Keuken kopen, waar moet ik op letten

22-01-2018 11:09 34 berichten
Goedendag,

Wij zijn aan het kijken naar de mogelijkheid van een nieuwe keuken.
Wij hebben een muur van 4,40 waar de keuken tegen geplaatst moet worden. Aan de andere kant van de muur heb ik de mogelijkheid van een kastenwand. Daarnaast is onze keuken 2,60 breed.
Een kook eiland vind ik echt heel erg tof. Maar die ruimte hebben wij niet in ons huis.
Wel ben ik aan het kijken naar de mogelijkheid van een bar. Dit vind ik vooral erg leuk staan, maar het kost ook ruimte en ik weet niet of het practisch is.
(Wij hebben een huis van 12,20 lang en 5,17 breed)

Er zijn zoveel keuken boeren en ik krijg veel verschillende prijzen te horen.
Veel positieve verhalen hoor ik over het kopen van een keuken in Duitsland. Voor ons is dit een aardig stukje rijden. Heeft iemand en idee of dit echt de moeite waard is?
Als je maar niet naar die oplichters van Mandemakers of Brugman gaat.
Heel blij en tevreden met mijn IKEA-keuken. Goeie hulp ook in IKEA zelf.
Alle reacties Link kopieren
MiniMe3 schreef:
22-01-2018 11:23
Heel blij en tevreden met mijn IKEA-keuken. Goeie hulp ook in IKEA zelf.
Ik ook!
Alle reacties Link kopieren
In hoeverre denk je gebruik te gaan maken van die bar, ga je er ook daadwerkelijk aan zitten. Daar zou ik in ieder geval goed over nadenken. Verder heeft mijn moeder onder haar aanrecht alleen maar lades, erg makkelijk. Het zat al in het huis toen ze het kochten, ze hadden daar zelf nooit aan gedacht.

Bijna alle keukenzaken in Nederland vallen onder de Mandemakers groep. Voor ons zou het wel de moeite waard zijn om in Duitsland te kijken, wij zitten in een uurtje over de grens. Daarnaast zou ik eerst eens goed oriënteren, je niet onder druk laten zetten door een aanbieding die alleen vandaag geld. Die is er morgen ook nog wel. En denk ook eens aan Ikea, je kunt je keuken ook door Ikea laten plaatsen.
Niet meteen een handtekening zeggen als je nog aan het oriënteren bent en laat je hierbij zeker niet afleiden door: "alleen als u vandaag beslist" en "als u nog voor 17:00 uur tekent dan krijgt u 1000,- korting" etc.

Wij hebben nog niet zo lang geleden een nieuwe keuken gekocht (een zelfstandige keukenzaak, geen onderdeel van een keten) en zijn tevreden. We hebben een extra diep aanrechtblad, erg de moeite waard vind ik zelf, want scheelt veel ruimte en geeft dus ook in de onderlades veel bergruimte.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook uiteindelijk bij ikea uitgekomen. Kwalitatief prima Het enige nadeel vind ik geen tussenmaat kastjes (30 50cm) en niet veel keus in werkbladen.
Maar na een aantal keukenwinkels langs te zijn geweest tot de conclusie gekomen dat het allemaal oplichters zijn. De keuken die ik nu bij ikea had voor 3.500 kostte bij keukenkampioen 6000 En dat ná de 50procent korting én de 500 euro korting omdat het januari was :facepalm: Bij de ikea keuken zaten ook nog eens 3 carrousel kasten en bij de "kampioen" alleen planken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn keuken gekocht bij i-kook en bij tevreden over. Je moet wel heel goed doorvragen ten aanzien van het installeren van de keuken, wie het leidingwerk doet, wat nodig is mbt elektra (ik had te weinig groepen), wie wat wanneer doet en wat het kost. Voet bij stuk houden over wat je hebt afgesproken en je niet laten afleiden door bijdehante aannnemers die ineens de leidingen niet willen doen of overal meerwerk voor vragen. Spreek een all inn prijs af waarbij het duidelijk is wie wat voor zijn rekening neemt en waarbij duidelijk is wat er mbt elektra en leidingswerk gedaan moet worden.

De keuken is meer dan alleen de buitenkant. Je moet ook goed weten welke techniek er achter nodig is, hoe duur dat is en wie dat gaat doen en binnen welke deadline.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
wilma36 schreef:
22-01-2018 11:27
In hoeverre denk je gebruik te gaan maken van die bar, ga je er ook daadwerkelijk aan zitten. Daar zou ik in ieder geval goed over nadenken. Verder heeft mijn moeder onder haar aanrecht alleen maar lades, erg makkelijk. Het zat al in het huis toen ze het kochten, ze hadden daar zelf nooit aan gedacht.

Bijna alle keukenzaken in Nederland vallen onder de Mandemakers groep. Voor ons zou het wel de moeite waard zijn om in Duitsland te kijken, wij zitten in een uurtje over de grens. Daarnaast zou ik eerst eens goed oriënteren, je niet onder druk laten zetten door een aanbieding die alleen vandaag geld. Die is er morgen ook nog wel. En denk ook eens aan Ikea, je kunt je keuken ook door Ikea laten plaatsen.

Hoeveel gebruik wij gaan maken van de bar, ik heb echt geen idee.
Het lijkt mij vooral gezellig en vind het er knus uit zien. Maargoed er moeten ook bar stoelen bij en onze eettafel, bank, opbergruimte moeten ook in de kamer.
Als ik aan het koken ben kunnen de kinderen (of andere mensen) gezellig aan de bar zitten.
Ga idd niet naar Mandemakers, Keukenconcurrent, Keukenkampioen of al die andere ketens. Het is allemaal één pot Mandemakers-nat.

Ik heb twee keer een keuken gekocht bij een plaatselijk bedrijf. Erg goede service, prima kwaliteit, goede ideeën en stukken voordeliger dan die MM-oplichters.
De Duitse keukenboeren waren niet zo geïnteresseerd in ons. Te kleine keuken kennelijk... Tja, wij wilden geen bovenkastjes, verder normale keuken hoor.
Mocht je per ongeluk toch bij Mandemakers en consorten binnenlopen: laat je niet onder druk zetten, ook niet met beloftes dat je alles nog kan veranderen na het zetten van je handtekening. Gewoon Niet Doen.

Het is bij ons Ikea geworden, met prachtig composiet aanrechtblad (aanrader). Prima bevallen.
Wij vonden het belangrijk dat het blad wat hoger zat dan normaal, dus voor hogere plinten gekozen.
Bij kiezen voor kookplaat; probeer uit of al je pannen passen. Wij hebben een 5-pits, maar als de wok in het midden staat, passen andere pannen niet helemaal lekker.
Inderdaad onderin zoveel mogelijk laden, werkt heel fijn.
Twee keer een keuken gekocht bij Bruynzeel en dat is goed bevallen. Het is ook wel een beetje zo'n pusherig verkoopbedrijf als Mandemaker, maar dat is volgens mij ook wel een beetje de aanpak in de branche. Je moet in ieder geval nooit de eerste prijs betalen die ze noemen, want er kan altijd wel minimaal 25% vanaf.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een bar (was er al toen we huis kochten) en bij ons is het gewoon een extra 'plank' waar je rotzooi op verzamelt ;-) De post, de potjes vitamine, labello, huiswerk vd kinderen, etc etc. Niemand heeft er nog ooit aan gezeten om te eten want we hebben ook geen barkrukken. Dat zit sowieso niet fijn met eten vind ik, een barkruk.

Ik zou het dus niet doen.

Wel doen: een vaatwasser op hoogte! Nooit meer bukken om dat kreng in of uit te laden. Ik zou in een eventueel volgend huis de keuken laten ombouwen als de vaatwasser niet op hoogte is. Zo fijn!

Wij hebben een Duitse keuken. Stuk goedkoper, de prijs is laag maar er kan dan ook niet onderhandeld worden. Ben je daar lekker vanaf want je weet eigenlijk nooit of je een eerlijke prijs hebt gekregen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
22-01-2018 11:52
De Duitse keukenboeren waren niet zo geïnteresseerd in ons. Te kleine keuken kennelijk... Tja, wij wilden geen bovenkastjes, verder normale keuken hoor.
Mocht je per ongeluk toch bij Mandemakers en consorten binnenlopen: laat je niet onder druk zetten, ook niet met beloftes dat je alles nog kan veranderen na het zetten van je handtekening. Gewoon Niet Doen.

Het is bij ons Ikea geworden, met prachtig composiet aanrechtblad (aanrader). Prima bevallen.
Wij vonden het belangrijk dat het blad wat hoger zat dan normaal, dus voor hogere plinten gekozen.
Bij kiezen voor kookplaat; probeer uit of al je pannen passen. Wij hebben een 5-pits, maar als de wok in het midden staat, passen andere pannen niet helemaal lekker.
Inderdaad onderin zoveel mogelijk laden, werkt heel fijn.
Wij hebben ook geen bovenkastjes en verder ook geen grote keuken maar gelukkig wel interesse ;-) Ardland Nordhorn
Poep, wie heeft jou gescheten?
Louise, dank je wel, goed te weten dat de bar een plek vol zooi gaat worden (wij hebben nogal wat zooi in huis) en het lijkt nooit minder te worden.
Hier keuken uit Duitsland (Wohnwelt Pallen) met bar.
Bar zou ik niet meer doen, in die 14 jaar is er och al 10 keer gebruik van gemaakt (wel handig om zooi op te verzamelen...)

Qua kosten: in Nederland waren de vergelijkbare keuken incl. monteren en apparatuur zo'n €25.000 - €30.000 en dat was dan een super geweldige aanbieding.
Bij Pallen een hele uitgebreide tekening laten maken, met apparatuur en plaatsen was de prijs €17.500

Ze hebben (of in ieder geval hadden) het beleid dat elk onderdeel van de keuken, dat elders in Duitsland met korting verkocht werd, zij onder deze prijs verkopen. Mijnheer drukte op een "bereken-de-goedkoopste-prijs-knop" en de definitieve prijs werd iets minder dan €7.500
Hou er wel rekening mee dat, mocht je je keuken in Duitsland kopen, je zelf moet zorgen voor alle leidingen op de juiste plek.
Daarnaast is het handig om te weten dat degene die de keuken plaatst en de inbouwapparatuur regelt, dat deze de stekker waarschijnlijk niet in het stopcontact mag steken. Dat mag alleen iemand doen die de titel Meister heeft in dit vakgebied (heeft met garantie van doen geloof ik). Ik mocht kiezen of zelf de stekkers (3 stuks) erin steken, of iemand laten komen en dat was dan iets van €250.
Mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn voor een keuken en met wat voor apparaten?

Het zou bij ons een kastenwand worden en aan de andere kant een een aanrechtblad van 4,40 lang met zoveel mogelijk lades en zoveel mogelijk werk ruimte.

Wij hebben nu een apothekerskast en vind ik heel erg fijn, maar ik weet niet of het nodig is als ik veel lades heb
Oh en ik heb idd voorkeur voor lades en ik heb een apotheekkast. Daar zou ik mijn hele keuken mee willen vullen. ;-D
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad geen grotere keukenketens. Complete oplichters en altijd gezeik als er een probleem is. Duitsland heb ik zelf geen ervaring mee. Ikea heb ik een keuken van gehad. Tja, na prijs-kwaliteit is het prima. Apparatuur was toen allemaal van wirlpool. Waar je ook de garantie hebt. Kwaliteit van de kasten zelf is prima voor de prijs die je ervoor betaald maar verwacht niks hoogstaand. Minder stevige bevestigingen en afwerking is zeker een stuk minder.
Nu een keuken van een plaatselijke keukenzaak. En dan zie je het kwaliteitverschil wel. Sterkere deuren en ophangsysteem, meer opties voor de keuken en zeker een betere service

Het ligt er dus totaal aan wat je wilt besteden. Uiteindelijk ben ik tevreden over beide keukens maar mijn eisen waren ook in verhouding tot de prijs.
aaiamfibie schreef:
22-01-2018 12:04
Mag ik vragen wat jullie ongeveer kwijt zijn voor een keuken en met wat voor apparaten?

Het zou bij ons een kastenwand worden en aan de andere kant een een aanrechtblad van 4,40 lang met zoveel mogelijk lades en zoveel mogelijk werk ruimte.

Wij hebben nu een apothekerskast en vind ik heel erg fijn, maar ik weet niet of het nodig is als ik veel lades heb
Ik vind apothekerskasten persoonlijk veel fijner dan lades. Juist omdat je deze zelf deels kunt indelen (hoogtes tussen de uhm 'rekjes'?).
Aan app. hadden wij alles van Neff: grote koelkast met vriesvak (zou ik niet meer doen), inductiekookplaat, afzuigkap en designkraan (zal ander merk zijn geweest).
Oh en ik lees hierboven composiet, daar hebben wij de dubbele wasbak van.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
22-01-2018 12:05
Oh en ik heb idd voorkeur voor lades en ik heb een apotheekkast. Daar zou ik mijn hele keuken mee willen vullen. ;-D
En ik vind onze apothekerskast juist een verschrikkelijk onding!
Wij hebben een heel smalle met draadmanden (nog van de vorige bewoners). Misschien dat een ander soort uitvoering wel handig is, maar deze dus niet.

Er vallen voortdurend spullen uit en om bij het open-en dichtdoen. Draadmanden zijn ook niet ideaal om iets stabiel neer te zetten.
Hij is te smal om b.v. de pannen in te zetten. Nu staan er de plastic voorraaddozen (leeg) in, en grotere verpakkingen zoals cornflakes en kattenvoer. Maar door de opstaande randen van de manden is het soms wrikken om spullen in en uit de kast te krijgen.
Tenslotte is het een crime om schoon te maken, omdat je nergens lekker bij kunt, terwijl er dus wel een rail aan de binnenkant loopt waar van alles tussen kan gaan zitten.

Ieder zijn meug, maar van mij hoeft het niet.

Verder eens met iedereen die ikea aanraadt. In ons vorige huis hadden wij een heel fijne Ikea-keuken. (Wel van het oude systeem, met het nieuwe heb ik geen ervaring.)

Ik ben pas - voor iets heel anders - bij een natuursteen-bedrijf geweest. Als je de keuze in werkbladen bij Ikea te beperkt vindt, kun je ook een stenen werkblad elders laten maken. (Of hout, of beton, of wat dan ook.)
Ik moet helemaal niks!
Nicky_L schreef:
22-01-2018 12:39
En ik vind onze apothekerskast juist een verschrikkelijk onding!
Wij hebben een heel smalle met draadmanden (nog van de vorige bewoners). Misschien dat een ander soort uitvoering wel handig is, maar deze dus niet.

Er vallen voortdurend spullen uit en om bij het open-en dichtdoen. Draadmanden zijn ook niet ideaal om iets stabiel neer te zetten.
Hij is te smal om b.v. de pannen in te zetten. Nu staan er de plastic voorraaddozen (leeg) in, en grotere verpakkingen zoals cornflakes en kattenvoer. Maar door de opstaande randen van de manden is het soms wrikken om spullen in en uit de kast te krijgen.
Tenslotte is het een crime om schoon te maken, omdat je nergens lekker bij kunt, terwijl er dus wel een rail aan de binnenkant loopt waar van alles tussen kan gaan zitten.

Ieder zijn meug, maar van mij hoeft het niet.

Verder eens met iedereen die ikea aanraadt. In ons vorige huis hadden wij een heel fijne Ikea-keuken. (Wel van het oude systeem, met het nieuwe heb ik geen ervaring.)

Ik ben pas - voor iets heel anders - bij een natuursteen-bedrijf geweest. Als je de keuze in werkbladen bij Ikea te beperkt vindt, kun je ook een stenen werkblad elders laten maken. (Of hout, of beton, of wat dan ook.)
Oh, uh, de mijne kun je helemaal los maken van binnen en gewoon afwassen. "Manden" zijn breed en hoger (rondom), dus alles past en staat stevig. Ik heb wel voor een bredere kast gekozen zodat er ook echt alle formaten inpassen.
Nu je het zegt, mijn oma had ook een hele oude en dat waren gammele mandjes. Heel onhandig!
Alle reacties Link kopieren
De verkoper zal je bij aanvang vragen wat je keuken mag kosten, en laat de keuken die je wil daar nou toevallig precies op uit komen!

Wij zijn in mandemakers gestonken. Bij het ‘netjes overschrijven’ van de offerte is wel de naam van de keuken overgenomen, maar niet het merk. Hadden we opeens een mandemakers eigen merk keuken...!

Maar ik moet wel zeggen, het blad was niet in orde en dat hebben ze wel 4 x vervangen en uiteindelijk een ander, duurder blad geleverd. Ook hebben we een duurdere kraan gekregen van €1500 (winkelprijs ;)) ter compensatie. En een bloemetje.

Dus acheraf netjes opgelost.
Ik heb alleen maar goede ervaringen met Mandemakers.

Keurige installeurs, goede prijs.


En toen ik met nog geen zes weken zelf eiwit op een deurtje niet op tijd verwijderd had, er vervolgens een mail over maakte, kreeg ik keurig een nieuw deurtje gemonteerd.

Terwijl eigenlijk, eigen schuld dikke bult, had ik het maar moeten schoonmaken.
Alle reacties Link kopieren
Courage-- schreef:
22-01-2018 11:52
De Duitse keukenboeren waren niet zo geïnteresseerd in ons. Te kleine keuken kennelijk... Tja, wij wilden geen bovenkastjes, verder normale keuken hoor.
Mocht je per ongeluk toch bij Mandemakers en consorten binnenlopen: laat je niet onder druk zetten, ook niet met beloftes dat je alles nog kan veranderen na het zetten van je handtekening. Gewoon Niet Doen.

Het is bij ons Ikea geworden, met prachtig composiet aanrechtblad (aanrader). Prima bevallen.
Wij vonden het belangrijk dat het blad wat hoger zat dan normaal, dus voor hogere plinten gekozen.
Bij kiezen voor kookplaat; probeer uit of al je pannen passen. Wij hebben een 5-pits, maar als de wok in het midden staat, passen andere pannen niet helemaal lekker.
Inderdaad onderin zoveel mogelijk laden, werkt heel fijn.
Ik heb 3 domino delen. 1 wok en 2 gewone De wok zit 10 cm van de andere 2 en ik kan dus 3 grote koekenpannen naast elkaar zetten :cheer2: Echt zo fijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven