Eerst verkopen, dan kopen. Hoe hebben jullie dit gedaan?

18-04-2018 10:32 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zal mijn situatie even uitleggen. Momenteel heb ik nu al zo'n 7 jaar een koopwoning (maisonnette). Al zeker een jaar wil ik weg, naar een fijne eensgezinswoning. Sinds we ons 1e kindje hebben gekregen vorig jaar is dat gevoel alleen maar versterkt. Zelfs een half jaar geleden 2 makelaars uitgenodigd en ook een goed gesprek gehad met onze adviseur.
Nu probeer ik uit te vinden wat handig is. Ik wil eigenlijk geen nieuw huis kopen, voordat die van ons verkocht is. Kon geloof ik ook niet eens bij ons. Maar hoe doe je dat dan als je huis verkocht is en je hebt nog niets nieuws? Tijdelijk huren of desnoods tijdelijk bij ouders intrekken (tot groot ongenoegen van vriend) heb ik nu als optie. Sta gelukkig al een paar jaar ingeschreven bij de sociale huur. Vriend wil best nog wel een tijdje blijven zitten en ziet op tegen alles wat erbij komt kijken en vooral daarna als je dus nog geen huis hebt. We wonen op zich ook wel fijn, maar ik wil weg. Nu je leest over de stijgende huizenprijzen denk ik ook; we moeten nu onze kans pakken. We kunnen het dan mooi verkopen voor een prijs, waarmee we quitte spelen. Nadeel is dat we graag in dezelfde buurt willen blijven en de eensgezinswoningen prijzig zijn (nu helemaal) en snel weg. De keuze word daarmee ook beperkt natuurlijk. Ik heb nu zoiets; als we het nu niet in gang zetten, kijk je er altijd maar tegenop. Ik heb nu de planning om het volgend voorjaar te koop te zetten. Wat is jullie ervaring/advies?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig jaar ons huis te koop gezet en binnen een week aan de eerste kijker verkocht. Dat ging sneller dan we verwacht hadden, maar we hebben een ruime termijn (6 maanden) afgesproken voor de overdracht. De koper kwam uit een huurhuis, dus die vond het geen probleem om wat langer te wachten. Wij hadden daardoor genoeg tijd om zelf een ander huis te kopen, en man wat ben ik blij met onze nieuwe plek :heart: Verhuizen is een hoop gedoe, maar ik heb er geen seconde spijt van gehad!

Mijn tip is dus: verkoop je huis, maar onderhandel over een goede termijn voor de overdracht zodat je genoeg tijd hebt om iets anders te vinden.
Nu plannen om volgend voorjaar te koop te zetten kun je wel doen, maar je hebt geen idee hoe de markt er dan uit ziet en of het realistisch is om te verkopen en terug te kopen wat je wilt. Waarom niet dan gewoon opnieuw bezien?

Bovendien, sociale huur.....is je inkomen daar wel laag genoeg voor?
Alle reacties Link kopieren
Eerst verkopen, en dan maar hopen dat je in de tussentijd snel een ander huis vind. Om me heen zie ik gezinnen ook wel tijdelijk huren, heb je wel 2x een verhuizing.
ik geef mn bek ook maar een douw
Wij hebben wel eerst een woning gekocht en week later onze eigen woning verkocht. We hadden een mooi huis gezien en wilden hem niet aan onze neus voorbij zien gaan. Want het was ook de bedoeling eerst te verkopen en daarna pas te kopen.

Er is bij de aankoop va de woning een No Risk clausule opgenomen. Dit houdt in dat mocht de woning niet verkocht worden we nog van het huis af kunnen zien. Nadeel is wel dat de verkopers het huis in de verkoop kunnen laten staan en als er evt een beter bod komt ze daar mee verder kunnen. Je krijgt dan wel 48 uur de tijd om te beslissen wat je doet. Huis toch kopen (met het risico dat je dus je eigen huis niet verkoopt) of afzien van de koop.
De verkopend makelaar heeft dit niet gedaan trouwens. Het was bij ons vrij duidelijk dat de woning snel verkocht zou worden. Binnen een week dat wij de woning hadden gekocht was ook onze eigen woning verkocht en hebben ze dus geen andere mensen meer laten bezichtigen. De clausule bleef wel op het huis staan mocht er onverhoopt iets tussen komen waardoor ons huis niet verkocht zou worden.
Zodra de financieringstermijn verlopen was en we het huis dus definitief hadden verkocht ging ook ons gekochte huis op verkocht.
Wij zijn eerst de markt wezen bekijken (wisten wel welke plaatst we wilde, maar niet welke wijk en wat voor huis), na mondelinge overeenkomst bod is oude (starters)appartement te koop gezet volgens mij of vlak ervoor? Die was binnen 6 weken verkocht - inclusief notaris etc. Die sleuteloverdracht was 2 weken na de sleuteloverdracht nieuwe woning, dus hadden 2 weken voor verhuizing.

Het was af en toe wat stressen, maar dat is verhuizen altijd. Voor ons was dit de beste oplossing en we hebben wel geluk gehad want was/is veel vraag naar de appartementen die we verkocht hadden.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kan je kopen onder voorbehoud van de verkoop van je eigen huis.
In de huidige markt zou ik eerst kopen en dan verkopen, het is nu immers makkelijker om snel te verkopen dan om gauw een huis te kopen.

Je kan trouwens ook nog verkopen en de overdracht bijvoorbeeld 6 maanden in de toekomst zetten, dan heb je meer tijd om iets nieuws te zoeken.

Per se nu willen verkopen vanwege de huizenprijzen is trouwens onzin, want je moet ook kopen in die huizenprijzen. Levert dus niks extras op, tenzij je langere tijd in een huurhuis gaat zitten totdat de prijzen gezakt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou persoonlijk eerst gaan kijken naar een nieuw huis. De markt is momenteel (in ieder geval in de regio waar ik woon) zo gek, dat het kopen van een nieuw huis wel eens lastiger zou kunnen zijn dan het verkopen van je oude huis.
Hier in de goedkope tijd verkocht en gekocht. En hoewel we met een restschuld zitten, is ons gekochte huis ook beduidend goedkoper. Volgens mij gaan ze nu weg voor zo'n 20.000 meer (minstens) dan wij hebben gekocht, en zo hoog is onze restschuld gelukkig niet. Dat terzijde.

Wij hebben verkocht en daarna gekocht. Een week na het tekenen van ons verkoopcontract zaten we voor ons koopcontract. Met als voorwaarde dat ons huis wel definitief verkocht moest zijn, anders zouden we de financiering ook niet rond krijgen. Uiteindelijk 3 maanden zonder eigen woning gezeten en die periode bij mijn ouders ingetrokken. Spullen in hun garage en gaan met die banaan. Alleen kleding en wat speelgoed 2x moeten verhuizen, de rest alleen hoeven stallen (bij mijn ouders dus)
Alle reacties Link kopieren
Hier eerst verkocht (dit duurde circa een half jaar). Toen ruim een half jaar gehuurd, zodat we in alle rust naar ons droomhuis konden zoeken ;-). En inmiddels wonen we daar alweer een jaar! Het ligt er erg aan waar je woont, waar wij woonden staan huizen gemiddeld een jaar te koop en wij wilden niet het risico op dubbele lasten lopen.
Alle reacties Link kopieren
Geschiedenis (ben je niet blij mee, wil weg uit woning)
Tussenoplossing (ouders) of anderszins
Eensgezinswoning (wens).

Factoren:
Geld (markt)
Kinderen/vriend
Verhuizings"gedoe".

Toekomstgericht denken: ik redeneer vanuit het resultaat (eensgezinswoning) terug naar wat ik daarvoor moet doen. Daarbij hoort (verantwoorde risico's nemen). Hoe kom je aan een eensgezinswoning bij jou in de buurt? Wat doe je in de tussentijd met wonen (huren? ouders?). Oude woning wordt verkocht in de tussentijd als je een "tussen-woning" hebt en wacht op de nieuwe woning. Daarbij is mogelijk fanciele winst te halen van oude naar nieuwe situatie gezien woningmarkt. (progressieve route)

Ontwikkelgedachte/route: ik heb nu een maisonnette, hoe raak ik die kwijt? (Defensief), hoe kom ik meteen/op termijn aan mijn eensgezinswoning? Wat als dat niet op tijd lukt? Waar wonen wij in de tussentijd? Ouders? Financieel? Problemen met beginnen/opstarten?

Ik zou vanuit de uitkomst terug redeneren: Dromen, durven, doen. Niet doen want dan durf je misschien niet en dromen, daar is helemaal geen sprake van.

Een en ander ook afhankelijk hoe jij, jouw vriend en mogelijke kinderen omgaan met veranderingen/stijl.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou altijd eerst verkopen en dan kopen. Momenteel lijkt andersom ook te kunnen maar dat dachten veel mensen ook bij de vorige crisis op de woningmarkt. En dat heeft toen veel ellende opgeleverd. En de marktsituatie kan ineens omdraaien. Ook weer net als bij de vorige crisis op de woningmarkt.
Alle reacties Link kopieren
Ghost79 schreef:
18-04-2018 11:03
Hier eerst verkocht (dit duurde circa een half jaar). Toen ruim een half jaar gehuurd, zodat we in alle rust naar ons droomhuis konden zoeken ;-). En inmiddels wonen we daar alweer een jaar! Het ligt er erg aan waar je woont, waar wij woonden staan huizen gemiddeld een jaar te koop en wij wilden niet het risico op dubbele lasten lopen.
Nu ook nog steeds? Volgens mij is er nu geen een regio meer waar huizen een jaar te koop staan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht waarvan de oplevering nog twee jaar duurde na het tekenen van het voorlopige koopcontract. Nu moeten we nog zeker 1 jaar ( of langer ) wachten.

Wij hebben ons huidige huis nog niet verkocht omdat ik mijn gezin niet twee keer wil verhuizen. In mijn woonplaats gaat verkoop van huizen snel, buurvrouw verkocht na twee weken. Dus voorlopig blijven we lekker hier zitten totdat we een duidelijker idee hebben van wanneer onze nieuwbouwwoning word opgeleverd.
TO: ik zou als eerste echt afraden om te kopen voor je je huis verkocht hebt, is echt te risicovol.
Ik zat overigens 2 jaar terug in dezelfde situatie.

Wat ik fout deed is dat ik in de tijd dat mn huis nog te koop stond niet erg actief was met zoeken aangezien de verkoop niet erg snel ging.
Tot het ineens wel snel ging.
Ik heb op het laatste nippertje tijdelijk een gestofdeerd appartement kunnen huren en vanuit daar verder gezocht. (Ik ben dus 2 x verhuist. Ok dat was even gedoe, maar ik sloeg een deel op dus dat was wel te doen. Het grote voordeel van verhuizen vind ik overigens dat je veel zooi lekker ongegeneerd weg mag pl**ren :proud:)

Dat is uiteraard een optie, maar ik denk dat het het meest verstandig is om
1 je huis te koop te zetten
2 tegelijk alvast zelf op huizenjacht gaan maar te wachten met bieden tot je zekerheid hebt over je eigen huis. (En desnoods eventueel ook wat huuropties checken, of misschien ken je wel iemand die bijv. Een tijdje zn huis uit gaat, mocht het snel gaan)

He ik krijg bijna zelf weer zin in huizenjacht haha! (Toch niet want ik heb sinds vorig jaar een heel leuke maissonnaite in een leuke wijk. Daarvoor had ik een eensgezinswoning, precies andersom dus!)
anoniem_20949 wijzigde dit bericht op 18-04-2018 11:43
12.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
sleutelhuis schreef:
18-04-2018 10:58
Hier in de goedkope tijd verkocht en gekocht. En hoewel we met een restschuld zitten, is ons gekochte huis ook beduidend goedkoper. Volgens mij gaan ze nu weg voor zo'n 20.000 meer (minstens) dan wij hebben gekocht, en zo hoog is onze restschuld gelukkig niet. Dat terzijde.

Wij hebben verkocht en daarna gekocht. Een week na het tekenen van ons verkoopcontract zaten we voor ons koopcontract. Met als voorwaarde dat ons huis wel definitief verkocht moest zijn, anders zouden we de financiering ook niet rond krijgen. Uiteindelijk 3 maanden zonder eigen woning gezeten en die periode bij mijn ouders ingetrokken. Spullen in hun garage en gaan met die banaan. Alleen kleding en wat speelgoed 2x moeten verhuizen, de rest alleen hoeven stallen (bij mijn ouders dus)
Kon u een nieuwe hypotheek krijgen met de restschuld op het oude huis?

Ik dacht dat mensen tegenwoordig zelf wat geld mee moesten brengen voor het kopen van een huis.

(of bedoelt u met restschuld: we hebben ophet nieuwe huis nog een stuk hypotheek)?
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Lady_Vintage schreef:
18-04-2018 10:39
Nu plannen om volgend voorjaar te koop te zetten kun je wel doen, maar je hebt geen idee hoe de markt er dan uit ziet en of het realistisch is om te verkopen en terug te kopen wat je wilt. Waarom niet dan gewoon opnieuw bezien?

Bovendien, sociale huur.....is je inkomen daar wel laag genoeg voor?
Hoeft toch niet sociale huur te zijn, dat gaat nooit lukken voor een korte periode.
Ok particulier is wel wat duurder maar dat hoeft geen ramp te zijn als het bijv. Voor 6 maanden is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dus juist wél eerst kopen en dan verkopen. Wij zijn een jaar bezig geweest met het kopen van ons huis, en moesten zelfs nog een half jaar wachten na het tekenen van het verkoopcontract. Twee maanden voor de overdrachtsdatum hebben wij ons oude huis te koop gezet en dat was binnen 2 weken verkocht. We zijn eerst verhuisd naar ons nieuwe huis en hadden een week later de sleuteloverdracht van ons oude huis. Als we eerst hadden verkocht dan hadden we zeker een jaar in een huurhuis moeten wonen. Dat kan natuurlijk ook, maar levert wel veel gedoe op (zoeken naar een huurwoning, extra verhuizing). Maar het hangt natuurlijk ook sterk af van de verkoopbaarheid van je huidige huis. Kun je op funda zien hoe snel vergelijkbare woningen verkocht worden? Al dat snel gaat (binnen 1-2 maanden) dan zou ik het wel aandurven.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook kopen onder voorbehoud verkoop eigen woning.
Dit houdt in dat je aangeeft dat je een huis wil kopen (je onderhandelt over de prijs e.d.), maar je geeft aan dat je het pas echt koopt als je je eigen huis verkocht hebt.
Hiervoor spreek je dan een termijn af. Bijvoorbeeld een half jaar. Als je binnen dat half jaar je huis niet verkoopt, dan zie je volledig van de koop van het huis af.

Het hangt ook een beetje af van je eigen huis. Denk je dat je het makkelijk kwijtraakt? Dan is kopen onder voorbehoud een prima optie!

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Wij kochten en verkochten eigenlijk tegelijk. De overdrachten van de huizen lagen een week uit elkaar zodat we in die week konden verhuizen . Maar wij verkochten ons huis aan een kennis, zonder makelaar.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er maar aan in welke regio je woont. Waar ik woon worden huizen binnen een week verkocht en iets kopen is een drama. Wij zijn nu al twee jaar op zoek en hebben al meerdere keren achter het net gevist. Wij gaan dus eerst kopen en daarna pas verkopen. Als je de overwaarde uit je huis nodig hebt voor het nieuwe huis, kun je altijd nog een overbruggingshypotheek afnemen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties al!
Dat dromen, durven, doen vind ik dus ook. Het blijft spannend en toch een beetje twijfelachtig om het echt in gang te zetten. Zoals ik al zei, we wonen niet slecht, dus als we dan (tijdelijk) in een woon situatie komen wat totaal niet fijn is, is dat even lastig. Ik hou voor ogen dat we er uiteindelijk iets beters uit krijgen en dan wil ik ook niet meer weg ;-D
Wat betreft de overdracht heb ik er ook al over gedacht om dat zo laat mogelijk te doen. Ik weet alleen niet of een koper daar nou zo akkoord mee gaat. Ik denk dat de meeste toch snel willen verhuizen. Uitzonderingen daargelaten.
Ik was van plan om begin volgend jaar ons huis te koop te zetten met het idee dat we dan nog heel even hebben om te sparen en omdat ik geen zin heb om dalijk met kerst in de chaos te zitten (mocht het zover komen). We hebben nu nog niet super haast, maar ik ben al wel een soort planning aan het maken en kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik hou elke dag het huizenaanbod in de gaten, maar tot nu toe is er nog maar 1 huis naar onze zin voorbij gekomen, die ook te betalen was met ons budget. Wel een bezichtiging gehad, maar het huis was al snel verkocht. Zo gaat het hier vaak. Ook in onze buurt zijn de huizen redelijk snel verkocht (paar maanden), dus ik verwacht geen jarenlange verkoop, maar je weet het nooit he.
Wij kunnen trouwens niet iets nieuws kopen als ons oude huis nog niet verkocht is? Waarschijnlijk heeft dit ook te maken met de prijs van een nieuw huis? Destijds niet over door gevraagd. We hadden het toen wel gehad over de no risk clausule. Onze adviseur zei toen dat niet veel mensen hiermee akkoord gaan (snap ik, je hebt van beide kanten nog geen zekerheid), maar proberen kan natuurlijk altijd.
Alle reacties Link kopieren
Iekx schreef:
18-04-2018 11:49
Je kunt ook kopen onder voorbehoud verkoop eigen woning.
Dit houdt in dat je aangeeft dat je een huis wil kopen (je onderhandelt over de prijs e.d.), maar je geeft aan dat je het pas echt koopt als je je eigen huis verkocht hebt.
Hiervoor spreek je dan een termijn af. Bijvoorbeeld een half jaar. Als je binnen dat half jaar je huis niet verkoopt, dan zie je volledig van de koop van het huis af.

Het hangt ook een beetje af van je eigen huis. Denk je dat je het makkelijk kwijtraakt? Dan is kopen onder voorbehoud een prima optie!

Succes!
Ware het niet dat je bod hier dan gewoon wordt afgewezen als je er die voorwaarde aan hangt. Voor jou tien anderen die die voorwaarde niet stellen en waarmee je dus minder risico loopt als verkoper.

Vrienden verkochten hun huis ook binnen een week. En zijn nu nog op zoek, vissen steeds achter het net, raken onderhand volledig in de stress omdat ze bijna de woning uit moeten, ondanks een ruime termijn voor de overdracht. Ik zou in deze markt, als je een courante woning hebt, eerst kopen en dan pas verkopen.
Alle reacties Link kopieren
-Red- schreef:
18-04-2018 14:09
Ware het niet dat je bod hier dan gewoon wordt afgewezen als je er die voorwaarde aan hangt. Voor jou tien anderen die die voorwaarde niet stellen en waarmee je dus minder risico loopt als verkoper.

Vrienden verkochten hun huis ook binnen een week. En zijn nu nog op zoek, vissen steeds achter het net, raken onderhand volledig in de stress omdat ze bijna de woning uit moeten, ondanks een ruime termijn voor de overdracht. Ik zou in deze markt, als je een courante woning hebt, eerst kopen en dan pas verkopen.
Ja dit. Wij kregen ook wat biedingen onder voorwaarde van verkoop van eigen huis. Alleen als de biedingen echt verreweg de hoogste waren geweest dan hadden we het misschien overwogen, maar nu gingen ze regelrecht de prullenbak in. We wilden geen gedoe en zeker weten dat de koper het ook daadwerkelijk zou kopen, en de meeste biedingen waren zonder enige voorwaarde (niet eens financiering of bouwkundige keuring).
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
TO: dat kan wel als dat financieel te doen is, maar het is niet verstandig. Mocht het lang duren voordat het huis verkocht is en je koopt toch al wat dan zit je al die tijd met dubbele lasten. (En hoelang het duurt voordat het oude huis verkocht is dat weet je van tevoren natuurlijk niet)

Je zegt dat jullie graag in dezelfde wijk willen blijven. Echter als wat jullie willen financieel in die wijk niet haalbaar is dan gaat het erg lastig worden om een huis te vinden. Wees daar flexibel in,denk bijvoorbeeld ook aan een paar wijken naast of niet ver van jullie voorkeurswijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven