Terracotta potjes verven

16-03-2018 11:17 8 berichten
Ik wil terracotta potjes verven met latex. Zou ik die eerst nog moeten primeren? De potjes komen binnen te staan.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kind heeft ze een keer op school geverfd met plakaatverf. Denk niet dat die geprimerd zijn. Daarnaast zitten daar geen plantjes in, dus er komt geen vocht bij, het is namelijk een soort vogelkop geworden (potje staat op de kop). Ik denk dat het uitmaakt of je er plantjes in wilt planten of niet.
wilma36 schreef:
16-03-2018 11:40
Mijn kind heeft ze een keer op school geverfd met plakaatverf. Denk niet dat die geprimerd zijn. Daarnaast zitten daar geen plantjes in, dus er komt geen vocht bij, het is namelijk een soort vogelkop geworden (potje staat op de kop). Ik denk dat het uitmaakt of je er plantjes in wilt planten of niet.
Het is inderdaad de bedoeling dat er plantjes in komen.
Terracotta is poreus aardewerk. Je zou het met waterglas kunnen proberen te impregneren zodat het waterdicht wordt. Maar dan moet je er geen tuinkruiden oid in zetten (waar je van eet), want het is chemische troep. Op zich is het voor een plantje niet erg als het potje ademt, al droogt het ook sneller uit.

Latex op een oppervlak dat vocht uitademt, blijft niet lang zitten; je krijgt blazen. De serieuze manier van decoreren van poreus aardewerk is glazuren. Bij echt glazuur gaat de temperatuur boven de 1000 graden, zodat het poeder smelt tot een glaslaag. Er is in hobbywinkels ook volgens mij wel wat glazuur in kleine potjes te koop die je thuis in de keuken oven kan bakken; daarmee kan je zelf een plaatje of een tekst schilderen, niet een hele pot insmeren. Dit bijvoorbeeld: https://www.bakerross.nl/voordeelverpak ... gJKYvD_BwE

Wel opletten; in het voorbeeld wordt op wit porselein geschilderd. Terracotta is niet wit, en de kleur zal wel door de verf heen schijnen; ik denk niet dat die dekkend is. Als je daar rekening mee houdt, is dat geen punt (geel op terracotta wordt warmer; kan mooi zijn. Blauw wordt een rare donkere kleur; dat zou ik dan weer niet kiezen).
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 12:18
34.12% gewijzigd
mievi schreef:
16-03-2018 11:53
Het is inderdaad de bedoeling dat er plantjes in komen.
Doe je er een plastic kuipje in.
Voor de buitenkant lees ik verschillende adviezen. De een zegt eerst behandelen met een grondvlak, de ander zegt dat juist door er eerst grondvlak op te doen de terracotta niet meer kan ademen en de verf gaat bladeren.

Wat zijn jullie ervaringen?
Mijn ervaring is dat ik een heel goed onderbouwd advies voor je opschrijf dat je totaal negeert.

In principe moet je geen latex op een terracotta potje willen smeren omdat dat gewoon niet duurzaam blijft zitten. Je gaat ook niet je auto met papier mache insmeren als je een andere kleur wil.

Als je het voor een half jaartje neerzet of niet zo tilt aan een perfecte afwerking, dan kan je doen wat ik je geadviseerd heb; waterglas. Of je kijkt of je je doel kan bereiken met die glazuur uit de link; dat blijft een stuk beter zitten.
Ik heb hier een potje van de kringloop staan met schoolbordverf.
Leuk potje, maar er groeit niets in. Is veel te dik en het ventileert niet meer goed.

Terra cotta houdt warmte vast en vocht. Nodig voor groei van veel planten.

EDIT: Alleen woestijnplanten doen het in beschilderde potten, maar alleen als overpot. De planten staan hier in een dun plastic en poreus potje.
Ondanks glazuurlaag gaat dat na verloop van tijd toch kapot. Het blijft steen met een laagje glazuur. Bij Ikea en de Kringloop en heel veel plantencentra staan kant en klaar potten voor relatief weinig geld. Maar dat was niet de vraag. Zoals dat van die papier maché als verf.
Daar zit wat in. Ik heb dus voor een paar euro een verzameling potten die qua grootte, kleur en vorm leuk matchen. Voor dat geld had ik geen materiaal kunnen kopen om potten te schilderen. Is maar een afweging. Bakstenen slurpen vocht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven