
Alle reacties Link kopieren
Stouken schreef:
17-01-2018 17:14
Te snel verstuurd. De aardwarmtepomp vinden we zeker interessant. Ik ken alleen niemand met ervaring. Kun jij daar wel wat over zeggen? Heb jij er een?
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar op mijn werk wordt eigenlijk altijd een bodemwarmtepomp i.s.m. vloerverwarming/-koeling en zonnepanelen geadviseerd voor alle particuliere, vrijstaande woningen die we ontwerpen.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
IK kan me verder helemaal aansluiten bij Kastella....Wat we wel hebben is dat de wc's en de wasmachine op regenwater draaien.... Dus de boiler word daarvoor bijna niet gebruikt! Behalve als het heel erg koud is, of het te droog is

Wij hebben een houtkachel ernaast , die in de "regel dagen" gestookt word.... want het duurt ca 3 dagen tot het hele huis warm is...
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
17-01-2018 17:20
Hoe werkt een gashaard als je geen gasaansluiting hebt?
Gasfles. Dat kan bij sommige modellen.
Alle reacties Link kopieren
Stouken schreef:
17-01-2018 17:25
Gasfles. Dat kan bij sommige modellen.
Maar gasflessen zijn relatief gezien toch duurder dan een gasaansluiting?
Alle reacties Link kopieren
kastella schreef:
17-01-2018 17:19
Ik woon in Zweden, waar aardgas niet gebruikelijk is en ik heb een aardwarmtepomp geisntalleerd.

Geen idee hoe het is in NL, maar wat algemene wijsheden
De boorput war de pomp zijn energie uit haalt is bij mij 180m diep.
Het huis heeft een woonoppervlak van ong. 200m2. HEt is een ouder huis, dus niet zo goed geisoleerd als tegnwoordig, maar wel weer stukken beter dan indertijd in NL. WE hebben nu op de bovenverdieping 3dubbel glas. Op de benedenverdieping 2dubbel glas.

De regels hier schrijven voor dat er geen andere energieputten zijn in een straal van minstens 20meter. Met een matrixpatroon van 20x20 meter en idereen een warmtepomp kom je op kavels van minstens 400m2.

Douchen is geen probleem. Er zit een boiler in van 180 liter. De warmtepomp krijgt dat redelijk probleemloos op 62 graden. Hoe hoger de temperatuur, hoe lager het rendement en hoe langzamer het bijwarmen gaat. Daarom staat het ding nu ingsteld dat ie pas gaat bijverwarmen als het water onder de 43 graden komt. En minimaal eens in de 2 weken naar 62 graden ivm legionella.

Wat ik je ECHT kan aanraden, zeker bij nieuwbouw is om overal vloerwarming te laten leggen. Vloerverwarming werkt met een veel lagere watertemperatuur en dan werkt zop'n warmtepomp met een veel hoger rendement. INstalleer je dat gelijk in het begin hoeft het ook niet duurder te zijn dan met radiatoren.

Het voornaamste nadeel van een warmtepomp is dat het TRAAG is. Even snel de kachel een graadje hoger zetten werkt niet. Je moet het huis dus ook constant verwarmen. Het huis moet dus ook goed geisoleerd zijn. Een wamrtepomp kan met een goed rendement prima en veel laagwaardige energie geven. (CV water van bijv. 40 graden) maar water tot 70 graden opwarmen zoals een gaskachel wel prima kan zou een laag rendement opleveren.
Bovendien heeft een warmtepomp vaak een laag piekvermogen. Hij werkt dus liever continu en daar wordt ie ook op gedimensioneerd.

Bij kleinere goed gesioleerde huize kan een lucht-water warmtepomp ook prima werken. Die wint warmte door de buitenlucht af te koelen. Daarmee wordt dan weer de CV en tapwater vewarmt. Niet zulke hoge installatiekosten (geen boorgat) maar wel een blazende ventilator naast het huis. Zal je echter weer geen last van hebben alsje zomers buiten zit, want dan hoeft dat ding toch nauwelijks te draaien.

Let verder ook op ventilatie. DAt ging vroege vanzelf, maar je moet wel gezonde lucht hebben om in te leven. Je hebt zoiets als balansventilatie. Vereist wel dat je filters regelmatig verwisselt.

Verder heb je ook systemen die werken als een lucht-water wamrtepomp maar in plaats van dat ze de buitenlucht afkoelen, halen ze energie uit verwarmde afgevoerde ventilatielucht. Kan goed werken als een complement.

We hebben nu rond de 9000 kwh verstookt. Inclusief huishoudstroom. Voor de conversie draaide de kachel op stookolie en ging er jaarlijks 3-4 kuub olie doorheen. Reken dat 1 kuub gas ong evenveel energie geeft als 1 kuub olie. En dat is als je rendementsverliezen wegdenkt weer redelijk vergelijkbaar met de prijs van stroom (in Zweden). In NL ligt de vergelijking wat anders. Gas is goedkoop en stroom is duur. In Zweden is het simperler. Aardgas is er niet en stookolie wodt vooral duurder.

Het lollige is alleen dat stroom veel hoogwaardiger energie is. Door die stroom te gebruiken om een warmtepomp aan te drijven kun je er wel 4x meer energie mee "opwekken".

Ik heb voor de installatie ong. 16000 EUR betaald en we besparen er maandelijks rond de 250 EUR mee. Dat is dus gauw weer terugverdiend. Moet je wel rekenen dat de warmtepomp zelf (in mijn geval ook nog een post van bijna 8000 EUR) waarschijnlijk niet langer dan 15 jaar meegaat. De energiput heeft wel een langer leven.
Wauw! Dank! Wat een uitgebreide en nuttige post! Fijn!
Alle reacties Link kopieren
JobEva schreef:
17-01-2018 17:23
IK kan me verder helemaal aansluiten bij Kastella....Wat we wel hebben is dat de wc's en de wasmachine op regenwater draaien.... Dus de boiler word daarvoor bijna niet gebruikt! Behalve als het heel erg koud is, of het te droog is

Wij hebben een houtkachel ernaast , die in de "regel dagen" gestookt word.... want het duurt ca 3 dagen tot het hele huis warm is...
Dat klinkt goed! Ook iets om over na te denken.
Alle reacties Link kopieren
ghostly41 schreef:
17-01-2018 17:26
Maar gasflessen zijn relatief gezien toch duurder dan een gasaansluiting?
Geen idee. Kosten maakt me niet zoveel uit. Ik wil gewoon niet permanent op gas stoken. Af en toe de gashaard aan misschien wel, maar eigenlijk ook niet. Alleen moet ik nog even omschakelen naar wat minder gebruiksgemak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven