Het tegen-tegeltuinentopic 4

09-04-2018 19:21 3065 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 4 alweer. En we zijn nog steeds, jawel, tegen tegeltuinen. Dit is de plek waar alle groendames en soms een heer van het viva forum elkaar ontmoeten. Niet alleen groene vingers, maar groen in hart en nieren en groen van lijf en leden.

Afbeelding

We praten hier weer een heel seizoen verder over onze grote liefde: alles wat groeit en bloeit, vliegt, kruipt en sluipt door onze tuinen. Onze tuinen zijn geen doodse, grijs betegelde buitenwoonkamers, maar groene oases die bruisen van het leven.

Dit is dus geen tuin:
Afbeelding

Dit wel:
Afbeelding

Iedereen die liever groen dan grijs ziet, is hier welkom. Grote tuin, kleine tuin, dakterras, balkon of geveltuin, klets met ons mee, stel je vragen, show je zelf gezaaide of gestekte plantjes. We delen hier tips en wetenswaardigheden over alles wat met tuinieren te maken heeft. Kom gezellig langs en geniet mee!

Link naar de oude topics:

Deel 1: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299
Deel 2: thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
Deel 3: viewtopic.php?f=17&t=373815&start=#p26504833
duet wijzigde dit bericht op 09-04-2018 19:45
11.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jaaaa happy new topic!! :jump:
Prachtige tuin ook in de OP.
-
Alle reacties Link kopieren
Jaaa, wat een mooie groene dame!
Alle reacties Link kopieren
:cheer: :hello:

Ik krijg alleen de link naar deel 3 er niet op. Bij iedere kopie van de link krijg ik de melding dat het deel 2 is?
Alle reacties Link kopieren
Hey ik lees graag mee! Heb zelf een zo groen mogelijke tuin, en geen enkele grijze vierkante tegel. Oke toch, een paar stoeptegels bij de kippen :)

Ik heb gelijk een vraagje; wij hebben een kersenboompje maar tot nu toe steeds luis erop.
Dit jaar gaat tot nu toe goed, maar ik wil het graag voorkomen. Ik heb anti-luizenspray gehaald, maar moet je dat preventief gebruiken of pas als je luizen hebt?

Geniet van jullie groene tuintjes!
Alle reacties Link kopieren
Haai

Fijn weer een vers topic! Ik ben op vakantie dus hier even geen tuinnieuws. Maar ik word erg blij van jullie verhalen en plaatjes!
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Happy new topic!
Wat een mooie groene dame en groene tuin in de op! De tegeltuin kan ik alleen maar depri van worden, je zou er maar de hele dag naar kijken!

Inderdaad paarse wilde viooltjes @duet, ze groeien voor en achter in de tuin :heart:
Alle reacties Link kopieren
heytan schreef:
09-04-2018 19:40
Hey ik lees graag mee! Heb zelf een zo groen mogelijke tuin, en geen enkele grijze vierkante tegel. Oke toch, een paar stoeptegels bij de kippen :)

Ik heb gelijk een vraagje; wij hebben een kersenboompje maar tot nu toe steeds luis erop.
Dit jaar gaat tot nu toe goed, maar ik wil het graag voorkomen. Ik heb anti-luizenspray gehaald, maar moet je dat preventief gebruiken of pas als je luizen hebt?

Geniet van jullie groene tuintjes!
Heytan, wat voor luizenspul heb je? Ik heb ook last gehad van luis in mijn roos.
Ik houd er niet van om preventief troep te spuiten, dus ik wacht of ze terugkomen.
De vorige keer zat ze echt helemaal onder en toen heb ik haar ook nog kunnen redden, dus curatief ipv preventief kan dus prima.
-
Alle reacties Link kopieren
Is je roos al gekickstart Phloxx?
Alle reacties Link kopieren
Yes!! Link nummer 3 is er nu ook!! :yes:
Alle reacties Link kopieren
Leuke OP en goede foto's Duet, top! :thumbsup:

Afbeelding

Happy New Topic allemaal :cheer2: Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
Koettie, wat ontzettend leuke fotos van je bijen. Zo jammer dat dat hier niet kan.
Als dat stomme fietsenrek voor de deur weg is en ik ein-de-lijk mijn geveltuintje kan aanleggen, zet ik er extra veel bijen en vlinderplantjes in :heart:
Helaas nog geen knoppen op de klimroos. Officieel hoort ie ook pas vanaf juni te bloeien, maar vorig jaar bloeide hij eind mei. Hij staat wel op een superzonnige plek. Op de perenboompjes lijken de knoppen te verschijnen waar je bij staat, die wordt zo mooi!!

Rosa-rood, leuk dat je weer terug bent! Volgens mij heb ik van Monty Don geleerd dat tijm echt heel sterk is. Ik zou het dus laten staan, kans is heel reeel dat hij teruggroeit.

Pomonasprout, wat leuk, ook een klimroos! Weet je het ras? Hier heb ik hem geplant met rozengrond, rozen A-Z en op een zonnige plek met elke dag ongeveer 10L water de eerste paar weken. Dit bij de wortels erin gieten en niet over de bladeren. Hier deed en doet hij het echt super op!

HasseSimon, wil je wat fotootjes plaatsen? Ben erg benieuwd naar je egeltjestuin.
Ik ga toevallig komende week een moestuintje beginnen! We hebben een houten moesbak van 1mx1m van mn schoonbroer gehad.
Ik heb onze perenbomen tegen een donkergeverfde schutting gezet, dit houdt langer warmte vast, en in fruitgrond met fruit A-Z gezet. Ik heb ze pas sinds kort dus de tijd zal uitwijzen of ze fruit geven. Ze staan op een schaduwplek, maar buurman heeft ze op dezelfde schaduwplek en heeft elk jaar veel peren!

Friezin, wat supergaaf, bomen met verschillende rassen fruit eraan. Wat ze allemaal wel niet verzinnen he.

JSV, we wachten je verhalen af! Wanneer verwacht je de sleutel?
-
Alle reacties Link kopieren
Ik ben en blijf nou eenmaal een kattenvrouwtje :hihi:

Afbeelding
...
Alle reacties Link kopieren
:hello: daar is deel vier dan! Mooie plaatjes weer in de OP. Hopelijk maken we de Nederlandse tegeltreurnis met elkaar net zo mooi als de groene oase op de foto. Elk tegeltje eruit is er een!
Bij mij is de magnolia mooi op kleur aan het komen. Over een dag of twee staat ie vol in bloei, dan zal,ik er een foto van maken.De komende dagen ben ik aan het werk en valt er weinig te tuinieren, in het weekend mag ik weer los.
Alle reacties Link kopieren
Nu weer even een tuin update:
ik heb toch nog twee plekjes bedacht waar ik tegels eruit ga halen en planten wil plaatsen. Gezien dat ik langbloeiende bloemen (van sept tot aan de eerste vorst) wil waar niet al te veel bijen/hommels/etc op af komen, heb ik de keuze uit sommige rozen en bepaalde hortensias. Beiden heb ik al wat, dus ik denk dat ik op een plek rozen ga planten en de andere plek hortensias. Gewoon iets groens wil vriendlief liever niet, hij wil nu graag wat extra kleur in de tuin.
Ik twijfel nu tussen 4 rassen. Ik blijf bij David Austin want ik ben super enthousiast over mn klimroos.
Ancient Mariner, geeft de grootste rozen en wordt 1.5m hoog.
Afbeelding
Maid Marion, mooie opstaande omhoog groeiende roos en daarmee erg geschikt voor de plek die ik in gedachten heb
Afbeelding
James L. Austin, de donkerste van allemaal, zo'n mooie kleur en ruikt naar fruit
Afbeelding
Gertrude Jekyll, twee keer verkozen tot favoriete roos van de UK en heeft een 'exceptional fragrance'.
Afbeelding

Wat denken jullie?
phloxx wijzigde dit bericht op 09-04-2018 20:02
1.13% gewijzigd
-
Alle reacties Link kopieren
Moet m'n bij nog ff posten, anders zo eenzaam in een stil topic!

Kiekeboe!

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ooh Koettie wat is ie schattig!
-
Alle reacties Link kopieren
Goede OP, Duet! :thumbsup:

Mijn stermagnolia staat op uitkomen en verder vond ik het maar koud vandaag.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die laatste het mooist Phloxx.
...
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
09-04-2018 19:55
Pomonasprout, wat leuk, ook een klimroos! Weet je het ras? Hier heb ik hem geplant met rozengrond, rozen A-Z en op een zonnige plek met elke dag ongeveer 10L water de eerste paar weken. Dit bij de wortels erin gieten en niet over de bladeren. Hier deed en doet hij het echt super op!
Nee, geen idee welk ras. Hij komt bij de Lidl vandaan. We hebben hem geplant met rozengrond en op een zonnige plek. 10 liter? Haha, dan mag ik hem nog wel wat extra water geven.
Alle reacties Link kopieren
PomonaSprout schreef:
09-04-2018 20:13
Nee, geen idee welk ras. Hij komt bij de Lidl vandaan. We hebben hem geplant met rozengrond en op een zonnige plek. 10 liter? Haha, dan mag ik hem nog wel wat extra water geven.
Van de David Austin website:

As a guide, we recommend watering the following amount per rose each time you water:

Shrub roses – 5 litres
Climbing roses – 10 litres
Rambling roses – 10 litres
Standard roses – 10 litres
Roses in pots – 5 litres

When to water?
The need for watering varies greatly throughout the year and is directly related to the amount of rain that has fallen and will depend on the region where you live.
We suggest the following:
October – February
Ensure that the soil is never allowed to dry out completely, especially in Mediterranean climates for example.
March – May
Watch out for particularly prolonged dry spells of two weeks or more, particularly if the weather is warm.
Newly planted roses – water every two or three days.
Established roses – water once a week.
June – September
Established roses – water once a week. As your rose starts blooming, take note if your flowers are wilting. This will happen in extreme heat but is a reliable sign that your roses need more water
Newly planted roses – water every other day.


Ik heb m in mei 2017 geplant, en vorig jaar was het toen en in juni zo ontzettend warm, wekenlang 25-33 graden.
-
Alle reacties Link kopieren
Duet, misschien nog even een berichtje op het moderator topic voor een slotje op deel 3?
...
Alle reacties Link kopieren
Wat een handige lijst Phloxx! Heb de site ook meteen in mijn favorieten gezet!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die laatste ook het mooiste Phloxx, mooie bladeren.
Happy new topic :cheer:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven