Heb ik straks wel een huis?

16-02-2018 21:31 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een eind vorig jaar een klein woonboederijtje gekocht. Voor ons echt een droom die uitkomt. Alle papier werk was rond en alleen de overdracht moet nog plaatsvinden.

Alleen nu dreigt alles in het water te vallen. Gisteren een mail van de verkoopmakelaar gekregen dat een schuldeiser beslag heeft gelegd op de schadevergoeding van de NAM. Deze is in het koopcontract benoemd omdat de huidige eigenaar de schade niet meer gaat herstellen en wij dat straks mee gaan nemen in de verbouwing. De overdracht is bijna, maar kan dus nu niet plaatsvinden omdat hij niet onvoorwaardelijk is. Het meest vervelende is dat wij een paar dagen later al de overdracht hebben van ons eigen huis. Als de overdracht van ons nieuwe huis dus niet door kan gaan hebben we over 2 week gewoon geen huis meer. Staan we op straat.

Wie heeft wel eens iets soortgelijks meegemaakt en wat kunnen we doen om te voorkomen dat we straks zonder huis komen te zitten?

We zijn vooral benieuwd of er beslag gelegd mag worden op een schade vergoeding. Deze mag toch niet gebruikt worden om een schuld af te lossen?
Alle reacties Link kopieren
Met alle respect, maar eerlijk, je hebt die mail gisteren gekregen. Heb je je rechtsbijstand al gebeld? Een advocaat, jurist, juridisch loket? De verkopende makelaar? Je eigen makelaar?

En nee, niet iets soortgelijks meegemaakt maar wel het probleem dat ons huis nog niet klaar was terwijl de overdracht van het oude huis al geregeld moest worden, de koper was al heel coulant geweest. Dus uiteindelijk een tijdje in een huurhuis gezeten.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Beslag ligt dus op de gelden (de vergoeding dus, niet de opbrengst) en niet de woning? En die vergoeding zou via de notaris lopen? Naar wie zou die vergoeding gaan, de vorige eigenaar cq de verkoper? Dan wordt het geld zeer waarschijnlijk via de notaris verrekend en krijg jij wel geleverd al kan dat evt wat later worden. Als het geld naar jou zou gaan, kan een schuldeiser van verkoper geen beslag leggen op ‘jouw’ geld.

Koopakte heb je zeker niet laten inschrijven?

Bel de notaris even. Die is de aangewezen persoon hierin en kan je veel meer vertellen, niet verkopend makelaar.
Alle reacties Link kopieren
Maar op donderdag mail krijgen, geen actie ondernemen en dan in het weekend pas een vraag stellen is misschien niet het beste idee
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
16-02-2018 21:47
Maar op donderdag mail krijgen, geen actie ondernemen en dan in het weekend pas een vraag stellen is misschien niet het beste idee
Zeker wel, alle papieren zijn doorgestuurd naar de advocaat. Maar er zit een weekend tussen dus we kunnen een paar dagen niks dan afwachten. Laat ik daar nou heel slecht in zijn.

Beetje jammer dat je aanneemt dat we een hele dag niks hebben gedaan.
Alle reacties Link kopieren
LekkerKletsenLotte schreef:
16-02-2018 21:51
Zeker wel, alle papieren zijn doorgestuurd naar de advocaat. Maar er zit een weekend tussen dus we kunnen een paar dagen niks dan afwachten. Laat ik daar nou heel slecht in zijn.

Beetje jammer dat je aanneemt dat we een hele dag niks hebben gedaan.
Beetje onnozel dat je dat er dan niet even bij vertelt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Informeer bij je makelaar naar de mogelijkheden voor tijdelijke huisvesting
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
16-02-2018 21:44
Beslag ligt dus op de gelden (de vergoeding dus, niet de opbrengst) en niet de woning? En die vergoeding zou via de notaris lopen? Naar wie zou die vergoeding gaan, de vorige eigenaar cq de verkoper? Dan wordt het geld zeer waarschijnlijk via de notaris verrekend en krijg jij wel geleverd al kan dat evt wat later worden. Als het geld naar jou zou gaan, kan een schuldeiser van verkoper geen beslag leggen op ‘jouw’ geld.

Koopakte heb je zeker niet laten inschrijven?

Bel de notaris even. Die is de aangewezen persoon hierin en kan je veel meer vertellen, niet verkopend makelaar.
Koopakte hebben we wel laten inschrijven. Dus dat helpt ons nu?

Geld zou naar ons gaan. Daarom is het ook opgenomen in het koopcontract. Maar hoe kun je een beslaglegging niet rechtsgeldig laten verklaren?
Alle reacties Link kopieren
LekkerKletsenLotte schreef:
16-02-2018 21:31
wat kunnen we doen om te voorkomen dat we straks zonder huis komen te zitten?
Nuttige vraag als ne niet vertelt wat je al gedaan hebt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Sja, valt weinig over te zeggen als we de details niet kennen. Hoe is die schadevergoeding geregeld, hoe kan die aan jullie betaald gaan worden als verkoper er recht op heeft. Krijg hij alsnog en betaalt hij jullie via zijn opbrengst of iets anders? Is het beslag bij de notaris gelegd op dat geld of bij verkoper direct op de gelden. Kan verkoper zijn leveringsplicht niet nakomen omdat hij het geld niet heeft dat hij direct aan de eiser moet betalen of ligt het bij de notaris. Alleen maar meer vragen met zo weinig info.

Echt, vraag je makelaar/advocaat/notaris. Hier kunnen we er weinig zinnigs over zeggen zonder dat je al je (prive) details hier moet neer gaan ztten zowat.
Alle reacties Link kopieren
Meer informatie geven is echt lastig idd .. in ieder geval bedankt voor het meedenken
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
16-02-2018 21:55
Nuttige vraag als ne niet vertelt wat je al gedaan hebt
Wat heb jij vandaag?
Inderdaad zeg. Echt woedend in ieder topic
Alle reacties Link kopieren
Ga alvast kijken naar tijdelijke woonruimte, en verder zul je toch echt moeten afwachten.
Alle reacties Link kopieren
''Gisteren een mail van de verkoopmakelaar gekregen dat een schuldeiser beslag heeft gelegd op de schadevergoeding van de NAM. Deze is in het koopcontract benoemd omdat de huidige eigenaar de schade niet meer gaat herstellen en wij dat straks mee gaan nemen in de verbouwing. De overdracht is bijna, maar kan dus nu niet plaatsvinden omdat hij niet onvoorwaardelijk is.''

Ik ben heel erg benieuwd hoe het gaat lopen voor jullie. Het is mij wel onduidelijk hoe je bovenstaande nu precies bedoelt. Er is een schadevergoeding toegekend (of al uitbetaald?) aan de verkoper? En die zou overgaan op jullie? Waarom kan de overdracht nu niet plaatsvinden? Kan het bedrag van de schadevergoeding niet verrekend worden met de 'schuld' die de verkoper aan jullie heeft mbt de schadevergoeding? Of wil de verkoper onder die voorwaarden niet leveren?
Alle reacties Link kopieren
S-Groot, het bedrag staat nu nog in depot bij CentrumVeiligWonen. Deze is namelijk vastgelegd toen er al bekend was dat de huidige eigenaar het huis zou gaan verkopen. Deze schadevergoeding gaat straks over op ons en dit is in het koopcontract benoemd.

Zoals wij van de notaris begrepen kan de overdracht nu niet plaatsvinden om de er een beslag ligt op deze schadevergoeding. Hierdoor kan er niet worden voldaan aan de afspraken die zijn vastgelegd in het koopcontract.
SJa daar helpt ook voor inschrijving van de koopakte meer tegen nee.

Meteen verkoper in gebrekestellen de dag na de geplande levering en 8 dagen later in verzuim stellen dus. Al je rechten gebruiken. En alvast op zoek naar vervangende tijdelijke woonruimte.

Wat zeggen notaris en verkopend makelaar over het beslag? Heeft verkoper echt geen cent te makken? Is er nog wat bereidwilligheid bij de beslaglegger qua medewerking in de levering?

Eventueel het bedrag van de schadevergoeding in mindering laten brengen op de koopsom bijvoorbeeld nog een optie? Of zitten er voorwaarden verbonden aan de uitkering van de schadevergoeding die dan vervallen waardoor verkoper niet aan zo’n constructie kan/wil meewerken?

Gaat het om zo’n flink bedrag dat ze geen loonbeslag konden doen of zo?
Alle reacties Link kopieren
Idd, aangetekende brief sturen dat je de verkoper in gebreken stelt. Dat als het binnen 8’dagen niet lukt je 0,03% per dag van de koopsom wilt hebben. Omdat hij het huis niet kan leveren zoals in het koopcontract staat.
Ben je lid van vereniging eigen huis? Die kunnen je een mail sturen met een standaard tekst.

Succes en sterke! Ik hoop dat het allemaal snel goed gaat komen!
Alle reacties Link kopieren
Joostisandersgeaard2 schreef:
16-02-2018 22:40
Wat heb jij vandaag?
Vandaag??
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Schadevergoeding van de NAM... Dus het huis ligt in het aardbevingsgebied, of begrijp ik dat verkeerd? Gewoon uit nieuwsgierigheid: waarom koop je daar een huis?
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Als je kijkt naar de mensen die in oost groningen een huis kopen, zijn dat over het algemeen mensen die daar al wonen. De kans lijkt me dus het grootst dat TO er gewoon vandaan komt :)
Alle reacties Link kopieren
Frox schreef:
19-02-2018 09:31
Als je kijkt naar de mensen die in oost groningen een huis kopen, zijn dat over het algemeen mensen die daar al wonen. De kans lijkt me dus het grootst dat TO er gewoon vandaan komt :)
Ja, aan de ene kant snap ik dat wel, aan de andere kant: best een groot (financieel) risico dat je dan neemt. Maar goed, beetje off-topic en heb verder ook niets toe te voegen aan wat hiervoor al gezegd is. Oh, behalve dat ik me afvraag of het gelegde beslag conservatoir of executoriaal is. Als het conservatoir is, moet de procedure over de rechtsgeldigheid van de vordering van de beslaglegger nog beginnen en kan het een langdurig verhaal worden. Maar als de verkoper voldoende middelen heeft om de vordering te voldoen, zijn er misschien nog andere mogelijkheden, zoals beslag op een ander goed of een bankgarantie, zodat het beslag op de schadevergoedingsvordering kan worden opgeheven.
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Ik als leek kijk hier raar tegen aan Een schadevergoeding word aan de eigenaar uitgekeerd Maar waarom dan niet dat van huis uit afgetrokken van de koopsom?
Ik snap het niet goed Schade aan een huis (waar het ook door komt) trek je toch af van de koopsom? Je gaat toch niet een vaag "ik krijg nog wat en dan krijgen jullie dat wel" geloven?
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
19-02-2018 12:33
Ik als leek kijk hier raar tegen aan Een schadevergoeding word aan de eigenaar uitgekeerd Maar waarom dan niet dat van huis uit afgetrokken van de koopsom?
Ik snap het niet goed Schade aan een huis (waar het ook door komt) trek je toch af van de koopsom? Je gaat toch niet een vaag "ik krijg nog wat en dan krijgen jullie dat wel" geloven?
Ja, dat leek mij ook het meest logisch. Maar ik denk dat de schadevergoeding nog niet uitbetaald is en dat aan TO dus de vordering tot schadevergoeding wordt overgedragen. Anders snap ik dat 'beslag op de schadevergoeding' ook niet helemaal.
Winter is coming...
Ik denk dat die schadevergoeding uit een bepaald potje van een tussenpersoon (stichting of zo) komt en op persoon is aan de huidige eigenaar. Die betaalt die vergoeding via de notaris aan de koper/TO. Als je de koopsom verlaagt met dat bedrag, klopt de boekhouding van die stichting niet omdat er geld is gereserveerd voor dit huis in combi met de huidige eigenaar. Uitkeren aan de huidige of toekomstige eigenaar kan dan niet omdat het via de notaris moet lopen. Iets ambtelijk onhandigs over verschillende schijven en via verschillende boekhoudingen dus.

Betekent dus wel dat ondanks dat je de koop dan inschrijft, de levering niet zeker is. Dit beslag is dus bij die stichting neergelegd op de gelden die de huidige eigenaar zou ontvangen. Buiten de notaris om. Balen voor TO.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven