Huis kopen of huren

11-04-2018 14:48 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik zal maar gelijk met de deur in huis vallen. Mijn vriend en ik zitten nu op een punt van of we gaan kopen of huren. We wonen nu al bijna 3 jaar samen in een studiootje van nog geen 40m2. Dit is natuurlijk erg klein en met oog op de toekomst, we willen graag kindjes, zijn we op zoek naar iets groters.

Alleen nu het volgende ik heb afgelopen jaar een bruto inkomen gehad van € 18.770,- en mijn vriend van € 18.049,-. Mijn vriend heeft dan wel een vast contract en ik nu nog een tijdelijk contract tot september dit jaar en deze wordt daarna omgezet naar vast. Daarnaast heeft mijn vriend ook een eigen bedrijf, hier komen op dit moment nog geen inkomsten uit om van te leven. Maar dit heeft er wel voor gezorgd dat we een persoonlijke lening hebben met een totaal bedrag van totaal € 3.700. Dit maakt uiteraard dat wij een mindere hypotheek zouden krijgen als we evt. zouden gaan kopen.

Nou is het volgende, voor de sociale huurwoningen zitten we in het hoogste segment dus vanaf € 650 t/m € 710,68. Waardoor het lastig is om een woning te vinden. We staan echter wel in juni dit jaar 2 jaar ingeschreven.
En zoals ik al aangaf met kopen is het zo dat als we dat evt zouden doen dus niet zo'n hoge hypotheek zouden krijgen nog. € 137.000/€ 139.000. Dan zou het rest bedrag gefinancierd moeten worden met nog een persoonlijke lening. Maar dan zit je weer met stel als er wat gebeurd tussen ons, onze relatie gaat uit enz. Dan blijft die persoonlijke lening wel doorlopen en dient dan ook afbetaald te worden ook al woon je er niet meer.

Ik vraag hier ook niet om een juist antwoord, maar meer om in zicht wat handig is. We hebben al wel met elkaar afgesproken mochten we voor eind dit jaar (december zo) geen huurwoning vinden dan gaan we ons richten op kopen.

Maar ik zou graag een ander inzicht hier op willen hebben.

Alvast heel erg bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Huren tot jullie inkomens stijgen en de schuld is afbetaald.

Of kijken of er startersregelingen zijn in jullie gemeente voor koop en bezien of de voorwaarden je aanspreken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Voorlopig blijven zitten waar je nu zit en alle schulden aflossen nu je daar nog voldoende geld voor overhoudt. Dat wordt met een kind en een duurder huis allemaal een stuk lastiger. Daarna pas beslissen wat je gaat doen: sparen voor de aankleding van je nieuwe huis en groter gaan huren, of nog wat langer doorsparen voor de kosten koper en dan kopen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zal je bruto jaarinkomen het komende jaar zijn? Hoger of gelijkwaardig?

De richtlijn is dat je ongeveer 4,5 keer je bruto jaarinkomen kunt lenen. Als je op een inkomen wilt kopen dan kun je voor ongeveer 81.000 euro een huis kopen.... Kun je bij jouw in de buurt voor een dergelijk bedrag een huis kopen? Als je op twee inkomens wilt kopen dan kan je dus voor 160.000 euro een huis kopen.

Daarbij zijn je maandlasten dan ongeveer 600 euro per maand netto aan hypotheek kosten, kun je dat dragen met je huidige inkomen?
Alle reacties Link kopieren
En houdt dan rekening met het feit dat je in de toekomst misschien wel minder wilt gaan werken omdat je kinderen hebt gekregen en dat de overige kosten dan ook toenemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap wel dat je groter wilt, 40 m2 is niet al te veel.
Toch lijkt het me verstandig om te blijven wonen waar je nu woont. Dat is goedkoper, waardoor je eerst je lening kunt aflossen en vervolgens kunt sparen om een huis te kopen.
Alleen kalmte kan ons redden.
Kaaaaaaaatje schreef:
11-04-2018 15:03
Wat zal je bruto jaarinkomen het komende jaar zijn? Hoger of gelijkwaardig?

De richtlijn is dat je ongeveer 4,5 keer je bruto jaarinkomen kunt lenen. Als je op een inkomen wilt kopen dan kun je voor ongeveer 81.000 euro een huis kopen.... Kun je bij jouw in de buurt voor een dergelijk bedrag een huis kopen? Als je op twee inkomens wilt kopen dan kan je dus voor 160.000 euro een huis kopen.

Daarbij zijn je maandlasten dan ongeveer 600 euro per maand netto aan hypotheek kosten, kun je dat dragen met je huidige inkomen?
Een 2e inkomen telt maar voor 60% mee; dus ze kunnen geen 160.000 lenen.
Persoonlijke lening bovenop max hypotheek gaat m ook niet worden. Alleen malafide partijen geven je dan een lening, tenzij je in aanmerking zou komen voor een startersleningen via je gemeente. Dus als je wilt kopen aan het eind van het jaar, zul je een huis van max 135.000 kunnen kopen, als je tenminste voldoende hebt gespaard voor k.k. Vraag me af hoeveel groter huis je dan kunt kopen.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 15:22
3.74% gewijzigd
Wat bedoel je met “de rest financieren met een persoonlijke lening”? Je hebt en we hypotheek en een extra lening (kan dat überhaupt?) nodig om een huis te kopen?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uren werk jij? Kun je dit uitbreiden? Heeft het bedrijf van je vriend toekomst?

Los eerst de lening af, je kunt dan meer hypotheek verkrijgen. Een hypotheek en hetgeen je te kort komt financieren met een lening is niet verstandig.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben meer inkomen en spaargeld nodig om een huis te kunnen kopen.
Dat is nu dus geen optie. Een persoonlijke lening naast een hypotheek kan an sich wel, maar naast een maximale hypotheek wordt dat wel heel lastig (zo niet onmogelijk). Bovendien moet je dat ook niet willen. Dat wordt echt dweilen met de kraan open.

Ik vind jullie beider inkomens wel echt behoorlijk laag. Is de verwachting dat die gaan stijgen en werken jullie allebei fulltime of zijn dit parttime inkomens?

40 m2 is wel erg weinig, dus ik kan me voorstellen dat je iets anders wilt. Toch zou ik voorlopig blijven zitten. Eerst zorgen dat jullie inkomen stijgt, de lening aflossen en sparen. Dan kun je weer stappen maken.
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt allebei zo'n 800 netto p maand ( k heb afgelopen jaar een bruto inkomen gehad van € 18.770,- en mijn vriend van € 18.049,-.)
en je wil gaan kopen? én kinderen beginnen... Ik zou nog heel ff wachten.
Dat is toch geen inkomen joh. Daar kun je echt geen huis van kopen hoor.
Schroef eerst je loon maar es omhoog en blijf voorlopig lekker huren.k 40m2 is echt genoeg voor 2 man.
Bij ons met 2 jaar inschrijftijd ben je nog 13-15 jaar niet aan de beurt voor een normaal (starters) huurhuis.

Ik zou eerst die lening proberen weg te poetsen. En dan ben je vast weer een end of jaar of wat verder. Is het de bedoeling dat hij helemaal voor zichzelf begint? Want hoe ga je dan een hypotheek en de schuld betalen?

Eerst dat allemaal uitvogelen en dan pas een keer beslissen om te kopen denk ik. Ik zou ook nog even wachten met kinderen. Hoe ga je dat doen mbt eigenbedrijf, loondienst van jou en partner en de kosten?

Want jullie verdienen bar weinig.
nina1966 schreef:
11-04-2018 15:40
Dus je hebt allebei zo'n 800 netto p maand ( k heb afgelopen jaar een bruto inkomen gehad van € 18.770,- en mijn vriend van € 18.049,-.)
en je wil gaan kopen? én kinderen beginnen... Ik zou nog heel ff wachten.
Dat is toch geen inkomen joh. Daar kun je echt geen huis van kopen hoor.
Schroef eerst je loon maar es omhoog en blijf voorlopig lekker huren.k 40m2 is echt genoeg voor 2 man.
Je hebt wel iets meer per maand. Zo’n 1200-1300 euro afhankelijk van pensioenpremies etc.
Lekker eerst huren en pas kopen als je er wat moois van kan kopen.
Alle reacties Link kopieren
Met een persoonlijke lening naast een hypotheek steek je jezelf diep in de schulden. Niet doen. Een eigen huis vergt ook onderhoud. En hoe ga je tzt de warmtepomp bekostigen als er geen cv ketels meer worden verkocht?
Je kan met deze hypotheek een flat kopen. Ook niks mis mee hoor, zat gezinnen die er wonen.
Los eerst je lening af en ga sparen voor de kosten koper en evt. dingen voor in een nieuw huis, er moet wellicht wat op de vloer gelegd worden en nieuwe gordijnen, en een pot verf is duur.
ik geef mn bek ook maar een douw
Je vraagt je af of je moet huren of kopen?
Volgens mij heb je niets te kiezen, want met jullie salaris valt er niets te kopen.
Deze salarissen zijn echt veel te laag om überhaupt aan kopen te denken. Kopen kun je met deze salarissen vergeten.
Hoe oud zijn jullie en hoeveel werken jullie? Ik vind jullie salarissen nogal laag. Verwacht je nog dat dat gaat veranderen? Je vriend heeft een eigen bedrijf zeg je. Gaat dat wat worden? Zo niet, dan zal hij toch weer een baan moeten gaan zoeken bij een werkgever.
Richt je maar op een huurwoning. En zorg de komende jaren maar eerst voor een stabiel inkomen. Zeker voordat er kinderen komen ooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of een pl naast hypotheek je gaat lukken. De bank wil nl weten hoe je de kk gaat betalen en als je daarvoor ook een lening aangaat, gaat je afloscapaciteit en dus hypotheekbedrag omlaag.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Kopen is geen optie met deze inkomens. Gaten dichten met persoonlijke leningen moet je ten alle tijden voorkomen.

Huren dus, en proberen financieel wat stabieler te zitten voordat je aan kinderen begint, dat lijkt me handig!
Zolang je die.schud.van 3700 euro nog niet hebt afbetaald.zou ik blijven huren. Want ik g er dan vanuit dat je nauwelijks spaargeld hebt. Waar wil je een bijv kapotte ketel dan van betalen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven