Zelf een houten vloer schuren en olien, iemand ervaring?

13-02-2009 15:14 17 berichten
Hoi,



Ik wil mijn Jotoba houten vloer zelf (mijn man dan) opschuren en olien. Heeft iemand ervaring hierin?



De vloer is altijd geolied.



Dank alvast!
Alle reacties Link kopieren
Nee, vorig jaar is mijn geoliede houten vloer ook geschuurd en opnieuw geolied. We hadden eerst plannen het ook zelf te doen, maar uiteindelijk was het nog een vrij intensief klusje. Ook omdat wij een soort whitewash over de vloer hebben gedaan, dat kan je zelf echt niet doen. Uiteindelijk waren we ¤ 700,- kwijt (totaal) voor een vloer van 37 m2 en dat was me het geld zeker waard. Ben er superblij mee!



Maargoed, als je alleen de vloer gaat schuren en bijv. lakken kan je het misschien zelf wel doen. Wel heel erg voorzichtig want het is echt een precisiewerkje. Voor je het weet is je houten vloer één grote knikkerpot....
Alle reacties Link kopieren
Je hebt van die grote schuurmachines die je kunt huren. Zelf doe ik het altijd met een bandschuurmachine. Een flinke grove korrel erop en steeds fijner schuurpapier pakken. Het is inderdaad een gigantische klus, maar als ik lees dat ik er zo'n 700 euro mee heb bespaard, meer dan waard.



Het oliën van de vloer heb ik nog nooit gedaan. Ik heb een keer een vloer gelakt en een keer met hardwax olie bewerkt. Beide vond ik goed te doen en niet moeilijk. Het was wel naturel, dus dan krijg je ook geen vlekken door kleurverschil.



Succes!
Je kunt inderdaad die grote schuurmachines huren, maar als je die iets verkeerd/te lang laat draaien krijg je van die sporen in je vloer.

Ik heb er ooit eens een gehuurd en ben toch halverwege op een bandschuurmachine overgeschakeld, duurt langer maar minder kans dat je onherstelbare putten maakt.



Schuren duurt lang, oliën is zo gebeurd en is niet moeilijk. Ik heb het met lijnolie of iets dergelijks gedaan, kun je gewoon met een trekker over de hele vloer trekken. Wel wachten tot het iets warmer wordt en dan heel goed luchten, want je kunt het er best benauwd van krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Zelf met de hand gedaan en dat vond ik echt geen doen. Vlg keer laat ik het doen.
Ik zou het persoonlijk ook laten doen. Iid het risco dat je bijv. te lang op 1 punt blijft en daardoor sporen op je vloer achter laat, zou ik zelf niet willen. Zo'n bedrijf weet hoe het moet, is verzekererd, enz. Laat anders een offerte opmaken en dan zelf kijken wat je kwijt ben aan huren/olie/materiaal/enz.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen hele diepe krassen hebt hoef je je planken maar heel licht op te schuren , kan op de hand met een heel fijn schuurpapier .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Als je vloer nu ook geolied is kun je misschien volstaan met een hardwax / olie remover. Scheelt stof en heel veel werk.
Zelf schuren is echt een behoorlijke klus hoor! Wil je het goed doen moet je er 3 x overheen met verschillende korrel: eerst grof, dan middel en vervolgens fijn. pas dan kun je hem goed afwerken. Ik weet alleen neit of dat ook zo is als je hem opnieuw in de olie wil zetten.

En denk ook aan de kantjes: met zo'n grote schuurmachine (zwaaaaar!) kom je niet langs de randen en in de hoeken - daar heb je weer een ander apparaat voor nodig. Plus het risico op groeven en kuilen als je 1 miliseconde te lang blijft staan op 1 plek.

Na de vorige ervaring heb ik er in mijn nieuwe huis voor gekozen dit karwei lekker uit te besteden. Als de parketman klaar is met zijn lawaai-apparaten ga ik zelf wel de hardwaxolie aanbrengen, da's dan weer niet moeilijk.



Al met al zou ik zeggen: lekker aan een vakman overlaten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het destijds ook aan een vakman overgelaten. Wij waren zo bang dat we de vloer zouden verknallen en dan ben je nog veel meer kwijt.
de reden dat ik op dit topic reageerde is dat gisteren en vandaag de vloer in ons nieuwe huis wordt geschuurd. Ben net wezen kijken: echt su-per-strak!! wow, dat hadden we echt niet zelf zo mooi kunnen krijgen. Bovendien is het nogal een oppervlakte, want boven en op zolder ligt ook hout. Daar waren we zelf een week mee bezig geweest.

Ik ga straks hardwaxolie inslaan, op naar de volgende fase!
Alle reacties Link kopieren
quote:NoYo schreef op 13 februari 2009 @ 15:14:

Hoi,



Ik wil mijn Jotoba houten vloer zelf (mijn man dan) opschuren en olien. Heeft iemand ervaring hierin?



De vloer is altijd geolied.



Dank alvast!Wil je een vrijblijvend advies, ga dan naar www.parketservicevermeer.nl
Alle reacties Link kopieren
Even een oud topic omhoog halend; wat is onderhoudsvriendelijker; olie of hardwax? En is het qua uiterlijk heel verschillend?
Alle reacties Link kopieren
Onderhoudsvriendelijke vloer=



2 keer in de lak zetten en dan polymeer eroverheen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben eind oktober 2012 onze parket vloer laten schuren en laten behandelen met een hardwax olie. na enkele weken begon de vloer te vlekken en had ons dochtertje haar sokjes helemaal zwart van de vloer. de vloer gaf dus af. Na een tijd bellen en wachten kwam de heer C vermeer de vloer opnieuw doen. na enkele weken weer het zelfde probleem. Weer de heer C Vermeer gebeld en hij vond het vreemd maar zou komen kijken. Dit duurt nu al meer dan een jaar. Na 2 keer een afspraak te hebben gemaakt is hij niet komen opdagen. ik heb hem met meerdere verschillende nummers gebeld om hem te pakken te krijgen. Dat is me gelukt en hij wou weer een nieuwe afspraak maken. ik heb gezegd dat ik mijn geld terug wou anders zou ik juridische stappen ondernemen. wij hebben hem een aangetekende brief gestuurd en verzocht binnen een termijn van 4 weken het geld terug te storten. Hij heeft niks meer van zich laten horen. Ik heb na lang zeuren uiteindelijk wel een factuur gekregen maar dit duurde ook weken. Onze vloer ziet er niet uit. ik heb er meerdere bedrijven bij gehad en die zeggen allemaal dat het slecht geschuurd is en dat de hard wax olie behandeling niet goed is gedaan. Deze man houd zich niet aan zijn afspraken en maakt er een potje van. Zijn website is voorzien van foto's van een totaal ander bedrijf in Enschede. Hij zegt dat je hier terecht kunt voor voorbeelden. Ik ben er geweest en deze mensen hebben meerdere klachten over hem ontvangen en ze zijn bezig om de foto's van zijn site te krijgen.

LAAT DEZE MAN UW VLOER NOOIT SCHUREN EN/OF BEHANDELEN! U KRIJGT ER SPIJT VAN!!



Zijn er meer ervaringen dan hoor ik dit graag zodat we misschien samen iets kunnen beginnen tegen deze man
Alle reacties Link kopieren
quote:suzke schreef op 25 februari 2014 @ 21:49:

Wij hebben eind oktober 2012 onze parket vloer laten schuren en laten behandelen met een hardwax olie. na enkele weken begon de vloer te vlekken en had ons dochtertje haar sokjes helemaal zwart van de vloer. de vloer gaf dus af. Na een tijd bellen en wachten kwam de heer C vermeer de vloer opnieuw doen. na enkele weken weer het zelfde probleem. Weer de heer C Vermeer gebeld en hij vond het vreemd maar zou komen kijken. Dit duurt nu al meer dan een jaar. Na 2 keer een afspraak te hebben gemaakt is hij niet komen opdagen. ik heb hem met meerdere verschillende nummers gebeld om hem te pakken te krijgen. Dat is me gelukt en hij wou weer een nieuwe afspraak maken. ik heb gezegd dat ik mijn geld terug wou anders zou ik juridische stappen ondernemen. wij hebben hem een aangetekende brief gestuurd en verzocht binnen een termijn van 4 weken het geld terug te storten. Hij heeft niks meer van zich laten horen. Ik heb na lang zeuren uiteindelijk wel een factuur gekregen maar dit duurde ook weken. Onze vloer ziet er niet uit. ik heb er meerdere bedrijven bij gehad en die zeggen allemaal dat het slecht geschuurd is en dat de hard wax olie behandeling niet goed is gedaan. Deze man houd zich niet aan zijn afspraken en maakt er een potje van. Zijn website is voorzien van foto's van een totaal ander bedrijf in Enschede. Hij zegt dat je hier terecht kunt voor voorbeelden. Ik ben er geweest en deze mensen hebben meerdere klachten over hem ontvangen en ze zijn bezig om de foto's van zijn site te krijgen.

LAAT DEZE MAN UW VLOER NOOIT SCHUREN EN/OF BEHANDELEN! U KRIJGT ER SPIJT VAN!!



Zijn er meer ervaringen dan hoor ik dit graag zodat we misschien samen iets kunnen beginnen tegen deze manHeb je het hier over het bedrijf wat eerder wordt genoemd parketservice Vermeer?
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt we hebben het inderdaad over parketservice Vermeer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven