Kat met obsessie voor eten

16-02-2018 16:42 26 berichten
Wie weet raad?

Wij hebben twee katten waar we enorm dol op zijn. Er is alleen één ding dat ons irriteert: een van de twee heeft een obsessie met eten. Wij hebben deze kater gekregen toen hij een half jaar oud was. Daarvoor moest hij met zijn broertjes en zusjes regelmatig vechten om eten, dus misschien kunnen we daar de oorzaak vinden. Maar inmiddels hebben we hem al twee jaar en er verandert niks.

Kat is continu op zoek naar eten. We geven ze twee keer per dag eten een hij is dik genoeg dus honger kan hij niet hebben (de hele dag brokken laten staan is geen optie omdat hij zich dan helemaal rond eet). Ook medisch is hij in orde. Maar ondanks dat struint hij het hele huis af. Aanrecht, vloer, hij probeert bij alles uit of hij het kan eten en hij gaat zelfs zo ver dat hij het van mijn bord probeert te halen. Natuurlijk ruimen we zoveel mogelijk op en zetten we geen vuile vaat op het aanrecht of dat soort zaken, maar hij blijft zoeken. En met een dreumer in huis kan ik gewoon niet voorkomen dat hij af en toe ook een kruimel vindt en zijn zoektocht dus de moeite waard is.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips? Kan ik hier iets aan doen, of is het een kwestie van accepteren een alles continu op blijven ruimen?
anoniem_6557ac7a5e2f4 wijzigde dit bericht op 16-02-2018 20:02
Reden: Spelfoutje
0.12% gewijzigd
Wat zegt de dierenarts? Ik zou daar om raad gaan vragen.
Alle reacties Link kopieren
http://m.zooplus.nl/shop/katten/speelgo ... bak/115002

Misschien zoiets proberen? Dan kan ie ook echt werken voor het eten.

Want denk eerlijk gezegd dat je het er niet (meer) kunt uit halen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat is een ex zwerver uit het asiel en is ook verzot op eten. Ik heb nu de hele dag brokjes staan en daar is hij heel blij mee. Zijn fixatie op eten lijkt wel af te nemen want omdat er eten staat zeurt hij er minder om. Hij zeurt wel zodra ik de keuken in loop hoor, maar dat negeer ik en dan eet hij een paar brokjes, dit herhaalt zich een paar keer per dag.

Overigens staan de brokjes er speciaal voor dit doel, zijn eigenlijke eten is een blikje in de avond en in de ochtend. Tussendoor kan hij dus snoepen.
TO: ik snap dat je je zorgen maakt, maar dit is niet erg abnormaal gedrag. Je weet natuurlijk niet wat hij precies meegemaakt heeft voordat hij bij jullie woonde.
Je ziet dit gedrag bij katten die in hun jeugd 'ondervoed' geweest zijn, idd vaak bij zwerfkatten.
Kan idd ook wel iets zijn met de broertjes en zusjes, als hij moest vechten om zijn eten kan dat misschien wel een oorzaak zijn.
Daarbij, katten hebben eigenlijk altijd trek.
En dat jatten is al helemaal niet vreemd, dát doen echt alle katten.
(Die van mij spoort overigens niet helemaal, die jat het liefst groente en fruit... Serieus, ze lust echt wel vlees maar ze heeft een x blaadjes sla uit mn bakje gejat, zat geen dressing bij, terwijl er biefstuk naast lag... :facepalm: Koekwaus...)

Op je vraag of je dit gedrag veranderen kan kan ik kort zijn: neen.
Zeker niet meer eten gaan geven want dan barst hij uit zn voegen.
Gewoon 2 x per dag kleine beetjes, eventueel nog iets vaker. (Op verpakking kijken hoeveel hij mag voor zn gewicht en dat afmeten)
Helaas, als je een dier enigszinds gedisciplineerd wil krijgen moet je geen kat nemen want dat kun je echt vergeten ;) . (Dat werkt nou eenmaal niet bij poezels :cat: )

Eventueel DA of kattengedragsdeskundige raadplegen als je er nog niet uitkomt.
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 16-02-2018 17:17
14.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
wij hebben ook zo'n kat. Heel lastig, zeker omdat de andere kat liever kleinere porties eet, maar dan vaker op een dag.

Bij ons is het een kwestie van accepteren, de kat zal nooit veranderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
hamerhaai schreef:
16-02-2018 17:16
wij hebben ook zo'n kat. Heel lastig, zeker omdat de andere kat liever kleinere porties eet, maar dan vaker op een dag.

Bij ons is het een kwestie van accepteren, de kat zal nooit veranderen.
Ja hier ook, ik moet echt het bakje van kat psycho (die dus dol is op groente en fruit) weghalen, anders vreet de andere het op en dan wordt ze echt een tonnetje...
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zo'n geval. Ik geef hem nu 3 x per dag eten in plaats van 2 x, daar wordt hij iets rustiger van. Zolang hij maar het vertrouwen krijgt dat als hij honger heeft er iets is.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een normale kater. Hier vangt er een buiten vogels, vreet ze op, komt binnen en gaat gelijk naar de voerbak.
Hij komt als kitten van de boerderij.
phoebe24 schreef:
16-02-2018 17:11
TO: ik snap dat je je zorgen maakt, maar dit is niet erg abnormaal gedrag. Je weet natuurlijk niet wat hij precies meegemaakt heeft voordat hij bij jullie woonde.
Je ziet dit gedrag bij katten die in hun jeugd 'ondervoed' geweest zijn, idd vaak bij zwerfkatten.
Kan idd ook wel iets zijn met de broertjes en zusjes, als hij moest vechten om zijn eten kan dat misschien wel een oorzaak zijn.
Daarbij, katten hebben eigenlijk altijd trek.
En dat jatten is al helemaal niet vreemd, dát doen echt alle katten.
Dat is niet waar hoor. Genoeg katten die helemaal niet jatten en zelfs heel 'beleefd' zijn met voedsel. Hier thuis kan je een tafel met zalm en biefstuk neerzetten en er wordt niet gejat.

Bij mijn vroegere zwerfkatten had ik dat niet hoeven proberen. Het is namelijk zoals jij al zegt meestal terug te voeren op dat de kat ooit honger heeft geleden. Katten die dat nooit hebben meegemaakt zijn vaak veel relaxter omtrent eten.

Ik zou proberen niet meer maar wel vaker kleine beetje te gaan voeren. Twee keer per dag eten is namelijk echt het minimum voor katten en eigenlijk te weinig. Ze eten van nature veel vaker per dag. Dus dat is sowieso niet ideaal en ik denk dat het zijn obsessie misschien wel versterkt doordat hij telkens lang moet wachten op eten. Hij heeft dus waarschijnlijk dagelijks toch steeds honger. Dat hij dikkig is doet daar niks aan af.

Zo'n voerbak waar hij voor moet werken lijkt me ook de moeite waard. Daar kan je dan regelmatig handjes brokjes in doen. Ik denk niet dat je het er ooit echt uit gaat krijgen, maar ik zou toch alles proberen om te zorgen dat poes meer vertrouwen krijgt dat hij regelmatig eten zal krijgen en nooit hongerig hoeft te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens laten checken of er een schildklier probleem is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Mijn buren hadden ooit een kat die heel lief was maar mbt eten vet irritant en bleek later een schildklierprobleem aan ten grondslag te liggen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Je zou een voederbak kunnen proberen die op vaste tijden voer geeft. Dat zou hij makkelijk wat vaker op een dag kleine hoeveelheden kunnen krijgen.

Ik heb in ieder geval katten gekend die een stuk rustiger werden en minder gingen zeuren om eten toen ze via zo'n bak hun eten kregen.
PietjePuk_WeetIkVeel schreef:
16-02-2018 16:42

Wij hebben twee katten waar we enorm dol op zijn. Eet is alleen één ding dat ons irriteert: een van de twee heeft een obsessie met eten.

Ik zie er nog één :proud:

Ik vind dit niet zo heel gek, mijn kat is ook zo. Heb wel begrepen van de dierenarts dat twee keer per dag eten eigenlijk wat weinig is voor een kat. Ik zou drie keer per dag doen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zo'n exemplaar. Die eet zelfs de lege doppen van pelpinda's en konijnen- en vogelvoer als hij de kans krijgt.
Hij krijgt zijn brokjes afgewogen, het gezeur negeer ik. Die kruimel die hij af en toe vindt zal er niet voor zorgen dat hij te dik wordt en verder is het best handig, zo'n stofzuiger ;-D
...
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
16-02-2018 18:06
Ik zou eens laten checken of er een schildklier probleem is.
Eens. Houd wel rekening met dat dit een dure aangelegenheid is, to
Voedselverrijking zodat de kat moet werken voor z'n eten. 3x per dag indd.
Dank voor alle reacties!
HvP schreef:
16-02-2018 16:50
http://m.zooplus.nl/shop/katten/speelgo ... bak/115002

Misschien zoiets proberen? Dan kan ie ook echt werken voor het eten.

Want denk eerlijk gezegd dat je het er niet (meer) kunt uit halen.
Deze kende ik nog niet! Al wel ballen geprobeerd en een voerbak waar hij moeite voor moet doen, maar deze ziet er ook leuk uit. Ga ik eens proberen, thanks!

Voer verdelen over drie keer per dag had ik ook nog niet aan gedacht, gaan we ook proberen.

De dierenarts heeft niet het idee dat het iets medisch is. Vooral ook omdat hij alles steelt, maar het niet allemaal opeet. Uiteindelijk eet hij alleen op wat hij lekker vindt, haha. Het is verder ook geen enorm probleem, ik kan me er ook bij neerleggen als het zo blijft, alleen moeten we met een dreumes in huis nu even extra opletten. Als hij eet, maar ook met zijn speentjes enzo. Als het maar naar eten ruikt, wil de kat het hebben. Maar het is natuurlijk aan ons om daar alert op te zijn.
MarindaH schreef:
16-02-2018 18:49
Ik zie er nog één :proud:
Haha, opgelost ;)
Alle reacties Link kopieren
Honger is het biologische signaal van het lichaam dat er behoefte aan eten is. Het wordt veroorzaakt door de daling van het glycogeen-gehalte in de lever tot onder een bepaald niveau.

bron: wikipedia
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Mijn schildklierkat is 5 jaar geleden komen aanlopen. Zij was ook geobsedeerd door eten wat ik weet aan het zwerversbestaan langere tijd.
Het is niet zo dat zij alles eet wat ik voorzet hoor. Om een voorbeeld te geven heeft ze geen gebit meer en wil ze geen brokjes meer hebben. Een snoepje in de vorm van een brokje lukt dan weer wel.
Behandelingsprijs valt nog wel mee, een enkele keer een bloedtest en dan een pil of twee per dag. De bijwerkingen zijn dan wel weer drama, zoals braken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg altijd met een knipoog dat mijn katten het syndroom van Prader-Willi hebben. Ze hebben altijd trek. Altijd brokjes hebben staan is uitgesloten bij ons, want wat ze krijgen eten ze direct helemaal op. Ze krijgen overigens meer dan genoeg. Ik geef ze ook vaak wat tussendoor, wat wellicht niet handig is, maar ik weet zeker dat er toch niets aan verandert. We hebben de katten als kitten uit het asiel, de poes was nog echt heel klein en de kater een paar maanden ouder, maar ze waren toen al zo, vooral dat kleine poesje. Ze mini als ze was, wist ze meteen waar het eten te halen was en volgde vanaf uur één in volle vaart als er maar iemand naar de keuken liep. Wat wel makkelijk is; ik hoef maar één keer zachtjes te roepen als de katten in de tuin zijn of waar dan ook, en ze komen er werkelijk aan gevlógen. Echt overdreven, haha, maar ja, het zal altijd wel zo blijven. Iets op tafel of aanrecht laten staan kan ook echt niet. Als we borden na het eten op het aanrecht weg zetten, worden die overigens door hen volledig 'afgewassen', haha, tot het laatste vlekje of kruimeltje wordt alles schoongelikt.
Ik vrees dus dat er niets aan te doen is. Misschien dat het langzaam maar zeker wat minder wordt als hij echt alleen op vaste tijden eten krijgt, maar ik denk het niet.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ter aanvulling nog: bij katten die zo zijn, helpt het ook niet om maar meer eten te geven. Onze kater heeft een poos duiven gejat bij een buurman. Tot we erachter kwamen dat hij ze niet van straat haalde, had hij er vier gevangen in vijf dagen. Hij at ze op een aantal grote veren na helemaal op en daarnaast nog zijn gewone voer, geen probleem. Je snapt niet hoe het kan in dat kleine maagje, dat kán gewoon niet passen, maar blijkbaar toch. De laatste duif die hij meebracht was een nog vrijwel veerloos jong (daardoor leek het mij dat hij ze toch ergens moest jatten en zijn we gaan zoeken), dat letterlijk binnen één minuut verorberd werd. Niet normaal.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ze denken dat elke maaltijd hun laatste is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook zon kat, gelukkig is dit met de tijd bijgetrokken. Alleen eten delen kan ze nog steeds niet, ze wordt nerveus en boos als een andere kat van hetzelfde bord probeert te eten, dus krijgt ze apart. Ook zij heeft een verleden met weinig voedsel, slecht voedsel en langere tijd zonder eten.
Voer je op vaste tijden? dat lijkt bij ons geholpen te hebben, dat ze weten wanneer ze weer iets kunnen verwachten. Als die verwachting elke keer wordt beloond zijn ze niet meer zo bang dat ze niks krijgen of elke maaltijd hun laatste is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven