Wat levert een aankoopmakelaar op?

06-03-2018 22:40 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
In deze oververhitte huizenmarkt (we wonen in een populaire stad), zitten elwe eraan te denken om een uitgebreide zoekopdracht uit te zetten bij een aankoopmakelaar. Hij heeft wellicht meer kennis van huizen die te koop komen, en kan wellicht meer betekenen, dan dat wij thuis steeds maar afwachten wat er mondjesmaat op Funda bij komt.

Als we echt zouden gaan bieden op een gegeven moment, willen we sowieso een aankoopmakelaar inschakelen. Maar we twijfelen er nu dus over er ook nu al in het zoekproces eentje in te schakelen.

Wie heeft zijn droomhuis nou echt te danken aan zijn aankoopmakelaar? Hoe kwam dat? Kunnen zij echt meer huizen aandragen dan die je op Funda zelf ook kan zien?

Ik hoor graag jullie ervaringen.
deijscoboer wijzigde dit bericht op 06-03-2018 22:42
Reden: Aanvulling
15.79% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een aankoopmakelaar gehad bij het kopen van ons huis en daar nog geen moment spijt van gehad. Het kost wat maar ik denk echt dat we ons huis mede dankzij de aankoopmakelaar hebben kunnen bemachtigen. Hij keek met ons mee naar huizen, adviseerde ons bij gebreken, adviseerde ons over het moment van bieden en het bedrag en ik denk dat we door hem op het juiste moment op de juiste plek het juiste bedrag hebben kunnen bieden waardoor het huis van ons werd. Zoals eerder gezegd: het kost wat maar door hem hebben we uiteindelijk bijna 15.000€ van de vraagprijs weten af te halen, iets wat onszelf nooit gelukt was omdat we domweg niet wisten wat reeel was en hoe dat aan te pakken! Nu is dat bedrag uniek en niet passend bij de huidige tijd waarin huizen boven de vraagprijs weggaan maar laat de aankoopmakelaar je dan adviseren in het uitbrengen van een goed bod, passend bij wat je ervoor krijgt!

Bovendien geloof in dat je als kopende partij met een aankoopmakelaar aan je zij veel eerder serieus word genomen dan een kopende partij zonder aankoopmakelaar en daarmee dus mogelijk een interessantere partij bent om mee te onderhandelen...

Onze aankoopmakelaar handelde op “no cure no pay” basis dus we hoefden hem alleen te betalen als hij ons daadwerkelijk aan een huis geholpen had. Dit was een goede constructie, als we moesten betalen had het ons dus zeker ook wat opgeleverd. Is dat in jouw geval ook zo?
Succes!
Makelaars weten vaak eerder welke voor jullie interessante huizen op de markt komen. Alleen al daarom zijn ze nuttig in deze krappe markt.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
06-03-2018 23:44
Makelaars weten vaak eerder welke voor jullie interessante huizen op de markt komen. Alleen al daarom zijn ze nuttig in deze krappe markt.
Maar hoe werkt dat dan? Aankoopmakelaar hoort dat er binnenkort een interessant huis te koop komt; kan ik dan ook eerder bezichtigen, en een bod uitbrengen en komt zo'n huis dan misschien niet meer op Funda, omdat ik het al gekocht heb?

Mijn vraag is eigenlijk; wat heb je er aan dat je weet dat huis X over een week te koop komt?
Alle reacties Link kopieren
Kenissen van ons hebben vorige week hun huis verkocht zonder Funda. Hadden een verkoopmakelaar ingeschakeld. Die zei gelijk, oh maar daar heb ik mensen voor. Vraagprijs bepaald en zonder foto's te maken zijn die mensen komen kijken en hebben de vraagprijs betaald. Lekker makkelijk en snel geregeld. Maar goed dit is een redelijk populair dorp aan een grote stad in de randstad. Er wordt hier goed en snel verkocht maar nog niet tienduizenden euro's overboden met open biedingen enzo. Als dat het geval is bij jou zal dit wellicht niet zo werken en komt het misschien juist wel op Funda om zoveel mogelijk bieders te trekken.

Ik zou eens een aankoopmakelaar bellen en vragen wat hij/zij voor je kan betekenen. Vragen kost niks.
Soms kan dat zo, maar het hangt van de verkopende partij af of er buiten Funda om verkocht wordt. Je huis op Funda betekent vaak ook overspoeld worden met geïnteresseerden / kijkers en niet iedereen heeft daar zin in.

Hier in de randstad hebben ze momenteel de kopers voor het uitkiezen en wordt er veel verkocht bij inschrijving. Je doet dan allemaal schriftelijk eenmalig een bod (met een bedrag en aanvullende voorwaarden, zoals datum van oplevering en voorbehoud van financiering). De verkopende partij kiest daaruit het voor hen meest gunstige bod en dat hoeft niet het hoogste bedrag te zijn, soms wil een verkopende partij alleen zaken doen met een koper met aankoopmakelaar omdat de kans groter is dat die zijn zaakjes op orde heeft en de verkopende partij daardoor meer zekerheid heeft dat de verkoop doorgaat.

Een makelaar is geen garantie op een huis, het gaat primair om wat je bereid bent te betalen. Maar een makelaar kan je wel adviseren over een passend bod, kent de procedures zodat je op tijd en efficiënt kunt handelen en kan je helpen on in deze waanzinnige markt je hoofd koel te houden.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 07-03-2018 09:29
2.43% gewijzigd
.
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 07-03-2018 07:47
Reden: Dubbel
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden 10 jaar geleden een aankoopmakelaar en ik had sterk het idee dat hij de huizen die we bezochten aan ons probeerde te verkopen om zijn courtage op te strijken. Onder het mom van "het maakt me niet uit wat ze kopen, als ze maar iets kopen". Zou het niet snel weer doen; onderhandelen kan ik zelf wel, evenals bepalen wat ik wil.
Alle reacties Link kopieren
Nioma schreef:
06-03-2018 22:53
Wij hebben een aankoopmakelaar gehad bij het kopen van ons huis en daar nog geen moment spijt van gehad. Het kost wat maar ik denk echt dat we ons huis mede dankzij de aankoopmakelaar hebben kunnen bemachtigen. Hij keek met ons mee naar huizen, adviseerde ons bij gebreken, adviseerde ons over het moment van bieden en het bedrag en ik denk dat we door hem op het juiste moment op de juiste plek het juiste bedrag hebben kunnen bieden waardoor het huis van ons werd. Zoals eerder gezegd: het kost wat maar door hem hebben we uiteindelijk bijna 15.000€ van de vraagprijs weten af te halen, iets wat onszelf nooit gelukt was omdat we domweg niet wisten wat reeel was en hoe dat aan te pakken! Nu is dat bedrag uniek en niet passend bij de huidige tijd waarin huizen boven de vraagprijs weggaan maar laat de aankoopmakelaar je dan adviseren in het uitbrengen van een goed bod, passend bij wat je ervoor krijgt!

Bovendien geloof in dat je als kopende partij met een aankoopmakelaar aan je zij veel eerder serieus word genomen dan een kopende partij zonder aankoopmakelaar en daarmee dus mogelijk een interessantere partij bent om mee te onderhandelen...

Onze aankoopmakelaar handelde op “no cure no pay” basis dus we hoefden hem alleen te betalen als hij ons daadwerkelijk aan een huis geholpen had. Dit was een goede constructie, als we moesten betalen had het ons dus zeker ook wat opgeleverd. Is dat in jouw geval ook zo?
Succes!
Hier precies hetzelfde verhaal. En dus niets dan positieve geluiden over een aankoopmakelaar.
Alle reacties Link kopieren
deijscoboer schreef:
07-03-2018 06:57
Maar hoe werkt dat dan? Aankoopmakelaar hoort dat er binnenkort een interessant huis te koop komt; kan ik dan ook eerder bezichtigen, en een bod uitbrengen en komt zo'n huis dan misschien niet meer op Funda, omdat ik het al gekocht heb?

Mijn vraag is eigenlijk; wat heb je er aan dat je weet dat huis X over een week te koop komt?
Ja, zo werkt het inderdaad. Makelaars hebben ook onderling contact waardoor ze van elkaar weten wat er binnenkort op de markt komt. Hierdoor zouden ze jullie al in kunnen seinen voordat het huis echt de verkoop in gaat. Wij hebben ons huis zo verkocht. Omdat we dus niet op funda hoefde, en niet constant bezichtigingen hoefde te doen, vonden wij het ook niet erg om een iets lager bod te accepteren. Zeker met de huidige markt heb je als koper echt wel een voordeel als je er vroeg bij bent.
Ik heb 2x gekocht zonder en 1x met.

Ik vind het weinig toegevoegde waarde. Ik zat er zelf bovenop en heb toen een huisgekocht wat hij mij niet heeft voorgesteld maar ik zelf had gevonden op Funda.

Tegenwoordig zie je soms dat huizen eerst op MP komen te staan.


Als je lid bent van eigen huis kan je daar vragen wat er wel en niet in een koopcontract moet staan en helpen ze je met de ontbindende voorwaarden. Waar je op moet letten en wat je moet regelen mbt taxtatie, bouwkundige rapporten ect.


Persoonlijk zou ik het zo weer doen. Maar ik ben goed met geld en cijfers en hou ook van zelf dingen regelen en uitpluizen.
Als je dat niet kan of wil, neem een aankoopmakelaar. Echt.
Alle reacties Link kopieren
Voor de aankoop zelf gaan we het ook zeker doen. De vraag is of we nog wat extra geld over hebben om de makelaar vanaf het begin af aan al mee te nemen in ons proces.

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het helpt me verder in mijn overwegingen.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
07-03-2018 07:43
Soms kan dat zo, maar het hangt van de verkopende partij af of er buiten Funda om verkocht wordt. Je huis op Funda betekent vaak ook overspoeld worden met geïnteresseerden / kijkers en niet iedereen heeft daar zin in.

Hier in de randstad hebben ze momenteel de kopers voor het uitkiezen en wordt er veel verkocht bij inschrijving. Je doet dan allemaal schriftelijk eenmalig een bod (met een bedrag en aanvullende voorwaarden, zoals datum van oplevering en voorbehoud van financiering). De verkopende partij kiest daaruit het voor hen meest gunstige bod en dat hoeft niet het hoogste bedrag te zijn, soms wil een verkopende partij alleen zaken doen met een koper met aankoopmakelaar omdat de kans groter is dat die zijn zaakjes op orde heeft en de verkopende partij daardoor meer zekerheid heeft dat de verkoop doorgaat.

Een makelaar is geen garantie op een huis, het gaat primair om wat je bereid bent te betalen. Maar een makelaar kan je wel adviseren over een passend bod, kent de procedures zodat je op tijd en efficiënt kunt handelen en kan je helpen on in deze waanzinnige markt je hoofd koel te houden.
Ik woon niet in de Randstad, maar hier is het hetzelfde verhaal.
deijscoboer schreef:
07-03-2018 20:32
Voor de aankoop zelf gaan we het ook zeker doen. De vraag is of we nog wat extra geld over hebben om de makelaar vanaf het begin af aan al mee te nemen in ons proces.

Maar dat is toch wat de voorstanders schrijven als een pluspunt? De makelaar kan je eventueel al eerder informeren over nieuwe woningen die misschien Funda niet eens halen.

En als jij in een populair gebied woont waar woningen snel en voor goede prijzen verkocht worden, is er misschien niet eens tijd om pas voor een tweede bezichtiging een makelaar te gaan zoeken/vragen.
Alle reacties Link kopieren
Tiswa schreef:
07-03-2018 09:26
Ja, zo werkt het inderdaad. Makelaars hebben ook onderling contact waardoor ze van elkaar weten wat er binnenkort op de markt komt. Hierdoor zouden ze jullie al in kunnen seinen voordat het huis echt de verkoop in gaat. Wij hebben ons huis zo verkocht. Omdat we dus niet op funda hoefde, en niet constant bezichtigingen hoefde te doen, vonden wij het ook niet erg om een iets lager bod te accepteren. Zeker met de huidige markt heb je als koper echt wel een voordeel als je er vroeg bij bent.

Dit valt echt wel tegen. Makelaars weten zeker niet van elkaar wat er precies op de markt gaat komen en het gros van de huizen komt gewoon op Funda, zeker in gebieden waar regelmatig boven de vraagprijs wordt geboden.
Het handigst is om zelf zoekopdrachten bij verschillende (verkoop)makelaars te hebben / contacten warm te houden. Af en toe eens vragen of er nog iets in de pipeline zit... Als een makelaar dan een huis wil verkopen, kijkt hij eerst of hij al mogelijk geintresseerden heeft en die kunnen dan idd bezichtigen voordat het op Funda komt, daarmee heb je een voorsprong in tijden waarin je snel moet handelen. De meeste verkopers kiezen er echter wel voor om hun huis alsnog op Funda te zetten, omdat ze dan wellicht een betere prijs kunnen krijgen.

Aankoopmakelaar is m.i. wel heel nuttig als je daadwerkelijk gaat bieden, maar het is niet zo dat ze allerlei huizen aandragen die je anders niet zou zien.
nootboek wijzigde dit bericht op 07-03-2018 23:43
1.94% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
deijscoboer schreef:
07-03-2018 20:32
Voor de aankoop zelf gaan we het ook zeker doen. De vraag is of we nog wat extra geld over hebben om de makelaar vanaf het begin af aan al mee te nemen in ons proces.

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Het helpt me verder in mijn overwegingen.
.. ik sluit me aan bij de vorige reactie en wil nog even aanvullen dat we in ons geval een percentage betaalden van het bedrag dat uiteindelijk van de vraagprijs afgehaald was en bemiddelingskosten. Die moesten wij hoe dan ook betalen, of we de aankoopmakelaar nou aan het begin of halverwege de zoektocht in hadden geschakeld. Zoals mijn voorganger zei: juist aan de start en tijdens het bieden/rondkrijgen van alles is de aankoopmakelaar een belangrijke factor!
Is het een mogelijkheid een aankoopmakelaarsbureau te zoeken die de beste voorwaarden hanteert? Zoals een vaste prijs en no cure no pay-garantie? Dan weet je waar je aan toe bent en kun je optimaal gebruik maken van zo’n makelaar, van begin tot eind.
nioma wijzigde dit bericht op 07-03-2018 23:39
Reden: Spelfout
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als een huis in een populaire stad op Funda komt dan ben je eigenlijk al te laat en krijg je te maken met verschrikkelijk veel concurrentie en biedingen die al gelijk fors over de vraagprijs heengaan. Via een aankoopmakelaar heb je kans om huizen te bezichtigen die nog niet op Funda staan waardoor je veel meer kans hebt. Dus ja alleen al om deze reden doen.
TO, las net de reactie van Samske in dit topic en moest aan dit topic denken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ons huis (in grote stad in de Randstad) ook met een aankoopmakelaar gekocht. Nu ken ik vanuit mijn vorige werk aardig wat makelaars dus ik heb een goede prijsafspraak kunnen maken, maar als dat niet zo was geweest had ik het toch ook gedaan. Hij heeft ons een paar keer behoed voor grote miskopen.

Zo hadden we een huis gezien waar ik op slag verliefd op was, maar waar veel aan bleek te mankeren, en er kwam bijna elke dag wel weer een nieuwe aap uit de mouw. Het waren serieuze problemen, maar omdat ik het huis helemaal te gek vond ging ik als een soort automatische piloot die problemen bagatelliseren en onze aankoopmakelaar was in dat geval de ratio die ik nodig had.

Bij een andere woning stond een deel scheef, maar volgens de verkopend makelaar was dat allemaal niet erg. Na verder onderzoek door onze makelaar bleek dat er een groot funderingsprobleem was en dat dat door vroegere omstandigheden nooit helemaal te verhelpen was.

Dat zijn dingen waar ik zelf niet achter zou komen, en ik zou me teveel laten leiden door emotie denk ik. We zijn door onze aankoopmakelaar gedurende het volledige traject goed beschermd en geadviseerd. Ook vond ik het erg fijn dat ik alles kon vragen, wanneer dan ook.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven