Help! Wie is er heul technisch? ;)

16-04-2018 18:43 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik stroomstoring gehad en sindsdien springt mijn lamp met sensor (en G9 halogeenlampjes) niet meer aan als ik de badkamer in loop. De lampjes heb ik al vervangen, maar dat helpt vooralsnog niet. Als ik de hoofdschakelaar in de meterkast omzet gaat hij even aan en als ik vervolgens weer weg loop gaat hij even later weer uit en ook niet weer aan. Iemand een idee?
Alle reacties Link kopieren
Sensor stuk? Lampjes zelf doen het kennelijk.
Wat bedoel je met "Als ik de hoofdschakelaar in de meterkast omzet"? Staat die uit dan?
Alle reacties Link kopieren
Sensor stuk ja. Dat de lampjes even aan gaan als de stroom erop gaat klopt, dat doen lampen met sensor altijd. Maar blijkbaar senst de sensor niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Welke hoofdschakelaar in de meterkast bedoel je? De stop van die groep? Want als je die om moet zetten en het systeem werkt dan even en daarna niet meer en je kunt die schakelaar weer omzetten, dan heb je waarschijnlijk een kortsluiting in dat systeem.
Ik ben redelijk technisch, maar heb wel een iets duidelijkere beschrijving nodig om goed mee te kunnen denken.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem althans aan dat je de gevoeligheid van de sensor instelt met iets mechanisch (schakelaartje of draaiknop ofzo) en niet digitaal? Als dat laatste het geval is zou-ie ook zn instellingen vergeten kunnen zijn.
Bel even met 0800 9009.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties zover! Met de hoofdschakelaar bedoel ik die vier knopjes in de meterkast die aan elkaar gekoppeld zijn en waar'hoofdschakelaar' onder staat. Hij staat wel aan hoor (zo slim ben ik gelukkig nog net :)), maar als ik hem even uitzet en daarna weer aan doet hij het inderdaad even. Kan het zijn dat zo'n sensor kapot gaat van een stroomstoring? Alles in huis doet het verder gewoon en er gebeurde niks geks toen de stroom er weer op ging, alleen die sensor reageert niet meer. Alleen bij het eraf en het er weer op zetten van de stroom even :(
Ws is de ‘stop’ in het systeem zelf gesprongen. Er zit ergens een kastje waar de draadjes van de lampjes en de sensor samenkomen. In dat kastje zit een piepklein glazen buisje met twee metalen dopjes. Die moet je vervangen.

Eerst de elektra afsluiten voor je het doosje openschroeft.
Ook kan de adapter van de spotjes zijn doorgebrand.
Er zit een zekering in de sensor en die moet waarschijnlijk vervangen worden.
Even openmaken en kijken of je een glazen buisje ziet met een metaaldraadje erin, als dat draadje stuk is dan klopt het en dan neem je de zekering eruit en neem die mee naar een elektrawinkel, daar weten ze dan welke je nodig hebt. Je kan deze er weer heel gemakkelijk inzetten.
Zet wel eerst de stroom uit voordat je gaat hannessen.
Alle reacties Link kopieren
Als er een zekering in zit en kapot zou zijn, dan zou de lamp ook niet aanspringen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Als de eindjes van het draadje elkaar nog raken dan kan dat wel even.
Tickel schreef:
16-04-2018 20:17
Als er een zekering in zit en kapot zou zijn, dan zou de lamp ook niet aanspringen.
Precies
Alle reacties Link kopieren
Als je de hoofdschakelaar omzet dan komt er een stroompiek die gevoelige onderdelen kan beschadigen. Het kan zijn dat het sensorcircuit is beschadigd.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
BahcoBarbie schreef:
16-04-2018 19:23
Ook kan de adapter van de spotjes zijn doorgebrand.
.
En toch branden de spotjes wanneer de spanning wordt ingeschakeld ? Best wel vreemd. Misschien is de adapter dan selectief stuk ?

Hetzelfde geldt trouwens voor het zekeringen sprookje, wanneer de zekering stuk is gaan de spotjes ook niet branden wanneer de spanning ingeschakeld wordt.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Linda-80 schreef:
16-04-2018 19:17
Bedankt voor de reacties zover! Met de hoofdschakelaar bedoel ik die vier knopjes in de meterkast die aan elkaar gekoppeld zijn en waar'hoofdschakelaar' onder staat. Hij staat wel aan hoor (zo slim ben ik gelukkig nog net :)), maar als ik hem even uitzet en daarna weer aan doet hij het inderdaad even. Kan het zijn dat zo'n sensor kapot gaat van een stroomstoring? Alles in huis doet het verder gewoon en er gebeurde niks geks toen de stroom er weer op ging, alleen die sensor reageert niet meer. Alleen bij het eraf en het er weer op zetten van de stroom even :(
Ja dus.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
BahcoBarbie schreef:
16-04-2018 19:23
Ook kan de adapter van de spotjes zijn doorgebrand.
Als je een transformator bedoelt, nee dan doen de lampjes het ook niet meer.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Linda-80 schreef:
16-04-2018 19:17
Bedankt voor de reacties zover! Met de hoofdschakelaar bedoel ik die vier knopjes in de meterkast die aan elkaar gekoppeld zijn en waar'hoofdschakelaar' onder staat. Hij staat wel aan hoor (zo slim ben ik gelukkig nog net :)), maar als ik hem even uitzet en daarna weer aan doet hij het inderdaad even. Kan het zijn dat zo'n sensor kapot gaat van een stroomstoring? Alles in huis doet het verder gewoon en er gebeurde niks geks toen de stroom er weer op ging, alleen die sensor reageert niet meer. Alleen bij het eraf en het er weer op zetten van de stroom even :(
Dit kan erop wijzen dat de zekering stuk is maar de draadeinden elkaar nog raken, dan kan het zijn dat de spotjes nog een paar tellen branden en dan weer uitgaan.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
16-04-2018 20:41
Dit kan erop wijzen dat de zekering stuk is maar de draadeinden elkaar nog raken, dan kan het zijn dat de spotjes nog een paar tellen branden en dan weer uitgaan.
Dat kan helemaal niet. Een zekering is er juist voor om een stroomcircuit te onderbreken. Als de draden elkaar kunnen raken, dan was er geen zekering nodig.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik verzin dit niet zelf hoor. Naast me zit een engineer hoogspanning die ook gewoon elektrotechnisch is onderlegd.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
In een zekering zitten ook draden.
Alle reacties Link kopieren
BahcoBarbie schreef:
16-04-2018 20:54
In een zekering zitten ook draden.
Oké, dan is het de zekering.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
16-04-2018 20:53
Ik verzin dit niet zelf hoor. Naast me zit een engineer hoogspanning die ook gewoon elektrotechnisch is onderlegd.
Met alle respect daarvoor, maar ik heb zelf een dimmer hier waar ik telkens als er een stroomstoring is een nieuwe zekering in moet zetten en het komt weleens voor dat ik nog even discolicht krijg als ik aan de knoppen draai.
Maar goed, ik moei niet meer, want straks weet de TO helemaal niet meer wat ze moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven