Tuin opknappen

26-03-2018 20:13 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vorig jaar heb ik een huis gekocht. Natuurlijk eerst alles binnen aangepakt, maar nu het voorjaar eraan komt (tenminste dat hoop ik dan( moet er ook met de tuin nog wat gebeuren.
De vorige bewoners waren vrij artistiek, hebben hier ruim 30 jaar gewoond, en de tuin is uit de klauwen gegroeid.
Veel grote struiken, lelijk gras, twee borders met bielzen en overal borders aangelegd met verschillende stenen. De tuin heeft ook voor het grootste deel geen schutting naar de buren. Het terras is redelijk, maar aan de kleine kant voor de tuin. (De tuin is ongeveer 5,5m bij 15m diep)

Waar begin ik nou om dit aan te pakken? Een tuinder laten komen zou kunnen, maar ik verwacht dat dit veel te duur gaat worden.
Waar begin je om een budget tuin te realiseren, waar moet ik aan denken en hebben jullie nog tips om dit binnen een bescheiden budget te realiseren?
Alle reacties Link kopieren
de tip die ik kreeg; trek alles eruit wat je lelijk vindt, en wat je mooi vindt laat je staan.

Koop een snoeischaar, heggenschaar, takkenschaar, en leef je uit. Gewoon terugsnoeien zodat je weer wat licht krijgt in je tuin.

Eventueel een border helemaal leeg trekken en er plantjes, bloemen, groenten, etc erin planten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Koop een snoeischaar en begin met ordenen, als het dan allemaal een beetje overzichtelijk is, kan je besluiten wat je verder wilt.
Volgens mij kunnen die bielzen wel weg dus daar kan je ook al mee aan de slag. :proud:

Ik zou niet te enthousiast meerjarigen uit de grond rukken, je weet nooit wat je er nog mee kunt en misschien zitten er wel mooie tussen.

Ik denk dat je op deze manier niet teveel kwijt hoeft te zijn.

Veel plezier gewenst. :)
En pak eens een stuk ruitjespapier. Teken de tuin eens, op schaal, en teken daar even in waar je wilt kunnen zitten (terras, eventueel bankje oid). Kijk dan of de huidige plek van de borders oke is, of dat je ze eigenlijk wat wilt verplaatsen. En dan inderdaad eerst alles er uit wat je niet wilt houden (let op: bielzen horen bij chemisch afval, dus naar de stort; niet in de voorkorf mikken!), en dan herschikken wat er overblijft. Leuk!
Alle reacties Link kopieren
Wacht even voordat je alle planten uit de tuin trekt. Je kunt nu nog niet altijd goed dzien wat er staat en hoe het eruit ziet. Je kunt ze wel alvast terugsnoeien. Welicht zitten er mooi eplanten bij die je wilt laten staan of elders in de tuin wilt plaatsen. Zonde om nieuwe te kopen.

Onkruid, mos, bielzen ed kun je wel vast weghalen. Ook je terras vergroten kan je vast doen.

Maak ook een schaduwplan van je tuin, je hebt dan en goed beeld van de zonnige en schaduwrijke plekken in de tuin.
Heel simpel. Houdt ongeveer vanaf je huis 4 meter terras aan. Daarachter allemaal grasveld. En daar tussenin kan je voor de sier wat Annabellen poten of buxussen. Dan krijg je een mooie strakke maar toch sfeervolle engelse tuin. Paar dakplatanen erbij en dan kan je later op het grasveld altijd nog een mooie veranda bouwen.

Grasveld is altijd handig als je kids wilt/hebt. Makkelijk te onderhouden en het staat mooi.

Maar ja, je zult wel even flink moeten gaan rooien. Tip: vraag eens of je iemand om je heen hebt met een rupsje (zo'n minigraafmachine) Bij mij hadden ze binnen een halve dag de hele tuin eruit. Kosten zo rond de 300,- (met container). Nu nog terras laten betegelen (kan je ook zelf, kost wat tijd, tegels zijn vaak gratis af te halen op marktplaats) en graszaad bij de Action kost helemaal geen drol.
Ow ja, en voor je schutting. Je kan tuinpalen kopen. Daartussen niet/spijker je van die rasters (zo'n net met vierkantjes) en daar laat je klimop tegenaan groeien. Bij een tuinder zijn die plantjes ook niet zo heel duur. Palen wel even met beton vast laten gieten (gat graven, beton aanmaken (bouwmarkt) en voila, bestendig tegen windkracht 14
En misschien zitten er wel mooie struiken tussen, maar voor een paar tientjes heb je zelf mooi struiken bij de de tuinmarkt. Ik ben gek op buxussen, die blijven mooi groen. En Annabellen (dat zijn die grote witte ballen) staan ook mooi. Bovendien hoef je die bijna niet te onderhouden. Af en toe je buxus strak snoeien en in het voorjaar de annabellen afknippen.

terras, grasveld en een 'struikenstrook' is een mooie basis om daarvanuit verder te werken.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips dusver! Zitten leuke ideeën bij.
Alle reacties Link kopieren
Begin om eerst een tuinplan te maken zodat je weet hoe het eindresultaat er uit gaat zien.
Vervolgens kan je deel voor deel iedere keer een klein stukje van de tuin aanpakken afhankelijk van de op dat moment beschikbare financiën.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Klimop zou ik je heel erg afraden. Er zijn ook andere wintergroene klimmers.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
En noteer van de zomer eens waar de zon wanneer staat en hoe vaak en op welke tijd je het vaakst in de tuin zit.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Koop een kompas. :)
Tickel schreef:
27-03-2018 19:53
Klimop zou ik je heel erg afraden. Er zijn ook andere wintergroene klimmers.
Ja, maar dan zit je nog 2 jaar tegen je buren aan te kijken. En met een snoeischaar heb je het klusje zo geklaard. En is nog leuk ook ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hetzelfde euvel en na meerdere hoveniers op bezoek gehad te hebben kan ik alleen als tip geven: laat de tuin gewoon helemaal leeghalen door iemand en bouw het dan opnieuw op. Wat pantoffel81 zegt was ook wat alle professionals tegen mij zeiden.

In mijn geval betreft het een lelijk met verschillende tegels vol betegelde tuin die verzakt is met daartussen lelijke slecht onderhouden borders, ook sommige met bielzen. Wat coniferen en grote struiken, een deel schutting met hedera wat inmiddels vreselijk woekert en eigenlijk geen enkele plant die ik echt mooi vond, op 2 hortensia's na. Maar ja, een hortensia koop je in elke supermarkt en doet het altijd wel, en om daar omheen te werken is ook geen doen.

Ik zit nog in dubio of ik de tegels wel deels ga hergebruiken, ik woon in een huurhuis dus ik wil ook echt zo low budget mogelijk de tuin doen maar echt elke hovenier en elke stratenmaker en elke aardige buurman die is komen kijken zegt dat het beste en snelste resultaat ontstaat door leeg trekken en opnieuw opbouwen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
26-03-2018 22:23
Begin om eerst een tuinplan te maken zodat je weet hoe het eindresultaat er uit gaat zien.
Vervolgens kan je deel voor deel iedere keer een klein stukje van de tuin aanpakken afhankelijk van de op dat moment beschikbare financiën.
Al je de tuin moet ophogen of egaliseren of bijvoorbeeld een nieuw terras moet aanleggen is dat eigenlijk al geen optie.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
pantoffel81 schreef:
27-03-2018 21:48
Ja, maar dan zit je nog 2 jaar tegen je buren aan te kijken. En met een snoeischaar heb je het klusje zo geklaard. En is nog leuk ook ;)
Wat boven de grond groeit is niet erg. Wat onder de grond groeit is erg. Die wortels groeien als een malle, alle kanten op. Hier zelfs een enkelsteens muurtje door ontzet.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
28-03-2018 05:17
Wat boven de grond groeit is niet erg. Wat onder de grond groeit is erg. Die wortels groeien als een malle, alle kanten op. Hier zelfs een enkelsteens muurtje door ontzet.
De huidige klimop gaat er uit :P En inderdaad no way dat er nieuwe in komt..

Ik denk dat ik het toch maar leeghaal. Schutting erin (in overleg met de buren). Ergens een goede stratenmaker regelen, terras/tegels erin. Kijken hoe duur dat wordt en afhankelijk daarvan nog wat gras/borders. En dan planten zie ik daarna nog wel.
Wellicht kijken of er nog wat te stekken valt van de huidige uitgegroeide planten. Hoeft ook allemaal niet direct perfect, maar het moet uiteindelijk wel netjes worden.
Alle reacties Link kopieren
Magick88 schreef:
28-03-2018 18:40
De huidige klimop gaat er uit :P En inderdaad no way dat er nieuwe in komt..

Ik denk dat ik het toch maar leeghaal. Schutting erin (in overleg met de buren). Ergens een goede stratenmaker regelen, terras/tegels erin. Kijken hoe duur dat wordt en afhankelijk daarvan nog wat gras/borders. En dan planten zie ik daarna nog wel.
Wellicht kijken of er nog wat te stekken valt van de huidige uitgegroeide planten. Hoeft ook allemaal niet direct perfect, maar het moet uiteindelijk wel netjes worden.
Ik bestel vaak planten via de website van de kwekers. Scheelt best wel met een tuincentrum.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden hetzelfde. Wij hebben een tekening op schaal gemaakt wat het ongeveer moest worden. Vervolgens de hele tuin leeg gehaald. Vanaf toen zijn we gaan schooien ;) Tegen familie, vrienden, op weggeefhoeken, etc gezegd dat we graag spullen voor onze tuin wilden. We hebben uiteindelijk tegels gekregen voor 2 terrassen en een pad, tig vaste planten, een vijverbak, vissen en een waterverloop. Wij hadden het geluk dat er onder het grasveld enorm veel witzand lag zodat we geen zand hoefden te kopen. De familie van mijn vriend heeft de bestrating gelegd. Verder hebben we zelf bij een kweker wat eenjarige planten gehaald en voor verjaardagen bonnen van het tuincentrum gevraagd (voor vijverplanten). Het werd gewoon een soort hobby om zoveel mogelijk leuke gratis planten/spullen te scoren voor de tuin.
Uiteindelijk een zeer geslaagd project voor echt heel weinig geld.
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en wat we er hier uitgehaald hebben (zoals de oude tegels, opsluitbanden, etc) zijn we ook weer kwijtgeraakt door oproepjes te plaatsen op Marktplaats en Facebook.
Alle reacties Link kopieren
pantoffel81 schreef:
26-03-2018 21:43
En misschien zitten er wel mooie struiken tussen, maar voor een paar tientjes heb je zelf mooi struiken bij de de tuinmarkt. Ik ben gek op buxussen, die blijven mooi groen. En Annabellen (dat zijn die grote witte ballen) staan ook mooi. Bovendien hoef je die bijna niet te onderhouden. Af en toe je buxus strak snoeien en in het voorjaar de annabellen afknippen.

terras, grasveld en een 'struikenstrook' is een mooie basis om daarvanuit verder te werken.
Ik kan het absoluut waarderen dat je weinig tegels aanraadt, alleen die planten die je opnoemt zullen geen insecten aantrekken. Vlinderstruiken zijn ook redelijk onderhoudsvrij en ruiken heerlijk in de zomer.
Alle reacties Link kopieren
Silvy schreef:
28-03-2018 19:58
Oh ja, en wat we er hier uitgehaald hebben (zoals de oude tegels, opsluitbanden, etc) zijn we ook weer kwijtgeraakt door oproepjes te plaatsen op Marktplaats en Facebook.
Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan, mijn tuin was letterlijk gebruikt als vuilstort.
Het hoeft niet heel duur te zijn.
Waar laat je afgewerkte potgrond?

Hier staan bakken. Jammer dat de planten in de bak helemaal verdroogd zijn. Sommige bakken gaan een 3e jaar in.
Er zitten ook nuttige insecten in voor de tuin(bouw). Vorig jaar helemaal niet hoeven spuiten doordat ik ook alles had laten staan.
Die insecten zijn belangrijk. Die wil ik laten leven. Maar er is geen ruimte voor een extra hoeveelheid potgrond. Bij het restafval en in een verbrandingsoven lijkt me onzinnig. Het hoort ook niet bij de compost. Het is gifvrij en dus gewoon geschikt om geen afval te zijn. Maar waar laat je dat?

EDIT: I.v.m. een of andere worm in de potgrond dit op een plek gestort waar ik toestemming voor kreeg. Alles vervangen.
anoniem_64f4bc1c8e92f wijzigde dit bericht op 25-05-2018 11:27
13.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik flikker het op de composthoop erbij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven