Nijlganzen

20-02-2018 07:53 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 8 jaar wonen we in onze prachtige huis aan het water. Een zogenoemde makelaarsput. Een grote vijver van 50 bij 70 meter met huizen eromheen. Het is goed vertoeven hier en zeker in de zomer als de zon schijnt lijkt het wel alsof we in marbella wonen. Kortom, niks te klagen zou je denken.

Toch trekken er langzaam zwart donderwolken over onze o zo geliefde vijver. Sinds een klein jaar huizen er namelijk een aantal nijlganzen. Wat begon met 1 zijn er nu 3 of 4 en alhoewel ze mooi zijn om naar te kijken vervloek ik ze inmiddels want halleluja wat maken die beesten een hoop kabaal. Om een uur of 3 a 4, midden in de nacht, beginnen ze met hun gegak. Met zo nu en dan een uithaal waardoor het lijkt alsof er ezels in je tuin staan. Door het water resoneert het als een malle en lig ik de halve nacht wakker.

Nu zou je denken: dan ga je aan de andere kant van het huis liggen, maar daar ligt al iemand.

We hebben de gemeente gebeld, die zouden het oppakken. Binnen een half uur kreeg ik de melding afgehandeld. Ze doen er niks mee dus.

Wie weet raad, behalve de luchtbuks pakken of in uiterste frustratie als een malle achter ze aan gaan zwemmen ofzo. Ik wil zo graag slapen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde ‘probleem’. Ik werd er vannacht nog wakker van. Je doet er helaas weinig aan, dus ik draai me om en slaap weer verder. Lastig als je dat niet kan, dan zijn misschien oordoppen een optie.
Alle reacties Link kopieren
Hier zitten ze ook maar gelukkig niet voor mijn deur. Hier zitten eksters, ook herrieschoppers maar gelukkig niet midden in de nacht.

Is het mogelijk om met de hele buurt een soort vogelverschrikkers te maken,?
Glimmende slingers oid.
Vraag het de boswachter of staatsbosbeheer ofzo..
Alle reacties Link kopieren
Oordopjes? Ik vind het zulke lieve, mooie en leuke beestjes! Snap dat het niet leuk is om wakker te worden, maar die beesten leven nou eenmaal daar. Dus oordoppen op maat? Die werken echt heel goed!
''Geen woorden maar daden''
Hier is in de gemeente ook nijlgans overlast, gelukkig niet waar wij wonen.
Hier gaat de gemeente de eieren opschudden, zodat er geen kuikens meer geboren worden.
Het is iets...
Oordoppen op maat, en anders van die wasbolletjes. Die vormen zich ook naar je gehoorgang. Voor mn vriend zij ze iets te groot, die knipt er een stukje af.
Alle reacties Link kopieren
Als een locatie goed bevalt blijven ganzen jaarlijks terugkomen met hun kroost.
Ieder jaar dus meer ganzen dan het jaar ervoor.

Er zijn diervriendelijke manieren van verjagen:
https://dukefaunabeheer.nl/ganzen/
Alle reacties Link kopieren
Honingbloesem schreef:
20-02-2018 08:16
Oordopjes? Ik vind het zulke lieve, mooie en leuke beestjes! Snap dat het niet leuk is om wakker te worden, maar die beesten leven nou eenmaal daar. Dus oordoppen op maat? Die werken echt heel goed!
Nijlganzen leuk en lief? Ze vormen als exoot een groot probleem, en dan heb ik het nog niet eens over de geluidsoverlast die ze veroorzaken. Omdat het zulke agressieve vogels zijn verjagen ze vele inheemse soorten. Eieren schudden kun je doen, maar dat helpt je niet van het huidige probleem af. Ik zou eens in gesprek gaan met de lokale boswachter om te vragen wat de opties zijn. Het jachtseizoen loopt op een eindje, dus als dat al een optie is zal je moeten wachten tot volgende winter.
_vogeltje_ wijzigde dit bericht op 20-02-2018 09:35
0.26% gewijzigd
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Nijlganzen zijn echt NIET lief inderdaad. Enorm agressief naar andere vogels. De loopeenden van de lokale kinderboerderij werden tot bloedens toe aangevallen door die beesten. En dan het lawaai nog... Ze zijn wel mooi ja.
Maar helaas heb ik ook geen oplossing voor je probleem to. Sterkte!
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook contact opnemen met de lokale boswachter of jachtopziener, die weten precies van de hoed en de rand. Voor nijlganzen is er per provincie een ander besluit wat betreft bejaging, staat los van het jachtseizoen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik heb zo'n hekel aan ganzen!
Ik laat de leenhond er ook altijd achter rennen.
Sorry, ik zou zeggen afschieten, maar daar zijn de meeste mensen het niet mee eens helaas.
Alle reacties Link kopieren
vaporilla schreef:
20-02-2018 09:04
Ik zou ook contact opnemen met de lokale boswachter of jachtopziener, die weten precies van de hoed en de rand. Voor nijlganzen is er per provincie een ander besluit wat betreft bejaging, staat los van het jachtseizoen.
Goede tip.
Hier in provincie Groningen worden ze buiten de bebouwde kom,op verzoek van boeren ook afgeschoten.
Oh en nijlgans is een exoot he.
Hoort hier van nature dus niet thuis.
Alle reacties Link kopieren
Oordopjes of wasbolletjes vind ik niet zo’n fijn idee want ik ben bang dat ik mijn kinderen dan ook niet hoor als er iets is.
Ik zal idd eens een lokale boswachter opzoeken.
Mijn nachtrust is me heilig.. echt gek worden we er van.

Dat die beesten daar nu eenmaal leven is natuurlijk niet helemaal waar. Ze hebben dit nu uitgezocht als plek om te leven maar dit is geen standaard leefomgeving voor ze. Ze jagen idd alles op. De meerkoeten zijn de hele dag in paniek en de eenden zijn al vertrokken.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Alleen de provincie kan een vergunning verstrekken tbv bestrijding van de nijlgans.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kutbeesten zijn het, ze schijten ook alles onder. In mijn geboortestad lopen ze rustig over de weg te kuieren en kun je wachten tot ze eindelijk overgestoken zijn. Iedereen heeft er daar een hekel aan.
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde topic
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Misschien de ramen beter isoleren?
Alle reacties Link kopieren
Nijlganzen zijn etters! Ze gakken je inderdaad wakker en schijten de hele boel onder.
Dood hoeven ze niet, wel weg! Benieuwd of er nog een diervriendlijke tip voorbij komt.
Alle reacties Link kopieren
DraakjevanBerk schreef:
20-02-2018 18:23
Nijlganzen zijn etters! Ze gakken je inderdaad wakker en schijten de hele boel onder.
Dood hoeven ze niet, wel weg! Benieuwd of er nog een diervriendlijke tip voorbij komt.
Nou, eerlijk... Het meest diervriendelijk is misschien nog wel in de soep. Als het op wilde dieren aankomt zijn mensen nogal snel geneigd om naar individuen te kijken. Het is inderdaad sneu als je bedenkt dat deze dieren dood zouden moeten omdat mensen er last van hebben. Maar het is een probleem dat mensen zelf veroorzaakt hebben door de nijlganzen mee naar Europa te nemen. Voor veel inheemse soorten zijn deze vogels funest. Dan kun je besluiten dat het zielig is om deze nijlganzen af te schieten, maar voor de inheemse natuur zou 't wel de beste optie zijn. Ze noemen dat faunavervalsing, als een ecosysteem op z'n gat gaat door de aanwezigheid van invasieve exoten.
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Maura1984 schreef:
20-02-2018 13:36
Misschien de ramen beter isoleren?
Ik woon in een nieuwbouwhuis dus de ramen beter isoleren is onmogelijk want het is enorm goed geïsoleerd. Overigens is het helemaal niet gezond om met je ramen dicht te slapen. Dat doen we nu wel, tot mijn grote spijt, maar nog is het niet te doen.

Overdag hoor je ze praktisch niet door overige leefgeluiden maar snachts, als het enorm stil is in huis en buiten, dan gaat het door merg en been.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Koop een AgriLaser (zie Google) en jaag ze daarmee weg (hopelijk heb je zicht op de vijver vanuit je appt.). Ze schrikken zich de tandjes en zijn vrij snel geneigd te verkassen. Diervriendelijk en bevredigend.
Alle reacties Link kopieren
Zwanen!
Met een setje zwanen in de sloot, die trouwens geen nachtelijke herrie maken, zou je geholpen kunnen zijn: hier jagen ze de ganzen weg. Misschien kan er in overleg met de vogelopvang bij jullie een setje uitgezet worden?

Helaas hebben wij meerkoeten. Over herriemakers gesproken. En daar zijn die zwanen dan weer wel bang voor... :wtf:
Mijn ervaring (aan het water opgegroeid) is dat er altijd wel herrie is. Bij mijn ouderlijk huis geen nijlganzen, maar 's nachts altijd enorm veel lawaai. Gelukkig kan ik er zelf prima doorheen slapen, maar mijn vriend had er wel last van weet ik nog. Watervogels (ook andere dan nijlganzen) kunnen veel lawaai maken helaas.
Alle reacties Link kopieren
Dat klopt maritte, er is altijd geluid en er zaten eerst andere dieren die ook geluid maken. Maar dit is echt niets vergeleken met de nijlganzen. Het is echt alsof er 4 ezels de hele nacht staan de balken. Op standje schreeuw.
Zelfs mijn buurman die normaal niet met een kanon wakker te krijgen is is er van wakker.
Ik ga eens kijken naar die laser.

Zwanen zitten er maar daar trekken ze zich weinig van aan
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Zijn wij buren? :-? Hier hetzelfde probleem, alleen woon ik hier nog maar sinds september. Verder idd hier ook resonantie door het water en s nachts om 4uur zijn ze wakker en als we pech hebben wij dus ook (ik word er niet altijd wakker van, maar wat een herrie maken die beesten!)
Ik ben hier al sinds 2003, maar dat schijnt Viva niet te kunnen weergeven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven