Ik voel me zo stom! Kattensores.

15-04-2018 16:21 99 berichten
Hoi allemaal,

Beetje een paniekerig topic van mijn kant, sorry daarvoor.
Voor wie mijn vorige topics niet kent: ik heb nu zes maanden een super lieve kater die hiervoor altijd buiten is geweest. Zijn vorige ( tijdelijke ) baasjes vonden hem op straat. Maar bij hen heeft hij altijd binnen gezeten, en bij mij dus ook ( wel met afgezet balkon, was geen probleem ). Tot vandaag.

Was hem al een tijdje aan het trainen met lopen aan een tuigje, en dat ging hier binnen goed, dus vandaag na veel twijfelen toch naar buiten gegaan. En nu dus spijt als haren op mijn hoofd. Meneer staat nu al tijden beneden aan de trap te mauwen en te krabben aan de deur. Hij wilde ook echt niet meer mee naar binnen. We zijn twee rondjes wezen lopen en hij vond het helemaal geweldig.

Mijn vermoeden ( en angst ) is dus nu toch waar geworden: ik doe mijn kat te kort door hem binnen te houden. Hij was zo happy dat hij buiten kon zijn, de riem ging prima, en alles was leuk en boeiend. Ik woon in een 2 onder 1 kap woning en woon boven. De voordeur zit beneden en achter mijn voordeur is de deur voor beide woningen.

Kattenluik maken is niet handig want onderburen hebben honden, waarvan de kleinste erdoor kan. Ik besef me dat ik twee keuzes heb: hem naar buiten laten en maar hopen dat hij terug komt, of een huisje voor hem zoeken waar hij wel een tuin heeft. Dit is blijkbaar toch niet wat hij echt wil, altijd maar binnen zitten. Ik kan van hier boven een trappetje naar beneden maken, maar dan moet ik ook een kattenluik in mijn balkondeur maken, en de honden lopen altijd in de tuin ( zijn agressief ), de buurkatten zijn ook agressief trouwens. Ik weet niet wat ik nu moet doen.

Mijn beest is niet happy binnen, zoveel is me nu wel duidelijk. Hoe los ik dit nu op? Ik wil hem echt niet kwijt, maar ik vrees dat er weinig anders op zit. Heb gewoon op straat staan janken toen ik de buurvrouw tegen kwam en het uitlegde. Heeft iemand de gouden tip? En wat te doen aan het krabben aan de deur? Gewoon negeren? Mijn kat past zich redelijk snel aan, dus hopelijk is het zo weer over. Hem vanaf nu maar helemaal binnen houden?
Ik ben het even kwijt. Zit met een enorme knoop in mijn maag en tranen lopen over mijn wangen. Ben zo gek op hem, maar wil zo graag dat hij helemaal happy is en ik zou hem zo graag naar buiten laten. Maar er zijn zoveel dingen die in de weg staan hier.

Sorry hoor, ben normaal niet zo dramatisch maar heb gewoon het gevoel dat ik altijd maar de verkeerde keuzes maak en hem zo tekort doe door hem binnen te houden. :'(
Alle reacties Link kopieren
Gewoon regelmatig met hem gaan wandelen, zodat hij buitenlucht en buitentijd krijgt, en de rest van de tijd moet hij zich in huis vermaken. Moeten honden ook, dus waarom katten niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Kun je geen kattenluik nemen dat alleen reageert op de chip van jouw kat? Dan kan ie naar buiten zonder dat de hond kan ontsnappen.
Ik gun hem zijn vrijheid zo erg en ik heb gewoon het gevoel dat ik alles fout doe met hem. Ben al maanden met schuldgevoel aan het kwakkelen omdat hij alleen zit maar dit zorgt er even voor dat het over borrelt nu en eruit komt. Opnieuw met hem gaan wandelen ga ik nu maar even niet meer doen. Weet niet of dat nou zo verstandig is.
Alle reacties Link kopieren
Joh, hij heeft even aan buiten geroken en wil dat vaker. Ik zou het komende half jaar nog lekker met hem buiten aan een tuigje wandelen en daarna pas verzinnen of je hem alleen naar buiten wil laten dmv kattenluik etc.

En dat ie nu aan de deur zit te krabbelen gaat wel weer over.
Kattenluikje met chip? Of gewoon zelf de deur voor kat opendoen. Doen wij ook. Gaat prima hier.
Alle reacties Link kopieren
Kun je er een kat bij nemen?
Rosaliane schreef:
15-04-2018 16:26
Kun je geen kattenluik nemen dat alleen reageert op de chip van jouw kat? Dan kan ie naar buiten zonder dat de hond kan ontsnappen.
Hij is niet gechipt, maar kan ik wel laten doen natuurlijk. Kan dat wel nemen, maar moet eerst overleggen met de buren ( weet ook niet of het mag van de woningbouw. En we wonen rechtstreeks aan een drukke weg dus hem naar buiten laten vind ik eigenlijk helemaal niks. Is laatst nog een kat overreden hier. Hij is zo onrustig nu. Krijg er buikpijn van.
Alle reacties Link kopieren
Als je hem naar buiten laat is het sowieso ook een stukje loslaten. Onze kat is ook een echt buitendier en we wonen ook bij een redelijk drukke weg. Eerst met tuigje geoefend en het gaat nu al een jaar goed, ondanks dat het best een sullig beestje is (valt nog wel eens slapend van de vensterbank enzo). Maar hij is net als jouw kat zo gelukkig buiten dat ik het risico maar neem.

Andere (tussen)oplossing: hem alleen op het balkon laten en je balkon afschermen? Daar vinden ze vaak ook genoeg vliegjes etc om zich te vermaken.
Friezin71 schreef:
15-04-2018 16:29
Joh, hij heeft even aan buiten geroken en wil dat vaker. Ik zou het komende half jaar nog lekker met hem buiten aan een tuigje wandelen en daarna pas verzinnen of je hem alleen naar buiten wil laten dmv kattenluik etc.

En dat ie nu aan de deur zit te krabbelen gaat wel weer over.
Kat erbij nemen zit ik nog steeds over te wikken en wegen. Dat doe ik al maanden. Zit er aan te denken om een luikje te maken naar zijn balkon, zodat hij er altijd op kan, ook als ik moet werken. Maar het gevoel dat het allemaal niet goed genoeg is voor hem overheerst nu wel. Het blijft toch een buitenkat. Hij is negen trouwens.

Balkon is al afgezet trouwens, al heel lang. Ben laatst naar mijn werk geweest met de balkondeur open zodat hij de hele dag op het balkon kon zitten.
Ik bedoel gewoon zo'n chip om halsband. Dan kan ie daarmee in huis. Maar als je in een huurhuis woont moet je het huis is oorspronkelijke staat herstellen als je vertrekt. Dus dan wordt het wel duur.
Alle reacties Link kopieren
Kijk het eerst even aan hoe het gaat met wandelen aan een tuigje. Mijn katten zijn nu van buitenkatten om naar binnenkatten met een ren op het dakterras. Terwijl ze in de winter niet maar buiten willen geldt op dit moment: fluitende vogeltjes + zo'n = wij moeten en zullen NU naar buiten.. stuiter stuiter..

En over 6 maanden geen haar op hun hoofd om naar buiten te gaan.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je een superlief baasje bent die zo met hem meedenkt en goed voor hem wil zorgen. Ik zou het proberen met een kat(je) erbij en hen, als je thuis bent, lekker op het balkon laten. Of ook als je niet thuis. Hij probeert niet te ontsnappen van het balkon, toch?

En dan kun je lekker met hem wandelen als jullie daar beiden zin in hebben. Het heeft ook geen zin om hem alleen buiten te laten en dan de hele tijd met hartverzakkingen zitten bij iedere auto die je hoort remmen.

Enne, hij is dan misschien wel buiten gewend, maar hij heeft nu een lief baasje gevonden waar ie voor altijd mag blijven. Ik ga ervan uit dat dat voor een kat ook heel fijn is.
Alle reacties Link kopieren
En wat Morgana zegt, het is nu natuurlijk ook wel katten heaven met alle hardfluitende vogeltjes :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou denk ik niet meer met hem gaan wandelen maar alleen op het afgeschermde balkon laten, dar went hij vast wel weer aan.
Een kat er bij is misschien ook lastig, heb al vaak gehoord dat het dan niet klikt, maar jij kunt je kat zelf het beste beoordelen. Een kitten schijnt sneller geaccepteerd te worden.
Je hebt het beste met hem voor, komt vast goed :)
@ Rosaliane, hoe ging dat dan met jouw kat? Stond hij ook te zeuren onderaan de trap dat hij weer naar buiten wilde?

We wonen in een sloophuis trouwens, dus de woning herstellen hoeft gelukkig niet. Over een jaar of 2 gaat het neer. Maar kan wel langer duren.

Morgana: mijn kat houd wel van de kou, zat in de sneeuw ook gewoon op het balkon. De winter zou hem niet tegenhouden denk ik.

Friezin: nee hoor hij probeert niet te ontsnappen van het balkon. Hij ligt nu alweer rustig op de grond. Ik twijfel of elke dag met hem naar buiten gaan om te lopen nou wel de juiste oplossing is. Ja ik zou ook gek worden van de zorgen als hij hier los zou lopen eerlijk gezegd. Het is hier best gevaarlijk. Weet niet of een kat erbij nou iets op zou lossen voor hem, ook met andere kat kan hij nog niet naar buiten ( op het balkon na ). Hij is wel sociaal dus op zich zou het wel kunnen denk ik.

Blijf het zo moeilijk vinden. Ik zou graag geloven dat hij sowieso terug zou komen omdat hij zo gek op me is, maar ja met katten weet je het nooit.
Bedankt, ik doe mijn best maar had echt beter een binnenkat kunnen nemen, al hou ik echt zoveel van hem dat ik er niet aan moet denken dat hij weg zou moeten.

@ Nienke, ja precies. Een kat erbij lost ook niet altijd alles op. En een kitten? Ik moet er niet aan denken, dat vind mijn kat misschien schattig als het klein is maar als hij gaat puberen is het niet leuk meer denk ik. Dan worden ze zo enorm druk. Als ik er een bij neem, liever een oudje. Ik neig er ook meer naar om hem vanaf nu alleen op het balkon te houden.
Alle reacties Link kopieren
Ja, onze kat staat altijd te zeuren, zelfs als het regent wil hij het liefst naar buiten. Ik heb de eerste keren dat hij langer dan een uur weg bleef ook wel met brokjes door de buurt gelopen omdat ik bang was dat er iets gebeurd was (tot hilariteit van vriendlief) maar hij komt altijd terug. Alleen is ie al van jongs af aan bij ons en kent hij alleen deze buurt. In jouw geval zou ik het zelf ook toch bij het balkon houden, evt dmv een kattenluikje.
Ja dan is het ook anders inderdaad, als hij daar is opgegroeid. Mijne is hier nog nooit buiten geweest op vanmiddag na. Ben wel blij dat ik dit topic geopend heb, moest echt even relativeren en kalmeren. Zag het echt even niet meer zitten. De gedachte dat hij wellicht weg zou moeten zorgde voor een mental breakdown midden op straat. Ik had met mijn woning gewoon een andere kat moeten kiezen. Maar goed, het is niet anders, hij is hier en ik ben er elke dag dankbaar voor.

Meneertje ligt nu prinsheerlijk in zijn hangmat na een goede borstelbeurt. Probeer hem maar af te leiden van de trap. Hij is nu al een tijdje niet naar de deur gerend, dus ik haal even adem. De knoop in mijn maag is al een stuk lichter.
Ik vind dat je wel erg heftig reageert op je huisdier. Je voelt je schuldig, je overanalyseert zijn gedrag, etc. Waarom ben je zo met hem bezig?
Alle reacties Link kopieren
Mijn binnenkatten zitten nu allebei mekkerend in de vensterbank, die horen en zien de vogeltjes ook.
En eerlijk gezegd ben ik dan blij dat het binnenkatten zijn en niet met een al dan niet dode vogel als kadootje aan komen zetten haha.
Klopt hoor. Waarom? Ik ben nogal obsessief van mezelf. Het is maar goed dat ik geen kinderen heb. Vanaf het begin heb ik dat gevoel al, ik vind het zoveel verantwoordelijkheid, een kat. Zeker omdat ik me al vanaf het begin rot voel dat hij alleen zit ( bij zijn vorige baas had hij wel vriendjes ), en ik heb verder niet echt een sociaal leven dus ik ben erg met hem bezig. Ik doe dingen of helemaal niet of voor honderd procent. Ik over analyseer altijd alles. Doodvermoeiend. Een kat erbij zal misschien toch eindelijk een oplossing zijn voor mijn schuldgevoel.

Zit ook met depressies waardoor ik dingen erger ervaar dan ze zijn.
Niet happy binnen? Hoe weet je dat nou?
Hij is ook niet happy als je hem met een plamuurmes van het asfalt moet schrapen he?
Haha goed punt Meds. en daar zou ik ook niet happy mee zijn. Ik projecteer nogal veel. Ik weet het. Ik doe echt mijn best om mijn angsten wat los te laten, maar af en toe faal ik daar nogal in. Dat beest zou me geheid uit zitten lachen als hij zou weten hoe druk ik me al om hem gemaakt heb afgelopen maanden. Mijn moeder doet het in elk geval wel. Die zit elke keer te zuchten als ik weer over hem begin. Hij is happy joh, laat het gaan, krijg ik dan te horen.

Ik spreek helaas ook geen katten taal, was dat maar zo. Hij ligt te slapen in de hangmat nu. :facepalm:

Trouwens over die kat erbij: zouden jullie een vrouwtje nemen of een mannetje? Bij zijn vorige baasje had hij een vriendinnetje. En welke leeftijd is slim?
Alle reacties Link kopieren
Is hij gecastreerd? Anders spelen ook hormonen mee waardoor hij nog liever naar buiten wil. Zo niet, dan zou ik hem toch proberen te laten wennen aan het balkon en de rondjes aan de riem. Lijkt me ook een prima kattenleven hoor!
Ja hij is gecastreerd. Vandaag en morgen blijft hij nog even lekker binnen, we zien daarna wel weer verder. Beest is alweer volkomen gekalmeerd, ik gelukkig ook. Hopen dat hij vannacht gewoon lekker door slaapt zoals altijd en niet beneden gaat staat blèren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven