Spaargeld bij Studenten

05-02-2018 19:24 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af hoeveel spaargeld andere studenten hebben (hangt natuurlijk totaal af van je situatie: wat voor studie volg je, heb je je studie zelf betaald, hoe oud ben je, werk je naast je opleiding etc.)?
Life begins at the end of your comfortzone
De meeste studenten zijn al blij als ze rondkomen, volgens mij. Mijn vrienden, mijn vriend, ik, mijn zus en ga zo maar door, hadden vooral een studieschuld en een beetje daarvan stond nog op onze rekening, toen we onze diploma's in ontvangst namen.

https://www.nibud.nl/wp-content/uploads ... k-2015.pdf
Als je gemiddelden wil: pagina 47, 48 en 49.
Mijn kinderen sparen al vanaf dat ze zakgeld krijgen. Sparen van hun bijbaan en de oudste twee hadden/hebben ongeveer 2000 euro op hun 18e. Wij hebben gespaard voor hun studie, dus dat is echt hun geld. Alles wat ze verdienen tijdens hun studie is voor henzelf om te sparen. En indien nodig hun laatste stuk van de studie te betalen want wij hebben per kind een vast bedrag beschikbaar.

Dochter is nu 20 en heeft meer dan 5000 euro en inmiddels haar zelfbetaalde rijbewijs.
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
05-02-2018 19:29
De meeste studenten zijn al blij als ze rondkomen, volgens mij. Mijn vrienden, mijn vriend, ik, mijn zus en ga zo maar door, hadden vooral een studieschuld en een beetje daarvan stond nog op onze rekening, toen we onze diploma's in ontvangst namen.

https://www.nibud.nl/wp-content/uploads ... k-2015.pdf
Als je gemiddelden wil: pagina 47, 48 en 49.
Bedankt voor de link!
Life begins at the end of your comfortzone
Alle reacties Link kopieren
Ben nu 26, net eerste jaar hbo. Hiervoor mbo gedaan. Alles zelf betaald vanaf m'n 18e. Spaargeld is 1000 euro ofzo. Ik werk 8 uur per week en verder stufi. Geen vetpot maar red 't wel. Scheelt dat ik samenwoon.
Alle reacties Link kopieren
Koettie schreef:
05-02-2018 19:38
Ben nu 26, net eerste jaar hbo. Hiervoor mbo gedaan. Alles zelf betaald vanaf m'n 18e. Spaargeld is 1000 euro ofzo. Ik werk 8 uur per week en verder stufi. Geen vetpot maar red 't wel. Scheelt dat ik samenwoon.
Netjes dat je rond kan komen. Lees al veel over studenten met een fikse studieschuld. :(
Heb zelf geen studieschuld als ik klaar ben (heb het geluk dat mijn ouders mijn opleiding hebben betaald)
Life begins at the end of your comfortzone
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu wel een kleine spaarrekening, maar aan het einde van mijn studie zal ik om en nabij de €40.000 studieschuld hebben. Hiephoi!
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
LJVKS1 schreef:
05-02-2018 19:43
Netjes dat je rond kan komen. Lees al veel over studenten met een fikse studieschuld. :(
Heb zelf geen studieschuld als ik klaar ben (heb het geluk dat mijn ouders mijn opleiding hebben betaald)
Die studieschuld heb ik sowieso. Ik leen al jaren bij, niet vol gelukkig. Maar goed, zal wel moeten als ik een diploma wil.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat op school, betaalde alles zelf, woonde alleen, maximaal bijlenen en kwam nét rond. Had een potje van een euro of 200/250 voor echte noodgevallen en zo’n €7500 studieschuld die ik nu afbetaal :)

Oh en ik stond altijd ronde de €1000 rood, wat ik een paar jaar geleden weer heb ingelost toen ik fulltime werkte en wel kon sparen. Was een van m’n eerste prioriteiten want niet mijn geld.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter is student en heeft net een full time stage achter de rug in buitenland en ze kon er niet bij werken daar, dus stage wat alleen maar geld heeft gekost , stage was onbetaald, kamerhuur hoog , alleen maar erasmusbeurs. Ze heeft wel wat spaargeld , maar geen duizenden. Zodra ze terug is gaat ze in NL de andere stage lopen en dan kan ze weer in het weekend erbij werken. In nl krijgt ze gelukkig stagevergoeding. Wij betalen de studie verder en zorg dus daar heeft ze geen omkijken naar.

Middelste zit op MBO en heeft bijbaan en heeft net stage gelopen, kreeg vergoeding. Hij zal zo'n 3000 euro hebben gespaard nu. Vorig jaar heeft hij iets duurs gekocht waar hij lang voor heeft gespaard dus was meer. Hij is zuinig. Ook hier betalen wij studie en zorg.

Jongste heeft nu weer 0... net zijn zelfbouw computer gekocht.. Zit nog op VO maar heeft bijbaan.

Alles woont bij mij nog thuis ;)
Alle reacties Link kopieren
Tijdens mijn studie had ik zo'n 2000 euro spaargeld aan het begin van het collegejaar. Gedurende het jaar kocht ik daar boeken e.d. van. Vaak had ik aan het einde van het collegejaar nog zo'n 1000-1200 euro over.
Aan het einde wel 38.000 euro schuld....
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
Leeftijd: 22
Studie: Bedrijfseconomie (3e jaars)
Spaargeld: ~6000 euro.
woonsituatie: Thuiswonend
School zelf betalen: Hele lieve ouders :)

Vroeger kon ik nooit met geld omgaan. Vanaf mijn 18e/19e wou ik toch alles omgooien om het in de toekomst wat makkelijker te hebben. Ik heb er bewust voor gekozen om niet op kamers te gaan door de hoge kosten en studieschuld.
Ik kan met gemak een auto kopen maar dit wil ik niet door de kosten die eraan verbonden zijn.
Ik werk redelijk veel (bijbaan winkel), dus ik had mijn school met gemak kunnen betalen maar dit hoeft dus niet. Liever thuiswonen dan een studieschuld is mijn gedachte.
Tijdens mijn stage verdiende ik wel lekker (stagevergoeding 604 euro bruto per maand op basis van 40 uur) naast mijn stage van 40 uur werkte ik nog wel 10-15 uur in het weekend bij mijn bijbaan (elke week meer dan 50 uur).
Stagevergoeding binnen > binnen 5 seconden naar spaarrekening.

Maatregelen:
- Loon binnen > gelijk een deel naar de spaarrekeningen. Als je wacht tot het einde van de maand, dan heb je toch nooit geld over
- nieuwe rekening openen bij een nieuwe bank > Je gaat veel minder snel geld overmaken naar je betaalrekening als het op een andere bank staat
- Product duurder dan €100,- > eerste een week erover slapen.
- Op internet diverse forums en onderzoeken lezen over geldbesparing
- Vakantiegeld of teruggave van de belastingdienst gelijk op mijn spaarrekening zetten > anders koop ik toch dingen die ik niet nodig heb.

Toekomstige maatregelen:
- na mijn studie misschien 1 a 2 jaar nog thuiswonen als ik werk heb. De vergoeding die ik aan mijn ouders zal betalen zal veel lager zijn dan als ik een huis zou huren.
- Bij mijn eerste grote baan gelijk elke maand sparen voor mijn pensioen (ik wil niet afhankelijk zijn van de overheid als ik 72 ben.
- 60-80% sparen van mijn loon tijdens de eerste twee jaar dat ik thuis blijf wonen
- Wachten met een huis kopen tot de woningmarkt is afgekoeld en gelijk mijn gespaarde geld hierbij leggen. (huren kost geld en levert niets op).
En de dames hier op viva zich maar beklagen dat de jeugd lang thuis blijft wonen...

Mensen, kinderen. Jullie snappen na het zien van deze bedragen dat er geen huis van te kopen is en zeker niet als single....

En kom niet aan met sociale huur, wachtlijsten zijn 8jaar+

sorry, even mijn frustratie kwijt
Alle reacties Link kopieren
Heb genoeg, speel elke maand quitte. Heb ik eens wat meer geld, dan ga ik leven naar mijn salaris en is het weer op aan het eind van de maand. Sparen kan ik niet, financieel gezien niet maar ook 'gewoon' niet. Vanaf 18e alles zelf betaald, werk 4 dagen per week en ben aan het afstuderen. Woon vanaf 21e op mijzelf. Heb wel hele lieve ouders waarvan ik altijd mag lenen als ik tekort kom.
Alle reacties Link kopieren
Leeftijd: 21
Studie: Bedrijfskunde (1e jaars)
Spaargeld: +- 60000 euro.
woonsituatie: Op kamers
School zelf betalen: Ouders betalen

Ik heb eigenlijk sinds zolang als ik me kan herinneren plezier en motivatie gehaald uit het bedenken van manieren om geld te verdienen. Kan me nog goed herinneren dat ik Donald ducks uit de kringloopwinkel verhandelde via Marktplaats. Later werden dit iTunes kaarten, modelbouwsets en nog iets later, op de middelbare school, iphones en laptops. Na de middelbare school een carriere gehad in de sport waarmee ik ongeveer een ton verdiende in 3 jaar tijd. Omdat ik toen al op kamers woonde met lage vaste lasten (ongeveer 400 huur, 200 boodschappen) en verder niet veel uitging e.d. kon ik veel sparen.

Daarnaast heb ik een gulle gift gehad van 10.000 euro van mijn ouders op mijn 18e. Woonlasten wel altijd zelf moeten betalen.

Ben verder totaal niet zuinig; ga 3 of 4 keer per jaar op vakantie eet veel buitenshuis en gebruik graag nieuwe elektronica. Wel probeer ik op de echt grote posten te letten. Zo heb ik geen auto, ga ik maar een of twee keer per maand uit en geef ik niet veel geld uit aan kleding (max. 100 per maand). Dit kan zo 500 of meer per maand schelen.

Sparen is een kwestie is van mindset. Ik zie veel mensen alles uitplannen en budgetteren en hoewel dit vast een goede methode is om je bewust te worden van je uitgaven, denk ik dat een totale verandering van mentaliteit nodig is om echt goed te kunnen sparen op lange termijn.

Zelf denk ik bijvoorbeeld nooit bewust na over bepaalde uitgaven of doelen mbt mijn maandelijkse uitgaven. Ik hanteer eerder een patroon van 'dat vind ik niet de moeite waard, of dat geeft mij niet genoeg waarde voor wat ik eraan uitgeef' en probeer zo gewoon zo veel mogelijk te sparen elke maand. Sommige maanden meer, andere maanden minder.

Uiteindelijk kan vrijwel iedereen sparen. Zolang je onder je stand leeft, moet dat echt geen probleem zijn (m.u.v. de mensen die net genoeg verdienen om de vaste lasten mee te dekken). Dit probeer ik zelf ook altijd te doen. In maanden dat ik meer verdien, geef ik meer uit. Idem als ik minder verdien die maand. Hierbij kijk ik niet naar hoeveel spaargeld ik heb, maar naar hoeveel inkomsten ik genereer. Ik zorg er gewoon voor dat Bakvis B.V. elke maand winst draait
bakvis98 schreef:
08-07-2019 14:31
geef ik niet veel geld uit aan kleding (max. 100 per maand).

Dat vind ik echt wel veel. Ik geef ongeveer 700 per jaar uit. Studerende kinderen hier maar 600.

Als het kan moet je het doen, daar niet van. Maar dit valt (ook volgens Nibud) niet onder weinig.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 08-07-2019 15:10
0.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn studie niet hoeven te betalen en woonde thuis tot ik afstudeerde en een vaste baan kreeg. Ik betaalde ook geen kost geld. Daarbij had ik een weekend/avond baantje, eerst voor 4-12 uur per week en later toen ik geen gratis OV meer had en zo'n 300 euro reiskosten per maand moest ophoesten ging ik naar 20-24 uur per week werken zodat ik kon blijven sparen (achteraf had ik liever mijn sanity gehad in plaats van het geld, 38 uur stage en 24 uur werk + 10 uur reizen per week ervoer ik als zwaar en dat voor die paar rotcenten). Hierdoor had ik een prima bedrag opgebouwd om rijlessen, een auto te kopen (als ik had gewild, heb wel rijbewijs maar geen auto) en mee uit huis te gaan aan het einde van mijn studie. Mijn ouders hebben me nog een gift gegeven toen ik uit huis ging.

Als je de studie zelf moet betalen lukt dit je niet (tenzij je met creatieve oplossingen komt in het verdienen van geld), en als je op jezelf gaat (wegens afstand) al helemaal niet, dus ik snap dat ik in een luxe positie heb gezeten. Ik hoop hetzelfde te kunnen doen voor mijn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Leeftijd: 23 jaar
Spaargeld: €25.000+
Huidige opleiding: Voltijd HBO
Afgeronde opleiding: Voltijd MBO 2x
Studieschuld: €0,00
Werk: Bijbaan (wisselend €200-€750) + vrijwilligerswerk met vergoeding (€100).

Beide opleidingen compleet zelf betaald. Thuiswonend, maar tegen kost en inwoning.
happy__ wijzigde dit bericht op 08-07-2019 16:32
7.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
08-07-2019 14:55
Dat vind ik echt wel veel. Ik geef ongeveer 700 per jaar uit. Studerende kinderen hier maar 600.

Als het kan moet je het doen, daar niet van. Maar dit valt (ook volgens Nibud) niet onder weinig.
Is een kwestie van perspectief denk ik. Ik ken bijvoorbeeld mensen die designerkleding kopen zoals T-shirts van 400 euro en dan meerdere items per maand. Dat vind ik dan weer grote geldverspilling.
bakvis98 schreef:
08-07-2019 15:12
Is een kwestie van perspectief denk ik. Ik ken bijvoorbeeld mensen die designerkleding kopen zoals T-shirts van 400 euro en dan meerdere items per maand. Dat vind ik dan weer grote geldverspilling.

Dat is het ook. Maar Nibud heeft 47 euro als bedrag voor kleding voor studenten. Dat is dan wat Nederlandse studenten gemiddeld uitgeven. Vanuit Nederlands perspectief is 100 euro dus veel.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels een half jaar afgestudeerd, maar toen ik nog studeerde had ik zo'n 500 euro spaargeld. Nooit problemen gehad rond te komen, maar ook nooit de behoefte gehad om echt te sparen. 6-jarige studie gedaan en volop geleend dus grote studieschuld nu (volledig bewust en dus geen spijt van). Daarnaast wel altijd blijven werken, zodat ik ruim rondkwam. Ouders betaalden m'n studie en ik woonde vanaf dag 1 op mezelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven