Indeling woonkamer

20-01-2018 22:26 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik kunnen het niet eens worden over de indeling van de woonkamer in ons nieuwe huis. Ik ben altijd gewend om aan de voorkant (kant van de voordeur) van het huis het zitgedeelte te hebben. Ik weet niet precies waarom, maar aan de achterkant (kant van de tuin) van het huis zitten, vind ik gek. In ons nieuwe huis is er echter "weinig" ruimte aan de voorkant van het huis en daarom is mijn man van mening dat het zitgedeelte aan de voorkant veel te krap wordt. Hij ziet dus liever het zitgedeelte aan de achterkant van het huis.

Dit is onze woonkamer (de plattegrond heb ik overigens zelf gemaakt, dus de ratio zal niet helemaal juist zijn): https://i.imgur.com/t7HjAzO.gif - De voortuin is aan de rechterkant van de plattegrond, de achtertuin aan de linkerkant van de plattegrond.

Dit is hoe ik de indeling graag zou willen zien (ik heb niet opgelet op kleuren, dus dit zijn niet de meubels waar wij voorgaan): https://i.imgur.com/Pqe8MKM.gif - De eettafel ben ik overigens nog niet zeker over of ik die zo wil plaatsen.

Wat is jullie mening hierover?
Aloë Vera. Omdat je het waard bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het eens met je man. Ik zou dus voor de ruimere zithoek gaan.
Ook makkelijker met bezoek en verjaardagen etc.
Waar zit de keuken?

Ik zou de eettafel zo dicht mogelijk bij de keuken plaatsen.
Alle reacties Link kopieren
Andersom lijkt mij veel logischer. Ik zou voor de zithoek meer ruimte willen hebben dan voor de eethoek.
Alle reacties Link kopieren
Zithoek ad kant vd tuin. Ruimer en meer privacy.
Ik vond het eerst ook gek omdat ik het niet gewend was, vorig jaar verhuisd en ik zou de indeling absoluut niet meer 'andersom' willen!
Alle reacties Link kopieren
Tuingericht wonen is veel fijner dan straatgericht. Veel rustiger, fijner uitzicht. Dat zou ik zeker doen.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
20-01-2018 22:29
Waar zit de keuken?

Ik zou de eettafel zo dicht mogelijk bij de keuken plaatsen.
De keuken zit aan de achterkant van het huis. Naast de woonkamer (aan de onderkant van de plattegrond en aan het eetgedeelte (volgens mijn wens plattegrond).
Aloë Vera. Omdat je het waard bent.
Alle reacties Link kopieren
En ik vind een zitkamer dicht bij de tuin en met uitzicht naar de tuin het mooiste. Ik zou de tafel rechts met de korte kant tegenover de deur plaatsen en de bank links tegen de muur naast de deur. Zo te zien is de kamer te klein om de bank in de ruimte te zetten. En je hebt een open haard, dat beperkt ook de mogelijkheden.
Ik ben wel voor de zithoek aan de straatkant. Dat is toch veel leuker dan achter? In de hoek bij de eettafel zou je dan evt een fauteuil kunnen zetten, of een speelhoek of werkhoekje creëren.
Alle reacties Link kopieren
Zebra123 schreef:
20-01-2018 22:32
Zithoek ad kant vd tuin. Ruimer en meer privacy.
Ik vond het eerst ook gek omdat ik het niet gewend was, vorig jaar verhuisd en ik zou de indeling absoluut niet meer 'andersom' willen!
Goed om te lezen dat ik niet de enige ben die het “moeilijk” vind haha!
Aloë Vera. Omdat je het waard bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de zithoek in het ruimte gedeelte doen, dus aan de achterkant. Anders zit je zo op elkaar gepropt. Pluspunt is ook nog eens meer privacy.
Gatinmijnsok schreef:
20-01-2018 22:32
Tuingericht wonen is veel fijner dan straatgericht. Veel rustiger, fijner uitzicht. Dat zou ik zeker doen.
:high5:
Ik wil ook graag tuingericht de woonkamer, man wil liever 'poppetjes kijken' en straatgericht.. Ik denk dat mijn man zijn zin krijgt en ik een hele grote leefkeuken aan de tuin. Zet ik daar wel een extra bankstel in.. :biggrin:
Een grote leefkeuken aan de kant van de tuin, met heerlijke stoelen aan je eettafel :heart:
De zitkamer met de bank en tv aan de voorkant, daar zit je dan toch nooit. Hooguit 's avonds met de gordijnen dicht, het leven speelt zich af in de keuken overdag.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet de zithoek om de haard maken? En de eethoek in het ruime deel met het bankje tegen de muur?
Dan kun je rechts onderin nog een zitplek maken voor als je een keer televisie wil kijken.
Be stronger than your strongest excuse
-Esmeralda- schreef:
20-01-2018 22:46
Een grote leefkeuken aan de kant van de tuin, met heerlijke stoelen aan je eettafel :heart:
De zitkamer met de bank en tv aan de voorkant, daar zit je dan toch nooit. Hooguit 's avonds met de gordijnen dicht, het leven speelt zich af in de keuken overdag.
top
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de ruimte waar je het meeste komt aan de kant van de tuin doen. Bij ons is dat het eetgedeelte (want we kijken amper tv op de bank).
Genialeforumnaam schreef:
20-01-2018 22:47
Waarom niet de zithoek om de haard maken? En de eethoek in het ruime deel met het bankje tegen de muur?
Dan kun je rechts onderin nog een zitplek maken voor als je een keer televisie wil kijken.
Dit. Even out of the box denken, zeker als er daadwerkelijk een haard is.
Dat gezegd hebbende, het is me niet duidelijk waar de keuken precies zit, en vooral waar de doorgang van de woonkamer naar de keuken is?

Voor degenen die een (grote) leefkeuken opperen: ik krijg de indruk dat TO een aparte keuken heeft. En de woonkamer is niet heel groot dus ook al komt de eethoek aan de achterkant, een enorme leefkeuken zal het zo te zien nooit worden.
Alle reacties Link kopieren
Kirikou schreef:
20-01-2018 22:56
Dit. Even out of the box denken, zeker als er daadwerkelijk een haard is.
Dat gezegd hebbende, het is me niet duidelijk waar de keuken precies zit, en vooral waar de doorgang van de woonkamer naar de keuken is?

Voor degenen die een (grote) leefkeuken opperen: ik krijg de indruk dat TO een aparte keuken heeft. En de woonkamer is niet heel groot dus ook al komt de eethoek aan de achterkant, een enorme leefkeuken zal het zo te zien nooit worden.
Klopt inderdaad. De keuken zit apart en er is geen doorgang van de woonkamer naar de keuken.

De keuken zit naast de woonkamer, linksonderkant van de plattegrond. De deur van de keuken zit in de gang.

Er is inderdaad een haard! De bank bij dat gedeelte is eigenlijk ook niet in mijn hoofd opgekomen. Wellicht is dat de fijnste manier.

Toevoeging: man zit het liefst op de bank tv te kijken, ik zit het liefst aan de eettafel, vaak achter de laptop of om een boek te lezen. 😅
anoniem_362661 wijzigde dit bericht op 20-01-2018 23:03
Reden: toevoeging
7.93% gewijzigd
Aloë Vera. Omdat je het waard bent.
Ik zou zelf de eethoek aan de rechterkant zetten, dat gedeelte is erg kort naast de deur en voor een zithoek vind ik dat veel te opgepropt. Ik zou het zitgedeelte links doen. Wat je wel kan doen is van het raam aan de achterkant, bij de eethoek, een mooie window seat creeeren zodat je daar ook lekker kan zitten lezen of iets met uitzicht op de tuin.

http://houseupdated.com/wp-content/uplo ... pastel.jpg
AloëVera_ schreef:
20-01-2018 23:02
Er is inderdaad een haard! De bank bij dat gedeelte is eigenlijk ook niet in mijn hoofd opgekomen. Wellicht is dat de fijnste manier.
Als ik een haard had zou ik daar toch zeker lekker bij willen zitten. Waarom heb je dat ding anders?

Hoe groot is je keuken? Ruim genoeg voor een tafel?
Als ik ooit weer voor de keuze word gesteld wat ik belangrijker vind: aan de eettafel zitten of onderuit op een bankstel (TV kijken) dan weet ik het nu wel. De TV kan mij (en ons gehele gezin) gestolen worden. De grote eettafel is het middelpunt van alle gezelligheid. Gelukkig nog op tijd achter gekomen om te genieten van kinderen en kleinkinderen.
Wij hebben nu ook tuingerixhte zithoek en i love it! Zoveel rustiger, genieten van je tuin ipv dr straat.

Maar, loop eens langs de buren. Hoe hebben zij het ingericht.
Veel zal ook afhangen van je levenswijze.

Hoe vaak krijg je nu effectief bezoek?
Hoe vaak zit je in de zetel?
Heb je kinderen en hoe vaak eet je aan de eettafel?
Of hoe veel wordt die eettafel gebruikt?
ouwewijsneus schreef:
20-01-2018 23:05
Als ik ooit weer voor de keuze word gesteld wat ik belangrijker vind: aan de eettafel zitten of onderuit op een bankstel (TV kijken) dan weet ik het nu wel. De TV kan mij (en ons gehele gezin) gestolen worden. De grote eettafel is het middelpunt van alle gezelligheid. Gelukkig nog op tijd achter gekomen om te genieten van kinderen en kleinkinderen.
:high5:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven