Wonen in Heerlen werken in Aken

11-04-2018 07:51 144 berichten
Wonen in Heerlen en werken in Aken, is dat goed te doen? Hoe zijn de reismogelijkheden naar Aken vanuit Heerlen. Bus, fiets, trein, auto? En waar in Heerlen is het dan goed wonen? Vrusschemig, Heerlerbaan of misschien Kerkrade? Of toch naar de kant van Vaals?
Kortom, wie heeft er ervaring met het wonen in dit deel van Zuid-Limburg?
Ik ben er net weg, heb 14 jaar in Heerlen gewoond. Persoonlijk zou ik nog niet misschien in Kerkrade / Vaals etc willen wonen, erg dorps en spreken met name Limburgs. Vrusschemig is niet mijn wijk. Zelf vond ik Heerlerbaan heel fijn om te wonen. Wel afhankelijk van waar. Centrum en Zuid zijn ook heel goed. Zeswegen, Vrieheide etc zou ik dan weer niet doen.

Er gaat meerdere keren een trein vanaf Heerlen en vanaf Heerlerbaan gaan bussen (rechtstreeks). Een goede verbinding.
Fijn om te weten dat de aansluiting goed is. Mijn man wil liever in Duitsland wonen, maar ik wil dat de kinderen in Nederland naar school gaan. En daarbij is Heerlen ook een stuk goedkoper dan Aken en omgeving en kan ik er ook hopelijk een baan vinden.

De opties zijn nog open. De andere optie is wonen en werken in het Noord-Oosten van Duitsland, in Mecklenburg Vorpommern maar dan gaan de kinderen in Duitsland naar school. Keuzes keuzes...
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Heerlen, aan de rand van het centrum, in een fijne wijk met mooie jaren ‘30 huizen, speeltuinen, parkjes en meerdere basisscholen en middelbare scholen. (Dit zijn dan de wijken Bekkerveld, Lindeveld... Welten is iets verder weg, maar ook heel leuk)

Binnen 15 minuten ben ik in Aken met de auto. Station is 10 min lopen en vanuit daar gaan er regelmatig treinen en (snel)bussen naar Aken.

Ik vind Heerlen een fijne stad, er is veel te doen, en er zijn de laatste jaren heel wat restaurantjes en winkeltjes bijgekomen.

Ik vind het ook fijn dat steden als Brussel, Dusseldorf, Köln op ongeveer een uurtje rijden liggen. Maastricht 15 minuten, Luik 40 minuten.

Ik woon er in ieder geval met veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in dorp bij de grens naar Aken. Busverbinding naar Aken is goed. Als je in Heerlen zou willen wonen, zou mijn voorkeur uitgaan naar Bekkerveld, Molenberg of Welten. Ik werk zelf in Heerlen en vind de stad niet echt geweldig. Na 18 uur kun je een kanon afschieten en je raakt niemand , maar bij mooi weer zijn de terrasjes op Pancratiusplein erg gezellig en druk.
Alle reacties Link kopieren
liubi schreef:
11-04-2018 08:08
Fijn om te weten dat de aansluiting goed is. Mijn man wil liever in Duitsland wonen, maar ik wil dat de kinderen in Nederland naar school gaan. En daarbij is Heerlen ook een stuk goedkoper dan Aken en omgeving en kan ik er ook hopelijk een baan vinden.

De opties zijn nog open. De andere optie is wonen en werken in het Noord-Oosten van Duitsland, in Mecklenburg Vorpommern maar dan gaan de kinderen in Duitsland naar school. Keuzes keuzes...
Mecklenburg Vorpommern is erg mooi!
Is heel goed te doen qua verbinding. En ik weet dat velen er anders over denken maar ik vind dat Heerlen echt een leuke stad is (geworden) met prima voorzieningen. En dan ben ik een buitenstaander die vanuit een grote studentenstad hier naartoe is gekomen en vind ik niet dat je er "slecht tussen komt" zoals mensen wel eens zeggen over Limburg. Het ligt er natuurlijk ook aan waar je "tussen wil komen".
Leuke gedeeltes van Heerlen zijn omg Aarveld, Lindeveld, Bekkerveld en ook Welten is mooi maar daar staan ook veel lelijke "blokken".

Kerkrade, Vaals en Landgraaf vind ik minder leuke plaatsen hoewel daar ook prima leuke huizen te vinden zijn. Maar daar is ook wel tamelijk wat verloedering, ook in centrum vind ik. Sfeerlozer.

De dorpen richting het heuvelland zijn ook mooi maar hebben vaak weibig voorzieningen waardoor je voor veel dingen ook weer vaak in Heerlen zult zijn.
En hoe is het in de wijk Gracht in Kerkrade? Er wonen heel veel Duitsers en de school is, zoals ik heb gelezen zowat drie-talig. Een aanrader? Ligt een beetje geisoleerder van de rest van Kerkrade.
Bedankt voor de wijken in Heerlen. Ik ga er eens kijken op funda.
ruma1999 schreef:
11-04-2018 08:25
Mecklenburg Vorpommern is erg mooi!
Mecklenburg is mooi, maar het is er ook arm op het platteland en ik ben niet enthousiast over de scholen. Plus in de stad Rostock, waar we heen zouden gaan, staat heel veel Plattenbau van 2/3 kamertjes en wij zijn met z'n 5-en. Een huis kost er over de 4 ton. Huurhuizen of grotere huurappartementen zijn er bijna niet op de markt en ik kijk al twee maanden lang elke dag op van die Duitse huizensites. Ik heb veel ervaring met het wonen in oost Duitsland want ik woonde al eerder in Leizpig en ook bij de Harz en dit valt heel erg tegen.
Alle reacties Link kopieren
liubi schreef:
11-04-2018 08:46
En hoe is het in de wijk Gracht in Kerkrade? Er wonen heel veel Duitsers en de school is, zoals ik heb gelezen zowat drie-talig. Een aanrader? Ligt een beetje geisoleerder van de rest van Kerkrade.
Bedankt voor de wijken in Heerlen. Ik ga er eens kijken op funda.
De Gracht raad ik je eerlijk gezegd niet aan. Sowieso zou ik nu niet snel naar Kerkrade verhuizen. Het is allemaal een beetje verpauperd. Heilust, Kaalheide zou ik helemaal vermijden. Of een dorp in heuvelland of Heerlen, zou ik doen. Maar niet richting Kerkrade/Landgraaf. Maar goed, dat is mijn mening...
Alle reacties Link kopieren
liubi schreef:
11-04-2018 08:48
Mecklenburg is mooi, maar het is er ook arm op het platteland en ik ben niet enthousiast over de scholen. Plus in de stad Rostock, waar we heen zouden gaan, staat heel veel Plattenbau van 2/3 kamertjes en wij zijn met z'n 5-en. Een huis kost er over de 4 ton. Huurhuizen of grotere huurappartementen zijn er bijna niet op de markt en ik kijk al twee maanden lang elke dag op van die Duitse huizensites. Ik heb veel ervaring met het wonen in oost Duitsland want ik woonde al eerder in Leizpig en ook bij de Harz en dit valt heel erg tegen.
Ok, Rostock is weer een ander verhaal. Het klopt dat het platteland mooi is, maar ook relatief arm. Dan zou mijn voorkeur naar Aken uitgaan.
Ik zou inderdaad het westen van Kerkrade niet kiezen. Ik ben ook op zoek naar een huis en heb er al aardig wat kilometers opzitten in Zuid-Limburg. Als het Kerkrade zou worden, wordt het het centrum of Bleijerheide. Het westen ziet er niet zo vrolijk uit.
ruma1999 schreef:
11-04-2018 08:51
De Gracht raad ik je eerlijk gezegd niet aan. Sowieso zou ik nu niet snel naar Kerkrade verhuizen. Het is allemaal een beetje verpauperd. Heilust, Kaalheide zou ik helemaal vermijden. Of een dorp in heuvelland of Heerlen, zou ik doen. Maar niet richting Kerkrade/Landgraaf. Maar goed, dat is mijn mening...
Duidelijk hoor. Ik hoorde al dat Kerkrade niet erg bijzonder was.

Mooie huizen in Heerlen trouwens. Zelfs voor ons budget tot 250.000
Gracht zou ik niet doen. Als je Kerkrade overweegt zou ik richting centrum, Botanische tuinen gaan, bepaalde delen van Terwinselen.. maar hoe leuk of mooi huizen daar ook zijn, Kerkrade zelf is niet zo leuk. Zeker niet voor wat je van een plaats van dat formaat zou verwachten (vind ik).
Alle reacties Link kopieren
Kerkrade zou ik nog niet eillen wonen al kreeg ik er geld bij. Wat een deprimerende plaats.
Heerlen vind ik nu veel leuker dan 10 jaar geleden.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
liubi schreef:
11-04-2018 08:46
En hoe is het in de wijk Gracht in Kerkrade? Er wonen heel veel Duitsers en de school is, zoals ik heb gelezen zowat drie-talig. Een aanrader? Ligt een beetje geisoleerder van de rest van Kerkrade.
Bedankt voor de wijken in Heerlen. Ik ga er eens kijken op funda.
Nee, niet doen!!!!!!!
Ja het is 3talig, maar het meeste wordt Limburgs gesproken. Daarnaast staat er veel leeg. Je woont dan wel erg dicht bij het RODA stadion (Net als Heerlerbaan trouwens), het trainingsveld van RODA, GAIAZoo en de boemeltrein. Verder kan ik (I know, ik ben echt anti Kerkrade :$ :$ :$ :$ ) echt niet goeds verzinnen.
Aarveld en Welten zijn idd ook heel leuke wijken. Molenberg voor een deel, niet helemaal, met name het onderste gedeelte.

Wat voor een werk zoek jij en wil jij in Nl of in Dld werken?
liubi schreef:
11-04-2018 08:55
Duidelijk hoor. Ik hoorde al dat Kerkrade niet erg bijzonder was.

Mooie huizen in Heerlen trouwens. Zelfs voor ons budget tot 250.000
Voor dat budget kun je prima kopen in Heerlen en omgeving. Ik begrijp dat 1 van jullie afhankelijk is van het OV naar Aken? Dan vallen dorpen eromheen wellicht af?
Iedereen is wel eensgezind zeg. :-)
NYC schreef:
11-04-2018 11:04
Iedereen is wel eensgezind zeg. :-)
Voor mij heeft Kerkrade maar 1 toekomst: helemaal afbreken en natuurgebied van maken, de kuddes van Gaia uitbreiden en de hekken ertussen uit. Gewoon een echt wildpark waar de dieren echt wild mogen zijn en heel veel ruimte hebben. De kans dat een giraffe zich dan spontaan verhangt is dan een stuk kleiner. :O
Fijn toch zoveel eensgezindheid. Dat maakt het voor mij makkelijker.
Nog een vraag: wat maakt Welten leuk? Ik zie allemaal drive-inwoningen?
Welten heeft diverse verschillen in de wijk. Er is een gedeelte drive-in, een gedeelte met twee boven elkaar, een aparte woonwijk (ooit ontworpen door eoa bekende architect?) deze vind ik niets, maar en zijn ook heel veel andere en grotere woningen. Het is een kindvriendelijke wijk, ligt enerzijds aan de rand, dus veel groen en tegelijkertijd ben je maar 10 min lopen van het centrum.
Er staat idd niet veel te koop in Welten. Wat vind je van deze, die ligt in het centrum:
https://www.funda.nl/koop/heerlen/huis- ... splein-11/
Of deze https://www.funda.nl/koop/heerlen/huis- ... straat-25/ op Molenberg?
En k vond deze nog, in het centrum https://www.funda.nl/koop/heerlen/huis- ... straat-49/
En wat betreft werk, mijn netwerk is behoorlijk groot, kan ik iets voor je betekenen? Ik wil je best in een pb mijn linkedin doorzetten, dan kun je kijken of je er iets aan hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven