Levensduur vaatwasser Bosch

21-01-2018 10:25 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren kwam ik er achter dat onze vaatwasser een klein beetje lekt. Gelukkig op de tegels dus vooralsnog geen groot punt. We gaan hem checken op rubbers ed omdat het bij de klep is. Maar onze vraag is nu, hoe lang ging jullie vaatwasser mee? Het was niet de duurste Bosch.

De onze is nu rond de zeven jaar oud, dagelijks gebruikt.
De mijne gaat al ruim 12 jaar mee. Maar ik geloof dat ik geluk heb. Ook een goedkope Bosch.
Alle reacties Link kopieren
Ligt vooral aan het model dat je hebt. Maar mij vertelde de monteur dat een gemiddelde leeftijd voor een vaatwasser tussen de 6 en 10 jaar ligt. Soms heb je geluk en gaat hij langer mee. Soms dikke pech en is hij na 6 jaar kapot.
Jaar of 6
De mijne 5 jaar, toen waren de reparatie kosten zo hoog dat ik besloot een nieuwe te nemen. En ik had best een dure! Ik had trouwens op 7-8 jaar gerekend. Helaas. :-(
Maar als het een rubber is, TO zijn dat de kosten niet... dat zou ik laten repareren.
Die van ons was 11 toen we verhuisden en nu 2 jaar later gebruiken de nieuwe mensen ‘m ook nog dagelijks. Was geen hele dure machine dus mazzel dat hij zo lang meegaat denk ik. Die van mijn ouders is zo’n 22 jaar meegegaan! Wel af en toe een rubbertje vervangen maar geen grote reparaties.
Alle reacties Link kopieren
In het algemeen kun je wel zeggen dat de meeste huishoudelijke apparaten een stuk korter meegaan dan bijvoorbeeld vijftien jaar geleden. Nu geldt een vaatwasser / wasmachine / droger van zeven jaar als oud en op: de generatie daarvoor ging zonder problemen tweemaal zo lang mee. Nieuwe machines worden vaak gemaakt van goedkoop materiaal, slordig in elkaar gezet en zijn bedoeld voor een korte levensduur. Vaak hebben fabrikanten twee lijnen: goedkoop (500 euro, wordt in opdracht gemaakt door "een fabriek" die ook andere merken maakt) en duur (boven 1000, vaak gemaakt door dedicated fabriek, hopelijk langere levensduur)

De vraag is of de lekkage inderdaad door een rubber wordt veroorzaakt, of dat de kuip is verroest. En de vraag is hoeveel je zelf kunt doen. Arbeidsloon + voorrijden is vaak zo hoog (en nieuwe machines kosten zo weinig) dat je al snel op het punt zit waarop je een nieuwe koopt. Maar als je zelf handig bent, ligt dat heel anders.
Alle reacties Link kopieren
Gaan apparaten echt zo veel minder lang mee of vervangen we tegenwoordig makkelijker de hele machine ipv 1 onderdeel? Wij hebben afgelopen drie jaar drie keer paar uurtjes geprutst aan de goedkope wasmachine. Ding van tien jaar oud en tien wassen per week doet het nog steeds. Mijn man zat bij de eerste storing al op coolblue een andere uit te zoeken, ik op YouTube om te kijken hoe we het konden repareren. Ik denk dat er zat mensen zijn die een nieuwe machine kopen ipv een rubber te vervangen. En dan zeggen dat ze niet zo lang meer mee gaan. Ik vind zes jaar voor een Bosch erg kort!
De keuken in ons huis is van 2002 en de vaatwasser is ouder dan dat.
Ook een bosch, en af en toe lekt hij ook wat bij de klep. Dat komt omdat het rubber dan niet helemaal goed zit. Als we dat terug duwen doet hij het weer prima. Machine is dus zeker meer dan 15 jaar oud. Geen roest te vinden, en draait nog als een zonnetje.
Ik denk bij een vaatwasser toch aan minimaal een jaar of 10 eigenlijk. Wij hebben nu een Siemens, die is op zijn minst 8 jaar oud (zat in het huis, maar weet niet wanneer vorige bewoners hem erin hebben gezet). Daarvoor hadden we een 'vrijstaande' Bosch, die had eerst bij mijn ouders gestaan, ging daarna naar ons en daarna naar vrienden van ons. Die heeft het zeker meer dan 10 jaar prima gedaan.
24 jaar.
Wordt ongeveer wekelijks gebruikt.

Stond in 't huis toen we erin trokken en bij een herstelling kon de hersteller zien dat ie van 1994 was.

Ik gok dat de volgende niet zo oud wordt.
Geen vaatwasser maar wel een wasmachine van Bosch die is na 18 jaar trouwe dienst de deur uitgegaan, mijn droger is ook van Bosch en die doet het nu al 20 jaar. Moet wel zeggen dat ik die niet vaak gebruik.

Mijn vaatwasser is een Siemens en die gaat al 13 jaar mee.
anoniem_190105 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 16:15
Reden: aanvulling
12.71% gewijzigd
Tornacense schreef:
21-01-2018 16:02
24 jaar.
Wordt ongeveer wekelijks gebruikt.

Stond in 't huis toen we erin trokken en bij een herstelling kon de hersteller zien dat ie van 1994 was.

Ik gok dat de volgende niet zo oud wordt.
Wekelijks?
Ik ken zelfs mensen die er 2 hebben, die van mij draait ook meerdere keren per dag.
Het-groepje schreef:
21-01-2018 16:54
Wekelijks?
Ik ken zelfs mensen die er 2 hebben, die van mij draait ook meerdere keren per dag.
Potten en pannen gaan er niet in.
Houten spatels en houten snijplanken ook niet.

Alleen borden, glazen, bestek, plastic snijplanken, ...
En dan hebben we - met 2 personen - ongeveer 1 keer per week een volle machine.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties.

We hebben via YouTube gekeken hoe het probleem opgelost moet worden en dat gaat ons echt niet lukken. Balen omdat hij dus eigenlijk nog OK is, maar toch besloten tot vervanging over te gaan. Helaas, want ik probeer juist te bezuinigen en ook milieu bewust bezig te zijn. Levensduur is twijfelachtig, kan een jaar of tien zijn, of korter(we begonnen ooit zonder maar wanneer we besloten dat dat niet beviel weten we niet meer) Wel is al ons witgoed uit die periode dus we blijven maar sparen want ws zal er meer op het punt tot begeven staan....
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
21-01-2018 13:06
Gaan apparaten echt zo veel minder lang mee of vervangen we tegenwoordig makkelijker de hele machine ipv 1 onderdeel? Wij hebben afgelopen drie jaar drie keer paar uurtjes geprutst aan de goedkope wasmachine. Ding van tien jaar oud en tien wassen per week doet het nog steeds. Mijn man zat bij de eerste storing al op coolblue een andere uit te zoeken, ik op YouTube om te kijken hoe we het konden repareren. Ik denk dat er zat mensen zijn die een nieuwe machine kopen ipv een rubber te vervangen. En dan zeggen dat ze niet zo lang meer mee gaan. Ik vind zes jaar voor een Bosch erg kort!
Ligt eraan waar het apparaat is gemaakt. Bosch is een voorbeeld ervan. Bepaalde type apparaten worden in Duitsland gemaakt, de andere in Spanje bijvoorbeeld. En tussen die twee zit een kwaliteitsverschil omdat er gewoon andere materialen worden gebruikt. Dan kan bij er aan de buitenkant hetzelfde uitzien maar van binnen helaas niet. Net zoiets als auto's en computers. En dan is nog de vraag hoe een apparaat is behandeld. Zo werkte mijn oude vaatwasser ook niet meer. Aangezien hij 15 jaar oud was ging ik geen monteur meer bellen. Uiteindelijk bleek dat de vorige bewoners niks afspoelde en bleek in de luchtslangetje gewoon bamislierten ze zitten. Alles uit elkaar gehaald met behulp van youtube en weer terug in elkaar gezet. Uiteindelijk nog een jaar plezier mee gehad. Daarna de complete keuken vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
21-01-2018 16:55
Potten en pannen gaan er niet in.
Houten spatels en houten snijplanken ook niet.

Alleen borden, glazen, bestek, plastic snijplanken, ...
En dan hebben we - met 2 personen - ongeveer 1 keer per week een volle machine.
Ik vul het nog aan met conservenpotjes. Als iedereen die vuil weg doet, wordt zo'n glasbak een ongelofelijk smerige boel.

Nala2013 schreef:
22-01-2018 12:54
Ligt eraan waar het apparaat is gemaakt. Bosch is een voorbeeld ervan. Bepaalde type apparaten worden in Duitsland gemaakt, de andere in Spanje bijvoorbeeld. En tussen die twee zit een kwaliteitsverschil omdat er gewoon andere materialen worden gebruikt. Dan kan bij er aan de buitenkant hetzelfde uitzien maar van binnen helaas niet. Net zoiets als auto's en computers. En dan is nog de vraag hoe een apparaat is behandeld. Zo werkte mijn oude vaatwasser ook niet meer. Aangezien hij 15 jaar oud was ging ik geen monteur meer bellen. Uiteindelijk bleek dat de vorige bewoners niks afspoelde en bleek in de luchtslangetje gewoon bamislierten ze zitten. Alles uit elkaar gehaald met behulp van youtube en weer terug in elkaar gezet. Uiteindelijk nog een jaar plezier mee gehad. Daarna de complete keuken vervangen.
Kan de gewone consument van te voren zien waar het gemaakt is?
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
21-01-2018 13:06
Gaan apparaten echt zo veel minder lang mee of vervangen we tegenwoordig makkelijker de hele machine ipv 1 onderdeel? Wij hebben afgelopen drie jaar drie keer paar uurtjes geprutst aan de goedkope wasmachine. Ding van tien jaar oud en tien wassen per week doet het nog steeds. Mijn man zat bij de eerste storing al op coolblue een andere uit te zoeken, ik op YouTube om te kijken hoe we het konden repareren. Ik denk dat er zat mensen zijn die een nieuwe machine kopen ipv een rubber te vervangen. En dan zeggen dat ze niet zo lang meer mee gaan. Ik vind zes jaar voor een Bosch erg kort!
De monteur kwam naar de wasmachine kijken. Koolstaafje was versleten ("kijk maar"). Reparatie zou € 300 zijn en geen garantie dat hij niet binnenkort op wat anders kapot zou gaan. Hij was nog niet 8 jaar oud, maar wel bijna. Er werd geprobeerd me een Miele aan te smeren en op zich leek me dat wel, maar die was 2x zo duur als de eerder genoemde AEG. Ik vroeg of hij dan ook 2x zo lang mee zou gaan. Nee, dat was niet waarschijnlijk. Vroeger ging Miele een hele generatie mee!
De nieuwe heeft ook zijn tijd niet gehaald, toen was de motor kapot. Reparatie was duur en een nieuwe slechts € 350 met 2 jaar garantie. Ik wees op het kwaliteitsmerk en zei dat je mocht verwachten dat die wel een redelijke tijd mee zou gaan. Z'n reactie: voor € 450 een met 5 jaar garantie.

Ik weet niet waarom je mensen ervan beschuldigd om wegens een uitgewerkte rubbersrand een compleet nieuwe machine te kopen. Tenzij die dingen natuurlijk honderden €€ kost incl. montage en voorrijkosten. Dan kies je eieren voor je geld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn Siemens gaat nu zijn 13e jaar in. Maar dat is volgens mij ook echt geluk hebben. De buuv had exact dezelfde en die gaf de geest na 4,5 jaar.

Ik heb alleen brute pech met wasmachines en diepvrieskasten. De overige apparaten gaan langer mee dan de ingecalculeerde afschrijftijd.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
onze Miele was al oud toen we het huis in 2004 kochten. en hij doet het nog steeds maar alle tevredenheid ;-)
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties lezend neem ik weer een Siemens als deze 'sterft' :-D
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
sueann schreef:
24-01-2018 08:31
Ik vul het nog aan met conservenpotjes. Als iedereen die vuil weg doet, wordt zo'n glasbak een ongelofelijk smerige boel.



Kan de gewone consument van te voren zien waar het gemaakt is?
Volgens mij kun je dat aan de serienummers/typenummers zien. Maar ja, dan moet je ook maar weten welke waar gemaakt worden. De monteurs etc zullen vast wel het verschil zien.
Onze Bosch draait dagelijks. Al 18 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Vergelijk de levenduur van oude apparaten niet met die van hetzelfde merk nu.

Indesit vaatwassers van hfl 250,- gingen ook 15 jaar mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven