Ervaringen Makelaarsland/Zelfverkopen

22-01-2018 22:12 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het meest recente topic stamt uit 2012 en inmiddels zitten we in een heel andere tijd qua huizenmarkt dan toen.

In verband met een wereldreis ga ik mijn appartement te koop zetten. Inmiddels zijn er twee lokale NVM-makelaars geweest die beiden op dezelfde vraagprijs uitkomen. Qua opstartkosten en courtage is de één iets goedkoper, maar aanzienlijk duurder dan de meest bekende internetmakelaars Makelaarsland en Zelfverkopen.nl

Het verschil qua makelaarskosten is zodanig dat ik het wel de moeite waard vind om te overwegen, dus ik ben benieuwd naar recente ervaringen met (één van) beide platformen, zowel van verkopers als kopers. De voorspelling van beide makelaars is dat mijn woning snel verkocht is: het is binnen dit segment één van de weinige op de markt op dit moment in deze stad met meerdere voorzieningen en in principe instapklaar. Mijn gevoel zegt dus dat de woning zichzelf al verkoopt, puur omdat het aanbod schaars is en het echt een fijn huis op een goede locatie is. Ik werk 5 minuten van mijn woning af, dus qua bezichtigingen ben ik flexibel en kan ik zowel overdag als 's avonds.

Dus, kom maar op met die ervaringen!
Alle reacties Link kopieren
Een woning kan ook te gewild zijn. Een collega van me verkocht zijn woning via Mekelaarsland. Hij kreeg binnen de eerste 24 uur 112 aanvragen voor bezichtigingen en daarna nog meer. Hij wist niet wat hij er mee aan moest. Uiteindelijk heeft hij toch advies gevraagd bij een NVM makelaar.

Vraag is dus of je alle situaties zelf kan behappen/regelen.
Volgensmij kan je tegenwoordig prima zelf je huis verkopen.
Ik zou het gewoon proberen, lukt het niet dan kan je altijd nog iemand in de arm nemen.
Volgens mij zijn er wel recentere topics, maar misschien weer onvindbaar in de viva-bermuda-driehoek.

Ik vond het niks die verkopers die zelf hun huis verkochten en alles überblij aan het aanprijzen waren maar er eigenlijk niks vanaf wisten. En dan een ‘makelaar’ van zo’n platform die het huis niet kende en niet onderhandelde maar alleen een prijs-doorgeefluik was.

Uiteindelijk sloegen we vaak die zelfverkopers al over vanwege de slechte ervaringen.

Ik geloof wel dat er ook wel goede verkopen uit kúnnen komen overigens.
Alle reacties Link kopieren
Redt schreef:
22-01-2018 22:46
Volgensmij kan je tegenwoordig prima zelf je huis verkopen.
Ik zou het gewoon proberen, lukt het niet dan kan je altijd nog iemand in de arm nemen.
Verkopen is niet zo moeilijk (een paar leuke foto's maken, wat rondleidingen geven en een goede prijs vragen). Maar het gaat om de bijzondere situaties die kunnen ontstaan, en dat is meestal achteraf. Hoe handel je bijvoorbeeld verborgen gebreken af? Geef je de koper direct gelijk, of wijs je het per definitie af? Kopen van een huis zonder makelaar is prima te doen. Maar verkopen brengt aanzienlijk meer verplichtingen met zich mee.

Het is ook een vak, net zoals het vak wat wij allemaal uitoefenen. Daarvan zeggen we waarschijnlijk ook niet dat het overbodig is en dat klanten het makkelijk zelf kunnen doen. Omdat wij weten dat onze vakkennis juist in de bijzondere situaties hun waarde hebben. Bij een makelaar is dat niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Hier onlangs huis via Makelaarsland verkocht. Zou niet snel anders doen! Prijs ruim boven verwachting binnen de eerste paar dagen na publicatie.

Service was perfect! Ook contract en juridische zaken worden gewoon goed geregeld. Hoef je zelf niets voor te doen inhoudelijk. Biedingen ed verlopen ook gewoon via de makelaar. Via Makelaarsland heb je dezelfde zekerheid als verkoper zijnde als via iedere andere NVM makelaar (Makelaarsland is ook NVM makelaar). Het enige verschil is dat je de bezichtigingen zelf verzorgt (en mocht je 112 aanvragen krijgen, beperk je je toch tot de eerste 30 op een of twee open dag/ dagen?)

En nog een punt dat zeker het vermelden waard is... de foto’s (incl. 3D van alle (!) ruimtes, 2 en 3D plattegronden en filmpje) waren voortreffelijk, ja via Makelaarsland! Veel mooier dan van de meeste concollega’s op dat moment op funda.
anoniem_362327 wijzigde dit bericht op 22-01-2018 23:46
3.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_362327 wijzigde dit bericht op 22-01-2018 23:44
99.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Pisca schreef:
22-01-2018 23:41
Het enige verschil is dat je de bezichtigingen zelf verzorgt (en mocht je 112 aanvragen krijgen, beperk je je toch tot de eerste 30 op een of twee open dag/ dagen?)
Tja, dat kan. Vraag is dan wel of je de meest optimale (vaak is dat de hoogste) prijs krijgt voor je huis.
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
23-01-2018 10:43
Tja, dat kan. Vraag is dan wel of je de meest optimale (vaak is dat de hoogste) prijs krijgt voor je huis.

Dat klopt, maar ook dit is precies de werkwijze die iedere andere makelaar hanteert. Bij veel animo, wie het eerst komt, die het eerst maalt.

En trouwens mocht je voor Makelaarsland (of iets anders vergelijkbaars) gaan, is het alsnog verstandig om verschillende makelaars te laten langskomen voor een prijsinschattig en offerte. Op deze manier krijg je zelf een beter gevoel bij een marktconforme vraagprijs.
Pisca schreef:
23-01-2018 11:13
Dat klopt, maar ook dit is precies de werkwijze die iedere andere makelaar hanteert. Bij veel animo, wie het eerst komt, die het eerst maalt.
Nee hoor, wij hebben er gewoon twee open huizen van gemaakt en alle geinteresseerden mochten langskomen. Geen verschil gemaakt in wie eerder was.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
23-01-2018 14:38
Nee hoor, wij hebben er gewoon twee open huizen van gemaakt en alle geinteresseerden mochten langskomen. Geen verschil gemaakt in wie eerder was.

Hadden jullie honderden of tientallen geïnteresseerden? En in welk deel van het land? Hier in de buurt kom je niet meer tussen om in aanmerking te komen voor een bezichtiging.
Alle reacties Link kopieren
Enkele weken geleden heb ik hier een topic over geopend thuis/zelf-woning-verkopen.

Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om een makelaar in te schakelen, maar nog voordat deze het werk kon gaan doen hebben we ons huis al zelf verkocht.

De kopers zijn een aantal keer langsgeweest om het huis te zien en mijn man heeft ze rondgeleid. Ging allemaal prima. Wil er wel bij vermelden dat we er verder niet emotioneel in staan, het is gewoon een huis.

De woning die we verkocht hebben staat ook in een sector waar voor vraag naar is. Succes met de verkoop en veel plezier op je wereldreis!
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Pisca schreef:
23-01-2018 15:36
Hadden jullie honderden of tientallen geïnteresseerden? En in welk deel van het land? Hier in de buurt kom je niet meer tussen om in aanmerking te komen voor een bezichtiging.
Wij hebben ruim 200 partijen over de vloer gehad in twee open huizen in Groot Amsterdam. Partijen dus he; sommige kwamen alleen, anderen samen of met het hele gezin en/of makelaar etc. Ikzelf had zoveel mensen niet aangekund en er een stop op gezet. Mijn makelaar heeft het allemaal in goede banen geleid en door hem heb ik een prachtprijs gekregen. Hij heeft meer overwaarde voor mij gemaakt zo dan ik zelf had gekund dus dat vond ik hem meer dan waard. En ik had een scherp tarief met hem afgesproken. Neemt niet weg dat mijn huis ‘zichzelf’ had kunnen verkopen. Dan had ik wel lagere kosten gehad maar dus ook minder overwaarde.
Ik lees mee, wij gaan ook ons huis verkopen maar twijfelen nog of we het zelf doen of een makelaar inschakelen.
Stel dat we een koper hebben, hoe dan verder, wat is de volgende stap?
Alle reacties Link kopieren
@EnglishmaninNewYork: de link werkt niet, had de tips daar ook graag gelezen!

Interessant om de wisselende ervaringen/meningen te lezen.
Ik neig toch naar zelf verkopen, na het bezoek van de makelaars heb ik een aardig beeld van een realistische vraagprijs en idee van de woningmarkt hier in de stad.
Alle reacties Link kopieren
thuis/zelf-woning-verkopen/list_message ... #p27944097

Zo wel?
Whoever said "Out of sight, out of mind" never had a spider disappear in their bedroom.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels staat mijn huis sinds gisteren te koop via Zelfverkopen.nl, en so far ben ik erg te spreken over de gang van zaken. Snelle reacties, behulpzaam en meedenkend en in één dag al drie bezichtigingsaanvragen, al is dat niet perse aan hun te danken, maar vooral aan de enorme vraag hier. Nu duimen dat daar al een koper bij zit! :proud:
Alle reacties Link kopieren
Vrienden hadden hun huis te koop via internetmakelaar. Snel verkocht maar hadden steeds gedoe omdat de kopers hun financiering niet op tijd rond konden krijgen maar steeds uitstel vroegen. Het was heel veel gedoe en koop is uiteindelijk ontbonden. Het " nieuwe" van hun huis op Funda was er toen ook af dus uiteindelijk verkocht voor minder.
Wij hebben ons vorige huis zo’n 13 jaar geleden zelf verkocht via Makelaarsland. Nou heeft mijn man een commerciële verkoopfunctie en ik werk in de communicatie dus de verdeling was makkelijk; hij deed de bezichtingen en onderhandelingen, ik heb de foto’s en teksten geregeld. Binnen 5 dagen meerdere bezichtingen gehad en voor een goede prijs verkocht.

Onlangs hebben we weer ons huis verkocht, via Huizonline dit keer. Onze financieel adviseur raadde ons dit aan. De kosten zijn ongeveer een kwart van de normale makelaarskosten. Hiervoor komt er wel een fotograaf en een taxateur. Zij zorgen dat alles netjes op Funda komt en dat er een verkoopbrochure is. Onze financiële man zou de bezichtingen doen, maar dat zit er in principe niet standaard bij. Ook nu was het binnen anderhalve week verkocht.

In deze markt, wanneer je niet de kennis en het netwerk van een lokale makelaar nodig hebt, zou ik het iedereen aanraden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis gekocht zonder makelaar en de verkopers hadden er ook geen. Ik zou het vooral doen als je in een regio woont waar de woningen als warme broodjes over de toonbank gaan. En als je zelf een beetje kan onderhandelen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis is verkocht onder voorbehoud :cheer: De eerste kijker is de koper geworden, voor een prijs waar ik niet op had durven hopen. Erg blij met de service van Zelfverkopen, hebben me goed bijgestaan in de onderhandelingen en de afhandeling verder. Als ik nadeel zou moeten noemen is dat ik doordat ik zelf de rondleidingen heb gedaan, ik de bieder en uiteindelijk in mijn geval koper beter ken en deze mij bijv ook persoonlijk benaderde toen de onderhandelingen niet naar haar wens verliepen. Dan is het makkelijker als je totale afstand hebt en de makelaar alles doet, maar juist Zelfverkopen heeft me geholpen er afstand van te nemen en zakelijk te blijven. Zou het voor de enorme kostenbesparing op de makelaarskosten met de huidige huizenmarkt zo weer doen :-P

Nu nog even duimen dat die financiering in orde komt, blijft altijd spannend, maar zit volgens mij wel goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven