Kat heeft altijd honger

20-02-2018 21:32 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wij (mijn partner en ik) hebben sinds Oktober 2017 een kat uit het asiel. Ze is 1 jaar oud en heeft totdat ze in het asiel heeft gezeten op straat geleefd. Gelukkig is ze bij ons best snel gewend, alleen is haar bedel gedrag zeer extreem. In de ochtend en in de avond miauwt ze extreem en puur en alleen om eten. Verder drinkt ze goed, slaapt goed, doet haar behoefte in de kattenbak, valt niet af qua gewicht. volgens de dierenarts komt het doordat ze op straat geleefd heeft. Is dit gedrag bij sommige mensen bekend? Wat kan ik er het beste mee doen? Negeren?

thnxx alvast voor evt. tips =)
Alle reacties Link kopieren
Klinkt logisch als ze op straat geleefd heeft. Toen moest ze elke kans aangrijpen om aan eten te komen, dat zal niet zomaar afgeleerd zijn.

Als ze gewoon voldoende te eten krijgt zou ik het bedelgedrag negeren en op een moment eten geven wanneer ze niet aan het bedelen is.
Alle reacties Link kopieren
Dit heeft onze kat uit het asiel ook tijden gehad. Het is een soort overlevingsdrang van ze. Naarmate de kat ouder werd en steeds meer wende, werd dit gedrag wat minder. Maar het is nooit helemaal verdwenen. We hebben onze kat nu zes jaar, was een jaar of vier toen we hem adopteerden
Verlang naar wat je al hebt
Alle reacties Link kopieren
Geen tips want ik heb zelf altijd honger.

Ik lees dus mee
TheSky=moreBlue@Malibu
Wij hebben in april 2017 een kat uit het asiel gehaald, die ook van straat is gehaald.
Hij is nog steeds heel gefocust op eten.
Eerst bedekte hij heel erg en flipte hij zowat bij het horen van kattenvoer. Wat hij ook wilde stelen van onze andere kat

Wij zijn (en blijven) heel consequent.
Afgewogen voer naar zijn gewicht drie keer oer dag o der toezicht zodat hij niet het voer van de andere kat eet
Allen eten (dus ook het katten snoepjes da ze soms krijgen) in de keuken en negens anders

Het bedelen is bijna helemaal gestopt.
En het stelen word ook steeds minder.

Het is een lang proces, wat ook frusterend kan zijn. Maar wel het beste voor je huisdier om dat goed in de gaten te houden
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn poes als kitten gevonden op straat, ondervoed en ziek. Ze is nu 7 maar nog steeds mega gefixeerd op eten. En te dik, hoewel we nu al jaren afwegen. Elke kruimel vindt ze. Bedelen doet ze niet (meer) want daar hebben we nooit aan toe gegeven maar even naar de wc met eten op tafel kan niet iig.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou haar bloed voor de zekerheid testen op (te hoge) schildklierwaarde.
If you can't make it good, at least make it look good. (Bill Gates)
MonkeyTown schreef:
20-02-2018 21:52
Ik zou haar bloed voor de zekerheid testen op (te hoge) schildklierwaarde.
Dat is sowieso een goede tip ook nog
Wij hebben hem tien oom helemaal laten controleren
Alle reacties Link kopieren
Als ze mauwt dan moet ze toch wel mensen meegemaakt hebben in haar jeugd.

Miauwen doen katten alleen tegen hun moeder en tegen mensen. Het is geen communicatie onderling; maar een teken dat de kat in zijn mens zijn moeder ziet.

Misschien vindt ze het leven wel reuze gevaarlijk en bevalt het haar uitstekend om een extra moeder thuis te hebben voor haar natje en haar droogje. En kan ze er niet genoeg van krijgen. :proud:
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Normale katten geven elkaar geen voedsel kado. Je bent dus een heel aparte figuur in haar ogen als ze vraagt om eten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Die van mij komt niet van de straat, maar mauwt ook de hele dag om eten. In eerste instantie dacht ik echt dat ze te weinig eten kreeg, maar ze begon wel een beetje dik te worden. Nu weeg ik haar eten dus gewoon af en krijgt ze niet meer dan dat.

Wat ik wel doe is het eten verdelen over meerdere porties. Eerst kreeg ze 2x per dag eten, nu 3x en ik wil eigenlijk naar 4x per dag eten geven. Maakt het gemauw niet minder, maar dan weet ik in elk geval dat het slechts aanstelleritus is ;-D
Alle reacties Link kopieren
Hier toen opgelost door onbeperkt voer neer te zetten. En ja, de eerste dag heeft ie zich kapot gegeten. Denk dat er een kilo doorheen vloog op 2 katten. Daarna was het over. Bleven keurig op gewicht, geen gezeur meer als er iets op het aanrecht lag te ontdooien of als je even de kamer uit liep. Heeft een hoop rust gebracht.
Ik deed wel ook aan voerverrijking. Het ging niet standaard in een bak. Legde overal wel wat neer. Of een beker door de kamer als het tijd was voor een stofzuiger, enz.
Mijn katten miauwen trouwens niet alleen als ze eten willen.

Zolang zo niet te dik of te dun is. Is het even kijken wat werkt.
Ik lees hier verschillende goede tips
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook zo’n hongerig geval. Hij krijgt 3x per dag eten, allemaal afgewogen zodat hij niet te veel krijgt. Die tijdstippen waarop hij eten krijgt zijn bijna altijd hetzelfde. Daardoor heeft hij geleerd dat in de tussentijd bedelen geen zin heeft (want dat wordt gewoon genegeerd).

Ook schrokte hij heel erg en probeerde daarna zijn broer zijn eten ook te eten. We denken dat dat komt doordat hij als kitten regelmatig werd weg gejaagd bij zijn eten door de andere kittens.

Wij hebben nu voerbakken op chip, die dus alleen open gaan als de juiste kat ervoor staat. Onze veelvraat is hierdoor (na jaren) wat rustiger geworden. Alsof bij begrijpt dat het eten van hem is en door niemand afgepakt zal worden. Nu laat hij zelfs wat staan af en toe :cat:
Alle reacties Link kopieren
Ligt ook aan het voer. Beste is brokjes met een hoge voedingswaarde. Dus niet van Tom Poes, Kitekat, Wiskas en dergelijke merken. Goed voer koop je bij de dierwinkel en laat je daar terdege voorlichten.
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
20-02-2018 22:55
Ligt ook aan het voer. Beste is brokjes met een hoge voedingswaarde. Dus niet van Tom Poes, Kitekat, Wiskas en dergelijke merken. Goed voer koop je bij de dierwinkel en laat je daar terdege voorlichten.
Mag ik dit als onzin afdoen?
Mijn kat vertoonde dit gedrag op RC ook. Nou is dat ook niet het beste voer,maar wel uit een dierenwinkel. Overigens is de gemiddelde kennis in een dierenwinkel ook maar muah...Ze hebben ongetwijfeld wat weetjes paraat over de merken die ze verkopen maar om dat nu direct als goede voorlichting te bestempelen :?:

Maar wat ik wil zeggen, het ligt niet per definitie aan het voer.
Alle reacties Link kopieren
Kleppeboxx schreef:
20-02-2018 22:55
Ligt ook aan het voer. Beste is brokjes met een hoge voedingswaarde. Dus niet van Tom Poes, Kitekat, Wiskas en dergelijke merken. Goed voer koop je bij de dierwinkel en laat je daar terdege voorlichten.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Goedkoop voer is niet per definitie slecht. Mijn hond kan veel voer zeer moeilijk verteren. Heel lang alle peperdure merken geprobeerd, maar alles kwam er direct weer uit. Uiteindelijk voor de grap het etiket van het AH huismerk gelezen toen ik op iemand stond te wachten, en dat zag er qua ingrediënten beter uit dan van de dure merken. Toen maar een zak meegenomen, het kon moeilijk slechter dan al dat andere voer, en dat ging zo goed dat hond vervolgens jarenlang geleefd heeft op AH eigen merk. Nu is sinds kort de samenstelling veranderd en gaat het helaas niet goed meer en moet ze dus alsnog aan de dieetvoeding.

Wel met je eens dat je vooral naar de ingrediënten en voedingswaarde moet kijken, en dat een dierenwinkel merk over het algemeen beter zal zijn dan een supermarktmerk, maar dat dit niet per definitie zo is. Hangt ook echt van het dier af.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zo’n hongerig geval!
Ze at en eet alles, ook ons eten als je niet oppast.

Wij hebben een antischrokbak gehaald van Eat Slow Live Longer. Hierdoor heeft ze langere tijdvoer staan, omdat het meer moeite kost om eruit te halen (we geven nu 2x per dag, eerder 3).

Verder halen we heel consequent haar van de bank/tafel/schoot als ze bedelde (in het begin wel 30x achter elkaar haha).

Ze doet het nu vooral als ze iets heel lekker vind ruiken, maar zoveel minder!
Alle reacties Link kopieren
Next2UinMalibu schreef:
20-02-2018 21:45
Geen tips want ik heb zelf altijd honger.

Ik lees dus mee
:HA:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven