Keukenkastjes verven?

21-01-2018 20:07 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
De 'folie' die om mijn keukenkastjes heen zit begint te scheuren en los te laten. Het is ook al een oude keuken.
We hebben momenteel geen geld voor een nieuwe keuken/nieuwe kastjes maar ik zou er graag iets aan doen.

Wie heeft er ervaring mee om dat folie eraf te halen en de kastjes te verven?

Ben ik klaar met ontvetten, schuren, een goede basis en goede verf of is het een helse klus?
Alle reacties Link kopieren
Waar zijn de frontjes van gemaakt? Wat zit er onder de folie? Is het een optie om ze te vervangen of te laten renoveren?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook bedrijven die alleen nieuwe deurtjes leveren. Onder de folie zit meestal mdf of hardboard, je kan het verven maar ik zou die moeite niet doen.
Kan je er niet gewoon nieuwe folie over kleven?
Of eventueel wel de oude folie eraf proberen te krijgen, maar dan nieuwe folie erop?
Laat de folie alleen aan de zijkant los? Zo ja dan kan je het oplosen met plinten erop te plakken, dat heb ik ook gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee hoe het materiaal heet van die 'folie' en wat er onder zit is volgens mij hardboard.

Vervangen/renoveren of nieuwe deurtjes er in vind ik te prijzig.
Nieuwe folie er zelf op doen weet ik niet of dat goed gaat. Of het wel strak genoeg gaat enz. En ik heb het idee (kan het mis hebben) dat folie voor 8 kastjes en een paar lades duurder is dan verf.

De folie laat op meerdere plekken los en is op sommige plekken aan het scheuren.
Alle reacties Link kopieren
Kuzu schreef:
21-01-2018 21:00
Ik heb geen idee hoe het materiaal heet van die 'folie' en wat er onder zit is volgens mij hardboard.

Vervangen/renoveren of nieuwe deurtjes er in vind ik te prijzig.
Nieuwe folie er zelf op doen weet ik niet of dat goed gaat. Of het wel strak genoeg gaat enz. En ik heb het idee (kan het mis hebben) dat folie voor 8 kastjes en een paar lades duurder is dan verf.

De folie laat op meerdere plekken los en is op sommige plekken aan het scheuren.
Ik denk dat onder de folie MDF zit.
Nieuwe kastdeurtjes is inderdaad een dure bedoening, je komt al gauw aan een duizendje of wat. En dan loop je bovenduen het risico dat de folie na een
Paar jaar weer loslaat.Kijk eens op internet of er geen klusvideootjes te vinden zijn. Als er inderdaad MDF onder de folie zit, dan moet je heel zorgvuldig gronden, zodat er geen vicht bij het MDF kan komen, want daar zwelt het van op.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn ook auto spuiters die ook kastjes doen. Misschien een idee?
Alle reacties Link kopieren
Als je het goed wilt doen is het heel veel werk. Folie verwijderen en dan maar hopen dat alles er vanaf komt en er geen stukjes blijven zitten die net wel goed vastzitten. Lijmresten verwijderen. Dan hopen dat de onderlaag redelijk ongeschonden is, worst case repareren met plamuur. Vervolgens 2x gronden en 2x aflakken.

En het vervelende is dan nog dat je het niet achter elkaar door kunt doen - tussen iedere stap zitten flink wat uren wachten. Je bent snel een week bezig waarin je alle kastdeurtjes ergens neer moet kunnen leggen.
Laten wrappen?
Alle reacties Link kopieren
Verven gaat heel goed. Meestal laat de folie heel makkelijk los, anders even met de fohn erop.
Vrijwel altijd zit er mdf onder. Goed ontvetten, goede grondverf en 2x lakken.

Ik heb geholpen bij iemand die 't ook gedaan heeft.
Wil 't zelf ook doen maar ben er nog niet overuit of we gaan verbouwen en dan een nieuwe keuken kopen.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Er zijn heel veel voorbeelden te vinden op internet.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
Zijn de deurtjes aan de binnenkant nog wel mooi? Misschien kun je ze omdraaien.
Ik vind hier dingen van.
Ik heb dit gedaan, maar er zat geen folie op. Heb de deurtjes goed/licht geschuurd, goed ontvet, een primer gebruikt en toen tweemaal afgelakt. Heb me laten adviseren bij de bouwwinkel :).

Was binnen twee dagen klaar en het ziet er nog super uit. Succes TO!

Oh, nog een tip: nieuwe handgreepjes in combinatie met een nieuw kleurtje doen ook wonderen. Lijkt het net een nieuwe keuken. Je kunt daarnaast nog een nieuw blad bestellen, zelfs. Google maar eens :).
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
21-01-2018 21:59
Laten wrappen?
Kan niet, de wrap is heel dun en je ziet iedere beschadiging er doorheen, als de wrap folie niet al scheurt voordien.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Bij ons bleken de deurtjes van Ikea ook te passen. We waren rond de €100,- klaar.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit gedaan, en zijn heel blij met het resultaat!

Ook bij ons lieten er steeds grotere stukken folie los van het MDF. Aanvankelijk heb ik nog een stuk gelijmd, maar later gaven we de moed op, en hebben het een tijd laten gebeuren.
Uiteindelijk hebben we alle folie weggehaald. Dat ging heel makkelijk, ook waar het nog goed op de ondergrond vast zat. Even een mesje ertussen zetten aan de zijkant. Het gelijmde stuk was het enige dat niet zo makkelijk ging. Dat heb ik ook extra moeten schuren.

Daarna hebben we de frontjes licht opgeschuurd en geschilderdd met verf op waterbasis (Sikkens). Dit werd ons aangeraden door een bevriende schilder, omdat dit harder zou zijn dan verf op terpentinebasis. Bijkomend voordeel is dat het ook nog sneller droogt en minder stinkt.

Aan verf waren wij ongeveer 300 euro kwijt voor alle frontjes. (Een oppervlak vergelijkbaar met 13 keukenkastjes, in een mengkleur.)
Bij een webwinkel heb ik mooie strakke RVS greepjes gevonden, die half zo duur waren als in de bouwmarkt.
Echt, de keuken lijkt wel nieuw!
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
22-01-2018 06:45
Bij ons bleken de deurtjes van Ikea ook te passen. We waren rond de €100,- klaar.
Dat is nog eens een goede oplossing.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk zijn je keukenkastjes van MDF hout onder dat folie. En mdf is best lastig om opnieuw te verven.

Het folie kun je er gewoon afschuren, liefst met een schuurmachine want met de hand ben je dagen bezig. Wel goed ontvetten voor het schuren.

Als je het folie eraf hebt geschuurd heel lichtjes ontvetten want het mdf mag niet "nat" worden. Daarna met een grondverf 3 lagen aanbrengen en schuren.

Dit is beknopte informatie hoor. Ik kan je wel stap voor stap uitleggen hoe je het moet doen.
anoniem_362676 wijzigde dit bericht op 22-01-2018 22:37
Reden: Verkeerd gelezen
66.82% gewijzigd
Van het concert des levens krijgt niemand een program.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
21-01-2018 21:42
Er zijn ook auto spuiters die ook kastjes doen. Misschien een idee?
Yes, ik ben autospuiter en heb al 100en keukens gespoten
Van het concert des levens krijgt niemand een program.
Watisernouweer schreef:
22-01-2018 21:46
Dat is nog eens een goede oplossing.

Moet ik wel bij zeggen dat we voor het goedkoopste deurtje hebben gekozen en de greepjes hergebruikt hebben. Anders was het wel iets duurder geworden.
Tickel schreef:
22-01-2018 04:44
Kan niet, de wrap is heel dun en je ziet iedere beschadiging er doorheen, als de wrap folie niet al scheurt voordien.
O, niet doen dan!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gedaan, had hetzelfde probleem, folie dat los liet

met de fohn eraf gehaald, ging prima en snel

op schuren, gronden en 2x aflakken, keuken weer als nieuw

De handgreepjes heb ik heel licht opgeschuurd en met een spuitbus zilververf weer netjes gemaakt ( waren beschadigd door ringen)
Ik denk dat ik voor 200 euro klaar was

Vergeet niet ook de randjes van de kastjes ( zichtbaar bij het opendoen) enzo mee te doen, daar heb ik het folie gewoon oplaten zitten en geschilderd, ik ben nu een jaar of 4 verder en dat zit nog steeds gewoon goed
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het geschilderd en ben super blij met het resultaat. Echt een hele andere keuken.
En het heeft me maar 50 euro gekost.

Dus een aanrader voor iedereen die no budget zijn keuken wil doen, het kan dus wel.

Goed ontvet, geschuurd, 2 lagen grondverf en uiteindelijk 3 lagen verf er over heen.
Alle reacties Link kopieren
Fijn Kuzu.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven