Kans op nieuwbouwwoning vergroten

01-02-2018 14:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje ben ik op zoek naar een nieuwe woning. Ik heb al een aantal keer net achter het net gevist helaas.
Nu worden er in mijn woonplaats een aantal nieuwe woningen gebouwd en ga ik naar een informatie-avond waarbij ik mij kan inschrijven voor een woning.
Mijn ervaring in het verleden is helaas dat de loting voor een nieuwbouwwoning soms nogal ondoorzichtig verloopt. Heeft iemand misschien nog tips om mijn kansen te vergroten ingeloot te worden voor een nieuwe woning?
Vrienden van me hebben 'geluk gehad' door niet zomaar in te schrijven, maar daarvoor de hulp in te roepen van de makelaar die het project verkocht. Ik geloof dat ze voor diensten daar betaald hebben (maar hoe veel en onder welke noemer weet ik niet), en vervolgens waren zij een van de eerste die een woning toegewezen kregen. Of het met elkaar te maken heeft weet je natuurlijk nooit, maar ik denk wel dat het iets doet.
Verkoper was officieel projectonwikkelaar, maar deze makelaar was nauw betrokken. Dus officieel niet de verkoper, maar wel dicht op 't vuur.
Alle reacties Link kopieren
De makelaar welke de verkoop afhandelt blijven contacten. Heeft mij een nieuwbouwappartement opgeleverd. En dan niet stalken maar regelmatig even bellen hoe het ermee staat.
Alle reacties Link kopieren
Toen wij ons inschreven (afgelopen zomer) hebben we onze makelaar (die onze oude woning verkocht) laten bellen naar de projectmakelaar om te informeren naar de procedure (lees: en ons als potentiele kopers onder de aandacht te brengen). Het zou een lotingsprocedure moeten zijn, maar er was verder niets over bekend gemaakt. Aanvankelijk waren we uitgeloot (150 inschrijvers voor 35 woningen). Ik heb toen zelf nog een keer gebeld om te informeren wat de kans zou zijn dat mensen zich zouden terugtrekken en of we iets konden doen om onze kansen te vergroten. Het antwoord was dat dat niet kon en dat er gewoon opnieuw geloot zou worden.

Twee weken later werd ik gebeld door de projectmakelaar dat een koper zich had teruggetrokken en dat ons dossier 'toevallig' bovenop de stapel lag (niks loting dus) en of wij misschien nog interesse hadden. Volgende week start de bouw :yes:

Ik ben uiteraard heel blij dat wij ons huis hebben kunnen kopen, maar ik had ook veel liever gezien dat er gewoon sprake was geweest van een transparante procedure. Zolang daarvan geen sprake is, zou ik gelet op het bovenstaande als tip willen meegeven om jezelf onder de aandacht te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Bloemetjesolifant schreef:
01-02-2018 14:33
Verkoper was officieel projectonwikkelaar, maar deze makelaar was nauw betrokken. Dus officieel niet de verkoper, maar wel dicht op 't vuur.
Makelaar is nooit de verkoper. Hij makelt slechts. :-)
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties :-)
Oke dus onder de aandacht vallen van de makelaar, check. En ik zal eens kijken of zij ook aankoopmakelaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat de projectontwikkelaar weet dat jullie de financiele afhandeling al helemaal afgekaart hebben.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Precies. Eigen middelen minimaal zoveel procent koopsom anders loot je niet mee hoorde ik.
en heb een aantal keer meegeloot en dan ook een paar keer nagebeld.
Inderdaad ook bij uitloten een keer nog bellen en vragen hoe het gaat als er iemand toch niet wil (elke keer weer zogenaamd gewoon nieuwsgierig :-) ).
Naar alle voorlichtingen etc geweest en steeds mijn naam achtergelaten en alle enquêtes ingevuld die er lagen.
Lotingsformulier persoonlijk langs gebracht.
Dit alles met peuter die dol is op dit soort happenings, dus praatjes aanknoopte met de makelaar die gezellig met hem zat te babbelen en koekjes gaf enzo.
Per mail al wat inhoudelijke vragen gesteld.
Ik heb alle woningen steeds ingevuld op de belangstellinglijst
en heel tactisch als eerste keuze wat ik dacht minder gewilde huizen ingevuld, dus een keer naast sociale huur, of met de kleinste tuin etc.
En dan belangstelling voor alle woningen, dus niet alleen maar 3.
Ik moet zeggen dat ik niet heb gemerkt dat dit ergernis opriep ofzo, integendeel: Hele gezellige praatjes met die mensen die ik sprak en je hoorde nog eens wat (zoals van dat eigen vermogen en hoeveel mensen er meeloten etc).
Kortom ze hebben me uit ellende maar wat gegeven denk ik :rofl:
Wij hebben er niets voor gedaan om ingeloot te worden. De loting ging via de notaris dus daar was ook weinig aan te doen denk ik.
Gewoon geluk gehad dus.
Alle reacties Link kopieren
Nou ben net terug van de informatie-avond. Wat een gigantische opkomst, ik schat dat er minimaal 300 mensen (misschien wel meer) waren voor 12 woningen. Eerst een half uur in de rij gestaan voordat we de zaal ook maar in mochten. Woningen waren mooi maar de lotingsprocedure heel ondoorzichtig. Er is geen loting maar de verkoper wijst toe. En de criteria die daarbij gebruikt worden zijn niet inzichtelijk.
Bij je inschrijving aangeven dat je veel eigen geld gaat inbrengen.

Mijn ervaring is dat toewijzingen puur op financiële zaken gebaseerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
01-02-2018 17:54

Ik moet zeggen dat ik niet heb gemerkt dat dit ergernis opriep ofzo, integendeel: Hele gezellige praatjes met die mensen die ik sprak en je hoorde nog eens wat (zoals van dat eigen vermogen en hoeveel mensen er meeloten etc).
Kortom ze hebben me uit ellende maar wat gegeven denk ik :rofl:
De mensen die je aansprak zijn professionals, natuurlijk hoor of merk je geen ergernis.
Dit zijn wel de namen die blijven hangen binnen een project, en vaak niet positief. Dit helpt jou om je woning te krijgen, maar het blijven professionals (als het goed is). Toch heb ik de inside ervaring dat dit soort kopers ver weg zou willen kruipen uit schaamte als ze zouden horen wat er over dit soort types gezegd wordt en het helpt niet om later meer voor elkaar te krijgen, echt niet.

Het werkt zover ik om me heen heb kunnen kijken zelfs tegen, want zodra zij in hun gelijk staan zullen ze je laten zitten en niet meer uit coulance handelen.
Be stronger than your strongest excuse
Alle reacties Link kopieren
worden de huizen via een makelaar verkocht? dan zou ik zo snel mogelijk een afspraak maken voor een waardebepaling van je huidige woning, met de makelaar kan je dan bespreken dat je hem zeker belt als je een wonig krijgt toegewezen. Heeft de makelaar ook een hypotheek service maak daar ook gelijk een afspraak en vertel je dat je terug komt als je een huis krijgt toegewezen, ze kunnen op deze manier 3 keer aan je verdienen.
Bij ons is het zo gegaan en we hebben het huis gekregen wat we zo graag wilde.

lisetje
Alle reacties Link kopieren
lisetje2017 schreef:
05-02-2018 13:15
worden de huizen via een makelaar verkocht? dan zou ik zo snel mogelijk een afspraak maken voor een waardebepaling van je huidige woning, met de makelaar kan je dan bespreken dat je hem zeker belt als je een wonig krijgt toegewezen. Heeft de makelaar ook een hypotheek service maak daar ook gelijk een afspraak en vertel je dat je terug komt als je een huis krijgt toegewezen, ze kunnen op deze manier 3 keer aan je verdienen.
Bij ons is het zo gegaan en we hebben het huis gekregen wat we zo graag wilde.

lisetje
Bedankt voor je tips. Ik woon op dit moment in een huurwoning dus dat wordt lastig helaas. Wel zou ik ze bijvoorbeeld als aankoopmakelaar kunnen inschakelen maar ik weet niet of dat veel nut heeft hier bij. Ik kan het altijd proberen natuurlijk.
Genialeforumnaam schreef:
02-02-2018 00:41
De mensen die je aansprak zijn professionals, natuurlijk hoor of merk je geen ergernis.
Dit zijn wel de namen die blijven hangen binnen een project, en vaak niet positief. Dit helpt jou om je woning te krijgen, maar het blijven professionals (als het goed is). Toch heb ik de inside ervaring dat dit soort kopers ver weg zou willen kruipen uit schaamte als ze zouden horen wat er over dit soort types gezegd wordt en het helpt niet om later meer voor elkaar te krijgen, echt niet.

Het werkt zover ik om me heen heb kunnen kijken zelfs tegen, want zodra zij in hun gelijk staan zullen ze je laten zitten en niet meer uit coulance handelen.
Ik begrijp niets van dit vast onaardig bedoelde verhaal.
Ik wil een huis in een oververhitte woningmarkt, zij willen verkopen.
Al smeren ze poep op mijn foto naderhand, ik heb voor een schappelijke prijs een mooie woning geloot en bij oplevering al een ton overwaarde.
Het zal hen en mij worst wezen hoe ze over me praten, ze hebben me uit 300 mensen een woning gegund. Hadden ze me echt zo raar gevonden hadden ze me het niet eens gegund.
De verkoper wil de woning verkopen dus die gaat voor iemand waar het nagenoeg zeker is dat de hypotheek rond gaat komen zodat hij/zij niet opzoek hoeft naar en volgende koper want dat kost alleen maar tijd.
Dus als je kan aangeven dat je voldoende eigen middelen hebt en makkelijk de hypotheek krijgt dan zal dat vast schelen als het gaat bij toewijzing.
Alle reacties Link kopieren
Nog even een laatste update. Ik heb het huis helaas niet gekregen. En waren meer dan 100 aanmeldingen, de criteria waarop uiteindelijk is toegewezen zijn niet bekend gemaakt dus ik weet niet waarom ik niet ben uitgekozen.

Ondertussen heb ik gelukkig wel een heel leuk ander huis gevonden dat misschien nog wel beter aan mijn eisen voldoet. Nu fingers crossed dat ik de financiering rond krijg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven