Andere fiets kopen of wennen?

22-02-2018 14:45 22 berichten
Ik werk al jaren in de thuiszorg maar heb nu steeds vaker adressen die wat verder weg zijn zoals 7km enkele reis en ik heb uitschieters van 13km. Hierdoor kan ik soms tussen de middag niet of amper even pauzeren thuis. Heb eens getimed hoe lang ik doe over 7km en dat is toch ongeveer een half uur maar kan ook langer duren i.vm. stoplichten en drukte op de weg.

Nu heb ik een stadsfiets met 3 versnellingen en die fietst op zich prima maar staat wel op de 3de versnelling omdat ik anders het gevoel heb niet vooruit te komen en versnelling 2 vind ik eigenlijk te licht en versnelling 3 eigenlijk net iets te zwaar.

Ik zit dus met een dilemma:
- Andere fiets kopen met meer versnellingen waardoor ik niet meer te zwaar trap maar wel sneller vooruit ga.
- Elektrische fiets met trapondersteuning zodat ik ook wat sneller vooruit kan.

Heb geen rijbewijs (wil ik wel nog gaan halen ooit) en een brommer certificaat vind ik onzin aangezien ik een rijbewijs wil gaan halen uiteindelijk. Heb ook ooit eens op een racefiets gezeten maar dat vind ik echt helemaal niks. Maar ik ben ook bang dat mijn elektrische fiets binnen een mum van tijd gejat gaat worden. Heb verhalen gehoord van mensen waarbij dat al 3x is gebeurd.
Er zijn ook mensen wiens electrische fiets nog nooit gejat is. Zou dan voor zo'n fiets gaan en gewoon veilig stallen?
Alle reacties Link kopieren
elektrische fiets! (goed verzekeren)
kijk eens of het bedrijf waarvoor je werkt geen fietsplan heeft dan kun je hem misschien met korting aanschaffen
Lorem Ipsum
Ja dat weet ik maar ik kan hem helaas niet altijd veilig stallen. Mensen hebben niet altijd een achterom en soms staat een lantaarnpaal zo stom dat als ik mijn fiets daaraan vast maak ik het hele voetpad blokkeer.

Heb wel altijd dubbele sloten en kan um zelfs 3 dubbel op slot zetten.
Alle reacties Link kopieren
gewone fiets met meer versnellingen. Misschien kan je er via een fietsenmaker een (2e-hands) uitproberen?
"Just because something is typed - whether it is typed on a business card or typed in a newspaper or book - this does not mean it is true.” (The Wide Window - Lemony Snicket)
Alle reacties Link kopieren
Nee joh, vastmaken aan een lantaarnpaal is niet stom. Je fiets laten jatten omdat je niet wilt dat iets stom staat, dat is juist stom!

Gewoon zo goed mogelijk vast maken, zonder dat je daarmee mensen de mogelijkheid compleet ontneemt om op het voetpad te lopen. Maar dat lijkt me wel mogelijk toch.

En de batterij mee naar binnen nemen als je van de fiets af gaat. Ik las laatst ook ergens een tip dat iemand zijn batterij knaloranje had geverfd, die wordt niet snel meegenomen dan.
Alle reacties Link kopieren
Elektrische fiets met goede sloten en als je zo bang bent dat hij gestolen wordt zal ik er een verzekering bij afsluiten. En misschien heeft de werkgever wel een fietsplan?
Het diefstal probleem kan je oplossen door hem goed te verzekeren en daarnaast een goed los slot er bij te kopen. Als je aan goed merk aanschaft bij je fietsenwinkel is het slot moeilijk door te knippen. Probeer je fiets altijd ergens aan vast te zetten.
Let er ook op dat de accu op slot zit.

Ik zou dus voor de elektrische fiets gaan.
Alle reacties Link kopieren
rups13 schreef:
22-02-2018 15:10
Elektrische fiets met goede sloten en als je zo bang bent dat hij gestolen wordt zal ik er een verzekering bij afsluiten. En misschien heeft de werkgever wel een fietsplan?
:hihi:
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Gezien je bezwaren tegen een elektrische fiets, gewoon de fiets blijven gebruiken die je hebt.

Zie de ritjes als gratis kracht- en conditietraining. Ongemerkt bouw je zo een hele goede conditie op.
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
22-02-2018 15:17
Kun je niet een ander tandwieltje laten monteren zodat alle versnellingen wat zwaarder worden, en je 2e versnelling dus niet meer te licht is? Kost max een paar tientjes.

Licht lopende banden op de juiste spanning kunnen ook heel veel schelen. En je stuur iets lager zodat je minder wind vangt.
Meeste fietsen met 3 versnellingen hebben geen derailleur en dan kan dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Elektrische fiets. Ideaal en je komt nooit meer bezweet aan. Gewoon de accu eraf halen als je ergens bent, dan is hij voor een dief niet meer interessant. En een verzekering erbij.
ik geef mn bek ook maar een douw
Elektrische fiets en gewoon goed verzekeren. Echt, je zal er zoveel profijt van hebben.
Je hebt 3 keuzes dus. Tegen diefstal kun je de fiets verzekeren. Ik heb mijn fiets de eerste 5 jaar altijd verzekerd, doe niet (meer) aan dubbele sloten. En raad eens? Nooit gestolen, terwijl de verzekering vindt dat ik in een risicogebied woon, en dus meer premie moet betalen.

Als je ritjes meer tot 7km is, zou ik gaan voor een gewone fiets met meer versnellingen. Heb je meer ritjes van 8-13km, dan zou ik een elektrische fiets nemen, waardoor je meer tijd hebt om pauze te houden.
Appeltje-- schreef:
22-02-2018 15:10
Het diefstal probleem kan je oplossen door hem goed te verzekeren en daarnaast een goed los slot er bij te kopen. Als je aan goed merk aanschaft bij je fietsenwinkel is het slot moeilijk door te knippen. Probeer je fiets altijd ergens aan vast te zetten.
Let er ook op dat de accu op slot zit.

Ik zou dus voor de elektrische fiets gaan.
Het blijft altijd een kostbaar bezit hoor. Een vriendin van mij had haar e-bike één week. Ze was op bezoek bij haar moeder in het verpleeghuis. Fiets in overdekte fietsenstalling, twee sloten. En.... foetsie was hij!
Gelukkig had ze nét de eerste termijn van de verzekering betaald, maar het geeft toch weer allerlei toestanden. Ze was natuurlijk ook gelijk haar regenpak en fietstassen kwijt.
Uiteraard speelde dit zich af in een grote stad....
Gewoon een fiets met meer versnellingen
Alle reacties Link kopieren
Hamsterweken schreef:
22-02-2018 15:41
Tuurlijk wel, er zit toch een tandwieltje op de versnellingsnaaf :)
Als je dat vervangt door een kleinere worden al je versnelligen zwaarder.
Nee, achternaaf is dan een gesloten geheel waar niets aan te veranderen valt. Kijk maar eens om je heen.
Veel hangt ook af waar je rondrijdt.

Ik neem immers aan dat in Rotterdam-centrum meer diefstallen gebeuren dan in Schuddekrabbeveen.

In die laatste zou ik voor een elektrische fiets met verzekering gaan. En elke keer de batterij eraf halen.
In die eerste zou ik blijven rondrijden met wat je hebt.

Waar parkeren je cliënten hun fiets als ze alleen "een lantaarnpaal" hebben?
Ja een extra workout is fijn maar ik kom dan ook kapot aan bij een client na 13km fietsen en als ik dan daarna ook nog door moet naar de volgende dan ben ik helemaal gesloopt. Gelukkig heb ik begripvolle clienten maar ik voel me dan wel schuldig dat ik dan niet meer de energie heb om even lekker te knallen zeg maar waardoor er werk blijft liggen.

Zal eens kijken of werkgever een fietsplan heeft.
Kan je niet vragen om cliënten dichterbij?
Daar zat ik ook al aan te denken maar toen ik aangaf dat ik niet bij clienten wilde werken die roken (heb daar echt last van dan) werd er ook al gezegd dat ze niet gingen meewerken want dan was ik niet meer overal inzetbaar. Als ik hierom vraag gaan ze vast ook weer moeilijk doen.
Alle reacties Link kopieren
Wel voor een elektrische gaan.
Het voordeel van thuiszorg is dat je geen uren bij de cliënt in huis bent waardoor er minder tijd is de fiets te jatten.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven