Hoe doen jullie dat toch (huis opruimen en schoon houden)

17-04-2018 10:34 138 berichten
Alle reacties Link kopieren
Daar zit ik dan,

Tussen de puinzooi, ik moet het al weken boven opruimen, poetsen en stofzuigen.
Bij de wasmachine ligt een enorme berg met was.
Een paar weken geleden was het netjes. Ik was trots en blij want een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd.
Nu zit ik hier op de bank mijn tijd te verdoen want ik heb geen zin, puf en energie en een ander doet het niet voor mij.
Op de één of andere manier blijft het hier niet opgeruimd.
Ik kan zo jaloers worden op mensen die het wel voor elkaar hebben. Maar ik kan me er niet toe zetten.

Dus hoe doen jullie dat?
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf? Niet.

Zonder mijn werkster ben ik kansloos. Ik wil overal op besparen maar mijn hulp blijft!
Alle reacties Link kopieren
Schoonmaakster, dan alleen nog zelf de was doen en in het weekend even stofzuigen en wc.
Ik poets 1x in de week alles grondig. En nee, ik heb daar ook niet altijd zin in. Maar ik ben blij als alles weer netjes is. En schoon.
De rest van de week houden we alles bij. Dus de stofzuiger erdoor. De was weg werken. Je troep opruimen. Doekje over de wc enz. Is allemaal zo gebeurd als je het samen doet. En het huis blijft netjes.
anoniem_270703 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 10:39
7.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik dus ook niet meer. Door gezondheidsproblemen en een zeer vuil verspreidende huisgenoot ben ik kansloos. De poetshulp heeft vorig jaar afgehaakt.
De was doe ik wel. Dat is goed te doen toch?
Gewoon een keer diep zuchten, nog een keer diep zuchten en daarna een keer vloeken. ...en aan de gang gaan.


Wat mij helpt is afspraken met mezelf maken. Ik mag eerst 2 koppen koffie en forumlummelen maar daarna moet ik...
En voordat ik de stad inga/serie ga kijken/met een boek in de tuin ga zitten moet dit. dit en dit af zijn.

Soms zet ik alles op een briefje en streep ik het af.
1x per week poets ik alles grondig, meestal op maandag. Dan donderdag of vrijdag nog een keer voor het oog stoffen.
Stofzuigen meestal iedere dag, wc om de dag, was wanneer de mand vol is, strijken wanneer het droog is. Alles achter je kont opruimen en de kinderen dat ook aanleren :) als het eenmaal netjes is, is bijhouden echt niet veel werk!
Alle reacties Link kopieren
De schoonmaakster doet de grote dingen en ik loop elke dag alles even na.
Niet naar bed gaan als er afwas staat of er nog rommel ligt in de woonkamer.
Ga je naar boven neem dan direct spullen mee die daarheen moeten en leg ze direct op de plaats.
Jassen en schoenen altijd direct op de plek hangen en zetten.
De vaatwasser s ochtends leeg maken zodat je hem in de loop van de dag kan vullen.
Elke dag 15 minuten was vouwen en opbergen.
Elke dag minimaal 1 was in de machine stoppen ....... en ga zo maar door.
Succes ermee
Alle reacties Link kopieren
Ik houd alles dagelijks een beetje bij. Gemiddeld per dag ongeveer 20 minuten bezig met huishouden, inclusief afwas, want ik heb geen vaatwasser.
De badkamer doet mijn vriend ieder weekend, dus die tel ik niet mee.

Natuurlijk heb ik er niet altijd zin in, maar ik ben gewoon gelukkiger in een opgeruimd huis, en bijhouden is makkelijker dan één keer in de zoveel tijd een puinzooi opruimen..
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Alle reacties Link kopieren
Er zijn op internet allerlei schoonmaakschema’s te vinden om de boel bij te houden.
Zelf heb ik ook een soort schema met iedere dag een (of een paar) klusjes, die doe ik ook ‘s avonds na het werk of als ik moe ben. Uiteindelijk scheelt het je tijd en frustratie.
Ik loop ook nooit met lege handen door het huis, er staat altijd nog wel iets wat meekan naar de keuken of naar boven als ik daar toch heen loop.

Je kan natuurlijk ook een poetshulp inhuren.
Regelmaat.
Elke avond even opruimen. Mokken en bordjes naar de keuken en in de vaatwasser, kranten/tijdschrijften in de krantenbak en andere losse dingen op hun plek.
Afhankelijk van de hoeveelheid personen en dus was, op vaste dagen wassen. En ook op vaste dagen de was strijken/vouwen en opruimen.
Eens per week een ochtend stoffen, stofzuigen etc.

En nu de telefoon wegleggen, opstaan van de bank en beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag niet eerder lummelen voor ik de vaatwasser leeg gepakt heb een wasje in de machine heb gedrukt en ik de was die er ligt heb opgevouwen. Strijken doe ik 1 a 2x per week. Verder gooi ik ontzettend veel weg. Als je geen rommel hebt kan het ook geen rommel worden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vaste dagen dat ik bepaalde klusjes doe, vaste routine.
Alle reacties Link kopieren
Waar komt het geen puf en energie hebben vandaan TO ?
Ik doe elke dag iets in het huishouden, waardoor het altijd opgeruimd is, als mijn huis niet netjes is dan raak ik geïrriteerd,
Ik weet niet met hoeveel mensen je in een huis woont, maar muziek aan of een luisterboek tijdens het schoonmaken wil ook wel eens helpen.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Vanuit een ander topic heb ik begrepen dat je dit dus beter had moeten leren van je ouders. Dat dit dus het gemis is van een gedegen huishoudelijke opvoeding. De kans is volgens kenners groot dat je dus vanuit huis niet heb meegekregen hoe je moet huishouden en dat je eigen ouders misschien ook wel niks deden want je leeft immers voor.
Je behoort als tiener te leren hoe je moet koken, de badkamer moet schoonmaken, de vuilnis moet doen, de afwasmachine , maar ook zuigen, dweilen, poetsen, ramenlappen, strijken, kleding opvouwen en de tuin bijhouden. Gewoon basis shit.

En nu even echt: het huishouden is een neverending proces. Je moet het ELKE dag bijhouden. ELKE DAG.
Het houdt nooit op. De stof, de was, de afwas: het blijft komen, en de berg zooi groeit terwijl je er naar kijkt.
Begin van boven naar beneden. Van minst vuil naar vuil, en denk nooit: zo en nu ben ik klaar. Want je bent met je huishouden nooit klaar.

En anders neem je een schoonmaker. Klaar.

Oke. Doei.
anoniem_212069 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 11:01
0.20% gewijzigd
Geen kinderen hebben, dat scheelt al enorm natuurlijk.

Verder heb ik een vaste routine, ik maak op zondag het huis schoon, stofzuigen, keuken afnemen, sanitair, opruimen. Vaste dagen voor de kledingwas, de handdoekenwas en de beddengoedwas.

En ik ga nooit naar bed zonder dat de keuken opgeruimd is en losse spullen opgeruimd zijn.

Routine en bijhouden is the key. Een vaste plek voor spullen. Overbodige zooi wegdoen.
anoniem_356192 wijzigde dit bericht op 17-04-2018 11:02
0.12% gewijzigd
Yggdrasil- schreef:
17-04-2018 10:59
Vanuit een ander topic heb ik begrepen dat je dit dus beter had moeten leren van je ouders. Dat dit dus het gemis is van een gedegen huishoudelijke opvoeding. De kans is volgens kenners groot dat je dus vanuit huis niet heb meegekregen hoe je moet huishouden en dat je eigen ouders misschien ook wel niks deden want je leeft immers voor.


Whahaaha. Mijn moeder is zo ongeveer de meest ongeorganiseerde persoon op aarde. Alles plakt en/of is stoffig daar. Toch heb ik een redelijk georganiseerd huishouden.
Niet dankzij mijn opvoeding hoor :biggrin:
Ik werk 40 uur per week en ik woon samen met een aantal pubers. Wij werken dus met een schema :). Maar dat is dan het voordeel van het hebben van kinderen. Je moet je eigen taken doen, anders is het lastig om ze te motiveren om hun klusjes wel uit te voeren.
Alle reacties Link kopieren
Zoals velen hierboven al aanhalen is regelmaat echt belangrijk. Wij poetsen echt niet elke dag/week grondig hoor, maar ik gebruik wel een planner waar ik mijn klusjes en todo's op schrijf. Dit doe ik vaak op zondag, en vaak laat ik ook dezelfde dingen op dezelfde dag terug komen (al dan niet om de week). Ook wat ik als avond eten maak schrijf ik op in de planner. Geeft een mooi overzicht.
Ik streep dan door welke klusjes ik gedaan heb, zodat op het einde van de week zo goed al alles weggestreept is. Soms stel ik dan toch een klusje een dag (of twee) uit, maar zorg wel dat alles binnen die week verloopt. Maar het komt ook voor dat ik een klusje een dag eerder mee neem omdat ik dan toch al goed opgewarmd ben.

Zo wordt het nooit echt een bende of een berg was in huis.

En uiteindelijk is het gewoon beginnen hoor. Mijn partner zit soms op de "zin" om eraan te beginnen te wachten, maar geloof mij.. niet iedereen heeft zin om te poetsen. Ze beginnen er gewoon aan omdat het echt moet gebeuren.
Herkenbaar!

Ik heb een hulp die wekelijks komt, tussendoor gaat af en toe Robocop door het huis.

De wekelijkse hulp is een goede stok achter de deur om het een beetje opgeruimd te houden, zodat zij makkelijk haar werk kan doen.

De rest van het opruimwerk (kastjes en administratie en zo) gaan met vlagen. Ik beschik inmiddels wel over voldoende zelfkennis om dat per kastje te doen, dus niet alle kasten overhoop trekken, er vervolgens de brui aan willen geven en in een nog grotere puinhoop te zitten.
http://www.flylady.net

Hier staan goeie tips en schema's.
Wij hebben ook een hulp, zelf komen wij er niet aan toe met twee fulltime banen.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik Habitica voor alles wat ik stom vind. Daar wordt het leuker van. Google maar eens op Habitica
Alle reacties Link kopieren
Yggdrasil- schreef:
17-04-2018 10:59
Vanuit een ander topic heb ik begrepen dat je dit dus beter had moeten leren van je ouders. Dat dit dus het gemis is van een gedegen huishoudelijke opvoeding. De kans is volgens kenners groot dat je dus vanuit huis niet heb meegekregen hoe je moet huishouden en dat je eigen ouders misschien ook wel niks deden want je leeft immers voor.
Je behoort als tiener te leren hoe je moet koken, de badkamer moet schoonmaken, de vuilnis moet doen, de afwasmachine , maar ook zuigen, dweilen, poetsen, ramenlappen, strijken, kleding opvouwen en de tuin bijhouden. Gewoon basis shit.
nooit geleerd, komt allemaal goed
Alle reacties Link kopieren
Het jezelf zo makkelijk mogelijk maken. Dus hoe wij het doen:
* schoonmaakster die elke week komt. De kinderen weten inmiddels dat ze de dag daarvoor hun zooi moeten opruimen (en den dat dus ook).
* geen kleding kopen/dragen die gestreken moet worden
* robotstsofzuiger/vaatwasser/droger (alle huishoudelijke apparaten die het je makkelijker maken).
* boodschappen laten bezorgen

Succes!
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
wij werken beiden fulltime, hebben fulltime kinderen En huisdieren.
1x per week een ochtend een werkster, dat is ideaal.
Toch wel een was per dag draaien (die zet ik op als ik naar mijn werk/bed ga, klaar als ik thuis kom). Elke dag even lapje door de wc en fonteintje badkamer.
Na het eten afruimen en keuken opruimen, lap over fornuis.
Kinderkamers blijf ik ver weg. Ik waarschuw ze de avond te voren: morgen komt de hulp, als je wil dat ze iets doet... maak je plek. Als er geen plek is, wonen ze in een zwijnenstal (zit ik oprecht niet mee).

Als mijn man de keuken doet, doe ik altijd even de was/strijk even een stofzuiger als het nodig is. Samen een half uurtje en het huis is echt netjes hoor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven