Huishouden beter organiseren

14-02-2018 19:17 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij (man en ik) willen ons huishouden beter organiseren. Hebben een zoontje van bijna 1,5jr.

In de woonkamer hebben wij sinds kort extra opbergruimte dus onze tafel is weer zichtbaar en de post doe ik in een document bakje in de kast. Dan ligt het in ieder geval op 1 plek.
Spullen zijn al uitgezocht en geordend in doorzichtige bakken. Dus geen overvloed aan spullen

Waar wij tegenaan lopen:
- kleding verspreid over bad- en slaapkamer. Vuile kleding gaat direct in wasmand.
- Rommelige badkamerkast. Denk dat er een meubel bij moet. Maar wat is praktisch?
- rommelige keukenkastjes. Hoe krijg je die netjes!? Dus ook het gootsteenkastje.
- de hal netjes houden. Er beland toch iedere keer van alles en nog wat op de schoenenkast wat toch bewaard moet worden maar waar geen logische plek voor is.
- waar laat je je tassen? Werktassen enz. Wij hebben een smalle hal. Misschien iets in de hoogte aan de muur?
- washok is erg rommelig. Liggen allemaal wasbenodigdheden op de wasmachine.
Ik dacht dit gewoon in een bak doen?

Maken het huis niet echt schoon volgens een rooster dus soms komt dan alles in 1x. Werkt toch niet zo fijn.
Bijhouden zou het sleutelwoord moeten zijn maar blijkbaar hebben wij daar een curcus voor nodig ;-)

Jullie verder nog wat tips/ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Huur een opruimcoach in.
ik geef mn bek ook maar een douw
Toch met een vast schema werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een schema. Maandag dit. Dinsdag dat enz. En achter je reet opruimen is het toverwoord. Na het avond eten, tafel afruimen, in de vaatwasser, tafel schoon maken, keuken aan kant en kook plaat. Etc anders loop je achter de feiten aan!
Bij je washok een plank regelen voor alle wastoebehoren. In de gang ook iets van een mandje aan de muur voor van-die-handige-dingetjes. Is het handig om aan aantal tassen in de bijkeuken te plaatsen, die van sporten ofzo?
In de badkamerkast sorteren en bij elkaar in bakjes doen. Bijvoorbeeld zonnebrand e.d in een, tandenspul in een ander.
In je keukenkastje een uittrekbare inzet regelen. Heb je daar ook je oud papier enzo liggen?
Ik heb een schema, maar ik werk niet en heb geen kinderen dus is makkelijker.

In badkamer hebben we kast onder de wastafel en een hoge kast voor de handdoeken en verzorgingsvoorraad.

Tassen hangen aan de kapstok (zit speciale hanger op voor tassen).

En al het onnodige/voorraad van gootsteenkast staat of in de schuur in een bak of in de trapkast.
Alle reacties Link kopieren
Ordners maken voor alle papieren en ze niet in een bakje leggen, maar gelijk in de juiste ordner doen. Dan heb je ook steeds alles bij elkaar als het nodig is, in plaats van een bakje door te moeten zoeken.

Verder gewoon altijd alles opruimen wat je hebt gebruikt, was in de wasmand, schone was gelijk opruimen, enz. Scheelt heel veel en kost eigenlijk niet meer moeite dan het gewoon ergens neergooien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Een vaste routine en een vast schema.

Ik heb een ochtendroutine (ontbijtspullen opruimen, bedden opmaken, alle spullen opruimen, badkamer en wc bijvegen en keuken bijvegen ect.)
Daarna doe ik poetsen volgens mijn vast schema, ik heb mijn huis in 5 "zones" verdeeld en elke dag poets ik 1 zone.
Dan een avondroutine, keuken opruimen en bijvegen (keukenblad, kookplaat, oven ect.), vaatwasser aanzetten, prullenbak verschonen, vloer even vegen en alles opruimen, ook in de woonkamer.
En als de vaatwasser klaar is ruim ik die altijd de avond zelf al uit, dat scheelt zoveel, want s'morgens kan alles van het ontbijt meteen de vaatwasser in!
En voor je naar bed gaat de woonkamer opruimen, glazen in de vaatwasser ect. plaidjes opvouwen, kussens netjes ect.

En alles meteen opruimen.
Ik hou van mijn vaste routines en schema en ben dan ook een gestructureerd type, en ik ben thuisblijfmoeder, dus als je werkt moet je een routine en schema maken wat bij je past.
Maar als je elke dag opruimt, de bedden opmaakt en alles even bijveegt (ook de wc en badkamer) dan is het altijd wel netjes!

En voor tips om kastjes te organiseren en om dingen op te ruimen: PINTEREST!!! :proud:
Verder heb ik een iRobot Roomba (robot stofzuiger) die alles elke dag voor me bijhoudt. (3 kinderen en honden!)
Alle reacties Link kopieren
Voordat je kastjes gaat kopen, eerst kasten als keukenkastjes en badkamermeubels eens goed opruimen. En gewoon dingen weggooien, kringloop, weggeven etc. Pas dan weet je wat je echt aan opbergruimte nodig hebt en wat handig is.

Vergeet ook niet, een extra kast moet je ook weer bijhouden en schoonmaken.

Wij hebben op deze manier veel tijdwinst gerealiseerd.
Ik wil ook een motto
Alle reacties Link kopieren
Ontspullen, minimaliseren of andere moderne woorden van gelijke strekking.
Hoe minder spullen je hebt, hoe minder je hoeft op te ruimen en hoe minder rommel je creëert. Ga kritisch door alles heen, heb je echt zoveel nodig of kun je met de helft ook af?

Het klinkt vast heel suf, maar echt: minder spullen is meer ruimte in je hoofd en huis.
Alle reacties Link kopieren
Waar wij tegenaan lopen:
- kleding verspreid over bad- en slaapkamer. Vuile kleding gaat direct in wasmand.
- Rommelige badkamerkast. Denk dat er een meubel bij moet. Maar wat is praktisch?
- rommelige keukenkastjes. Hoe krijg je die netjes!? Dus ook het gootsteenkastje.
- de hal netjes houden. Er beland toch iedere keer van alles en nog wat op de schoenenkast wat toch bewaard moet worden maar waar geen logische plek voor is.
- waar laat je je tassen? Werktassen enz. Wij hebben een smalle hal. Misschien iets in de hoogte aan de muur?
- washok is erg rommelig. Liggen allemaal wasbenodigdheden op de wasmachine.
Ik dacht dit gewoon in een bak doen?

Ons huis is net zo, met drie kinderen en beide een onregelmatige. Voor ons heeft alles een plek:
- schoenen in de gang, niet netjes maar stoort ons niet
- tassen, in een mand bij de achterdeur
- lekker alle wasmiddelen op de machine, kan ik er zo bij
En voor de rest, lekker rommelig maar wij zijn gewoon niet zo netjes.
Alle reacties Link kopieren
Alles uitmesten (in fases hoor, anders is het snel te veel) en weggooien wat je niet gebruikt. Als je geen ruimte meer hebt in je gootsteenkastje heb je te veel schoonmaakmiddelen bijvoorbeeld.
En routines inbouwen.
Mijn routine op een dag is:
- 's ochtends:
- koffie zetten en smoothies maken
- afwasmachine uitruimen
- koffieapparaat schoonmaken
(douchen en aankleden)
- bed opmaken
- badkamer schoonvegen
- kattenbak uitscheppen
- wc beneden schoonmaken

- 's avonds:
- eten maken
- woonkamer netjes maken
- afwasmachine vullen en aanzetten
- aanrecht en dergelijke schoon achterlaten

Aangezien ik nu thuis zit, tussen twee banen in, verdeel ik de grotere klussen over de week, bijvoorbeeld
- maandag: wasdag
- dinsdag: benedenverdieping schoonmaken
- woensdag: bovenverdieping schoonmaken
- donderdag: markt en boodschappen
- vrijdag: losse klussen die eens per maand oid moeten (ramen zemen bijvoorbeeld)
Het weekend doen we nu niks, heerlijk is dat! Als ik wel weer werk heb, doen man en ik het samen op zaterdag, zodat we zondag wederom niks hoeven.

Het heeft wat tijd gekost om die routines erin te krijgen, maar nu werkt het als een tierelier. Kost ook niet heel veel tijd, ik ben langer bezig met douchen en aankleden :biggrin:
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Fly lady-en.
Of een week en maand en jaar schema zoeken op Pinterest en die gewoon volgen samen.
Ik heb volgens mij smetvrees :')
Ik doe de wc's twee keer per week, de badkamer twee keer per week (allebei grondig) evenzo de keuken en woonkamer.
Stofzuigen elke dag, zolder/middenverdieping om de dag en de trap zodra ik stof zie.

Ramen lappen doe ik als glazenwasser is geweest want anders ga ik ook buiten doen, zo erg ben ik wel.

Kasten uitruimen doe ik denk om de week. Wasmachine schoonmaken ook.

Konijnenhok doe ik ook 2x in de week.

:facepalm:

maar het is ook voor mij DE manier om uit mijn hoofd te blijven, puur bezigheidstherapie. Naast therapie en vrijwilligerswerk (4 uur in de week, 1 middag) doe en kan ik verder niet veel.
Is ook iets psychische, ik moet van mezelf bewijzen dat ik iets kan... dus schoonmaken en koken... en zelfs daar kan ik mezelf mee overbelasten.
wc's doe ik elke dag, dat vind ik wel nodig met kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen vast schema maar houden het wel heel erg bij.

Savonds: vaatwasser aan, Keuken aan kant en evt 1 keukenkastje uitpoetsen.
Stofzuigen
Was in de wasmachine en ophangen

Wanneer ik op de bank zit vouw ik de was van de dag ervoor.

Voordat we naar bed gaan
Vaatwasser uitpakken
Tafel dekken voor ontbijt
Alle glazen ed in de vaatwasser


Smorgens
Was opruimen
Na ontbijt alles opruimen

Kinderen naar school

Dan gauw een rondje door het huis; opruimen, wc poetsen.

Ene keer boven afstoffen, andere keer beneden en wanneer ik iets later begin of vrij ben dan badkamer poetsen en evt wat extra’s bv ramen.

Onze schoenen, jassen, tassen gaan in grote kast.

Speelgoed hebben we een aparte speelkamer voor; deur dicht en weg is het.

Maar echt het meeste zit in gewoon iedere dag 10a 15 min opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Hawelry, als je je daar goed bij voelt , gewoon doen

Voor TO: schema werkt wel, had ik ook altijd toen de kinderen nog thuis woonden

Geen kast erbij in de badkamer, want kasten die erbij komen vullen zich ook weer gewoon. Niet al teveel op voorraad , maar eerst hetgene wat je hebt nalopen en opmaken
Tassen kunnen toch ook gewoon aan de kapstok of erop?. Of in de kelder/trapkast?

Ik doen papieren ( maar hoevaak krijg je eigenlijk nog post) op een stapeltje in de kast ( dressoir), 1x in de maand loop ik dat weer door
Plank boven wasmachine in washok heb ik ook voor de wasmiddelen. Op de wasmachine staat mijn wasmand voor naar de zolder of naar buiten
Alle reacties Link kopieren
De kleding die rondslingert is dus geen vuile was. Dan even lekker buiten uithangen en weer in de kast of koop een dressboy.

Keukenkastjes is vooral een kwestie van goed opruimen en sorteren. Ik heb inmiddels veel soorten schoonmaakmiddelen weggeven en ben teruggegaan naar de basic schoonmaakmiddelen. Kastje weer netjes en veel beter voor mijn gevoelige huid. Ik heb nog in mijn kastje staan: Vaatwastabletten, glansspoelmiddel, klok afwasmiddel, schoonmaakazijn, groene zeep en een keukenspray.

Zorg dat je niet allerlei soorten verzorgingsproducten ed hebt dan raken je badkamerkastje niet zo vol. In mijn kastje staat van alles maar 1, dus 1 shampoo 1 conditioner enz. De voorraad staat op zolder op een stelling die speciaal daarvoor op zolder is gezet.
Verder inderdaad wat in je kastjes staat netjes in mandjes doen.

De hal vind ik ook lastig. Bij ons ligt er ook regelmatig wat op het schoenenkastje. Ik denk dat mandjes bovenop de kapstop dat probleem wel kan oplossen. En een paar losse items die daar rondslingeren, daar wil ik me niet druk over maken.

Wij hebben boven de wasmachine twee simpele witte keukenkastjes opgehangen. Te krijgen bij de Gamma.
Daar staat al het wasmiddel, wasverzachter, vlekenverwijderaars en waszakjes in. Ik ben er blij mee want het oogt heerlijk opgeruimd.

Qua schoonmaken werk ik niet met een schema. Wel even gedaan maar werkt voor mij niet. Elke dag goed opruimen, de tafels, de wc en het aanrecht schoonmaken en de afwasmachine leegruimen. Verder als de wasmand vol is meteen een was draaien en ophangen. Elke dag bedden opmaken en de ramen open. En de rest verdeel ik over de dagen. Dus geen vaste dag voor de badkamer schoonmaken of dweilen e.d.
Routine routine en nog eens routine. Vriend en ik werken allebei, maar wij hebben dan ook geen kinderen. Wij kunnen ook niet tegen rommel. Alles meteen opruimen is the key.
Alle reacties Link kopieren
Ruimte voor ruimte, kast voor kast, PUINRUIMEN.

Als ik een keukenlade leeghaal om echt op te ruimen, stel ik mezelf drie vragen.
1) Wilde ik het hebben?
2) Kan ik het gebruiken?
3) Word ik er blij van?

Drie keer nee, weg ermee.

In mijn keuken vind je dus alleen pannen die ook echt gebruikt worden, etenswaren/kruiden die ook echt gebruikt worden, handdoeken die ik graag wilde hebben, een knutsel van dochter waar ik blij van word en een maaksel van mijn zus waarvoor hetzelfde geldt. Een dienblad dat ik graag wilde hebben en borden/glazen enzovoorts die gebruikt worden.

Op de badkamer alleen potjes en flesjes die we gebruiken, alle bodylotions, make-up en oude zonnebrandmiddelen zijn verbannen.

Beddengoed. De vorige week kocht ik twee nieuwe setjes flanel. De oude zet ik ergens in de komende periode op mijn fb pagina, genoeg dierenopvangcentra en scoutingmensen die daar nog blij van worden.

Kleding; twee keer per jaar sorteer ik álles. Straks, in maart ergens, komen de koffers met de zomerkleren weer achter de wand vandaan. De winterspullen gaan gesorteerd de koffers in. Dat wil zeggen; alles wat ik in deze winter niet aan heb gehad gaat niet in die koffers.
De zomerkleding wordt grondig nagekeken voordat het de was ingaat (ja, ik spoel het even op een kort programma en nee, ik strijk niets). Vind ik het nog leuk genoeg, kan ik het nog met goed fatsoen dragen en heb ik iets wat erbij past. Eenmaal in de kast heb ik een goed overzicht en weet ik ook wat ik nog nodig heb.

Hetzelfde geldt ook voor alle andere spullen. Sokken, beha´s en onderbroeken die niet fijn meer zitten (en dus in principe niet meer gedragen worden) verdwijnen in de vuilnisbak.

Kortom; in ons huis vind je alleen spullen waar we wat mee kunnen of willen en dat is al rommelig zat.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ons huis is altijd opgeruimd. We hebben geen open kasten en in de kasten is alles gesorteerd dmv mandjes. Voor post heb ik een archiefmap met tabbladen. Elk jaar na de belastingaangifte schuif ik het afgesloten jaar door in een snelhechter. De inhoud van de oudste snelhechter gooi ik dan weg. Ik bewaar 7 jaar, dus 7 snelhechters. In de badkamer hebben we genoeg kastruimte. Zo eens in het jaar ga ik kastje voor kastje /laatje langs om het even opnieuw in te delen en weg te gooien wat weg kan. Ben ook nooit bezig met opruimen, het gaat eigenlijk vanzelf.
Een schema en fly lady werkte voor mij ook allemaal niet. Ik bleef maar achter de feiten aanlopen. Ik begon steeds meer tegen de steeds groter wordende klussen op te zien waardoor ik ze uit ging stellen. Uiteindelijk werkte de volgende aanpak, los van alle andere goede tips die hierboven zijn gegeven, wel.

Iedere dag, naast de normale dagelijkse dingen deed ik dit;

- minimaal 10 min opruimen/schoonmaken in alle ruimtes van het huis en daar liet ik het ook bij. Dat betekende in mijn situatie 1 uur per dag. Alles kwam zo uiteindelijk aan de beurt. In plaats van grote klussen uitstellen had ik ze op die manier toch uiteindelijk met minimale moeite binnen een maand gedaan.

Ook probeerde ik iedere dag een la, plank, kastje, mandje op te ruimen, afhankelijk van de tijd die ik had. Dit werkt voor mij uiteindelijk, na veel proberen en frustraties, het beste.
Washok: Zet je wasmachine en droger naast elkaar. Doe er een plank boven op. En hang er boven keukenkastjes. Of zet de was wasmachine en droger op elkaar en zet er een hoge kast naast.

Hal: als je plek hebt zet er een kist neer, waar jullie tassen in kunnen. Tassen die weinig gebruikt worden in kledingkast doen. Of misschien kun je de kist beter in washok kwijt? Of misschien schoenenkast weg voor een iets ruimere kast?

Was gelijk wassen wanneer mand vol.
Gelijk opvouwen wanneer het droog is en gelijk in kast.
Alle reacties Link kopieren
Wat een hoop tips al! Heel erg bedankt.
Zie zeker nuttige dingen er tussen staan.
De 3x Nee als tip en de snelbinders gedurende 7 jaar vind ik echt hele goede. Die ga ik direct toepassen.
Voor de post zijn er wel ordners (al hoewel ik twijfel over de indeling) maar ik moet frequenter die post opruimen. Heb er nu dus wel een bakje voor. Streven is 1x per week.

Wij wonen niet al te groot in een nieuwbouw appartement. Dus sommige, goede tips, zijn helaas niet mogelijk hier. Des te meer respect voor de mensen waarbij het in een grote woning goed georganiseerd is.

Kist voor de tassen is een goede optie. Maar die kist staat er al met andere spullen..
Ik ga toch eens kijken of ik meer kan opruimen met name in de badkamer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven