Oplossing buurkat uit tuin houden

19-03-2018 03:52 296 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben altijd erg van onze tuin genoten: veel groen, grasveld met leuk vijvertje met vissen, kikkertjes en salamanders, etc.

Totdat we vorig jaar nieuwe buren kregen met twee Noorse boskatten...
En een daarvan is een echte terror. Hij is de eerste weken al thuisgekomen met een eend, diverse vogeltjes en kikkers, vertelde de buurvrouw. Het is nou eenmaal een jager, vertelde ze doodleuk.
En een uitstekende klimmer, ik heb hem zelfs in vliegende vaart recht tegen de zijmuur van onze garage het garagedak op zien klimmen/springen...

De buren hebben zelf hun tuin helemaal bestraat en onze tuin is zijn territorium en kattenbak geworden. Op blote voeten door het gras lopen is er niet meer bij: Er ligt zeer regelmatig Kattenpoep.
Onze vijver is al een paar keer helemaal leeggeroofd tot mijn verdriet. Ik durf hem nu niet meer te vullen met nieuwe vissen...
De lichtgrijze tuinkussens van onze nieuwe Tuinset hebben we al diverse keren moeten reinigen omdat er allemaal modderige kattenpootjes op stonden.
Ons vogelhuisje met vogelvoederplaats is niet meer ‘bewoond’ geweest sinds de kat er is.
Kortom: onze tuin is niet meer van ons, maar van de kat van de buren...

We hadden voor de vijver al een oplossing: een speciale sproeier die aanspringt als hij beweging detecteert. Maar die slaat ook aan als er vogels willen badderen in de vijver. Verjaagt dus echt alles en het grasveld eromheen is continu zeiknat.
We hebben een heel klein hondje, maar die is banger van de kat dan omgekeerd...
We hebben van die plastic punten (speciaal om katten uit de tuin te houden, kostte nog een aardige duit ook) op onze schutting gemonteerd, maar de kat loopt er gewoon overheen...

Ik heb niets tegen katten, heb zelf vroeger ook katten gehad, maar die bleven in de tuin. En ik snap dan ook echt niet dat mensen hun beestjes zo’n overlast bij anderen laten bezorgen. Ik ruim zelf altijd de poep van mijn hondje op, vind het gewoon smerig dat buurkinderen hier dan in zouden kunnen trappen en ik ben zelf van mening dat niemand last van mijn huisdier zou moeten hebben.
Ben uiteraard al met de buurvrouw meerdere keren wezen praten, maar die zegt alleen maar dat het nou eenmaal een buitenkat is en een jager. En dat ze hem moeilijk binnen kan houden, want dan sloopt hij het huis.

En ik weet het niet meer!
Mijn tuinplezier is echt weg: zelfs nu in de winterkou zit dat beest elke dag in mijn tuin. Hoe krijg ik hem eruit??
Het kan toch niet zo zijn dat ik dit gewoon maar moet accepteren?
Ben echt ten einde raad...

Iemand de gouden tip?
hova wijzigde dit bericht op 19-03-2018 03:58
3.71% gewijzigd
Wauw, dat je dit pikt zeg!
Ik zou nog eenmaal naar buurvrouw gaan en haar een laatste kans geven HAAR probleem op te lossen. Ze kan haar tuin afzetten zodat die killer daar niet uit kan.

Mocht ze hier geen gehoor aangeven; kat vangen en naar het asiel brengen. Elke keer weer. Tot de buuf het zat is hen daar steeds op te halen en ervoor te betalen. Het HUISdier van een ander hoort niet in jouw tuin!

Zit me gewoon plaatsvervangend op te winden over het egoïsme van jouw buurvrouw. Wat een ontzettende asociale tokkie.
Alle reacties Link kopieren
YouWish schreef:
19-03-2018 03:58
Wauw, dat je dit pikt zeg!
Ik zou nog eenmaal naar buurvrouw gaan en haar een laatste kans geven HAAR probleem op te lossen. Ze kan haar tuin afzetten zodat die killer daar niet uit kan.

Mocht ze hier geen gehoor aangeven; kat vangen en naar het asiel brengen. Elke keer weer. Tot de buuf het zat is hen daar steeds op te halen en ervoor te betalen. Het HUISdier van een ander hoort niet in jouw tuin!

Zit me gewoon plaatsvervangend op te winden over het egoïsme van jouw buurvrouw. Wat een ontzettende asociale tokkie.
Op zich is het een aardige vrouw, goeie baan, verder geen moeite met ze. Maar ze zegt gewoon dat ze hier niets aan kan doen, want de kat is nou eenmaal een buitenkat. Voorheen woonden ze tussen de weilanden, dus kat kon zonder anderen te storen alle kanten op. Ze zegt dat ze geen andere oplossing weet dan kat wegdoen en dan zou hij nooit meer een andere baas vinden.
Kat vangen gaat nooit lukken... hij is hondsbrutaal, zit je recht aan te kijken als je aan komt lopen, om vliegensvlug weg te wezen als je dichtbij komt.
Er volgens mij kan ik wettelijk ook niets, het mag volgens mij gewoon zo dat katten in andermans tuin lopen enzo..

Denk dat mijn enige oplossing is hem uit mijn tuin te weren, maar weet niet hoe (en heb er ook al aardig wat geld in gestoken ondertussen...).
Gemaakte kosten sowieso verhalen op de buurvrouw.

Het is toch belachelijk dat jij je in allerlei bochten moet wringen om dat moordende monster bij jouw eigen dieren weg te houden??

Laat haar het maar oplossen. Ze kan haar tuin afzetten om het beest in haar eigen tuin te houden, maar ze zal wel te gemakzuchtig zijn.
Wij hebben ook een terrorkat in onze tuin vaak. Onze eigen katten zijn doodsbang voor hem dus laten zich wegjagen. Ik heb t opgelost met een plantenspuit en waterpistool. Als katten ergens een hekel aan hebben.. het duurt echt wel even maar bij ons komt hij al minder vaak, en anders schiet hij al weg zodra ik de deur open doe.

Veel sterkte ermee, is een lastige situatie!
Alle reacties Link kopieren
Hier stond de kat van de buren met zijn nagels tegens ons raam aan te krassen O_O

Wij hadden toen nog een hond, telkens hond naar buiten gegooid en die ging er wel achteraan.
Toen hond er niet meer was zijn we begonnen met water gooien en hebben een super sooker (waterpistool) gekocht. En echt ongemerkt vanaf de eerste verdieping spuiten, 1 keer vloog die kat wel 1 meter de lucht in zo hard schrok hij. Je begrijpt dat er niet meer tegen onze ramen wordt gekrast en we hebben er nu minder last van......

Let er wel op dat je een waterpistool koopt die ver kan spuiten.
Ik ben een groot kattenliefhebber (met binnenkatten) maar hier zou ik niet tegen kunnen. Haar kat, haar probleem. Is het toevallig een huurhuis zodat je bij de woningbouw je beklag kunt doen? Verder inderdaad de kosten van het reinigen en de nieuwe vissen verhalen, de poep verzamelen en over de schutting gooien etc. Je pikt teveel.
Beest kan et ook niets aan doen natuurlijk. Wel jammer dat buuf niet meedenkt en dr eigen tuin niet lekker onttegeld.

Je kan proberen citroenmelisse te planten rond je vijver, of cacaodoppen te strooien, als het goed is houden ze niet van de geur. Verder tuinkussens tussendoor opbergen en regelmatig aanbellen bij buuf of ze even haar verantwoordelijkheid wil komen nemen voor de kattenstront. Je kan nog faciliteren in een schepje.
Alle reacties Link kopieren
Als ik echt dol op mijn terrorkat was had ik denk ik een kattenren gemaakt. Ik heb totaal geen moeite met andere katten in mijn tuin, maar als katten zich zo gedragen kun je een keer verwachten dat iemand er een minder prettige oplossing voor zoekt. Dat zou ik niet riskeren. Wij hebben overigens zelf 2 katten, en volgens mij zijn ze redelijk voorbeeldig. Maar ooit hadden we een terrorkater in de buurt die onze toenmallige katten en ons regelmatig te grazen nam. Hij viel je gewoon aan en piste ook nog tegen de ramen aan. Als het donker was zat hij je uren aan te staren door het raam, en als je langs het raam liep sprong hij er tegen aan. Gewoon psychokat!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben bij een vergelijkbaar probleem een vangkooi gehaald bij het asiel en hem een paar keer daar naartoe gebracht. Dat kostte de buren elke keer €50 om m weer op te halen. Leverde behoorlijk wat gezeik op met de buren, maar het was snel afgelopen en de relatie met de buren was sowieso al slecht.

Supersoaker kan ook, maar dan moet je wel een paar dagen continu op de loer liggen.
Alle reacties Link kopieren
Alle kosten met terugwerkende kracht op je buurvrouw verhalen en nogmaals in gesprek dat ze haar tuin moet gaan afzetten. Elke dag weer. Geen boodschap aan hebben dat ze dan minder aardig wordt. Ga gewoon echt op je strepen staan. Op een gegeven moment de wijkagent inschakelen.

Succes! Ik heb zelf een kat en ben erg voor buiten rondlopen, maar dit zou ik mijn buurvrouw niet aandoen en dus oplossen. Ze zorgt zelf maar voor speelmogelijkheden als haar kat dat nodig heeft.
Heb een Duitse herder, zie geen vreemde katten maar dat gaat je misschien te ver.

Een omheining van dat groene gaas in ruitjes wellicht maar dat is ook geen garantie..
Scheelde een hoop in mijn vorige huis met katten die er hun behoefte kwamen doen.
Alle reacties Link kopieren
Wauw. Ik ben echt dol op mijn kater, maar ik weet ook dat als ik hem vrij buiten zou laten lopen dat hij alles wat ademt zou afslachten. Het is gewoon een moordlustige killer aka gezonde kat, kan het beest niets aan doen. Maar daar hoeft een ander dier of mens niet de dupe van te zijn.

Kippengaas en wat hout en je hebt een mega cool buitenverblijf voor je kat. Kat blij, buren blij.

Ik zou het echt niet pikken dat iemand zo onbeschoft dr neus er voor ophaalt wanneer mijn tuin overhoop wordt gehaald. Dan maar ruzie.
Mijn moeder heeft vroeger stelselmatig een emmer water / de tuinslang op buurtkatten gezet.

Ze geniet nu elk jaar weer van alle vogels in haar tuin.
Alle reacties Link kopieren
De kat kan er idd ook niets aan doen, maar de buren wel. Heb ook al gevraagd of zij een poging willen doen hun tuin af te schermen zodat hij in hun eigen tuin blijft, maar volgens haar gaat hij dan alleen maar zitten schreeuwen omdat hij er niet uit kan...

Citroenmelisse ed rond de vijver kan ik idd nog wel proberen, goeie tip. Redelijk goedkoop en het proberen waard.
Supersoaker weet ik niet of dat succes heeft, want onze sproeier doet eigenlijk hetzelfde (schiet aan als er beweging rond de vijver is) en toch komt t beest elke keer terug... hij is niet snel onder de indruk :-(
Er bestaan apparaatjes met bewegingssensor met een hele vervelende toon voor katten. Werkt hier prima.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben onze tuin rondom afgezet met schrikdraad om onze katten in de tuin te houden. Werkt prima, geen kat er uit en ook geen vreemde kat er in.
Kost je nog eenmalig wat, maar dan ben je wel van het probleem af.
Hoewel ik vind dat de buuv zich er wel erg, erg makkelijk van af maakt en zelf maar moet zorgen dat de kat de tuin niet uit kan, heb jij er dan in ieder geval geen last meer van.

Die apparaatjes met hele hoge tonen zijn voor veel mensen alsnog een hel, want een hoop mensen, en niet alleen jonge mensen, horen dat afgrijselijke gepiep ook.
lafleurnoire wijzigde dit bericht op 19-03-2018 07:51
16.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hova schreef:
19-03-2018 07:32
De kat kan er idd ook niets aan doen, maar de buren wel. Heb ook al gevraagd of zij een poging willen doen hun tuin af te schermen zodat hij in hun eigen tuin blijft, maar volgens haar gaat hij dan alleen maar zitten schreeuwen omdat hij er niet uit kan...

Citroenmelisse ed rond de vijver kan ik idd nog wel proberen, goeie tip. Redelijk goedkoop en het proberen waard.
Supersoaker weet ik niet of dat succes heeft, want onze sproeier doet eigenlijk hetzelfde (schiet aan als er beweging rond de vijver is) en toch komt t beest elke keer terug... hij is niet snel onder de indruk :-(
Dus omdat zij geen zin heeft in overlast ( notabene van haar eigen kat) moet jij maar dealen met overlast?

Als jij nou eens ieder uur een hamer over de schutting heen klettert op die tegels. Zeg je gewoon dat je vissen graag hamers gooien. Als je de schutting afschermd gooien zij jouw ruiten in. Dat wil je liever niet. :-[
Ik snap echt de ergenissen, en die kat is jouw verantwoordelijkheid niet TO, maar je kunt weten dat dit kan gebeuren in een woonwijk, daar wonen mensen die katten hebben. En dan kun je wel gillen dat zij verantwoordelijk zijn en dat katten moordenaars zijn, maar daarmee krijg je geen garantie dat iedereen in jouw buurt zich daar aan houdt. Dus waarom zet je je vijver niet af met, hoe heet dat, van dat zachte (of harder desnoods) gaas of iets in die richting?
Ik snap dat jij daar dan weer moeite voor moet doen en dat het misschien niet zo mooi is, maar het heeft meer zin dan ruzie maken en hopen dat de buurt zich aan jou aanpast..


En ik wil het toch even voor mijn lievelingsdieren opnemen... is gewoon hun instinct hoor... om ze dan moordenaars en terrors te noemen...
En zeggen 'stoute kat, niet meer doen', gaat hem ook niet worden.
(Al snap ik eigenlijk niet goed waarom die vrouw een raskat gewoon naar buiten doet... wij hebben vroeger een raskat gehad die gejat is. Levert namelijk aardig wat op...)
Alle reacties Link kopieren
Je gaat toch niet voortdurend op de loer liggen met een supersoaker, kom nou zeg. Dan ben je onderhand 24/7 met die kat bezig.

Ik zou alle kosten verhalen op de buren, iedere keer weer, en blijven aandringen op het afschermen van de tuin. Dan gaat die kat maar zitten schreeuwen dat ie er niet uitkan (hoe weten ze dat trouwens, ze hebben het toch niet eens geprobeerd, en een goeie buitenren is echt wel wat anders dan binnenhouden).

Anders buurtbemiddeling inschakelen of de wijkagent.
Een tuinslang erop zetten is een mega goed idee.
Een x of 2,3 en je ziet dat beest niet snel terug denk ik.

Het maakt trouwens niet uit dat die tuin van die vrouw betegelt is.
Katten zijn nieuwsgierige beesten, en die gaan na een tijdje sowieso wel een tuintje verder kijken. Ongeacht hoe hun eigen tuin is.
Je mag toch op zn minst verwachten dat de buurvrouw haar eigen tuin aantrekkelijk voor haar katten maakt. Het zijn toch haar dieren. Ik vind een betegelde tuin dan echt niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
phoebe24 schreef:
19-03-2018 07:51
Ik snap echt de ergenissen, en die kat is jouw verantwoordelijkheid niet TO, maar je kunt weten dat dit kan gebeuren in een woonwijk, daar wonen mensen die katten hebben. En dan kun je wel gillen dat zij verantwoordelijk zijn en dat katten moordenaars zijn, maar daarmee krijg je geen garantie dat iedereen in jouw buurt zich daar aan houdt. Dus waarom zet je je vijver niet af met, hoe heet dat, van dat zachte (of harder desnoods) gaas of iets in die richting?
Ik snap dat jij daar dan weer moeite voor moet doen en dat het misschien niet zo mooi is, maar het heeft meer zin dan ruzie maken en hopen dat de buurt zich aan jou aanpast..


En ik wil het toch even voor mijn lievelingsdieren opnemen... is gewoon hun instinct hoor... om ze dan moordenaars en terrors te noemen...
En zeggen 'stoute kat, niet meer doen', gaat hem ook niet worden.
(Al snap ik eigenlijk niet goed waarom die vrouw een raskat gewoon naar buiten doet... wij hebben vroeger een raskat gehad die gejat is. Levert namelijk aardig wat op...)
De buurt hoeft zich nergens voor aan te passen. Het is in dit geval juist andersom. De buurt moet zich aanpassen voor de nieuwkomer. Ik neem aan dat als je ergens nieuw komt wonen dat jij je dan een beetje aanpast en niet asociaal gedrag vertoond en gewoon maar doet waar je zin in hebt. Dat doet “de buurt” immers ook niet.

Moet zij ( degene die al jaren onderdeel is van de buurt en harmonieus heeft samen geleefd met deze buurt) zich ombuigen en haar woonplek laten verpesten door het huisdier van een nieuwe buur?

Jij vind dat echt niet asociaal?

Ik ben dol op katten en niemand zegt hier dat katten evil zijn of dat het de schuld van de kat is.

Maar een huisdier nemen en je dan niet verantwoordelijk voelen voor wat jouw huisdier uitvreet bij een ander kan gewoon niet.

Als een hond een andere hond bijt dan worden er direct maatregelen genomen. Maar een kat mag maar alles uitvreten vanwege zn instinct? Beetje vreemde redenatie.
Alle reacties Link kopieren
Universeinmotion schreef:
19-03-2018 08:04
De buurt hoeft zich nergens voor aan te passen. Ze leeft zo te horen al jaren met plezier zonder gedoe in dese buurt.

Het is in dit geval juist andersom. De buurt moet zich aanpassen voor de nieuwkomer. Ik neem aan dat als je ergens nieuw komt wonen dat jij je dan een beetje aanpast en niet asociaal gedrag vertoond en gewoon maar doet waar je zin in hebt. Dat doet “de buurt” immers ook niet.

Moet zij ( degene die al jaren onderdeel is van de buurt en harmonieus heeft samen geleefd met deze buurt) zich ombuigen en haar woonplek laten verpesten door het huisdier van een nieuwe buur?

Jij vind dat echt niet asociaal?

Ik ben dol op katten en niemand zegt hier dat katten evil zijn of dat het de schuld van de kat is.

Maar een huisdier nemen en je dan niet verantwoordelijk voelen voor wat jouw huisdier uitvreet bij een ander kan gewoon niet.

Als een hond een andere hond bijt dan worden er direct maatregelen genomen. Maar een kat mag maar alles uitvreten vanwege zn instinct? Beetje vreemde redenatie.
Heb je iemand in je omgeving met een grotere hond die een tijdje heel regelmatig langs zou willen komen met de hond? Desnoods een paar dagen lenen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven